ریتم آهنگ

انواع کادانس

انواع کادانس

کادانس کامل

کادانس کامل یک کادانس معتبر و استاندارد است که از وصل درجه پنج (V) آکورد به درجه یک (I) حاصل می‌شود و ارائه کننده پاسخ و حس خاتمه است. در کادانس کامل درجات پنج و یک به حالت پایه قرار گرفته و معکوس نمی‌شوند و چنانچه پایه آکورد آخر، هم در بخش باس باشد و هم در سوپرانو تکرار شود، به عنوان قوی‌ترین کادانس یا «کادانس کامل درست» شناخته می‌شود.
دو نوع کادانس معتبر در موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد :

  • کادانس معتبر درست PAC
  • کادانس معتبر ناقص IAC

- کادانس مذکر :
در صورتی که آکورد آخر با تأکید روی «ضرب» قوی میزان به پایان برسد، به آن کادانس مذکر می‌ گویند.
- کادانس مونث :
دراین کادانس آکورد آخر روی ضرب ضعیف میزان (ضرب دوم) یا روی ضرب نیمه ضعیف میزان (ضرب سوم) است.

کادانس ناقص یا نیمه تمام :

کادانس ناقص یا نیم کادانس از وصل درجه یک (I) گام، به درجه پنج (V) حاصل می شود که حس ناتمامی و انتظار در شنونده ایجاد کرده و جمله موسیقی به پایان نمی‌رسد. این کادانس ممکن است در پایان یک قطعه به کار گرفته شود و گوش را منتظر شنیدن قطعه بعدی نگه دارد.

کادانس پلاگال :

کادانسی مذهبی به معنی آمین می باشد که از وصل آکورد درجه چهار (IV) به درجه یک (I) به دست می‌آید و در آوازهای کلیسایی مرسوم بوده است. کادانس پلاگال به صورت توقفی موقت برای تکرار یا جمله بعدی موسیقی عمل می کند و پایان قطعی ایجاد نمی‌کند.

کادانس فریب دهنده :

در روند این کادانس، کادانس کامل انجام می‌شود ولی در آخرین آکورد، به جای آکورد درجه یک (I) گام، یک آکورد «درجه فرعی» یا آکورد «غریبه» قرار می‌گیرد و بهتر است که آکورد آخر، به صورت «معکوس» باشد.
هدف این کادانس، پایانی گسترده‌تر برای یک قطعه موسیقی است. یکی از متداول‌ترین وصل ‌ها در کادانس فریب دهنده وصل آکورد درجه پنج (V) به شش (VI) است که به «کادانس شکسته» مشهور است و احساس ایست موقت و نوعی شوک در موسیقی می دهد و اگر پایان قطعه پس از آن با کادانس کامل همراه باشد تأثیری خوشایند بر شنونده می گذارد.

کادانس کامل

کادانس کامل

کادانس ناقص

کادانس ناقص

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”