ریتم آهنگ

ساز عجیب - فلوت بینی (Nose Flute)

ساز عجیب - فلوت بینی (Nose Flute)

فلوت بینی یک ابزار موسیقی محبوب است که در پُلینزیا و کشورهای حاشیه اقیانوس آرام استفاده می شود. نسخه های دیگر آن در آفریقا یافت می شود.

این آلت موسیقی عجیب در نقاط مختلفی از جهان مورد استفاده قرار می گیرد. فلوت بینی در اصل به نیمکره شرقی، تمدن های پولینِزی (Polynesia) و مناطق کرانه اقیانوس آرام تعلق دارد. انواعی از فلوت های مشابه نیز در مناطقی مانند هند، چین و مناطق صحرایی آفریقا یافت می شود. در منطقه هاوایی این ساز راohe hano ihu  می نامند که به معنای «فلوت بامبوی بینی» است. این فلوت تنها از یک تکه چوب بامبو ساخته شده و دارای سه یا چهار سوراخ است که برای نواختن، انگشتان روی آن ها قرار می گیرند. در هاوایی این ساز را معمولا در مهمانی ها یا در خلوت و برای لذت شخصی می نوازند. با این وجود در برخی از موارد نیز دیده شده که از این ساز همراه با آواز، ترانه و حتی رقص های موزون استفاده شده است.

اگر چه نواختن این ابزار با بینی کمی غیر عقلانی به نظر می آید اما این روش سبب می شود که نوازنده بتواند در هنگام فرو بردن هوا از بینی از دهان خود به عنوان یک محفظه برای تغییر طنین صدا استفاده کند. با این ترتیب فلوت می تواند به جای تولید نُت های زیر و بم در گام های مرحله ای مجموعه ای نرم و سریع از نُت های زیر و بم را تولید کند.

 

کشورهایی که فلوت بینی در آنها استفاده می شود:

هاوایی

آفریقا

فیلیپین

تایوان

نیوزلند

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”