ریتم آهنگ

هایدرولوفون

هایدرولوفون

هایدرولوفون (Hydraulophone) را فقط با دست های خیس می توانید بنوازید. اگر چه ظاهر آن پیچیده به نظر می رسد اما سیستم کاری داخل آن بسیار ساده و شبیه سازهای بادی چوبی مانند ساکسوفون و قره نی   (bassoon)   می باشد. در این آلت موسیقی، صدا از طریق تحت فشار قرار دادن جریان آب تولید می شود. از این جهت، برخلاف سازهای بادی که در آنها از جریان باد برای تولید صدا استفاده می شود در هایدروفون جریان آب منشا تولید صدا است.

این آلت موسیقی در دهه ی 1980 توسط یک محقق و مخترع کانادایی به نام استیون مان (Steven Mann)  که به خاطر آثارش در حوزه عکاسی محاسباتی شهرت داشت اختراع شد و هدف این بود که افراد کم بینا بتوانند با استفاده از حواس دیگر خود، غیر از بینایی، آلت موسیقی را بنوازند.

شیوه کاری این آلت موسیقی به این صورت است که آب به درون یک لوله ی خمیده که تعدادی سوراخ روی آن تعبیه شده است پمپاژ می شود. فشار آب سبب می شود آبی که درون لوله جریان دارد با فشار از سوراخ ها خارج شود. یک مکانیزم تولید صدا روی هر سوراخ نصب شده است و زمانی که نوازنده انگشت خود را روی یک سوراخ قرار می دهد، آب از مکانیزم تولید صدای روی آن عبور کرده و به قسمت دیگری از ساز منتقل می شود.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”