ریتم آهنگ

دیافراگم در عکاسی چیست؟

دیافراگم در عکاسی چیست؟

دیافراگم در عکاسی چیست؟
دیافراگم دوربین، در واقع یک قطعه مکانیکی در دوربین است که میزان تابش نور به لنز دوربین را کنترل می کند. دیافراگم به صورت پره پره طراحی شده است. هرچه این پره ها بیشتر باز شوند، میزان نور بیشتری وارد لنز دوربین می شود و برعکس هرچه دیافراگم دوربین را کوچکتر کنیم میزان نوری که به لنز دوربین می تابد، کاهش پیدا می کند. تنظیم دیافراگم بر عهده کسی است که کار عکاسی را انجام می دهد و بسته به نوع صحنه و میزان نور محیط می تواند دیافراگم را کوچک یا بزرگ بکند. نحوه کار دیافراگم در عکاسی به مانند طرز کار چشم انسان است. عملیات اصلی تنظیم میزان نور ورودی به چشم را عنبیه کنترل می کند. عنبیه شبیه به پره هایی است که در مواقع مختلف خود را فشرده و جمع و یا باز می کند. اگر دقت کرده باشید، در مواقعی که در نور کم و در تاریکی قرار می گیرید، مردمک چشم بزرگ می شود. البته این بیشتر به این معنا است که عنبیه در حال فشرده شدن است که نور بیشتری را به مردمک چشم برساند. با این مثال شاید با طرز کار دیافراگم دوربین هم آشنا شده باشید.

دیافراگم و نحوه استفاده از آن
در این بخش بهتر است کمی درباره نحوه استفاده از دیافراگم در عکاسی صحبت کنیم. البته اگر شما می خواهید صاحب یک عکس با کیفیت و مطلوب باشید، می توانید از خدمات عکسیران استفاده نمایید. ما بهترین و زیباترین تصاویر را برای شما خلق خواهیم کرد. اما برای افرادی که دوست دارند، خود با این موضوع آشنا شوند و به صورت مبتدی با این امکان در دوربین کار کنند، باید عرض کنیم که در کنار دیافراگم دوربین اعدادی نوشته شده است که هر یک مفهوم خاصی دارد. برای این که بخواهید از دیافراگم بهتر استفاده کنید، باید با این اعداد آشنایی داشته باشید. این اعداد با شماره های f/2 f/2:8 f/4 f5/6 f/8 f/11 f/16 f/22 f/32 روی دوربین درج شده اند. هر چه عدد تنظیم شده توسط دیافراگم، کوچکتر باشد، به این معنا می باشد که دریچه دیافراگم بزرگتر بوده و نور بیشتری به لنز تابیده می شود. برعکس هرچه عدد روی دیاف بزرگتر باشد، به این معناست که دریچه دیاف بسیار کوچک بوده و نور زیادی به لنز تابیده نمی شود و حرف f که نشان دهنده درجه دیافراگم می باشد، مخفف کلمه focal length می باشد.

تاثیر دیافراگم در عکاسی
دیافراگم در عکاسی تاثیرات بسیار زیادی بر روی عکس های شما خواهد گذاشت. اما مهمترین اثرات آن در میزان نوردهی و عمق دهی به تصاویر می باشد. در قسمت های پیشین تا حدودی درباره نوردهی و تنظیم نور ورودی به دوربین صحبت کردیم. همان طور که مستحضر هستید، با تغییر سایز دیافراگم، میزان روشنایی و نوری که وارد لنز می شود، نیز تغییر می کند. شما با توجه به نوع محیط و نور طبیعی موجود در صحنه می توانید سایز دیافراگم را به صورت دستی تنظیم نمایید. این کار باعث می شود، اشیاء بهتر در تصاویرتان دیده شده و نور شدید یا نور خیلی کم، مانع از نمایش مناسب اشیاء در تصویر نشود. اما مورد دیگر عمق دهی به تصویر می باشد. یکی دیگر از اثرات دیافراگم در عکاسی، عمق میدان تصویر است. عمق میدان، فضای دیدی است که باعث می شود، اشیایی که در بخش جلو تصویر تان قرار دارند، لبه های تیزتر داشته و واضح تر دیده شوند؛ به این ترتیب هرچه از مرکز و جلو تصویر دور می شویم، میدان دید کاهش پیدا کرده و تصاویر محو تر می شوند. این کار باعث می شود، تصاویر جلوه بهتری پیدا کرده و نظر بیننده به بخش های اصلی تصویر جلب شود. شما با تنظیم دیافراگم در عکاسی می توانید این عمق میدان را کنترل نمایید.

نقش دیافراگم در افزایش کیفیت تصویر
دیافراگم در عکاسی استاندارد و با کیفیت، نقش موثری داشته و بسیار با اهمیت است. میزان باز یا بسته بودن دیافراگم، با برخی پارامترهای مهم در یک تصویر رابطه تنگاتنگی داشته و تاثیری که بر روی این پارامترها می گذارد، باعث می شود، تصویر نهایی شما کیفیت خوب یا حتی بدی داشته باشد. پس اگر می خواهید یک تصویر با کیفیت و مناسب داشته باشید، بهتر است به میزان دیافراگم توجه داشته باشید. از جمله این پارامترها که با باز و بسته شدن دیافراگم تغییر می کنند، می توان به کنتراست، اشباع رنگ، نور و روشنایی و وضوح تصویر اشاره کرد. هر چه دیافراگم بازتر باشد، کنتراست تصویر بیشتر بوده و تشخیص تمایز بین اشیاء تصویر آسان تر است. در مورد اشباع رنگ هم باید بگوییم که هرچه دیافراگم بازتر باشد، اشباع رنگ کمتر و هرچه بسته تر باشد، اشباع رنگ بیشتر است. همان طور که در بخش های قبلی هم اشاره کردیم، هرچه دیافراگم بازتر باشد، نور بیشتری وارد لنز شده و تصاویر روشن تر خواهند بود. درباره وضوح تصویر هم باید عرض کنیم که هر چه دیافراگم بسته تر باشد، وضوح تصویر بیشتر است. البته نکته ای که باید درباره همه این پارامترها عرض کنیم، این است که باید یک حالت تعادل بین همه پارامترهای اساسی ایجاد کرد تا در نهایت شاهد یک تصویر خوب باشیم.

نحوه تنظیم دیافراگم دوربین
برای تنظیم دیافراگم در عکاسی، دو حالت وجود دارد که بر روی دوربین تعبیه شده است. این دو حالت تنظیم دیافراگم شامل حالت تقدم یا aperture-priority و حالت دستی یا manual mode می باشد. اگر حالت تقدم را انتخاب کنید، شما می توانید با انتخاب دیافراگم، سرعت شاتر را به صورت خودکار قرار دهید. اما اگر می خواهید خودتان سرعت شاتر و دیافراگم را انتخاب کنید، می توانید از تنظیمات حالت دستی استفاده کنید که توصیه ما نیز همین است. در حالت تقدم درجه دیافراگم با حرف “A” یا “Av” و در حالت دستی با حرف “M” نمایش داده می شود. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که شما قادر نخواهید بود در هر دوربینی که دارید از همه اعداد دیافراگم استفاده کنید. این که شما از چه محدوده ای می توانید استفاده کنید به اطلاعات لنز دوربین شما بستگی دارد. معمولا لنز دوربین های مختلف برای دیافراگم دوربین، یک محدوده در نظر می گیرد و شما تنها قادرید در این محدوده دیافراگم را باز یا بسته بکنید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”