ریتم آهنگ

مزایای موسیقی درمانی برای کودکان

مزایای موسیقی درمانی برای کودکان

همان طور که موسیقی برای درمان افراد بزرگسال مورد استفاده است، موسیقی درمانی بر رفتارهای کودکان تاثیر بسیار مثبتی دارد و با ایجاد یک سری تجربیات موسیقیایی در تسهیل گسترش ارتباطات کودکان، احساسات اجتماعی، اعصاب و افزایش هوش آن ها بسیار موثر است. موسیقی درمانی می تواند کیفیت زندگی کودک را در زمینه های مختلف افزایش دهد، مانند ارتباط کودک با کودک دیگر، کودک و خانواده، ارتباط کودک و پزشک یا معلم. این ارتباطات به وسیله المان های موجود در موسیقی و توانایی نفوذ موسیقی به اعماق روح انسان تسهیل می شوند و در نهایت فضای مثبت و موقعیتی عالی برای رشد کودک فراهم می آورند. تاثیر مستقیم موسیقی بر هر دو نیم کره مغز سبب هماهنگی بیشتر میان آن ها شده و بهره هوشی فرد را بالا می‌برد.

نقش موسیقی در رشد و تکامل کودک
امروزه کشورهای توسعه یافته به نقش موسیقی در پرورش استعدادهای کودک و حتی رشد شخصیتی او پی برده و برای آموزش نکات تربیتی از موسیقی استفاده می کنند. آیا می دانید که موسیقی چه اثری بر کودک شما و رشد و تکامل او دارد؟

تاثیر موسیقی بر جنین

قلب انسان ساده ترین ابزار موسیقی است که دارای ریتم می باشد و حرکت منظم و آهنگینی تولید می کند و شنیدن صدای ضربان قلب جنین درون شکم مادرش تداعی کننده یک زندگی جدید و نشانه وجود یک انسان است. یافته ها نشان می دهد زدن ساز توسط مادر هنگام بارداری اثر مطلوبی بر روی جنین می گذارد و شنیدن صداهای دلنشین برای جنین خوش آیند است و موجب رشد بهتر او می شود.

در سنین بالاتر، تقریبا همزمان با 2 سالگی هنگامی که کودک قادر به تکلم و راه رفتن است، می آموزد چگونه آوازی را تقلید کند، حتی اگر مفهوم آن را می فهمد به صورت تقلیدی می خواند. اگر شعری برایش بخوانید یا موسیقی را بشنود ادای آن را در می آورد. از آنجایی که موسیقی به عنوان پدیده اجتماعی و تربیتی در عصر حاضر شناخته شده از این رو، آشنایی و آموزش صحیح و به موقع می تواند نقش موثری در روحیه و شخصیت کودکان داشته باشد و کودکان همراه با فعالیت هایشان در زمینه نقاشی با زبان ورزش و به یادگیری موسیقی نیز آشنا شوند.

موسیقی می تواند قدرت تخیل و تمرکز کودکان را پرورش دهد، به آن ها نظم و ترتیب بیاموزد و لذت اجرا و شنیدن یک موسیقی خوب را به آن ها هدیه دهد. بهترین سال های آموزش موسیقی قبل از 5 سالگی است.

تحقیقات انجام شده در پروژه های موسیقی درمانی نشان می دهد که:

-   موسیقی تمام حواس را تحریک کرده و زندگی کودک را تحت الشعاع خود قرار می دهد و باعث افزایش بسیاری از مهارت های او می شود، از جمله اجتماعی تر شدن و ابراز نظرات و احساسات.

-    بیشترین تاثیر این روش درمانی هنگامی است که کودک اجازه می یابد تا خود لذت اجرای موسیقی را تجربه کند.


-   موسیقی در عین تهییج کنندگی می تواند آرامش دهنده نیز باشد. فعالیت های موسیقایی مفرح (نمونه های آن در مهدکودک ها اجرا می شود) اغلب برای ایجاد حس موفقیت در کودک طراحی شده و سبب می شوند تا کودکان اعتماد به نفس پیدا کرده و از وجود خود احساس رضایت کنند.

- موسیقی می تواند میزان تحمل درد در کودکان را به هنگام بیماری یا موقعیت های دارای استرس افزایش دهد.
-    تاثیر موسیقی بر هر دو نیم کره مغز باعث می شود تا ارتباط این قسمت ها با یکدیگر تسهیل شده و ضریب هوشی بالا رود و همچنین برای درمان لکنت کلام بسیار مفید است.
-  کودکانی که در گذشته آموزش موسیقی دیده اند، حافظه شفاهی بسیار قوی تری دارند و می توانند لغات بیشتری را به یاد بیاورند.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”