ریتم آهنگ

ساز عجیب- هَنگ

ساز عجیب- هَنگ

ساز هنگ (hang) که معمولاً به آن طبل هَنگ گفته می شود به باور سازندگان این آلت موسیقی، کارکردی بسیار فراتر از یک طبل دارد. این وسیله در سال 2000 در شهر بِرن سوییس توسط فلیکس راهنر (Felix Rohner) و سابینا شارر(Sabina Schärer) ابداع شده و اسم اصلی آن در واقع هَنگ the Hang بوده و پس از تحقیق عمیق و علمی در مورد ابزارهای موسیقی آهنی ساخته شده است. این ساز با یک ماده سخت (که از آهن به دست آمده) ساخته شده و شکلی شبیه بشقاب پرنده دارد.

طراحی عجیب آن نه تنها موجب می شود که هَنگ صدای نرم تری داشته باشد بلکه دوام صدا و خود هَنگ را نیز تضمین می کند. نام این ساز از کلمه ای آلمانی به معنای «دست» گرفته شده است. گودی هایی که در لبه‌های این ساز دیده می شود در واقع توسط ضربه های چکش اعمال شده تا بتواند صداهای وهم آمیز بیشتری تولید کند. در هنگام نواختن این آلت موسیقی، صداهایی مانند صدای چنگ، زنگ یا صدای موزون سَنج های فولادی (steelpan) به گوش می رسد.

سنج های فولادی بومی کشور ترینیداد و توباگو بوده و معمولا با دو عدد چکش کوچک نواخته می شد. در ساخت طبل هَنگ از این سنج های فولادی ترینیدادی الهام گرفته شده است. در دهه های 1970 و 1970 این سازهای کوبه ای محبوبیت زیادی در اروپا پیدا کردند. 

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”