ریتم آهنگ

دشیفر

دشیفر

عمل خواندن و اجرا کردن یک قطعه موسیقی را دشیفر میگویند به شرطی که اجرا کننده قبلا آن قطعه را ندیده باشد. در زبان انگلیسی به دشیفر کردن sight-reading میگویند. اصطلاح sight-singing به خواننده‌ای گفته میشود که دشیفر میکند.

دشیفر (sight-reading)

نویسندگان کتاب های موسیقی معمولا اصطلاح دشیفر (sight-reading) را برای توانایی خواندن و اجرای موسیقی سازی و آوازی در اولین مقابله با قطعه به کار برده اند. به عبارت دیگر دشیفر تبدیل دریافتهای موسیقیایی توسط چشم به اصوات میباشد. برخی از نویسندگان ترجیح میدهند از اصطلاحات شاخص تری مانند “دشیفر نوازی” (sight-playing) و “دشیفر خوانی” (sight-singing) در مواقع لزوم استفاده نمایند. این تمایز بخشیدن به انواع دشیفر، اصطلاح (sight-reading) را مربوط به اجرای صامت قطعه موسیقی در ذهن بدون ایجاد صدا توسط ساز یا حنجره میداند.

 

انتقال نظری  (sight-transposition)

برخی از نوازندگان – به طور مشخص نوازندگان گیتار خود آموخته – میتوانند یک آهنگ را به فاصله ایی که متناسب با محدوده صوتی آواز خواندن ایشان است جابجا کنند. از دلایل دیگر این نوع انتقال آسانتر کردن آکوردهاست. این نوازندگان نیازی به دانستن قواعد خواندن موسیقی ندارند و فقط باید با دانش انتقال آکوردهای گیتار آشنا باشند تا بتوانند آهنگ ها را در محدوده صدایی مشخصی اجرا کنند که برای آواز خواندنشان خیلی بالا یا خیلی پایین نباشد.

 دشیفر نوازی  (sight-playing)

چنانکه گفته شد برخی از نویسندگان به انجام عمل دشیفر به وسیله ساز دشیفر نوازی میگویند. دشیفر نوازی دو مهارت اصلی خواندن موسیقی و ایجاد موسیقی را با هم ترکیب میکند.

دشیفر خوانی  (sight-singing)

وقتی که خواننده ها دشیفر میکنند معمولا به این عمل آنها دشیفر خوانی گفته میشود. دشیفر خوانی از دو مهارت دشیفر و توانایی خواندن به وجود می آید.

روانشناسی

توانایی دشیفر کردن تا حدودی به قدرت حافظه کوتاه مدت موسیقیایی وابسته است. آزمایش به وسیله دستگاه دنبال کننده چشم نشان داده است، چشم نوازندگان ماهر همواره جلوتر از موسیقی که اجرا میکنند حرکت میکند. آنها نتهایی که میبینند را به ذهن میسپارند و تا زمان اجرا روی آن پردازش انجام میدهند. به این عمل جدا کردن دست و چشم اطلاق میشود.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”