ریتم آهنگ

چطور یک درامر حرفه ای شویم

چطور یک درامر حرفه ای شویم

چطور یک درامر حرفه ای شویم ؟ :  یکی از سازهای بسیارهیجان انگیز و همچنین با ارزش در گروههای موسیقی درامز است. چراکه فعال‌ترین و پرشورترین ساز بر روی صحنه است. از گذشته تا کنون درامرها در سبک‌های مختلف موسیقی‌ مانند سبک‌های راک، ارکسترهای جز و موسیقی الکترونیکی حضور داشته‌اند.

خرید ست درام مناسب برای شما می‌تواند یک چالش واقعی باشد. این یک تصمیم شخصی است که هر زمان ممکن است توسط تجربه شما یا پیشنهاد فردی حرفه‌ای به مرحله انتخاب و خریداری برسد. اگر چه معمولا پیشنهاد می‌شود درباره اکثر مدل‌ها اطلاعات کسب کنید و صدای آنها را بشنوید، اما چون نمی‌توان با همه آنها نواخت بهتر است راجع به مدل‌های مناسب تحقیق کنید تا به یک نتیجه مطلوب برسید.

اگر یک درامر نیمه حرفه‌ای هستید، به درامی احتیاج دارید که بتواند در کنسرت عملکرد و صدای قابل اعتماد و مناسبی داشته باشد. همچنین یکی از موارد مهم درباره درام، تطبیق دادن طبل‌های مختلف با یکدیگر است؛ برای مثال هیچ محدودیتی برای ترکیب کردن یک درام باس Gretsch با درام اسنیر وجود ندارد. شما می‌توانید با این کار به سبک صدای مورد نظر خود دست پیدا کنید.

برای آشنایی اولیه با این ساز می‌توانید از درام‌های Snare ،Tom، Bass و سنج‌ها شروع کنید. یکی دیگر از موارد مهم انتخاب استیک‌های خود بر اساس درام می‌باشد. در مراحل بعد نیز نواختن ریتم‌ها را می‌توانید از طریق فیلم‌های آموزشی یا آموزشگاه‌های موسیقی بیاموزید.

چگونه-تبدیل -به-یک-درامر -شویم-؟

چطور به تنهایی یک درامر حرفه ای شویم
مطمئن باشید برای یادگیری درام انگیزه خود را از دست نخواهید داد؛ چراکه شما می‌توانید با استفاده از فیلم‌های آموزشی در اینترنت به صورت خودآموز یا در آموزشگاه‌ها زیر نظر اساتید نواختن آن را یاد بگیرید. بعد از گذشت مدتی احساس وابستگی به ساز خود خواهید داشت و از نواختن با آن لذت خواهید برد.

آیا-به-تنهایی-میتوان-نواختن-درامز-را-یاد-گرفت-؟

چطور در زمان کوتاه تری یک درامر حرفه ای شویم
برای هر ساعتی که بابت یادگیری درام صرف می‌کنید، باید تمرین زیادی را روی پد درام خود داشته باشید. با پشتکار، استعداد و تمرین مداوم شما قادر خواهید بود درامز را با سرعت یاد بگیرید به طور مثال در مدت ۱۰ تا ۱۲ ماه ماهر شوید و در حدود ۱۸ ماه تا ۲ سال تبدیل به یک فرد فوق حرفه‌ای شوید.

یادگیری-درامز-چه-مدت-طول-میکشد-؟

آیا یادگیری درامز به صورت خودآموز سخت است؟
در واقع یک معلم می‌تواند دانش و مهارت خود را به صورت مستقیم به شما انتقال دهد، و در تمامی مراحل در کنار شما باشد و بر روی تمرین و پیشرفت شما نظارت داشته باشد. اما اگر شرایط و یا برنامه زمانی مشخصی برای رفتن به کلاس ندارید، می‌توانید در خانه خود با دیدن فیلم‌های آموزشی مختلف تمرین کنید و این کار را در هر زمانی که راحت هستید انجام دهید.

اما لازم به ذکر است که تمرین خانگی احتیاج به جدیت و برنامه ریزی دارد تا برای شما مفید باشد.

آیا-یادگیری-درامز-به-صورت-خودآموز-سخت-است-؟

نگران نباشید؛ شما می‌توانید درام را در هر سنی یاد بگیرید. هیچ‌وقت برای اینکه  یک مهارت جدید را یاد بگیرید و یا رویاهای خود را برای درامر شدن دنبال کنید پیر نیستید؛ بنابراین از خودتان سؤال کنید که آیا می‌خواهید آن را شروع کنید. همین‌طور برعکس این ساز را از کودکی هم می‌توان شروع کرد. اما طبق گفته کارشناسان بهترین سن برای یادگیری درامز ۶ تا ۷ سال می‌باشد.

 

نکاتی که درامرهای تازه کار برای تبدیل شدن به درامر حرفه ای باید بدانند
آموزش درامز
در این قسمت، قصد داریم تا نکات و یا تمرین‌هایی را برای شما بنویسیم، که هر درامر تازه کاری باید آن‌ها را تمرین کند تا بتواند به یک درامر حرفه‌ای تبدیل شود.

۱- تکنیک های دست و پا
یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که در درام باید آن را تمرین کنید، هماهنگی دست‌ها و پاهای شما است. از نکاتی که برای تمرین باید در نظر داشته باشید، می‌توانیم به محکم گرفتن استیک‌های خود در دست اشاره کنیم. بسیاری از درامرها، استیک‌های خود را بسیار محکم در دست می‌گیرند و این موضوع باعث می‌شود تا هنگام درام زدن، آزادی عمل کافی را نداشته باشند.

درامز
یکی دیگر از نکاتی که می‌توانید آن را در تمرین‌های خود اضافه کنید، این است که تلاش کنید تنها با استفاده از مچ‌های خود به تمرین و نوازندگی بپردازید. این موضوعی است که بسیاری از درامرهای تازه کار با آن مشکل دارند و با بازوهای خود به نواختن می‌پردازند که امری اشتباه است.

راه حل ساده این است که آرنج دست چپ خود را با استفاده از دست راست خود نگه داشته و مجبور باشید تنها با استفاده از آرنج‌های خود به نواختن بپردازید. از دیگر نکات مهم در این باره می‌توانیم به زاویه‌ای که با آن به درام خود ضربه می‌زنیم نیز اشاره کنیم. باید همواره تلاش کنید تا درهنگام نواختن این ساز، زاویه‌ای برابر با ۶۰ تا ۸۰ درجه را حفظ کنید و با استفاده از این زاویه به درام خود ضربه بزنید.

۲- متدهای مختلف را بیاموزید
یکی از متدهایی که توسط بسیاری از درامرها استفاده می‌شود، این است که آن‌ها هنگامی که به یک ریتم بسیار سخت برخورد می‌کنند، آن را به قسمت‌های کوچک تر تقسیم می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا ذهن شما بتواند قطعه و یا ریتم مورد نظر را  بهتر آنالیز کرده وراحت تر آن را بنوازد.

از دیگر نکاتی که بسیار مهم است، این است که باید سعی کنید تا تمامی قسمت‌های درام خود را بشناسید و بدانید که نام هر کدام از قسمت‌های آن چیست. این موضوع به شما کمک می‌کند تا هنگامی که با دیگر درامرها در ارتباط هستید و یا در حال آهنگ سازی هستید، ایده‌های خود را با دیگران به بهترین شکل ممکن به اشتراک بگذارید.

همچنین می‌توانید اگر در حال نواختن یک Fill هستید، آن را با سرعت پایین‌تری بنوازید. این موضوع باعث می‌شود تا این فرصت را به ذهن خود بدهید تا با پردازش هر کدام از قسمت‌های آن Fill، درک بهتری نسبت به Fill مورد نظر داشته باشد.

در نهایت نیز دو نکته را همواره به گوش بسپارید، زمان بندی و Groove آهنگ مهم‌ترین نکاتی هستند که هر درامر باید در آن‌ها استاد باشد. Groove آهنگ و زمان بندی آن کاملا در دستان درامز گروه است پس بهتر است که بیشترین وقت خود را بر روی این قسمت‌ها بگذارید.

۳- زمان بندی و Groove
یکی از مهم‌ترین نکات هنگامی که درامر یک گروه هستید، این است که بتوانید زمان بندی آهنگ را بدون تغییر حفظ کنید. همچنین شما با استفاده از درام می‌توانید ریتم آهنگ را در جای خود نگه دارید و این موضوع، یکی از مهم‌ترین وظایف هر درامری می‌باشد. برای این که این موضوع را تمرین کنید، می‌توانید از یکی از مهم‌ترین ابزار در موسیقی مدرن، یعنی مترونوم استفاده کنید.

با استفاده از مترونوم، هنگامی که در حال نوازندگی هستید می‌توانید بر روی ریتم بمانید و همچنین زمان بندی بسیار خوبی را نیز حفظ کنید. یکی دیگر از نکاتی که هنگام تمرینات Groove باید به آن توجه کنید، این است که سعی کنید الگوهای مختلف را تمرین کنید تا به این صورت بتوانید به ریتم‌های پیچیده‌تری دست پیدا کنید.

۴- هماهنگی
از مهم‌ترین ویژگی‌های یک درامر حرفه‌ای، هماهنگی اجزای بدن او می‌باشد. این موضوع را باید موضوعی بسیار مهم در نظر بگیرید و با استفاده از تمرین‌های فراوان، سعی در تقویت آن کنید.

ست-درام-آکوستیک
یکی از بهترین راه‌ها برای ساختن این هماهنگی این است که الگوهای مختلف را تمرین کنید. با این کار، می‌توانید هر کدام از اجزای بدن خود را وارد یک الگوی خاص کنید و اگر این تمرین‌ها را زیاد انجام دهید، دیگر لازم نیست تا برای نواختن این الگوها، به اجزای بدن خود فکر کنید.

این تمرینات در نهایت چیزی را در شما تقویت می‌کند که به آن حافظه ماهیچه‌ای گفته می‌شود و این امکان را برای شما به ارمغان می‌آورد تا بتوانید با استفاده از آن، حرکات خود را بدون فکر کردن انجام دهید.

۵- الگوها
تمرین الگوها یکی از مهم‌ترین تمریناتی است که باید آن‌ها را انجام دهید، شما با استفاده از الگوها می‌توانید  قسمت‌های بسیار جالب و جذابی را به آهنگ  اضافه کنید. پس بدیهی است که با استفاده از تمرینات مناسب و مستمر، این تکنیک را قوت ببخشید. در این زمینه، نه تنها باید آن‌ها را یاد بگیرید، بلکه باید با تمرین آن‌ها بر روی کیت درام خود، کاملا به آن‌ها مسلط شوید.

۶- Drum Fills
قطعا همه‌ی شما درامرهایی را دیده‌اید که با استفاده از استیک‌های خود، بر روی درام ست خود پرواز می‌کنند و با استیک‌ها به سرعت به طبل‌ها ضربه می‌زنند. اما نکته‌ای که درباره Fill باید بدانید این است که آن‌ها کاملا بر روی ریتم آهنگ سوار هستند و بسیار دقیق باید نواخته شوند. برای یاد گیری و تمرین این تکنیک، بهتر است تا آرام این تکنیک را شروع کنید.

short-fills
با تمرین این تکنیک در سرعت‌های پایین، می‌توانید درک درست تری از آن‌ها داشته باشید. همچنین با استفاده از مترونوم می‌توانید این تکنیک را دقیقا بر روی ضرب خود اجرا کنید و پس از مدتی، می‌توانید درام فیل های فوق العاده ای را داشته باشید.

۷– نت خوانی  
خواندن نت‌های درام تفاوت بسیاری با خواندن دیگر نت‌های موسیقی دارد. در این ساز، تمرکز اصلی شما بر روی ضرب هاست. شمارش ضرب‌ها واجرای آن‌ها در ریتم‌ها، موضوعی است که درامرها باید با یادگیری دقیق آن‌ها، بتوانند آهنگ‌های خود را به بهترین شکل ممکن بنوازند.

از نکاتی که ممکن است کمی سخت بنظر بیاید اما می‌تواند تاثیرات بسیار فوق‌العاده‌ای داشته باشد، این است که هنگامی که به نت ها نگاه می‌کنید، شروع به نواختن درام کنید. این موضوع باعث می‌شود تا نه تنها در درام زدن و همچنین درک نت‌ها و ریتم‌ها پیشرفت چشمگیری داشته باشید، بلکه این اجازه را به شما می‌دهد تا بر روی تمرکز خود نیز تمرین کرده  و آن را تقویت کنید.

۹- داینامیک
درنوازندگی این ساز می‌توانید بسیار محکم ساز بزنید و یا بسیار نرم و این موضوع تاثیرات متفاوتی را بر روی شنوده خواهد داشت. یکی از نکاتی که در این باره باید در نظر داشته باشید، سبکی است که آن در حال فعالیت هستید.

برای مثال، اگر در سبک متال در حال نوازندگی هستید، این که بخواهید داینامیک بنوازید کاری است که باید از آن دوری کنید اما اگر سبک شما جز است، داینامیک نقش مهمی را در نوازندگی شما بازی می‌کند. تنها کافی است برخی از نت‌ها را آرام تر از دیگر نت‌ها بنوازید تا به این ترتیب، داینامیک بسیار خوبی را در آهنگ‌های خود شاهد باشید.

ترجیحا همزمان با تمرین خود چندین سبک را بیاموزید
دورانی که درامرها در گوشه‌ای از صحنه اجرا می‌کردند گذشته و در دوره اخیر درامز نقش بسیار مهم و کلیدی در موسیقی‌ها پیدا کرده است. به همین دلیل می‌توان گفت امروزه یک درامر حرفه‌ای باید بتواند به راحتی در چندین سبک بنوازد. حتی اگر سبک خاصی را برای خود مد نظر دارید باید ابتدا همه چیز را درباره سبک‌ها بدانید.

بهترین نقطه شروع این است که در هر سبک محبوب ترین آهنگ ها را پیدا کنید و ریتم های آنها را بیاموزید. حتی ممکن است آهنگ های مورد علاقه شما در این لیست پیدا شود پس مطمئنا از تمرین و نواختن آن بسیار لذت خواهید برد. همچنین سعی کنید تکنیک‌های خود را وارد آهنگ‌ها کنید و با ریتم آن بازی کنید، به یاد داشته باشید خلاقیت و ذوق از عناصر اصلی یک هنرمند است.

تعدادی از مشهورترین سبک های موسیقی برای درامز
راک 
پاپ
بلوز
فانک
جز
تکنو
لاتین
House
Orchestra
Dubstep
Trap
Reggae (ژانر موسیقی جامائیکایی)
گوش ها سرمایه شما هستند از آنها به بهترین نحو استفاده کنید!
به عنوان یک درامر یا یک نوازنده همیشه باید آهنگ را گوش دهید و قبل از نواختن آن را تحلیل و به خوبی درک کنید. فقط وقتی آهنگ را درست گوش کنید، قادر خواهید بود با تسلط و قدرت آن را بنوازید. درست است که تلاش‌های پی در پی برای نواختن آهنگ باعث مبتدی جلوه دادن شما می‌شود اما نکته در همین است که بدون تمرین و تلاش مداوم نمی‌توان به یک حرفه‌ای تبدل شد، حرفه‌ای‌ترین نواندگان دنیا قطعا این دوران را پشت سر گذاشته‌اند.

شما به عنوان یک درامر در دنیایی پر از سر و صدای مداوم قرار دارید که برای گوش شما مناسب نیست، به همین دلیل باید صدای ساز خود را در یک جفت مانیتور گوش دهید یا اگر درامز شما الکترونیکی است ازهدفون استفاده کنید. این کار باعث از بین رفتن زنگ صدای اضافه و از همه مهم تر جلوگیری از کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا می‌شود. اگر این موارد را انجام ندهید قادر به گوش دادن صحیح به موسیقی نخواهید بود و ممکن است به روند درام نوازی شما ضربه بزرگی وارد شود.

کلام آخر
در این مقاله، به شما توضیح دادیم تا چگونه در کوتاه ترین زمان ممکن و به صورت خودآموز می‌توانید به یک درامر حرفه‌ای تبدیل شوید و در نواختن درامز باید یه یادگیری چه مواردی بپردازید. تکنیک‌های دست و پا، یادگیری متدهای مختلف، زمان بندی و Groove، هماهنگی، الگوها و دیگر نکات را به صورت کامل بیان کردیم.

صنعت موسیقی چالش‌های زیادی را برای یک درامر به وجود می‌آورد. با این حال، هیچ کس به جز خود شما نمی‌تواند به شما کمک کند. بنابراین طبل‌های خود را بیرون بیاورید و کار خود را شروع کنید. روی این برنامه پیش بروید تا روزی یک درامر حرفه‌ای شوید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”