ریتم آهنگ

آشنایی با فیدیاس کبیر

آشنایی با فیدیاس کبیر

فیدیاس (488-431 قبل از میلاد)

فیدیاس به طور کلی به عنوان یکی از بزرگترین مجسمه سازان دوران باستان کلاسیک و بزرگترین مجسمه ساز یونانی کلاسیک عالی در نظر گرفته می شود. فیدیاس که همچنین یک نقاش و معمار بود، به خاطر مجسمه‌های برنزی و به‌ویژه مجسمه‌های کریزلفانتین (در طلا و عاج) مورد تجلیل قرار گرفت. در میان بسیاری از آثار معروف مجسمه‌سازی یونانی، او احتمالاً بیشتر به خاطر مجسمه 40 پایی الهه آتنا در پارتنون، آتن و زئوس عظیم‌الجثه‌اش در المپیا شناخته می‌شود که به یکی از عجایب هفتگانه جهان تبدیل شد.

 

زندگینامه

 

از زندگی فیدیاس، به جز آثار او، اطلاعات بسیار کمی در دست است. در حدود سال 488 قبل از میلاد در آتن متولد شد و نام پدرش شارمیدس بود. روایت های مختلفی از آموزش او وجود دارد. به گفته پلینی، فیدیاس هنر مجسمه سازی را از آگلاداس آرگوس آموخت - همان معلمی که هم مایرون (480-444 قبل از میلاد) و هم پولیکلیتوس (قرن 5 قبل از میلاد) را آموزش داد. منابع دیگر می گویند که هگیاس آتنی و نقاش تاسیایی پولیگنوتوس نیز به او تعلیم داده است.

 

 

 

او در مقطعی از زندگی حرفه ای فیدیاس با دولتمرد معروف و با نفوذ پریکلس، قهرمان مشهور معماری و مجسمه سازی یونان دوست شد، که یکی از دلایل اصلی شهرت آتن به عنوان مرکز فرهنگی جهان باستان بود. در زمان پریکلس، فیدیاس در سال 447 قبل از میلاد چندین سفارش مجسمه سازی دریافت کرد تا پیروزی یونانی ها در برابر ایرانیان در نبرد ماراتون را جشن بگیرد. هدف تزیین و زیباسازی آتن بود. پلوتارک در زندگی پریکلس شرحی از فعالیت های هنری گسترده ای را ارائه می دهد. در تمام این آثار، به گفته پلوتارک، فیدیاس مشاور و ناظر پریکلس بود. و سرانجام در نتیجه این رابطه نزدیک بود که اعتقاد بر این است که فیدیاس با سقوط خود روبرو شد.

 

 

 

مجسمه فیدیاس

 

منتقدان معاصر مجسمه فیدیاس را به دلیل ارزش های زیبایی شناختی آن تحسین کردند. اعتقاد بر این است که او نسبت طلایی را در نسبت های خود به کار گرفته است - این یک عدد غیر منطقی تقریباً 1.6180 است که وقتی مطالعه شود، ویژگی های ریاضی خاصی دارد. فیدیاس به ندرت حکاکی روی سنگ مرمر انجام می داد، اگرچه این کار در آن زمان رایج بود و مجسمه های برنزی، طلا، عاج و کنده کاری روی چوب را ترجیح می داد. او به ویژه در ریخته گری برنز تبحر داشت.

 

اگرچه امروزه هیچ اثر اصلی از فیدیاس باقی نمانده است، نسخه های متعددی از رومی ها وجود دارد. این امر نسبتاً رایج است زیرا تقریباً تمام مجسمه‌ها و نقاشی‌های یونانی کلاسیک تخریب شده‌اند - رومی‌ها کپی‌های بسیار نزدیکی از آن ساخته‌اند - هرگز سبک خود را توسعه ندادند، بلکه در عوض سبک یونانی را پیش بردند.

 

 

 

مجسمه زئوس

 

مجسمه عظیم زئوس فیدیاس (حدود 432 قبل از میلاد) در معبد زئوس در المپیا (محل بازی های المپیک باستانی) ساخته شد. خود معبد در دوره میسنی ساخته شد و آیین خدای زئوس را جشن می گرفت. مجسمه سازی 12 سال به طول انجامید و اگرچه دیگر وجود ندارد، یک کپی کوچک روی سکه های الیس پیدا شد که به ما یک تصور کلی از ژست آن می دهد. بر سر زئوس تاج گلی از برگ زیتون بود، در دست راست او مجسمه ای از نایک، الهه پیروزی و در دست چپ خود، عصایی ساخته شده از فلزات مختلف، با عقابی در بالای آن قرار داشت. ردای و صندل او از طلای جامد ساخته شده بود و روی لباس هایش با حیوانات و نیلوفرهای حکاکی شده بود. تخت با طلا، عاج، آبنوس و دیگر سنگ های قیمتی تزئین شده بود. این مجسمه به یکی از عجایب هفتگانه جهان و بزرگترین مجسمه در تاریخ باستان مجسمه سازی تبدیل شد.

 

مجسمه آتنا پروماچوس

فیدیاس دیگر معروف ترین اثر آتنا پروماچوس (یا پارتنوس) بود که در اصل در پارتنون آتن نگهداری می شد. فیدیاس کار بر روی مجسمه را در سال 447 قبل از میلاد آغاز کرد و تا قرن پنجم پس از میلاد باقی ماند تا اینکه تصور می شود در آتش از بین رفته است. قدیمی ها این مجسمه را از عاج، نقره و طلا توصیف می کنند. الهه آتنا ایستاده است، تونیکی به پاهایش می رسد و سر مدوسا با عاج روی سینه اش کار شده است. او در یک دست مجسمه پیروزی و در دست دیگر نیزه دارد. در پای او یک سپر و یک مار قرار دارد. کپی های زیادی هم در دنیای باستان و هم در دنیای مدرن ساخته شده است. (فیدیاس همچنین دومین مجسمه برنزی آتنا را برای آکروپولیس ساخت که به آتنا لمنین معروف است.)

سقوط

اگرچه بیشتر مأموریت‌های فیدیاس در آتن و المپیا انجام شد، او مجسمه‌سازی را در دلفی، پلاته، تبس، و پالینه در آخائا نیز اجرا کرد. سالهای آخر او همچنان یک راز باقی مانده است. گفته می شود که دشمنان دولتمرد پریکلس با متهم کردن شاگردش فیدیاس به دزدی طلا از یکی از مجسمه های پارتنوس در سال 432 قبل از میلاد، تلاش کردند تا او را بدنام کنند. اگرچه فیدیاس توانست خود را از این اتهام پاک کند، مدت کوتاهی پس از متهم شدن به «بی تقوا» به دلیل اینکه تصاویری از خود و پریکلس در سپر استرانگفورد معرفی کرده بود، به زندان انداخته شد. به گفته پلوتارک، فیدیاس او در زندان درگذشت، اگرچه منابع دیگر می گویند که او به المپیا گریخت تا روی مجسمه زئوس کار کند.

میراث

فیدیاس استاد بزرگ طراحی و تکنیک بود، رندر او از بدن انسان محدود و هماهنگ است. فیدیاس که توسط حامیان قدرتمند آزاد شد، توانست برخی از زیباترین آثار دوره کلاسیک عالی را خلق کند. او یکی از مهمترین خالقان سبک ایده آلیستی و کلاسیک بود که هنر یونانی را در اواخر قرن پنجم قبل از میلاد متمایز می کرد. به استثنای میکل آنژ در قرن شانزدهم، هیچ مجسمه‌ساز دیگری تا این حد بر نسل‌های بعدی تأثیر نداشته است.

جالب اینجاست که وقتی کارگاه فیدیاس در المپیا در اواسط دهه 1950 کشف و حفاری شد، باستان شناسان یک جام سفالی با کتیبه "من متعلق به فیدیاس هستم" کشف کردند. این یادگار اکنون در موزه المپیا است.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”