ریتم آهنگ

ویژگی‌ها ابلتون لایو و امکانات جدید

ویژگی‌ها ابلتون لایو و امکانات جدید

مطمئنا آهنگسازان و میکس‌من‌ها، مدت زیادی بود که چشم انتظار نسخه جدید ابلتون بودند. Ableton Live 11 چند روزی است که منتشر شده است و در این پست،قرار است شما را با ویژگی‌های جدید این DAW پرقدرت آشنا کند. کسانی که در سبک الکترونیک فعالیت دارند، بی‌شک با ابلتون لایو آشنایی بیشتری دارند؛ چون این برنامه، بیشتر مناسب آهنگسازهای الکترونیک و کسانی است که به اجراهای زنده علاقه دارند، همین‌طور، امکاناتی که این برنامه در اختیار کاربران قرار می‌دهد، ایده‌آل برای اهنگسازی الکترونیک است؛ اما با این حال یک نرم‌افزار میزبان، مناسب تمامی سبک‌های موسیقی است. در نتیجه، اگر شما هم علاقه‌مند به این نرم‌افزار جذاب هستید، این مقاله برای شماست.

 

راحتی حق شماست!

در نسخه‌ی جدید ابلتون لایو 11 به کاربر آزادی عمل بیشتری داده شده است. برای مثال، شما ممکن است چندین نسخه از وکال خودتان را ضبط کنید؛ اما در هرکدام از وکال‌ها، از قسمتی از آن خوشتان بیاید؛ به‌راحتی می‌توانید قسمتی که می‌خواهید را سولو (Solo) کنید و بقیه قسمت را میوت (Mute) تا فقط آن قسمت شنیده شود!

 

راحتی بیشتر با میدی‌ها

برخی از کاربران از عدم سینک بودن ابلتون لایو با میدی‌ کیبردشان اعتراض داشتند و شرکت ابلتون قول داده بود تا این مورد را برطرف کند. حال در نسخه‌ی جدید، خبری از مشکلات مربوط به میدی نیست. به گفته‌ی شرکت سازنده، نسخه‌ی جدید این نرم‌افزار، با اکثر میدی کیبردها به‌خوبی کار می‌کند.

 

احساسات بیشتری به آهنگ‌تان اضافه کنید

چقدر با تکنولوژی MPE آشنایی دارید؟ اگر درباره‌ی این موضوع اطلاعاتی ندارید، باید بگوییم که MPE یا MIDI Polyphonic Expression تکنولوژی جدیدی است که باعث تغییر و تحول در موسیقی الکترونیک شده است. به طور خیلی ساده، به وسیله‌ی MPE می‌توانیم میدی‌ اکسپرشن‌هایی مانند افترتاچ و یا پیچ و … را به صورت هم‌زمان انجام دهیم و کنترل‌شان کنیم. در نسخه‌ی جدید Ableton امکاناتی اضافه شده است که‌ می‌توانیم به صورت خیلی بهتر، از این تکنولوژی استفاده کنیم.

 

پلاگین های جدید در ابلتون لایو 11

در نسخه‌ی جدید Ableton پلاگین‌های کاربردی بسیاری اضافه شده است که توسط آن‌ها، میکس و مسترینگ بهتری خواهید داشت. در ادامه، تعدادی از این پلاگین‌ها را معرفی خواهیم کرد؛ البته نمونه‌ی دیگر این پلاگین‌ها را شرکت‌های دیگری هم ساخته‌اند.

پلاگین Hybrid Reverb

 

پلاگین Hybrid Reverb

 

ریورب Hybrid نوع دیگری از ریورب است که به صورت ترکیبی عمل می‌کند و امکانات متفاوت‌تری نسبت به ریورب معمولی دارد. این پلاگین قادر است صدای شما را در فضاهای مختلفی به حرکت دربیاورد.

 

پلاگین PitchLoop89

 

پلاگین PitchLoop89

 

آیا تکنون در مورد ژانر اکسپریمنتال چیزی شنیده‌اید؟ در این سبک، هیچ‌چیز طبیعی نیست و حتی پترن درام هم ممکن است ضرب‌های متفاوتی داشته باشد که نسبت به نوع معمول درام در تضاد است. پلاگین PitchLoop89 مناسب ساخت صداهای عجیب و غریب است و افکت‌هایی مانند Glitch را در خود دارد.

 

پلاگین Bouncy Notes

 

پلاگین Bouncy Notes

 

می‌توان گفت که این پلاگین نوعی دیلی (Delay) است اما امکانات متفاوت‌تری دارد. این پلاگین، حالت آرپژ را به صدا اضافه می‌کند اما پیچ‌ (pitch) نت‌ها را تغییر می‌دهد.

 

آزادی عمل بیشتر در اجراهای زنده

امکان جدیدی که به ابلتون لایو 11 اضافه شده است، حیرت‌زده‌تان خواهد کرد. در اجرای زنده، با استفاده از امکان Tempo Following، نرم‌افزار Ableton به صدای ورودی‌تان گوش می‌کند و به صورت خودکار، تمپو را تنظیم می‌کند! حالا هر ملودی که در پروژه‌تان بزنید، مطابق با تمپوی تشخیص داده شده، خواهد بود. علاوه‌براین، با استفاده از امکان FX Box قادر خواهید بود تا چندین افکت را به صورت هم‌زمان استفاده کنید.

 

غیرقابل پیش‌بینی باشید!

امکان بسیار جذابی که به نسخه جدید ابلتون اضافه شده است این است که در هر زمان می‌توانید نت‌های موجود در پیانورول را در بازه‌های زمانی مختلف به صورت خودکار تغییر دهید. همچنین امکاناتی اضافه شده است که به وسیله‌ی آن می‌توانید صداها را به بهترین شکل ممکن طبیعی‌تر (Humanize) کنید.

 

بانک صداهای جدید

در ابلتون لایو 11 بانک صداهای جدیدی به نرم‌افزاراضافه شده است. صداهایی مانند Upright Piano، Brass و Stringهای مختلف

 

در کل اگر بخواهیم توضیح کوتاه و کلی نسبت به ویژگی‌های این نرم‌افزار بدهیم، این است که ظاهر کلی برنامه تغییر چندانی نکرده است اما پلاگین‌های جدید و کاربردی زیادی به آن اضافه شده است. مشکلاتی که در مورد میدی وجود داشت، به کل برطرف شده است. آزادی عمل بیشتری در نسخه جدید وجود دارد و پلاگین‌هایی نیز برای کنترل بیشتر MPE به آن اضافه شده است.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”