ریتم آهنگ

آموزش تعمیر ایرباد

آموزش تعمیر ایرباد

مقدمه :

آموزش تعمیر ایرباد

اخطار:
برای تعمیر کابل هدفون، به چاقو، قیچی، لحیم و … نیاز دارید. لطفاً در استفاده از این ابزارها، احتیاط کافی داشته باشید. لحیم کاری را در اتاقی با تهویۀ مناسب انجام دهید. کودکان برای انجام این کار از افراد بزرگتر کمک بگیرند. در صورت لحیم کاری نادرست، ممکن است اجزای داخلی هدفون آسیب ببیند. سعی کنید لحیم کاری را برای مدت کوتاهی انجام دهید تا گرمای بیش از حد به مدارات داخلی هدفون آسبی وارد نکند. هدفونی که به درستی تعمیر نشده، در صورت اتصال به دستگاه های دیگر ممکن است، باعث خرابی آن ها شود. ما هیچ مسئولیتی در قبال دستورالعمل های بیان شده در این راهنما نمی پذیریم. هر کاری می کنید، به اختیار و ریسک و مسئولیت خودِ شماست.

لوازم مورد نیاز:

  1. جک اتصال جدید برای جایگزین کردن با جک خراب

  2. هویه و سیم لحیم

  3. گیره (برای ثابت نگه داشتن محل لحیم)

  4. کبریت یا فندک

  5. قیچی، سیم قطع کن یا چاقو

مراحل کار

1- با استفاده از قیچی یا چاقو، کابل را درست از منطقۀ اتصال به جک، قطع کنید.

2- با فرض اینکه، جک خراب، متعلق به یک هدفون استاندارد گوشی است، باید یک جک 3.5 میلی متری استریو بخرید. این جک را می توانید از فروشگاه های قطعات الکترونیکی آنلاین یا الکتریکی ها تهیه کنید. دقت کنید که حتماً جک استریو تهیه کنید (چون خیلی شبیه جک های مونو هستند). برای جک های بزرگتر باید به اندازۀ آن نیز توجه کنید، جکی هم اندازۀ جک خراب بخرید.

 

 

3- کابل استریو، معمولاً حاوی دو سیم قرمز و سبز است که یکی برای کانال چپ و دیگری برای کانال راست صدا است. هر یک از این سیم ها با یک پوشش مسی احاطه شده که در نقش زمین یا گراند است. با سیم لخت کن یا چاقو، هر یک از این سیم ها را به اندازۀ 1.5 سانت لخت کنید. با دست هم می توانید این کار را انجام دهید. به این صورت که ابتدا با کبریت سیم را گرم کنید و سپس از ناحیۀ مورد نظر با ناخن یا چاقو بکشید. سیم های لخت شده را از هم جدا کنید ولی سیم های مسی (ground) را دور هم بپیچید، طوری که نهایتاً سه سیم باقی بماند.

 

 

گاهی چینش سیم ها در برخی از ایربادها متفاوت است؛ به این صورت که یکی از کابل های استریوی سبز یا قرمز درون یک سیم مسی قرار گرفته و آن یکی سیم، درون یک کابل قرمز-سبزِ راه راه قرار گرفته است. در این حالت، سیم راه راه، نقش گراند را بازی می کند.

4- پوشش پلاستیکی جک تازه خریداری شده را جدا کنید.

5- سیم را از داخل پوشش پلاستیکی جک عبور دهید و سرهای لخت شده را مطابق تصویر، به بخش فلزی جک لحیم کنید. البته قبل از لحیم کاری، جک را به گوشی متصل کنید و از استریو بودن صدا مطمئن شوید. کافی است تا یک سیم را جدا نگه دارید و آن یکی سیم را تست کنید. در این مرحله احتمالاً کمی خش خش می شنوید که طبیعی است؛ دلیلش محکم نبودن اتصال سیم است. استاندارد رنگی کابل ها، یکسان نیست. تصویر زیر، صرفاً یک نمونه است، حتماً خودتان کانال چپ و راست را تست کنید.

خوب که از همه چیز مطمئن شدید، بروید سراغ لحیم کاری! دقت کنید، لحیم کاری جوشکاری نیست، برای محکم شدن لحیم، باید یک اتصال مکانیکی خوب برقرار کنید. سیم لحیم معمولاً از جنس آلیاژ قطع است که در لحیم کاری دستی، معمولاً درصد قلع آن و تبعاً قدرت نگهدارندگی آن کمتر است. سعی کنید، سیم را از داخل سوراخ ها عبور دهید تا مثل یک تکیه گاه عمل کند. سپس چند خال کوچک لحیم بزنید و نگه دارید تا سرد شوید.

برای نگه داشتن جک، سعی کنید از یک گیره استفاده کنید. ثابت نگه داشتن جکِ به این کوچکی با دست کار ساده ای نیست. لرزش های کوچک دست می تواند، لحیم را خراب کند. اگر در حین سرد شدن لحیم، محل لحیم حرکت کند، با یک اتصال ضعیف و نامطمئن روبرو خواهید شد.

اگر سیم های قرمز و سبز را با هم مخلوط و به یک پایانه متصل کنید، هدفون باز هم کار می کند ولی صدا دیگر استریو نیست؛ مونو است. البته برای تست کردن استریو، حتماً باید صدا نیز به صورت استریو ضبط شده باشد. برای این کار می توانید از فایل صوتی زیر کمک بگیرید. در ابتدا یک پیام صوتی می شنوید که از هر دو ایرکاپ باید بشنوید. سپس صدایی پخش می شود که فقط باید از ایرکاپ چپ بشنوید و بعد از آن صدایی که فقط از ایرکاپ راست پخش می شود.

 

 

در هنگام لحیم کاری به این نکته توجه داشته باشید که هیچ بخشی از سیم، سیم های دیگر یا بخش دیگری از بدنۀ فلزی را لمس نکند. این کار می تواند صدا را خراب یا از حالت استریو خارج کند. اگر امکان انجام این کار وجود نداشت، با یک چسب برق یا هر نوار عایق دیگری، قسمت های لخت را بپوشانید تا احیاناً در اثر برخورد با یکدیگر مشکل ایجاد نکنند.

6- بعد از سرد شدن لحیم و محکم شدن اتصالات، پوشش پلاستیکی را قرار دهید و از هدفون جدید لذت ببرید. اگر صدا خش خش داشت، یقیناً یا لحیم شل است یا سیم ها اتصالی دارند.

در مواردی ممکن است، دو ایرباد خراب داشته باشید که یکی از آن ها جک خراب داشته باشد و دیگری خودِ ایرباد خراب باشد. در این حالت می توانید، از ترکیب قسمت های سالم دو ایرباد، یک ایرباد سالم درست کنید. تعمیرش حتی از عوض کردن جک هدفون (که مراحلش را توضیح دادیم) راحت تر است. کافی است تا از وسط یکی از کابل ها ببرید و کابل آن یکی ایرباد را متصل کنید.

برای اتصال سیم ها، تمام نکات قبلی را رعایت کنید. ممکن است رنگ سیم های داخل کابل در هر یک از هدفون ها با هم فرق داشته باشد. بنابراین تمام تست های قبلی را باید انجام دهید. برای جلوگیری از اتصال سیم ها، حتماً از چسب برق استفاده کنید. راه بهتر و تمیزتر این است که یک کابل نو خریداری کنید و مراحل اتصال را مثل گذشته تکرار کنید.

 

 

اگر کابل هدفون، سیم های بیشتری داشت!

کابل های هدفون معمولاً سه یا چهار سیم دارند. با این حال، ممکن است در بعضی از مدل ها، سیم های بیشتری وجود داشته باشد. هدفون هایی با 5 یا 6 کابل نادر هستند. در چنین مواردی معمولاً دو احتمال وجود دارد:

احتمال اول این است که کابل های اضافه کاربری ندارند. به دلایلی تولیدکننده از این کابل استفاده کرده و فقط از سه یا چهار سیم آن استفاده می کند. در این حالت، با یک مولتی متر (با آزمایش و خطا)، می توانید بفهمید که کدام یک از سیمها به درد اتصال می خورد. خوشبختانه با باز کردن هدفون می توانید بفهمید که کدام سیم ها برای انتقال سیگنال استفاده شده اند. با این حال، اگر هدفون، تزریق پلاستیک شده و قابل باز کردن نباشد، کار سخت می شود. متأسفانه چون استاندارد سفت و سختی وجود ندارد و هر تولیدکننده از کابل های مخصوص خود استفاده می کند، نمی توان دستورالعمل کلی داد. می توانید نام و مدل دقیق هدفون را در اینترنت جستجو کنید، شاید جایی، در مورد آن توضیح داده باشند.

احتمال بعدی این است که از هدفون خاصی مثل هدفون های نویز کنسلینگ یا هدست استفاده می کنید که در این حالت، سیم های اضافه مربوط به بخش های اضافه ای مثل میکروفون هستند که به هدفون متصل شده اند. در این حالت نیز، به جز آزمایش و خطا با مولتی متر، یا جستجو در اینترنت، راه دیگری وجود ندارد.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”