ریتم آهنگ

واریاسیون در موسیقی

واریاسیون در موسیقی

در موسیقی، واریاسیون به معنای دخل و تصرف می باشد و شیوه ای است که بر اساس تغییرات ملودی، هارمونی و کنترپوانی بنا شده است. در این فرم آهنگ سازی دویا چند قطعه را بر مبنای زمینه موسیقی واحدی تصنیف می کنند که هر کدام دارای بیان متفاوتی با دیگری است.
فرم واریاسیون نمونه خوبی از موسیقی است که با آن می توان مشخص کرد که شنونده به چه نوع تکرارهایی علاقمند است و چه نوع را نمی پسندد. نمی توان تصور کرد که هر شنونده عادی اولین بار که یک قطعه موسیقی در فرم واریاسیون را می شنود، آن را کاملا درک کند و هر تغییری را در آن تشخیص دهد. ولی به هر حال اطلاع از طرح کلی یک قطعه واریاسیون برای هر شنونده بسیار ضروری است.
کلمه واریاسیون در موسیقی دو تعریف مختلف دارد و نباید با هم اشتباه گرفته شود:
تعریف اول واریاسیون تغییر تم است که به طور تصادفی صورت می گیرد. به عبارتی دیگر هر یک از عناصر چهارگانه موسیقی یعنی ریتم، ملودی، هارمونی، و تیمبر ممکن است شامل این تغییر شود. علاوه بر آن، تغییر ذکر شده در فرم قطعه نیز ممکن است اتفاق بیفتد.
نوع دوم واریاسیون به فرم مخصوصی در موسیقی گفته می شود که شامل تمام قطعاتی که با همین عنوان نوشته شده است می شود و در این قطعات فرم اصلی را واریاسیون تشکیل می دهد.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”