ریتم آهنگ

دست بافته استان فارس (ایل خمسه)

دست بافته استان فارس (ایل خمسه)


ایل های خمسه تشکیل شدند از:

  • ایل عرب: قدیمی ترین ایل کوچ کننده به فارس، در واقع از اوایل ورود اسلام ایل عرب از عربستان به ایران آورده شدند تا از شورش ایرانی ها جلوگیری بشه. کلا قالی بافی نداشتند و چه هنر قالی بافی و چه نقش و نگارها رو از بومی های فارس آموختند. به همین دلیل در پژوهش های مربوط به نگاره های نمادین و اسطوره ای دست بافت های عرب بسیار مهم هستند.

 

  • ایل های بهارلو و اینانلو: دو ایل ترک هستند که اگرچه مشخص نیست کی و چگونه به فارس اومدند ولی بدون شک قبل از قشقایی ها به فارس اومدند.

 

 

دستبافتهای این دو ایل بسیار نزدیک به هم هست(اسلوب بافت و نقش پردازی) تشخیص اونها راحت نیست.

  • باصری ها: فارس هستند و از زمانهای دور در فارس زندگی میکردند. بخاطر مدت زمان زیادی که زیر نظر ایل عرب بودند بعضی ها میگن عرب باصری که کاملا اشتباه هست و یک ایل جدا از عربها هستند.

 

 

  • ایل نفر: ایل کوچک ترک زبان هستند. خیلی وقت هست که از حالت یکپارچه دراومدند. بافته هاشون به ایل نفر شمالی و جنوبی تقسیم میشه.

این یک تعریف کلی از ایل های خمسه هست. مسیر کوچ این پنج ایل مشترک هست شرق فارس هستند.

بطور کلی مشخصه ی اصلی قالی های عرب رنگ اونهاست. در یک کلمه تیره هست

مشکل اونها کمبود رنگ نیست کلا خصوصیت اخلاقیشون اینه که رنگ تیره میپسندن. البته همین مساله باعث شده که قالی هاشون بازار پسند نباشه. البته اگر از این مساله چشم پوشی کنیم که کیفیت قالی اونها خیلی پایین هست!

عربها در واقع لقب مرغ بازان فارس رو به خودشون اختصاص دادند. البته بهارلو ها هم زیاد از نگاره های مرغی استفاده میکنن و پدر ۱۰ نگاره ی جانوری بررسی شده (مرغی، پرنده، طاووس، مرغ باگلبال، عقاب، بزکوهی و گوزن،آهو، پروانه، شتر، شیر)

 


بجز پروانه و آهو که بیشتر نگاره ای تزیینی هستند باقی نگاره ها نمادین هستند. عقاب (شاه پرندگان)، طاووس(مرغ بهشتی) و شیر(نماد شاه و سلطان و بزرگان دین)  مفهوم نمادین خودشون رو با دین اسلام تطبیق دادن و هنوز هم مفهوم نمادین دارند. ولی دیگر نگاره های جانوری تزیینی هستند.

 

قالی وقالیچه در عشایر ایل باصری


در استان فارس بخش عمده ای از توليد گليم توسط زنان و دختران عشاير ساکن و کوچ رو عشایر انجام می شود. برای بافت گليم معمولاً از نقشه استفاده نمی کنند. نقشه ها ذهنی هستند و معمولاً از طرح هايی استفاده می شود که از نسل های گذشته به حال انتقال يافته و تغييرات جزيی در همان چهارچوب آداب و رسوم موجود در منطقه است.

البته در سالهای اخير با راه يافتن گليم بافی به مناطق شهری و روستايی استفاده از نقشه تا حدودی درگليم بافی رايج شده است. برای رنگرزی نخ های پشمی مورد مصرف در پود گليم از رنگهای گياهی يا رنگهای شيميايی استفاده می شود

مهمترين مراکز توليد گليم در استان فارس منطقه فيروزآباد، ممسنی و داراب ومرودشت  و پاسارگاد است. گليم های عشایر فارس ( ایل باصری خمسه قشقایی عرب و......)نه تنها در ايران که در سطح جهان نير به واسطه اصالت نقش ها و رنگ های زيبا و کيفيت ممتاز بافت مشهور و مورد تقاضا است.
هنر و صنعت بافندگی فارس در وهله نخست, هنری عشايری و در وهله دوم هنری روستايی است که وابستگی به عشاير دارد. عشاير فارس بيش از ديگر عشاير به اين هنر اشتغال دارند و روستائيان که در مسير اين ايل ها زندگی می کنند نيز به کار توليد قالی و ساير دستبافت ها مبادرت می کنند. فرش بافان اين استان معمولاً دست بافت های خود را نه به عنوان يک کالای تجارتی بلکه برای خود توليد می کنند و چون دنباله رو نوسانات بازار فرش نيستند, طرح های آنها دارای رنگ آميزی و طراوت خاصی است. البته در سالهای اخير بافندگان عشايری به بافتن فرش برای فروش و به سليقه مصرف کنندگان روی آورده اند. ليکن غالباً همان ذهنی بافی و رنگهای مرسوم پيشينيان خود را ادامه می دهند.


اين «هنر- صنعت» به طور عمده به دست زنان انجام می شود. به طور کلی توليد دستبافته ها از مرحله ابتدايی تا آخرين مرحله به دست زنان صورت می گيرد. دار قالی در ایل باصری مانند ساير عشاير افقی است و بافنده برای بافتن بر روی زمين می نشيند. بيشتر دارهای روستايی نيز افقی و گاه عمودی است. علت استفاده عشاير از دار افقی به اين دليل است که با زندگی کوچ نشينی آنها هماهنگی داشته و حمل آن بر پشت چارپايان به سهولت انجام می گيرد.


اکثر قاليچه های ايلات خمسه کار ایل باصری وعرب است. قاليچه های اين دو ایل دارای طرح های متنوع و فارسی باف است و سراسر از پشم تهيه می شود. روستائيان فارس نيز هر سال تعداد زيادی قاليچه می بافند.

اين روستائيان که پيشينه ايلی و چوپانی دارند همانند عشاير از دارهای افقی استفاده می کنند ولی قاليچه های آنها از نظر جنس, مرغوبيت قاليچه های ايلات را ندارد.

فرش های عشایر فارس معمولاً به طريق «ذهنی بافی» بافته می شود. اين نقشه های ذهنی نوعی بازآفرينی سنتی است که از نسل های پيشين به امروزيان رسيده است. بافندگان ايلی همان نقوش را تکرار می کنند بدون آنکه از نقشه استفاده کنند. از اين رو معمولاً هيچ دو فرشی کاملاً و عيناً شبيه يکديگر نيست. بافندگان تازه کار از سرمشق هايی کمک می گيرند که «حور» ناميده می شود. بافندگان  اين سرمشق ها را که يک يک نقشمايه ها و نگاره های اصلی بر آن بافته شده است. «دستور» می گويند. رنگ قالی های عشایر فارس کاملاً به سليقه و خواست بافنده ارتباط دارد.

 


قالی های فارس اکثراً نرم و تا اندازه ای ظريف و نازک هستند و وجه تمايز آنها با ساير فرش ها نيز همين صفات است. گره در قالی های فارس هم به صورت متقارن (ترکی) و هم به صورت نامتقارن (فارسی) استفاده می شود.

 

بافت قالی در اکثر مناطق عشايری و روستايی استان فارس رواج دارد و افزون بر مناطقی که ايلات عشایر در آن اسکان دارند. قالی بافی در ديگر شهرها و روستاهای استان منجمله در آباده و شيراز و فسا جهرم نيز مرسوم و متداول است.

 

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”