ریتم آهنگ

جایگاه استعداد بازیگر

جایگاه استعداد بازیگر

قبل از بررسی استعداد بازیگری،تعریف استعداد را با هم بررسی خواهیم کرد:
استعداد چیست؟
در رابطه با استعداد سه نوع دیدگاه را بررسی خواهیم کرد:
1- استعداد وجود ندارد.
بازیگربا صرف 10.000 ساعت تلاش در هر زمینه ای میتوانید در هر زمینه ای متخصص شوید .( این مفهوم ابتدا توسط یک روانشناس به اسم اریکسون مطرح و سپس توسط مالکوم گلدول معروف شد ) اریکسون نه تنها مفهوم استعداد را نفی میکند بلکه حتی می گوید انیشتین نیز با استعداد خاصی متولد نشده است.
 

2- استعداد وجود دارد.
بازیگردر سمت مقابل مفهوم دیگری است که توسط روانشناسان و دانشمندان رواج یافته و اذعان دارد که تنها در زمینه هایی میتوان رشد کرد که در آن ها استعداد داریم و صرف تلاش به تنهایی در زمینه ای باعث رشد ما در آن زمینه نمی شود .
 

 

3- استعداد سرعت پیشرفت است.
بازیگرشاید بهترین تعریفی که از استعداد مطالعه کردم تعریفی است  که توسط آنجلا داکورث (Angela Duckworth)از دانشگاه پنسیلوانیا گفته شده است:
“استعداد” سرعت بهتر شدن شما با تلاش است. در واقع می توان گفت: استعداد یعنی نرخ رشد شما در یک زمینه یا مهارت خاص. سرعتی که در فوتبال بهتر می شوید استعداد فوتبال شما است. سرعت پیشرفت در ریاضی ، استعداد ریاضی شماست.
 


همه استعداد دارند؟
مسلما بله .هر کدام از ما دارای یک یا چند استعداد در درون خود هستیم. اما این که آن‌ها را کشف نکردیم دلیل بر این نیست که استعداد نداریم؛ مسئله مهم این جاست که افراد نمی‌توانند استعداد‌های خودشان را تشخیص دهند تا با بهره‌گیری از آن سریع‌تر پله‌های موفقیت را طی کنند. نکته اینکه همه ما به یک اندازه با استعداد نیستیم.
چگونه استعدادمان را کشف کنیم؟
پرسیدن این سه سوال از خودتان می تواند به شما کمک کند.
1- در کودکی توسط چه موضوعی هیجان زده می شده اید؟
2- چه وقت هایی زمان  را کامل فراموش می کنید؟
3- برای انجام چه کاری اشتیاق دارید؟
حال این موضوع را بررسی خواهیم کرد که اصولا چقدر استعداد  در بازیگری اهمیت دارد ؟ آیا با تمرین زیاد نمی توان مهارت های بازیگری را کسب کرد؟ آیا با تمرین نمی توان یک بازیگر عالی شد؟
حال بیایید دیدگاه های استعداد بازیگری بررسی کنیم.
 

دیدگاه اول: بازیگری یک استعداد نیست
استعدادطبق این دیدگاه که بالاتر آن بررسی کردیم( دیدگاه اریکسون) بازیگری یک استعداد نیست و شما می توانید با صرف 10 هزار ساعت وقت برای بازیگری ( یعنی شما به مدت 5 سال روزی 5 ساعت برای بازیگری وقت بگذارید) یک بازیگر فوق العاده باشید.
 

دیدگاه دوم :بازیگری یک استعداد است.
استعدادبازیگری استعدادی است که شما با آن متولد می شوید. قابل جلا دادن است و شما می توانید عالی باشید.  هر چند نوید موفقیت نمی دهد. بازیگری یک استعداد ذاتی (با درجات مختلف) است.میزان کار مورد نیاز بر روی آن  در افراد مختلف متفاوت است. ذکر این نکته قابل تامل است که تمایل و علاقه به بازیگری لزوما متناسب با استعداد بازیگری نیست.
“تدریس به شخصی که استعداد طبیعی نداشته باشد غیرممکن است” – (Dame Judi Dench)
افراد برگزیده ای وجود دارند ، که بازیگری برای آنها امکان آموختن را دارد زیرا به آنها از طرف خدا ، فرصتی داده شده اند که این چیز را “استعداد” خوانده اند.
 


دیدگاه سوم: بازیگری طیف وسیعی از استعدادهاست.
استعدادبازیگری به خودی خود یک استعداد طبیعی نیست ، بلکه  طیف وسیعی از استعدادهای طبیعی مختلف وجود دارد ، که یک شخص می تواند با هم ترکیب و پیشرفت کند تا بازیگر خوبی شود. هیچ چیز واحدی وجود ندارد که ما آن را “استعداد بازیگری” بدانیم. این شامل بسیاری از استعدادهای کوچکتر است.(تقلید از صداها ، صحبت کردن واضح ، حفظ کردن نمایشنامه ها ، حضور در صحنه ، نمایش احساسات جعلی واقع بینانه ، نادیده گرفتن مخاطب و سایر بازیگران ، تخیل زنده و …).
همه استعداد بازیگری دارند (به آخرین باری که برای کار فراخوانده اید فکر کنید که وانمود می کنید مریض هستید تا بتوانید روز مرخصی بگیرید).
این یک واقعیت بر کسی پوشیده نیست که بازیگری را می توان آموزش داد و تقریباً هر کسی می تواند در مورد بازیگری به اندازه کافی یاد بگیرد تا بتواند در صحنه ایفای نقش کند
اما
برای تبدیل شدن به یک بازیگر واقعاً عالی ، فرد باید دارای استعدادهای طبیعی مورد نیاز برای بزرگ بودن باشد.
 

بدیهی است که مهمترین توانایی یک بازیگر داشتن توانایی حفظ شخصیت در طول یک اجرا است. تقریباً هر کس می تواند یاد بگیرد که در یک زمان معین با یک خط مشخص صحبت کند و از مرحله A به نقطه B در یک مرحله حرکت کند. اما همه افراد این توانایی را ندارند که شخصیت و ارتباط آن با همه شخصیت های صحنه را به خوبی درک کنند.
بنابراین بازیگر می داند چگونه بازی کند وقتی که حرفی برای گفتن ندارد یا یک عمل خاص برای انجام دادن ندارد. به همین دلیل است  که یک نگاه خالی از نگاه یک بازیگر مبتدی ، که حرفی برای گفتن یا عملی برای انجام دادن ندارد ، می تواند ما را از شخصیت دور کند.
بازیگران خوب ، انرژی ، شعور ، احساسات ، تمرکز و جزئیات را برای اجرای خود به ارمغان می آورند و آنها اطمینان می دهند که هر کار کوچکی که در صحنه انجام می دهند به صورت عمدی انجام می شود تا به مخاطب چیزی مهم درباره شخصیت یا موقعیتی که او در آن قرار دارد بگویند. در بازیگری هر آنچه اتفاق می افتد عمدی است و دارای معنایی فوق العاده است.
به عبارت دیگر ، یک بازیگر باید یک کمال گرای فوق العاده پرشور باشد ، زیرا اگر چنین نباشد ، هرگز نمی تواند همه استعدادهای مورد نیاز خود را به عنوان بازیگر خوب پرورش دهد.
 


این دقیقاً مانند هر هنر دیگر است. ممکن است بتوانم نقاشی کنم ، اما من باب راس نیستم . و مطمئناً کسی را نمی خواهد که نقاشی من را روی دیوار آویزان کند. بنابراین من امیدوارم که کسانی که واقعاً نمی توانند بازی کنند ، ما را مجبور نکنند که آنها را تماشا کنم.
 

توصیه به شما:
استعداد یازیگریبخوان. به نظر من در کنار استعداد ذاتی ، بزرگترین دارایی برای یک بازیگر توانایی خواندن و درک تفاوت های ظریف آنچه می خوانید است. نمایشنامه بخوانید. شعر بخوانید. اشعار عالی وجود دارد که نیازی به مدرک کارشناسی ارشد ادبیات برای درک ندارد و همین شعرها باعث می شود دید شما به  جهان تغییر کند.
به عنوان بازیگر باید درک خود را از انسانها و دنیایی که در آن ساکن هستید گسترش دهید. درک بیشتر از طبیعت انسانی شما را به یک بازیگر بهتر تبدیل می کند.
خبر خوب این است که اگر بازیگر دارای هوش اجتماعی و روانشناختی باشد  شخصیت خود را در تمام صحنه درک کند و بداند چه احساسی داشته باشد .او می تواند یاد بگیرد که در صحنه حضور داشته و آن لحظات “مرده” را با بازیگری باورنکردنی پر کند.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”