ریتم آهنگ

ریچارد سرا هنرمند مینیمالیست آمریکایی

ریچارد سرا هنرمند مینیمالیست آمریکایی

ریچارد سرا (متولد 1939)

ریچارد سرا هنرمند مینیمالیست آمریکایی که توسط برخی از منتقدان هنری به عنوان یکی از بزرگترین مجسمه‌سازان قرن بیستم در دوران پست مدرنیسم شناخته می‌شود، بیشتر به دلیل آثار هنری عمومی ورق فلزی در مقیاس بزرگ شناخته می‌شود. سرا که شاگرد معلم سابق باهاوس جوزف آلبرز بود، شروع به خلق مجسمه های انتزاعی با استفاده از مواد سنگین کرد - به شکلی که به عنوان هنر فرآیند شناخته می شود. در اوایل دهه 1970، او شروع به تمرکز بر ایجاد کمیسیون‌های تاریخی و خاص، ساخته شده از فولاد Cor-Ten کرد. چندین قطعه از مجسمه‌های عمومی او بحث‌برانگیز شده است، اگرچه شهرت او به عنوان یکی از مبتکرترین مجسمه‌سازان انتزاعی دست نخورده باقی مانده است. در واقع، با قضاوت بر اساس پاسخ متصدیان موزه، سرا یکی از هنرمندان پست مدرنیستی است که رتبه بالایی دارد.

 

اوایل زندگی

 

سرا در سال 1939 در سانفرانسیسکو به دنیا آمد. بین سال‌های 1957 تا 1961 در دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا، ادبیات انگلیسی و سپس هنرهای زیبا را در دانشگاه ییل (زیر نظر جوزف آلبرز بزرگ) بین سال‌های 1961 تا 1964 خواند. در حین تحصیل، با کار در کارخانه‌های فولاد، درآمد بیشتری به دست آورد، جایی که او آموخته‌های ارزشمندی داشت. درس هایی در مورد خواص و پویایی فولاد، که برای هنر آینده او اساسی شد. اما اولین مجسمه‌های او از لاستیک‌های ضایعاتی ساخته شد، که او آن‌ها را دوباره مرتب کرد و به شکل‌هایی درآورد، و با طنز نام هنرمندانی مانند جکسون پولاک، جاسپر جانز و پابلو پیکاسو را تکرار کرد.

 

مجسمه های فولادی اولیه

 

اولین مجسمه های فلزی سرا ماهیت کاملاً انتزاعی داشتند. او سرب مذاب را برداشت و دوباره آن را به صورت پاشیده به دیوار یک استودیو یا فضای نمایشگاهی پرتاب کرد. به تدریج، با کمک فولاد تخصصی Cor-ten مقاوم در برابر آب و هوا، شروع به ساخت آثار در مقیاس بزرگ کرد. غالباً اینها تأسیسات مخصوص سایت بودند که در مقیاسی ساخته می شدند که بیننده را کوچک می کرد.

 

قوس کج

 

در سال 1981 سرا مجسمه 3.5 متری خود را با ارتفاع 3.5 متر در میدان فدرال در نیویورک نصب کرد. این مجسمه زمانی که مردم شکایت کردند که دسترسی به معابر از طریق میدان محدود شده است، یک بحث فوری ایجاد کرد. یک جلسه علنی چهار سال بعد رأی داد که این اثر باید منتقل شود. سرا مخالفت کرد که کار مربوط به مکان خاصی است و "حذف کار به معنای از بین بردن آن است". در نهایت در سال 1989 این اثر برچیده شد و برای آهن قراضه فروخته شد. در سال 2002 یک نصب مشابه Serra به نام Vectors برای مؤسسه فناوری کالیفرنیا راه اندازی شد تا یکی از معدود فضاهای سبز در محوطه دانشگاه را پوشش دهد. این اثر نیز با مقاومت شدید روبرو شد و هرگز نصب نشد.

 

سرا رو درک کن

 

اگرچه سرا سال‌ها مورد سرزنش قرار می‌گرفت - عموم مردم احساس می‌کردند آثار او «تکبر جهانی هنر» است - او در طول سال‌ها بهتر درک شده است. هنر آوانگارد اغلب اینگونه عمل می کند. برخی می گویند کار او دموکراتیک است زیرا برای درک آن نیازی به تخصص یا دانش قبلی در مورد تاریخ هنر نیست. هیچ کنایه یا استعاره ای وجود ندارد. هیچ یک از آنچه که خود سرا با تحقیر «سوررئالیسم هنر پست پاپ» نامیده است وجود ندارد - هنر معاصری که بر نظریه تبیین مارسل دوشان تکیه دارد. اگرچه سرا تحت تأثیر معماری باروک و آثار هنرمندان دیگری مانند بارنت نیومن (70-1905)، اوا هسه (70-1936)، رابرت اسمیتسون (73-1938) و دونالد جاد (1928-1994) بود، اما هنر او از آن استفاده می کند. فقط مواد اولیه مجسمه سازی - جرم، وزن، حجم و مواد. در حین نزدیک شدن و حرکت در میان ساختارها، واکنش بینندگان را در نظر می گیرد.

 

آثار معروف

 

در سال 2000 سرا چارلی براون، مجسمه 60 فوتی از شخصیت کارتونی را نصب کرد که در مقر جدید Gap Inc. در سانفرانسیسکو قرار داده شد. برای سرعت بخشیدن به فرآیند اکسیداسیون و رنگدانه شدن رنگ، آبپاش ها به سمت صفحات فولادی که کار را تشکیل می دهند هدایت می شوند. در سال 2005، مجسمه ماموت سرا از یک مار، که یک مسیر منحنی را تشکیل می دهد، در گوگنهایم بیلبائو رونمایی شد. Snake از 3 ورقه مارپیچ عظیم از فولاد نورد گرم تشکیل شده است که به طور دائم در گالری ماهی موزه نصب شده است. معابر ایجاد شده توسط ورق ها حس حرکت و بی ثباتی را به تصویر می کشد. وزن این مجسمه حدود 180 تن است و قرار است به همان اندازه فضای منفی آن را تجربه کنید. مار تقریباً با گرانش مخالفت می کند و باعث می شود فلز جامد مانند پشم شکل پذیر به نظر برسد. این مجسمه با تغییر مسیرهای غیرمنتظره هنگام راه رفتن بینندگان، تجربه شگفت انگیزی از فضا و احساس فولاد در حرکت ایجاد می کند. موزه برای جشن نصب خود، نمایشگاه بزرگی از مجسمه های سرا در همان سال برپا کرد.

 

یادداشت درباره قدردانی از مجسمه

برای یادگیری نحوه ارزیابی مجسمه‌سازان انتزاعی پست مدرنیستی مانند ریچارد سرا، نگاه کنید به: چگونه مجسمه‌سازی مدرن را قدر بدانیم. برای کارهای قبلی، لطفاً ببینید: چگونه از مجسمه سازی قدردانی کنیم.

 

نمایشگاه ها

 

هنر پلاستیک سرا که در سن 45 سالگی به عنوان یکی از مجسمه سازان بزرگ آمریکایی عصر پست مدرنیسم مورد ستایش قرار گرفت، موضوع بازنگری های بزرگ در سال های 1983 و 1986 در موزه ملی هنر مدرن فرانسه (مرکز پمپیدو) در پاریس بود. در سال 2007، موزه هنر مدرن (MoMA) نمایشی از آثار او - مجسمه ریچارد سرا: چهل سال - برگزار کرد. مجسمه های Intersection II (1992) و Torqued Ellipse IV (1998) به همراه سه اثر جدید در این نمایش حضور داشتند. خود سرا اظهار داشت: "یک بررسی گذشته نگر ممکن است تصور خطی بودن یکپارچه توسعه را ایجاد کند، اما کار من به این شکل تکامل نمی‌یابد. به شکل مناسب و شروع تکامل می‌یابد." Kunsthaus Bregenz در سال 2008 تصویری از نقاشی‌های خود را با عنوان «کار از کار بیرون می‌آورد» برگزار کرد. در همان سال سرا نصب Promenade خود را در Grand Palais پاریس به نمایش گذاشت. این مجسمه فولادی - نمونه ای از مینیمالیسم سرا - موفقیت بزرگی بود. به جز آنسلم کیفر، سرا تنها هنرمندی بود که برای نمایشگاه در اینجا دعوت شد. در ژوئن 2008، سرا مدرک افتخاری هنر را از کالج ویلیامز دریافت کرد. هنر نصب مجسمه‌ای در مقیاس بزرگ و مخصوص سایت او که برای مناظر شهری طراحی شده است را می‌توان در شهرهای سراسر جهان از آمریکا گرفته تا ایسلند و نیوزلند یافت.

 

مجموعه ها

 

مجسمه های سرا را می توان در بسیاری از بهترین موزه های هنری در سراسر جهان مشاهده کرد، از جمله: گالری ادیسون هنر آمریکایی، آندوور، ماساچوست. موزه هنرهای زیبا، بوستون؛ موزه هنر کلیولند، اوهایو؛ موزه هنرهای زیبا، هیوستون؛ موزه هنر ایندیاناپولیس، ایندیانا؛ MoMA، نیویورک؛ موزه هنر مدرن سانفرانسیسکو؛ موزه هیرشهورن و باغ مجسمه، واشنگتن دی سی. گالری هنر دانشگاه ییل؛ بنیاد هنر معاصر دی پونت، هلند؛ موزه کرولر مولر، اوترلو، هلند؛ Kunstmuseum بازل، سوئیس؛ گالری ملی استرالیا، کانبرا.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”