ریتم آهنگ

بهترین ورکستیشن‌های سال ۲۰۲۱ از نگاه موزیسین‌ها

بهترین ورکستیشن‌های سال ۲۰۲۱ از نگاه موزیسین‌ها

بهترین ورکستیشن‌های سال ۲۰۲۱ از نگاه موزیسین‌ها

اگر به شکل دیجیتالی و به کمک کامپیوترتان به تولید موسیقی مشغول هستید، حتما می‌دانید که ورکستیشن، اصلی‌ترین بخش استودیو شماست. شاید تصور کنید که ما از تجهیزات صوتی صرف نظر کرده‌ایم. شما به احتمال زیاد یک میدی کنترلر، یک کارت صدا، یک جفت اسپیکر مانیتورینگ و شاید یک یا دو عدد میکروفن داشته باشید اما بدون ورکستیشن، این‌ها به چه درد می‌خورند؟ ورکستیشن در واقع مرکز استودیو شماست و نقش بسزایی در تولید موسیقی با کیفیت ایفا می‌کند.

در انتخاب یک ورکستیشن، باید به دنبال نرم‌افزاری باشید که با آن احساس راحتی می‌کنید؛ چرا که اگر از نرم‌افزاری استفاده کنید که نسبت به آن حس خوبی ندارید، مطمئنا در روند تولید موسیقی‌تان تاثیر منفی خواهد گذاشت. یک نرم‌افزار خوب باید این امکان را در اختیار شما قرار دهد تا ایده‌های خود را به راحتی و بدون دردسر به موسیقی تبدیل کنید. بنابراین در انتخاب ورکستیشن‌تان بسیار دقت کنید.

برای کمک به شما در پیدا کردن ورکستیشن مناسب، این مقاله را نگاشتیم. در این مقاله، “بهترین نرم‌افزارهای آهنگ‌سازی از نگاه موزیسین‌ها” را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا با این کار بتوانیم به شما در انتخاب ورکستیشن مورد علاقه‌تان کمک کنیم. در حقیقت، هر یک از نرم‌افزارهایی که در لیست‌مان قرار دادیم، قادر به ساخت موسیقی خوب هستند اما بعضی از آن‌ها با دیگری تفاوت‌های جزئی دارند که باعث می‌شود راحت‌تر بتوانید احساسات و ایده‌های خود را به موسیقی تبدیل کنید. بنابراین، به نظر ما، ارزش این را دارد که کمی وقت بگذارید و این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا بتوانید از این تفاوت‌ها باخبر شوید و در نتیجه بتوانید در مورد انتخاب ورکستیشن مناسب، بهترین تصمیم را بگیرید. با ما همراه باشید…

بهترین ورکستیشن‌ها کدامند؟

همان‌طور که اشاره کردیم، ترتیب لیست ما بر اساس نظرات موزیسین‌هاست. اما ما نیز توصیه‌هایی مختصری در این باره داریم.

  • اگر به دنبال بهترین ورکستیشن برای مبتدیان هستید، به سختی می‌توانیم GarageBand اپل را به شما معرفی کنیم. چرا که این نرم‌افزار تقریبا جزو ابزارهای نیمه حرفه‌ای دسته‌بندی می‌شود. این نرم‌افزار رایگان است و فقط کسانی که از سیستم‌های مک استفاده می‌کنند می‌توانند این نرم‌افزار را دانلود و نصب کنند.

برای کسانی که از پلتفرم ویندوز استفاده می‌کنند، نرم‌افزار Mixcraft کمپانی Acoustica می‌تواند بهترین انتخاب باشد اما متاسفانه این نرم‌افزار، رایگان نیست.

  • از نظر قیمت، Reaper و Logic Pro X نرم‌افزارهایی هستند که امکانات فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در عین حال، قیمت بسیار مناسبی هم دارند. البته ناگفته نماند که برای بهره بردن از Logic Pro X می‌بایستی از کامپیوترهای مک استفاده کنید. بعد از این دو نرم‌افزار، می‌توانیم FL Studio را به شما معرفی کنیم که به آپدیت‌های نامحدود رایگانش مشهور است. در نهایت، می‌توانیم به Ableton Live اشاره کنیم. مطمئنا داستان موفقیت این ورکستیشن در دو دهه اخیر را شنیده‌اید. البته نمی‌توانیم ادعا کنیم که این نرم‌افزار، بهترین ورکستیشن است اما این را می‌دانیم که اکثر موزیسین‌ها از این نرم‌افزار برای تولید موسیقی‌شان استفاده می‌کنند. به هر حال اگر می‌خواهید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، می‌توانید این کار را با خرید یک ورکستیشن حرفه‌ای اما با قیمت مناسب انجام دهید.

نکاتی که در انتخاب ورکستیشن مناسب، به شما کمک می‌کنند

  • همان‌طور که اشاره کردیم، بهترین نرم‌افزار آهنگ‌سازی، نرم‌افزاری است که شما با آن احساس راحتی کنید و بتوانید به راحت‌ترین شکل ممکن، ایده‌هایتان را به موسیقی تبدیل کنید. بنابراین می‌توانید از نسخه‌های آزمایشی ورکستیشن‌های محبوب استفاده کنید تا ببینید آیا آن نرم‌افزار مناسب شما هست یا خیر. با دقت فکر کنید که به چه امکاناتی نیاز دارید و هر ورکستیشن، کدام نیاز شما را برطرف می‌کند.
  • یک ورکستیشن می‌تواند در مراحل مختلف تولید موسیقی به شما کمک کند. مراحلی مانند ضبط، ویرایش، تنظیم، میکس و مسترینگ. اگر از عهده این کارها بر می‌آئید، حتما می‌توانید رابط کاربری و امکانات نرم‌افزار را تست و مورد ارزیابی قرار دهید. اگر دیدید که درک محیط نرم‌افزار و جریان کاری آن برای‌تان دشوار است، توصیه می‌کنیم این نرم‌افزار را کنار بگذارید و به دنبال ورکستیشن دیگری باشید.
  • نکته آخر این که قبل از انتخاب ورکستیشن، حتما بررسی کنید که آیا ورکستیشن مدنظرتان با پلاگین‌ها و سایر تجهیزات صوتی‌تان سازگار است و از آن‌ها پشتیبانی می‌کند یا خیر.

اکنون مقدمات را کنار می‌گذاریم و مستقیما به سراغ معرفی بهترین ورکستیشن‌ها از نظر موزیسین‌ها می‌پردازیم.

۱. Image-Line FL Studio

این نرم‌افزار، بر اساس آراء کاربران سایت MusicRadar به عنوان بهترین ورکستیشن انتخاب شده است. در زیر، به مشخصات این نرم‌افزار اشاره می‌کنیم:

شروع قیمت از ۹۹ دلار

نسخه‌ها: Fruity – Producer – Signature

سازگار با پلتفرم‌های مک و ویندوز

سیستم مورد نیاز(ویندوز): ویندوز ۸.۱ و جدیدتر – ۴ گیگابایت حافظه جهت نصب برنامه – ۴ گیگابایت رم

سیستم مورد نیاز(مک): macOS نسخه ۱۰.۱۳.۶ و جدیدتر – ۴ گیگابایت حافظه جهت نصب برنامه – ۴ گیگابایت رم

نقاط قوت و ضعف FL Studio

+ مناسب موزیسین‌های سبک الکترونیک

+ قیمت مناسب و مقرون به صرفه

+ به‌روزرسانی‌های رایگان

– رابط کاربری آن می‌توانست جذاب‌تر و زیباتر باشد

این ورکستیشن در ابتدا با نام FruityLoops عرضه شد. FL Studio امروزه جایگاه خاصی در بین تهیه کنندگان و موزیسین‌های سبک‌های Hip-Hop و الکترونیک دارد. ویژگی اصلی این نرم‌افزار، خود را در نسخه ۲۰ نمایان کرد؛ پشتیبانی از پردازنده‌های ۶۴ بیتی جهت اجرا در کامپیوترهای مک. این بدان معناست که اکنون به راحتی می‌توانید در پلتفرم مک از امکانات خلاقانه FL Studio بهره ببرید. خوش‌بختانه لایسنس‌های خریداری شده بین مک و ویندوز، مشترک هستند. در واقع با خرید یک لایسنس می‌توانید از FL Studio در کامپیوترهای مک و ویندوزی‌تان به طور هم‌زمان استفاده کنید.

چیزی که FL Studio را در مقایسه با بعضی نرم‌افزارهای دیگر متمایز کرده، ارائه به‌روزرسانی‌های رایگان به کاربران است. این بدان معناست که اگر قبلا این نرم‌افزار را خریداری کرده باشید، به راحتی می‌توانید به صورت رایگان به نسخه‌های ۲۰، ۲۰.۵ و ۲۰.۶ که امکانات و ویژگی‌های جدیدی را در اختیارتان قرار می‌دهند، به‌روزرسانی کنید.

همیشه کسانی هستند که اعتقاد دارند FL Studio یک ورکستیشن جدی و حرفه‌ای نیست اما واقعیت، چیز دیگری را نشان می‌دهد. در نظرسنجی‌های انجام شده، این نرم‌افزار بیشترین رأی را دریافت کرد. همین موضوع ثابت می‌کند که این ورکستیشن، طرفداران بالقوه زیادی دارد و اکثر موزیسین‌های حرفه‌ای، از این ورکستیشن برای تولید و ساخت موسیقی‌شان استفاده می‌کنند.

۲. PreSonus Studio One

ورکستیشن تازه‌کاری که اکنون در بین برترین‌ها قرار دارد. در زیر، به مشخصات این نرم‌افزار اشاره می‌کنیم:

شروع قیمت از ۱۰۰ پوند

نسخه‌ها: Prime (رایگان) – Artist – Professional

سازگار با پلتفرم‌های مک و ویندوز

سیستم مورد نیاز(ویندوز): ویندوز ۷ (سرویس پک ۱) و جدیدتر – پردازنده Intel Core Duo یا AMD Athlon X2 (پیشنهاد ما استفاده از Intel Core 2 Duo و AMD Athlon X4 یا جدیدتر است) – ۴۰ گیگابایت حافظه جهت نصب برنامه – ۴ گیگابایت رم (پیشنهاد ما استفاده از ۸ گیگابایت است)

سیستم مورد نیاز(مک): macOS نسخه ۱۰.۱۱ و جدیدتر – پردازنده Intel Core 2 Duo (پیشنهاد ما استفاده از Intel Core i3 یا جدیدتر است) – ۴۰ گیگابایت حافظه جهت نصب برنامه – ۴ گیگابایت رم (پیشنهاد ما استفاده از گیگابایت است)

نقاط قوت و ضعف Studio One

+ علیرغم تازه‌کار بودن، امکانات و ویژگی‌های متنوع و خوبی را ارائه می‌دهد

+ جریان کاری خوب و مناسب جهت تولید موسیقی

+ ویرایش‌گر Harmonic و Drum آن جزو ویژگی‌های منحصر به فرد Studio One است

– رابط کاربری تک‌پنجره‌ای می‌تواند خسته کننده باشد

Studio One محبوبیت این نرم‌افزار، روز به روز در حال افزایش است و هر روزه کاربران بیشتری به استفاده از این ورکستیشن می‌پردازند. این نرم‌افزار نه تنها در حال رقابت با ورکستیشن‌های بزرگ و قدرتمند است، بلکه در چند حوزه حتی از آن‌ها پیشی گرفته. در نسخه ۴ این نرم‌افزار، ویژگی تحت عنوان “ویرایش‌گر هارمونیک” افزوده شده که به کمک آن می‌توانید هارمونی لاین‌های صوتی(مونوفونیک و پلی‌فونیک) و میدی را دستخوش تغییر کنید. در واقع این ویژگی به شما امکان آن را می‌دهد که صداها را به سمت کلید یا آکورد خاصی منتقل کنید. در کنار بهبود رابط کاربری و جریان کاری، ویرایش‌گرهای درام و میدی نیز افزوده شده‌اند که با استفاده از آن قادر خواهید بود الگوهای درام و میدی خود را به راحتی تغییر دهید. در نسخه ۴.۵ این نرم‌افزار، بالغ بر ۷۰ ویژگی جدید افزوده شده و شاید جالب باشید که بدانید تمام آن‌ها توسط کاربران درخواست شده بود و در نتیجه در این نسخه، به نرم‌افزار افزوده شد.

Studio One مدت‌هاست که این پتانسیل را دارد تا روند تولید موسیقی شما را دگرگون کند. با افزوده شدن امکانات جدید، این پتانسیل همواره در حال افزایش است. بنابراین اگر علاقه‌مند به کار کردن با این ورکستیشن هستید، اکنون بهترین وقت است تا این نرم‌افزار را مورد بررسی قرار دهید و اگر توانستید با آن ارتباط برقرار کنید، همین نرم‌افزار را به عنوان ورکستیشن خود برگزینید.

۳. Ableton Live

یک ورکستیشن جذاب با جریان کاری پیشرفته. در زیر، به مشخصات این نرم‌افزار اشاره می‌کنیم:

شروع قیمت از ۹۹ دلار

نسخه‌ها: Intro – Standard – Suite

سازگار با پلتفرم‌های مک و ویندوز

سیستم مورد نیاز(ویندوز): ویندوز ۷ و جدیدتر – پردازنده‌های ۶۴ بیتی (توصیه ما استفاده از Intel Core i5 یا پردازنده‌های چندهسته‌ای AMD یا جدیدتر است) – ۴گیگابایت رم (پیشنهاد ما استفاده از ۸ گیگابایت است)

سیستم مورد نیاز(مک): macOS نسخه ۱۰.۱۱.۶ و جدیدتر – پردازنده Intel Core 2 Duo (پیشنهاد ما استفاده از Intel Core i5 یا جدیدتر است) – ۴ گیگابایت رم (پیشنهاد ما استفاده از گیگابایت است)

نقاط قوت و ضعف Ableton Live

+ جریان کاری خلاق و قدرتمند

+ بهره‌گیری از بهترین افکت‌ها، فیلترها و VST ها

+ امکانات و ویژگی‌های منحصر به فرد و سازگاری با طیف گسترده‌ای از تجهیزات صوتی

تاثیری که Ableton Live بر بازار نرم‌افزارهای موسیقی گذاشت، فراتر از تصور است. وقتی اولین نسخه این ورکستیشن در سال ۲۰۰۱ عرضه شد، طراحی سنتی را کنار گذاشته بود و یک رابط کاربری پیشرفته و با طراحی به‌روز را در اختیار کاربران قرار داد. Ableton با این کار، نه تنها جایگاه خود را به عنوان یک نرم‌افزار ضبط و ویرایش صدا در بین موزیسین‌ها تثبیت کرد، بلکه امروزه این نرم‌افزار بیشتر در اجراهای زنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن زمان، محبوبیت این نرم‌افزار به طرز چشم‌گیری در حال افزایش است و همین امر موجب شده که نرم‌افزارهای بی‌شماری برای پلتفرم‌های دسکتاپ و موبایل طراحی و ساخته شوند.

بعد از مدت‌ها انتظار برای انتشار به‌روزرسانی جدید، سرانجام این به‌روزرسانی منتشر شد. علاوه بر اضافه شدن ویژگی‌ها و پلاگین‌ها و افکت‌های جدید مانند Wavetable Synth ، Drum Buss ، Echo و… ، بیشتر تغییرات در بخش Arrangement View نرم‌افزار اعمال شده.

در نسخه ۱۰.۱ این نرم‌افزار، همچنان امکانات جدیدی افزوده شده که یکی از آن‌ها، پشتیبانی از پلاگین‌های VST3 بود که مدت‌ها منتظرش بودیم.

هر چند کاربران و طرفداران این نرم‌افزار منتظر ویژگی‌های متنوع جدیدی در به‌روزرسانی نسخه ۱۱ هستند اما برای بسیاری از موزیسین‌ها، Ableton Live به عنوان یک ورکستیشن حرفه‌ای و قدرتمند مورد استفاده قرار می‌گیرد و آن‌ها معتقدند که هیچ ورکستیشنی توانایی رقابت با Ableton Live را ندارد.

۴. Cockos Reaper 6

ورکستیشنی قدر با قیمتی عالی. در زیر، به مشخصات این نرم‌افزار اشاره می‌کنیم:

شروع قیمت از ۶۰ دلار

نسخه‌ها: Standard

سازگار با پلتفرم‌های مک، ویندوز و لینوکس(آزمایشی)

سیستم مورد نیاز(ویندوز): ویندوزهای ۳۲ بیتی: ۱۲ مگابایت حافظه جهت نصب! و ویندوزهای ۶۴ بیتی: ۱۳ مگابایت حافظه جهت نصب!

سیستم مورد نیاز(مک): macOS های ۳۲ بیتی(نسخه‌های ۱۰.۵ تا ۱۰.۱۳): ۱۸ مگابایت حافظه جهت نصب! و macOS های ۶۴ بیتی(نسخه‌هاای ۱۰.۵ تا ۱۰.۱۵: ۲۰ مگابایت حافظه جهت نصب!

نقاط قوت و ضعف Cockos Reaper 6

+ قیمت آن کاملا مقرون به صرفه است

+ امکانات پیشرفته و حرفه‌ای برای لاین‌های صوتی و میدی

+ نیازمند حافظه بسیار کم برای نصب و اجرا

– فاقد هیچ‌گونه پلاگینی است

به کسانی که Reaper را نمی‌شناسند باید بگوئیم که این نرم‌افزار، یک ورکستیشن Cross-Platform است. این بدان معناست که تفاوتی ندارد که از چه سیستم عاملی استفاده می‌کنید؛ چرا که Reaper از تمام سیستم‌ها پشتیبانی می‌کند و برای هر سیستم عامل، نرم‌افزارش را توسعه داده است. علاوه بر این، علیرغم حجم کمی که دارد، امکانات و تنظیمات پیشرفته‌ای را برای لاین‌های صوتی و میدی در اختیار شما قرار می‌دهد. شاید بتوان گفت که برترین ویژگی Reaper این است که به مدت ۳۰ روز می‌توانید از تمام ویژگی‌های این ورکستیشن استفاده کنید و اگر به آن علاقه‌مند شدید، پس از اتمام دوره زمانی ۳۰ روزه، می‌توانید آن را با قیمتی عالی و کاملا مقرون به صرفه، خریداری کنید.

در آخر، به این نکته می‌توانیم اشاره کنیم که اگر به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌هایتان هستید، می‌توانید این ورکستیشن ارزان قیمت را خریداری کنید. اکثر مردم فکر می‌کنند که چون حجم و قیمت این نرم‌افزار بسیار کمتر از رقبایش است، پس حتما کارایی خوبی ندارد. زود قضاوت نکنید. اتفاقا بر خلاف قیمت و حجم کمی که این ورکستیشن دارد، از تمام ویژگی‌ها و امکانات اصلی یک ورکستیشن قدرتمند بهره می‌برد.

۵. Steinberg Cubase

یک ورکستیشن بزرگ قدیمی و با تجربه که هر روزه هم‌گام با نیازمندی‌های جدید موزیسین‌ها به‌روز می‌شود. در زیر، به مشخصات این نرم‌افزار اشاره می‌کنیم:

شروع قیمت از ۱۰۰ دلار

نسخه‌ها: Elements – Artist – Pro

سازگار با پلتفرم‌های مک و ویندوز

سیستم مورد نیاز(ویندوز): ویندوز ۱۰ نوع ۶۴ بیتی – پردازنده‌های چندهسته‌ای سری Intel Core i یا AMD Ryzen – استفاده از ۴ گیگابایت رم (پیشنهاد ما استفاده از ۸ گیگابایت است) – ۳۰ گیگابایت حافظه جهت نصب برنامه

سیستم مورد نیاز(مک): macOS Mojave و جدیدتر – پردازنده‌های چندهسته‌ای سری Intel Core i یا AMD Ryzen – استفاده از ۴ گیگابایت رم (پیشنهاد ما استفاده از ۸ گیگابایت است) – ۳۰ گیگابایت حافظه جهت نصب برنامه

نقاط قوت و ضعف Cubase

+ بسیار با تجربه و به‌روزرسانی‌های متعدد

+ جریان کاری پیشرفته و قدرتمند

+ بهره‌مندی از تعداد زیادی پلاگین، افکت، فیلتر، VST و…

– رابط کاربری سنتی و قدیمی و کسل کننده

Steinberg بسیار قدیمی‌تر و با تجربه‌تر از آن چیزی است که بتوانید تصویر کنید. زمانی که کنسول‌های بازی Atari ST جزو پرفروش‌ترین محصولات بازار بودند، Steinberg در حال توسعه نرم‌افزاری برای ضبط و ویرایش صدا، بهره‌مندی از پلاگین‌ها و VST های متنوع بود. خوب است بدانید استاندارد VST توسط Steinberg ابداع شد.

با چنین تجربه و سابقه طولانی، اما همچنان این نرم‌افزار جزو ورکستیشن‌های کامل به حساب نمی‌آید و هنوز کمبودهایی [هر چند اندک] دارد. تمرکز Cubase به جای آن که بر روی طراحی رابط کاربری فریب دهنده باشد، همیشه بر روی بهبود تجربه کار با این ورکستیشن معطوف بوده است. بنابراین شاید تا کنون، رابط کاربری Cubase به همان شکل سنتی باقی مانده باشد اما روز به روز تجربه کار و سرعت این ورکستیشن افزایش یافته است. مخصوصا این که در نسخه ۱۰.۵ این نرم‌افزار، ویژگی‌ها و پلاگین‌های جدیدی اضافه شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها در ساخت موسیقی‌تان بهره ببرید.

ما اعتراف می‌کنیم که اخیرا در هر به‌روزرسانی نرم‌افزار، صدها ویژگی و امکانات جدید به این ورکستیشن افزوده می‌شود اما چیزی که مهم‌تر از این به‌روزرسانی‌ها و امکانات جدید است، تجربه و حضور ۳۰ ساله این نرم‌افزار در صنعت موسیقی است. این صنعت روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است. بنابراین اگر بتوانید جایگاه خود را در این صنعت حفظ کنید، به موفقیت بزرگی دست یافته‌اید.

۶. Apple Logic Pro X

قیمت شگفت‌انگیز و کارایی فوق‌العاده در کامپیوترهای مک. در زیر، به مشخصات این نرم‌افزار اشاره می‌کنیم:

شروع قیمت از ۲۰۰ دلار

نسخه‌ها: Standard

سازگار با پلتفرم مک

سیستم مورد نیاز: macOS نسخه ۱۰.۱۳.۶ و جدیدتر – پردازنده‌های ۶۴ بیتی

نقاط قوت و ضعف Logic Pro

+ بسیار مقرون به صرفه

+ جریان کاری ساده و در عین حال پیشرفته و قدرتمند

+ بهره‌مندی از تعداد زیادی پلاگین، افکت، فیلتر و VST اختصاصی

– فقط برای کامپیوترهای مک عرضه شده

اپل از سال ۲۰۱۳ طراحی لاجیک را به طور کلی دستخوش تغییر کرد و حرف X را نیز به انتهای نام آن اضافه کرد. بنابراین اکنون نام کامل و درست این نرم‌افزار، Logic Pro X است. یکی از نقاط قوت ورکستیشن اپل در مقایسه با سایر رقبای بزرگش، ارائه به‌روزرسانی‌های بزرگ و رایگان است. به عنوان مثال، به نظر ما نسخه‌های ۱۰.۱ و ۱۰.۲ جزو بزرگ‌ترین به‌روزرسانی‌هایی هستند که یک ورکستیشن می‌تواند داشته باشد. البته این حرف را در مورد نسخه تازه منشتر شده ۱۰.۳ نیز می‌توانیم بگوئیم اما این نسخه بیشتر مخصوص کاربرانی عرضه شده که از مکبوک‌های مجهز به تاچ‌بار استفاده می‌کنند.

نسخه ۱۰.۴ که در سال ۲۰۱۸ عرضه شد، یک به‌روزرسانی بزرگ دیگر به حساب می‌آید. در این نسخه، ابزار قدرتمندی تحت عنوان “تمپو هوشمند” اضافه شد. علاوه بر این، در نسخه ۱۰.۴ ما شاهد تعداد بسیار زیادی پلاگین جدید و حرفه‌ای هستیم. یکی از مشکلات همیشگی کاربران لاجیک، حجم بسیار بالای محتوای دانلود شده این ورکستیشن مانند لوپ‌ها، پلاگین‌ها، فیلترها، VST ها و… بود که خوش‌بختانه در به‌روزرسانی ۱۰.۴.۲ این مشکل نیز برطرف شد و حالا شما می‌توانید فایل‌های حجیمی که دانلود کرده‌اید را به یک هارد اکسترنال انتقال دهید. در ضمن، آخرین به‌روزرسانی این نسخه یعنی ۱۰.۴.۵ به شما این امکان را می‌دهد که با پروژه‌های بسیار بزرگ و سنگین کار کنید. این ویژگی یکی از قابلیت‌های منحصر به فرد لاجیک در مقابل سایر رقبا به حساب می‌آید.

گذشته از همه این‌ها، قیمت این ورکستیشن بسیار مقرون به صرفه است و می‌توانیم ادعا کنیم که کاربران مک، هرگز نمی‌توانند با این قیمت، چنین نرم‌افزاری با این حجم از امکانات را پیدا کنند.

۷. Reason Studios Reason

ورکستیشنی که تمرکز خود را بر روی انتقال حس “تولید موسیقی به روش آنالوگ” معطوف کرده است. در زیر، به مشخصات این نرم‌افزار اشاره می‌کنیم:

شروع قیمت از ۹۹ دلار

نسخه‌ها: Intro – Standard – Suite

سازگار با پلتفرم‌های مک و ویندوز

سیستم مورد نیاز(ویندوز): ویندوز ۶۴ بیتی ۷ و جدیدتر – پردازنده‌های چندهسته‌ای Intel یا AMD – داشتن ۴ گیگابایت فضای خالی جهت نصب برنامه و ۸ گیگابایت جهت دانلود محتوای اضافه برنامه (علاوه بر این، ممکن است برای کار با پروژه‌های بزرگ، به طور متوسط به ۲۰ گیگابایت فضای خالی دیگر نیز احتیاج داشته باشید) – ۴ گیگابایت رم (پیشنهاد ما استفاده از ۸ گیگابایت جهت کار با فایل‌های بزرگ ReFills یا افزونه‌های Rack است)

سیستم مورد نیاز(مک): macOS نسخه ۱۰.۱۱ و جدیدتر – پردازنده‌های چندهسته‌ای Intel – داشتن ۴ گیگابایت فضای خالی جهت نصب برنامه و ۸ گیگابایت جهت دانلود محتوای اضافه برنامه (علاوه بر این، ممکن است برای کار با پروژه‌های بزرگ، به طور متوسط به ۲۰ گیگابایت فضای خالی دیگر نیز احتیاج داشته باشید) – ۴ گیگابایت رم (پیشنهاد ما استفاده از ۸ گیگابایت جهت کار با فایل‌های بزرگ ReFills یا افزونه‌های Rack است)

نقاط قوت و ضعف Reason

+ رابط کاربری منحصر به فرد Rack-Base

+ میکسر فوق‌العاده عالی SSL مدل‌سازی شده

+ از امکانات داخلی آن می‌توانید به عنوان پلاگین در سایر ورکستیشن‌ها استفاده کنید

– رابط کاربری آن برای همه کارآمد و جذاب نیست

سال ۲۰۱۹ برای ریزن سال بزرگی بود. کمپانی سازنده آن یعنی Propellerhead Software به Reason Studios تغییر نام داد و همچنین نسخه ۱۱ این ورکستیشن عرضه شد. طی این به‌روزرسانی، قابلیتی تحت عنوان Reason Rack Plugin به نرم‌افزار اضافه شد که به کاربران این امکان را می‌دهد تا از ابزارها و تنظیمات پیشرفته داخلی ریزن، به شکل پلاگین در سایر ورکستیشن‌ها استفاده کنند. این ویژگی خوب، به لطف استانداردهای AU و VST3 قابل پیاده‌سازی و انجام است.

ویژگی هوشمندانه دیگری که در نسخه ۱۱ اضافه شده، امکان بهره‌مندی از میکسر مدل‌سازی شده SSL در قالب پلاگین، در سایر ورکستیشن‌هاست.

چیزی که این ورکستیشن را در طول سال‌های اخیر بسیار محبوب کرده، بهره‌گیری از رابط کاربری Rack-Base است. هر چند ممکن است در مقایسه با سایر ورکستیشن‌ها، خیلی جذاب به نظر نرسد اما حقیقت آن است که این رابط کاربری به شما کمک می‌کند تا به درستی درک کنید که وقتی یک قطعه موسیقی تولید می‌کنید، از نظر آنالوگ و فیزیکی، دقیقا در حال انجام چه کاری هستید. در واقع شما با استفاده از این نرم‌افزار، می‌توانید تجهیزات صوتی و نحوه کار آن‌ها را بهتر و بیشتر بشناسید.

۸. Cakewalk کمپانی BandLab

سونار دوباره احیا می‌شود اما این بار به صورت رایگان. در زیر، به مشخصات این نرم‌افزار اشاره می‌کنیم:

شروع قیمت: رایگان

نسخه‌ها: Standard

سازگار با پلتفرم ویندوز

سیستم مورد نیاز: ویندوز ۶۴ بیتی ۷ و جدیدتر – پردازنده‌های چندهسته‌ای Intel یا AMD – داشتن ۳ گیگابایت فضای خالی جهت نصب برنامه – ۴ گیگابایت رم

نقاط قوت و ضعف BandLab

+ یک ورکستیشن کامل اما رایگان

+ رابط کاربری قابل شخصی‌سازی Skylight

+ ماژول‌های انعطاف‌پذیر ProChannel

– عدم پشتیبانی از کامپیوترهای مک

در سال ۲۰۱۸ فروشگاه آنلاین ورکستیشن BandLab اعلام کرد که به زودی شرکت Cakewalk IP که در آن زمان در اختیار Gibson بود را خریداری خواهد کرد و بنابراین ورکستیشن سونار تحت عنوان Cakewalk کمپانی BandLab به راهش ادامه خواهد داد.

حتی بهتر از آن، این که این نرم‌افزار به صورت رایگان عرضه می‌شود. هر چند یکسری از محتواها و باندل‌های شخص ثالث آن که قبلا قابل خرید بود حذف شده است اما هنوز ویژگی‌ها و امکانات اصلی یک ورکستیشن حرفه‌ای و قدرتمند مانند رابط کاربری Skylight ، ماژول‌های انعطاف‌پذیر ProChannel و موتور میکس ۶۴ بیتی آن هنوز هم درون این نرم‌افزار وجود دارند. آن هم به صورت کاملا رایگان.

در نتیجه، اگر از سیستم‌های مبتنی بر ویندوز استفاده می‌کنید، ارزش این را دارد که این نرم‌افزار را دانلود و از آن برای مدتی محدود استفاده کنید. قطعا ضرر نخواهید کرد. توصیه اولیه ما را فراموش نکنید. تا جایی که می‌توانید با انواع ورکستیشن‌ها کار کنید تا متوجه شوید که کدام یک از آن‌ها برای شما مناسب‌تر هستند.

۹. Bitwig Studio

ابزاری عالی برای موزیسین‌های خلاق. در زیر، به مشخصات این نرم‌افزار اشاره می‌کنیم:

شروع قیمت از ۹۹ دلار

نسخه‌ها: Standard – 16 Track

سازگار با پلتفرم‌های مک، ویندوز و لینوکس

سیستم مورد نیاز(ویندوز): ویندوز ۶۴ بیتی ۷ و جدیدتر – پردازنده‌های دوهسته‌ای Intel یا AMD و جدیدتر با پشتیبانی از SSE3 – حداقل ۱۲ گیگابایت فضای خالی جهت نصب برنامه و محتوای اضافه آن

سیستم مورد نیاز(مک): macOS نسخه ۱۰.۱۱ و جدیدتر – پردازنده‌های ۶۴ بیتی Intel – حداقل ۱۲ گیگابایت فضای خالی جهت نصب برنامه و محتوای اضافه آن

سیستم مورد نیاز(لینوکس): Ubuntu نسخه ۱۷.۰۴ و جدیدتر – پردازنده‌های ۶۴ بیتی یا ۳۲ بیتی دوهسته‌ای با پشتیبانی از SSE3 – حداقل ۱۲ گیگابایت فضای خالی جهت نصب برنامه و محتوای اضافه آن

نقاط قوت و ضعف Bitwig Studio

+ سیستم ماژولار انعطاف‌پذیر

+ محیط داخلی ماژولار

+ بهره‌مندی از مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و امکانات به‌روز و خلاقانه

– با وجود شباهتش به Ableton Live ، کاربران، بیشتر از Ableton استفاده می‌کنند

از معرفی نسخه ۱ این نرم‌افزار، کمی بیشتر از ۵ سال می‌گذرد. البته ۵ سال در دنیای ورکستیشن‌ها، بسیار کم است و می‌توان گفت که این ورکستیشن در ابتدای راه است. به هر حال زمانی که Bitwig Studio معرفی شد، مسیر زیادی را پیموده بود تا به آن چیزی که هست، برسد. با این حال، هیچ چیزی مانع از مقایسه بین Ableton Live و Bitwig Studio نشد؛ چرا که توسعه دهندگان اصلی و همچنین بخش‌هایی از رابط کاربری و جریان کاری دو نرم‌افزار، با هم مشترک هستند. البته Bitwig Studio با افزودن امکاناتی جدید و منحصر به فرد، تا حد زیادی این مقایسه‌های اجتناب ناپذیر را کاهش داد و جایگاه خود را در بین موزیسین‌ها پیدا کرد؛ تا جایی که امروزه به عنوان خلاق‌ترین و مبتکرترین ورکستیشن بازار شناخته می‌شود.

در نسخه ۳ این نرم‌افزار، تمام تمرکز فقط روی یک ویژگی جدید معطوف است. ویژگی به نام Grid که محیط نرم‌افزار را کاملا ماژولار می‌کند. علاوه بر این، با پیشرفت‌های برجسته‌ای که در نسخه ۳.۱ شاهد آن هستیم، همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا این ورکستیشن را به ابزاری قدرتمند و حرفه‌ای تبدیل کنند. امروزه Bitwig Studio توسط موزیسین‌ها و آهنگ‌سازان خلاق مورد استفاده قرار گیرد.

۱۰. Acoustica Mixcraft

رقیب نرم‌افزار GarageBand مخصوص کاربران ویندوز. در زیر، به مشخصات این نرم‌افزار اشاره می‌کنیم:

شروع قیمت از ۹۹ دلار

نسخه‌ها: Recording Studio – Pro Studio

سازگار با پلتفرم ویندوز

سیستم مورد نیاز: ویندوز ۷ و جدیدتر – پردازنده ۲ هسته‌ای ۱.۸ گیگاهرتز (توصیه ما استفاده از پردازنده‌های ۴ هسته‌ای و بیشتر است) – ۸ گیگابایت رم

نقاط قوت و ضعف Acoustica Mixcraft

+ راحتی در استفاده

+ بهره‌مندی از محتوای اضافی خوب و با کیفیت

+ جذابیت و قدرتمند بودن آن باعث می‌شود که به راحتی نتوانید از آن دست بکشید

– هیچ راه مشخصی برای به‌روزرسانی وجود ندارد

وقتی کاربران از ما می‌پرسند که آیا امکان استفاده از GarageBand در ویندوز وجود دارد یا خیر، ما ورکستیشن Mixcraft را به آن‌ها معرفی می‌کنیم. در طی ۸ به‌روزرسانی بزرگ، این نرم‌افزار از یک ورکستیشن معمولی و ابتدایی به یک ورکستیشن قدرتمند و قابل اتکا تبدیل شده است. نکته شایان توجه این است که ورکستیشن‌هایی با همین امکانات، معمولا قیمت زیادی هم دارند اما قیمت Mixcraft واقعا مقرون به صرفه است.

نسخه ۹ ورکستیشن Mixcraft دارای پنل‌های جداگانه، Track های Vocoder ، افکت‌ها و VST های جدید و همچنین قابلیت شگفت‌انگیزی است که به شما این امکان را می‌دهد تا تنها با یک کلیک بتوانید فایل‌های صوتی‌تان را فایل‌های میدی تبدیل کنید.

شاید این نرم‌افزار، بهترین ورکستیشن بازار محسوب نشود اما با استفاده از Mixcraft ، علاوه بر این که در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی می‌کنید، می‌توانید پشتیبانی قوی این ورکستیشن نیز بهره‌مند شوید. همین ویژگی‌ها این نرم‌افزار را به بهترین گزینه برای موزیسین‌های مبتدی بدل کرده است.

۱۱. Avid Pro Tools

نرم‌افزار استاندارد ضبط و Post Production. در زیر، به مشخصات این نرم‌افزار اشاره می‌کنیم:

شروع قیمت از ۳۰ دلار به ازای هر ماه

نسخه‌ها: First – Standard – Ultimate

سازگار با پلتفرم‌های مک و ویندوز

سیستم مورد نیاز(ویندوز): ویندوز ۱۰ و جدیدتر – پردازنده Intel Core i5 – حداقل ۱۶ گیگ رم (پیشنهاد ما استفاده از ۳۲ گیگ رم است) – حداقل ۱۵ گیگابایت فضای خالی جهت نصب برنامه

سیستم مورد نیاز(مک): macOS نسخه ۱۰.۱۳.۶ و جدیدتر – پردازنده Intel Core i5 – حداقل ۱۶ گیگ رم (پیشنهاد ما استفاده از ۳۲ گیگ رم است) – حداقل ۱۵ گیگابایت فضای خالی جهت نصب برنامه

نقاط قوت و ضعف Pro Tools

+ یک ورکستیشن کاملا استاندارد در صنعت موسیقی

+ می‌توانید کار با این نرم‌افزار را با یک نسخه رایگان شروع کنید

+ جریان کاری منحصر به فرد و به‌روز

– هنوز هم بهترین ابزار برای ضبط Linear محسوب می‌شود

اگر می‌خواهید میزان موفقیت و قدرت این ورکستیشن را بشناسید، دانستن این نکته که Pro Tools در سرتاسر جهان به عنوان یک استاندارد در صنعت موسیقی به حساب می‌آید، کافی خواهد بود. البته این نرم‌افزار در ضبط خانگی خیلی مورد استفاده موزیسین‌ها قرار نمی‌گیرد اما اگر قصد شروع کار در صنعت بزرگ موسیقی را دارید، باید با این ورکستیشن آشنایی داشته باشید و بتوانید با آن کار کنید.

در به‌روزرسانی‌های اخیر، Avid تمام تمرکز خود را روی بهبود جریان کاری این نرم‌افزار معطوف کرده است. اکنون شما می‌توانید لاین‌ها را حتی موقع پخش نیز ویرایش کنید. بنابراین شما قادر خواهید بود از افکت‌ها، Preset ها، لوپ‌ها و… ، بدون این که لازم باشد پخش را متوقف کنید، بهره ببرید. گاهی اوقات توقف پخش، خلاقیت را از شما می‌گیرد و باعث می‌شود ایده‌ای که در ذهن‌تان نقش بسته بود را به کل فراموش کنید.

Pro Tools ابزار قدرتمندی به نام Avid Cloud Collaboration را در اختیار شما می‌دهد تا با استفاده از آن بتوانید پروژه‌هایتان را به صورت اشتراکی و در بستر Cloud انجام دهید. این ورکستیشن همچنین دارای قابلیتی به نام Avid Marketplace است که برای ارتباط شما با دیگران در انجمن‌های صوتی، طراحی شده است.

با در نظر گرفتن تمام این ویژگی‌های جذاب و پیشرفته Pro Tools اما باید بگوئیم که این امکانات، برای جذب کاربران بیشتر، کافی نیست اما حقیقت این است که کاربران فعلی Pro Tools عاشق این ورکستیشن هستند و بعید می‌دانیم به دنبال تغییر آن باشند.

۱۲. Apple GarageBand

بهترین ورکستیشن برای مبتدیان. در زیر، به مشخصات این نرم‌افزار اشاره می‌کنیم:

قیمت: رایگان

نسخه‌ها: Standard

سازگار با پلتفرم مک

سیستم مورد نیاز: macOS نسخه ۱۰.۱۳.۶ و جدیدتر

نقاط قوت و ضعف Pro Tools

+ کاملا رایگان

+ استفاده از آن بسیار راحت و آسان است

+ به‌روزرسانی‌های مرتب و به موقع. همچنین به‌روزرسانی آن ساده است

– عدم پشتیبانی از پلتفرم ویندوز

همان‌طور که در این مقاله اشاره کردیم، ۱۵ سال پیش، طی مراسم MacWorld ، استیو جابز و John Mayer به نرم‌افزار GarageBand را به جهانیان معرفی کردند. امروزه، این نرم‌افزار به یک ورکستیشن محبوب و بالغ در بین موزیسین‌های مبتدی بدل شده. هر چند که این نرم‌افزار مخصوص مبتدیان ساخته شده، اما اگر وقت بیشتری بگذارید و بیشتر با این ورکستیشن کار کنید، ویژگی‌های پیشرفته دیگری که در این نرم‌افزار قرار دارند را نیز پیدا خواهید کرد.

افراد مبتدی(کسانی که موزیسین نیستند) می‌توانند به راحتی با قرار دادن و تنظیم لوپ‌ها در کنار هم، به ساخت موسیقی مشغول شوند و کسانی که دانش بیشتری در این حوزه دارند(موزیسین هستند) می‌توانند از ضبط چند لاینی، آمپ‌های مجازی گیتار، درامر که برای ساخت بیت به صورت اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، اسمارت کنترل که قابلیت‌های زیادی را جهت ویرایش صدا در اختیارتان قرار می‌دهد، استفاده کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از برنامه Logic Remote iPad نیز برای کنترل نرم‌افزار، بهره ببرند.

ویژگی جذاب دیگری که GarageBand را از سایر رقبا متمایز کرده، امکان باز کردن پروژه‌های GarageBand در Logic Pro X یا GarageBand مخصوص آیفون و آیپد است. این بدان معناست که شما می‌توانید پروژه‌ای را در آیپدتان شروع کنید و در کامپیوترتان به اتمام رسانید. به نظر ما، اگر از کامپیوترهای مک استفاده می‌کنید، ارزشش را دارد تا برای یک‌بار هم که شده، این نرم‌افزار رایگان را تست کنید. ممکن است شما را شیفته خود کند!

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”