ریتم آهنگ

پنج پلاگین فوق العاده ی دیلی به همراه ترفندهایی برای میکس

پنج پلاگین فوق العاده ی دیلی به همراه ترفندهایی برای میکس

پنج پلاگین فوق العاده ی دیلی به همراه ترفندهایی برای میکس

دیلی یکی از رایج ترین افکت هاست. به طور کلی از دیلی برای عمق دادن به صدا، تقویت groove و انرژی دادن به اجرا استفاده می شود. دیلی همچنین یکی از افکت های همیشگی ژانرهایی مانند پاپ، هیپ هاپ، EDM، سایکدلیک راک، رگی و داب است.

در ادامه پنج مورد از بهترین پلاگین های دیلی را همراه با نکاتی در رابطه با استفاده از آن ها به شما معرفی خواهیم کرد.

1. Waves H-Delay

H-Delay نمونه ی بارزی از یک دیلی همه کاره است. کار کردن با این پلاگین ساده است، تاخیر (latency) ندارد و کاراکتر کافی برای ایجاد بافت های صوتی را دارا می باشد. برای شروع می توانید H-Delay را روی مقدار نت سیاه قرار دهید و پارامتر hi-pass را روی 400Hz، پارامتر low-pass را روی 2.5kHz و feedback را روی 25% تنظیم کنید.
برای هر چیزی در سبک های آر اند بی، هیپ هاپ و پاپ، با قرار دادن این پلاگین در حین ضبط روی کانال وکال می توانید کاراکتری در صدا ایجاد کنید که موجب می شود پرفورمنس بهتری از وکالیست بگیرید. حتی اگر شدت send کردن این افکت را روی 20dB- قرار دهید باز هم groove و آمبیانسی در صدا ایجاد می شود که باعث می شود اجرا منسجم تر به گوش برسد.

2. Slate Digital Repeater

می توان گفت H-Delay برای ضبط فوق العاده است و Slate Digital Repeater برای میکس انتخاب ایده آلی می باشد.
اگر به دنبال پلاگینی هستید که قابلیت تنظیم زیادی داشته باشد اما در عین حال کار کردن با آن ساده باشد، Repeater مناسب شماست. در این پلاگین دیلی های مختلفی شبیه سازی شده اند و هر کدام جزئیات زیادی از یونیت های کلاسیک را به شما ارائه می دهند، از مقادیر ملایمی از ماژولیشن تایم و pitch گرفته تا رنگ دادن به صدا و saturate کردنِ آن.
بهترین روشی که می توانید از Repeater استفاده کنید این است که بدانید هر کدام از دیلی های شبیه سازی شده چه صدایی می دهند و این که می خواهید از آن ها در کجا استفاده کنید. برای مثال شبیه ساز Cooper Time Cube برای پیانوهای الکتریک فوق العاده است. چند مدل با استایل باکت بریج هم وجود دارد که برای گیتار ایده آل هستند. شبیه ساز PCM42 حسی شبیه به افکت های کلاسیک وکال را به شما می دهد. اگر بتوانید مدل درستی را انتخاب کنید به راحتی با کمی تغییر در پارامترها قادر هستید به صدای دلخواهتان برسید.

3. SoundToys Echoboy

اگرچه Repeater برای اهداف عمومی میکس مناسب است، اما اگر به دنبال یک پلاگین فوق العاده تخصصی و پر از جزئیات هستید، Echoboy محصول Soundtoys بیشترین انعطاف را به شما ارائه خواهد داد.
برای یاد گرفتن کار با Echoboy باید کمی وقت صرف کنید چون این پلاگین آپشن های زیادی دارد. البته اگر تازه کار هستید این موضوع می تواند به ضرر شما باشد، اما به هر حال در این پلاگین دنیایی از قابلیت ها وجود دارد.
یکی از کارهایی که می توانید با Echoboy انجام دهید، استفاده از آن روی صداهایی است که تنها یکبار در طول قطعه رخ می دهند، مانند دیلی feedbacker یا evolving. این دیلی ها برای ساپورت کردن سازها استفاده نمی شوند، بلکه خودشان به صورت مستقل در قطعه شنیده خواهند شد.
یکی دیگر از ترفندهای جالب که می توانید روی Echoboy پیاده کنید، ساخت افکت های اد لیب (ad-lib) است. اگر با ژانرهایی مانند هیپ هاپ سروکار دارید، حتما با مفهوم “telephone effect” که روی وکال های اد لیب استفاده می شود آشنا هستید. اگرچه شاید این افکت کمی از مد افتاده باشد اما شما می توانید آن را به شیوه های دیگری استفاده کنید.
برای مثال می توانید با استفاده از منحنی های saturation در Echoboy، افکت دلخواهتان را ایجاد کنید. در این حالت همان افکت را با یک بافت صوتی تازه و منحصر به فرد خواهید داشت. پس اگرچه در این حالت از Echoboy برای هدف اصلی اش، یعنی ایجاد دیلی، استفاده نمی کنید، اما کاربرد فوق العاده ای از آن خواهید گرفت. برای این هدف می توانید فیدبک را روی صفر و delay time را روی صفر میلی ثانیه قرار دهید و سپس از بین مدل های شبیه ساز دیلی، مدلی را که کاراکتر مدنظر شما را دارد انتخاب کنید (یا این که می توانید به سراغ تنظیمات پیشرفته تر این بخش بروید و خودتان دست به کار شوید). همچنین با استفاده از دیلی می توانید صداها را واید 

4. FabFilter Timeless

Echoboy قابلیت های بسیار زیادی دارد، اما FabFilter Timeless پلاگینی است که هر کاری بخواهید را برای شما انجام می دهد؛ البته این قابلیت های گسترده بهای خودش را دارد…. یادگیری استفاده از این پلاگین کمی مشکل است.
Timeless دیلی را به دنیایی از قابلیت های طراحی صدا وارد کرده است. در این پلاگین تمام پارامترها قابل تطبیق با یک LFO یا یک کنترلر MIDI X-Y هستند. این یعنی شما می توانید تقریبا هر چیزی را تا هر اندازه که بخواهید در پلی بک real-time تغییر دهید.
با این حال اگر می خواهید از مهمترین جنبه های این پلاگین برای میکس بهره ببرید، می توانید با تغییر پارامترهای feedback، time، فیلترها، level، pan و tone با این پلاگین دیلی مانند یک اینسترومنت رفتار کنید. از این ویژگی می توانید برای ژانرهایی مانند داب، تریپ هاپ، Progressive EDM یا هر چیزی که در آن تکامل لوپ ها برای شکل دادن به داستان قطعه اهمیت دارد استفاده کنید.
در این پلاگین یک ترکیب فوق العاده و ساده ی X-Y در اختیار شما قرار دارد که در طول محور X شدت دیستورشن را تغییر می دهد و در طول محور Y شدت فیلتر low pass را. این کار به وسیله ی اختصاص دادن مقادیر مثبت به ورودی و مقادیر منفی به خروجی در حالی که در مسیر چپ به راست حرکت می کنید و ورودی را روی “Tape” قرار داده اید اتفاق می افتد.
به بیان دیگر، در حالی که کنترلرتان را به سمت راست حرکت می دهید، ورودی Timeless بالا می رود اما خروجی پایین می آید، ولوم کلی ثابت باقی می ماند اما به شما اجازه می دهد ورودی را کلیپ کنید، درست مانند حالتی که سیگنال شدیدی را به یک tape وارد می کنید. در همین حین، در طول محور Y، تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که پارامتر filter frequency از یک فیلتر low-pass را از فرکانس بالای دلخواهتان (مثلا 10kHz) به یک فرکانس پایین (مثلا 100 Hz) اختصاص دهید. این ترکیب به شکل موثری به شما اجازه می دهد تُن هارمونیک دیلی را تغییر دهید و در عین حال با یک حرکت مشخص کنید چه مقدار از این دیستورشن باید برجسته شود.

5. Kilohertz Multipass

مانند Echoboy و Timeless، پلاگین Kilohertz Multipass هم امکانات گسترده ای را در اختیار شما قرار می دهد.
Multipass ذاتا یک پلاگین دیلی نیست و شما می توانید به شیوه های بسیار متفاوتی از آن استفاده کنید. کانسپت پشت این پلاگین این است که شما هر تعداد افکتی را می توانید در استیج ورودی، استیج خروجی یا روی باندهای فرکانسی مشخصی که با یک کراس اُور از هم جدا شده اند، لود کنید. با این حال این پلاگین را می توانید به عنوان یک پلاگین دیلی ماژولار هم در نظر بگیرید.
انعطاف Multipass در این قابلیت نهفته است که شما می توانید دقیقا رفتار دیلی را کنترل کنید. Multipass برخلاف دیگر پلاگین های موجود در این لیست تنها قابلیت های رایج دیلی ها را به شما ارائه نمی دهد. به عنوان مثال با این پلاگین می توانید تنها بخش فرکانس های پایین را bit-crush کنید، میدرنج را کلیپ کنید و فرکانس های بالا را کامپرس نمایید.
از آنجایی که Multipass یک پلاگین تقریبا بدون محدودیت است، برای استفاده از آن تکنیک خاصی را نمی توانیم معرفی کنیم. این پلاگین شاید پیچیده ترین و منحصر به فرد ترین پلاگین موجود در این لیست باشد.

 

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”