ریتم آهنگ

کیبورد

کیبورد

کیبورد یک ساز است و از خانواده سازهای کلاویه‌ای می‌باشد. کیبورد الکتریکی یا الکترونیکی (ظاهرا شبیه پیانو می‌باشد ولی از پیانو دو اکتاو یا 24 دکمه کمتر دارد) دارای مدارهای پیشرفته الکترونیکی و نت‌های موسیقی است که نوعی شبیه‌ساز سایر صداها محسوب می‌شود. به عبارت دیگر با استفاده از انواع پیشرفته این ساز تقریبا می‌توان صدای تمامی سازهای دیگر را نواخت. این ساز قابل برنامه‌ریزی است و برنامه ریزی آنها بر روی حافظه هایشان صورت می‌گیرد. حافظه انواع قدیمی تر فلاپی بوده و در حال حاظر از فلش و مموری کارت و سی دی و هارد دیسک استفاده می‌شود. از شرکت‌های مطرح تولید کننده کی بورد میتوان شرکت کورگ (KORG) و شرکت یاماها (YAMAHA) را نام برد. کیبورد در سازهای کلاویه‌ای موسیقی به شستی‌ها و اهرم‌هایی گفته می‌شود که به ترتیب ویژه‌ای کنار هم قرار دارند و با فشردن آنها صدایی با بسامد مشخص تولید می‌شود.کلاویه یک کلید اهرمی مخصوص برای نواختن نت های موسیقی است که مانند خانواده سازهای پیانو و انواع دیگر کار می کند. پیانو – ارگ کلیسا – ارگان فلوت – ملودیکا – هارپسیکورد – اکاردِئون همه نمونه هایی از ساز های طبیعی است که با برق کار نمیکند.

اما کیبوردهای امروزی تفاوت های عمده ای با این سازها دارند و تنها یک ساز نیستند و مجموعه ای از موسیقی و سازهای مختلف هستند. اجرای هیچ سازی با کیبورد طبیعی نخواهد بود ولی در حین حال هیچ سازی مانند کیبورد کامل و متنوع نیست.

کیبوردها چهار نوع هستند:

ارنجر arranger

سینت سایزر synth sizer

سکووانسر sequencer

میدی کیبورد midi keyboard

 

تفاوت کیبورد و ارگ

صفحه کلید ارگ ها شبیه صفحه کلید پیانو هاست، با این حال صدایشان بسیار متفاوت است. ارگ امروزی در دو نوع بادی و برقی (الکترونیک) موجود است.

گفته می شود پیشینه ارگ به حدود 200 سال قبل از میلاد باز می‌گردد، و در دنیای غرب سابقه ای طولانی داشته است. این ساز عموما در کلیساها استفاده می شود.

صفحه کلیدهای متعددی وجود دارد که با دست یا پا نواخته می‌شوند. هنگامی که این کلید ها فشرده می‌شوند، نوازنده چرخه ای را کامل می‌کند که باعث می‌شود هوا درون ارگ به حرکت درآید. هیچ ضربه ای به صورت فیزیکی، آنچنان که در پیانو هست، وارد نمی‌شود. ارگ می تواند صدای یک نت را برای مدت زمان نامحدودی نگه دارد، بدون اینکه به دوباره نواختنش نیازی باشد.

صدایی که از طریق استفاده از لوله ها و لوازم الکترونیکی، در ارگ ها ایجاد می‌شود، می تواند از صدای شیپور یا نی، تا صدای انواع سازهای بادی، متغیر باشد.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”