ریتم آهنگ

ورتیسیسم چیست؟

ورتیسیسم چیست؟

ورتیسیسم چیست؟

Vorticism یک جنبش هنری مدرنیستی است که در سال 1914 در انگلستان شکل گرفت و توسط هنرمند، منتقد و نویسنده ویندهام لوئیس تأسیس شد. Vorticists انرژی زندگی مدرن، تصویرسازی از عصر ماشین و پیشرفت صنعتی را با تمام پتانسیل های مخرب و تجربی آن جشن گرفتند و سنت هنری فیگوراتیو بریتانیا را رد کردند. در عوض، Vorticism ترکیب‌بندی‌های انتزاعی و هندسی را تولید کرد که با رنگ‌های پررنگ، خطوط تند و پویایی مشخص می‌شد. این گروه از هنرمندان آوانگارد مستقر در لندن از رسانه های مختلفی از جمله نقاشی، مجسمه سازی، شعر، تایپوگرافی و طراحی استفاده کردند.

 

نام ورتیسیسم  توسط شاعر وابسته ازرا پاوند، ابتدا در مکاتبه ای در اواخر سال 1913 و سپس در یک سخنرانی غیررسمی در مرکز هنری شورشی در آوریل 1914 ابداع شد. استعاره ورتیسیسم  برای توصیف انرژی، سرزندگی و پویایی استفاده شد. از نظریه زیبایی شناسی ورتیسیسم ; "ورتیسیسم " به عنوان "نقطه حداکثر انرژی" در نظر گرفته شد. به همین ترتیب، شهر لندن را می‌توان به عنوان «ورتیسیسم »، مرکز یک تجدید فرهنگی و هنری در نظر گرفت.

 

هنرمندان ورتیسیسم ی این مفهوم را دوباره تفسیر کردند. ویندهام لوئیس از استعاره «ورتیسیسم » برای انتقال مفهوم «قلب ورتیسیسم » استفاده کرد، که «مکانی بی‌صدا که در آن تمام انرژی متمرکز است». تعریف ورتیسیسم ه نگرش پویای این هنرمندان نسبت به هنر و زندگی مدرن را در بر می گیرد و نمونه ای از سبک رسمی آنهاست که توسط لوئیس به عنوان «انتزاع زنده جدید» توصیف شده است.

 

تاریخ ورتیسیسم

Vorticism یک جنبش هنری و ادبی مستقر در لندن است که توسط هنرمند و مجادله‌گر ویندهام لوئیس و گروهی دیگر از هنرمندان مدرنیست تشکیل شده است. در تنها نمایشگاه جمعی آنها در گالری دوره در لندن، آثار هنری جسیکا دیزمور، هانری گاودیر-برزکا، هلن ساندرز و ادوارد وادسورث به نمایش گذاشته شد، اما هنرمندان مشابه دیگری مانند کریستوفر نوینسون و دیوید بومبرگ نیز در آن حضور داشتند.

 

ورتیسیسم در سال 1914 در انگلستان شکوفا شد، اما عمر کوتاهی داشت: تلاش‌های این گروه آوانگارد با شروع جنگ جهانی اول از بین رفت و از بحران ملی و بین‌المللی و دعوت هنرمندان به سلاح رنج برد.

 

گروه Vorticist بر اساس دو تجربه پیشین آوانگارد در لندن قبل از جنگ بود: اولی، کارگاه های امگا، که در تابستان 1913 توسط منتقد هنری راجر فرای برای ترویج هنر انتزاعی و عمل طراحی، که لوئیس بعدها با او همکاری کرد، سازماندهی شد. نزاع ها تجربه دوم، مرکز هنر شورشی، در سال 1914 توسط دوست نقاش لوئیس، کیت لچمر، که در آن سخنرانی‌ها، سخنرانی‌ها و ابتکارات هنری سازماندهی شد، آغاز شد.

 

Vorticism به طور رسمی در سال 1914 به نام شاعر ازرا پاوند متولد شد. گروه Vorticist ارتباط نزدیکی با انتشار مجله هنری و ادبی BLAST داشت: مروری بر ورتیسیسم  بزرگ انگلیسی، که در سال 1914 راه اندازی شد و تنها دو شماره از آن حفظ شده است. BLAST همچنین حاوی دو متن اصلی بود که توسط لوئیس نوشته شده بود. در این دو متن جدلی، نویسنده با توجه به بینش ورتیسیست ها از جامعه و هنر، چندین موضوع را «بلند» و «برکت» داده است. این مجله اکنون مانیفست جنبش در نظر گرفته می شود.

 

زیبایی شناسی ورتیسیسم  هنر بازنمایی و سنتی و نگرش ویکتوریایی انگلستان را رد کرد و پویایی و انرژی دوران ماشین مدرن و صنعتی شدن را جشن گرفت. آثار هنری آنها رنگ‌های روشن و با سبکی انتزاعی و سخت است.

 

انتزاع براق و هندسی Vorticist از دیگر جنبش های آوانگارد مانند کوبیسم و ​​فوتوریسم ایتالیایی الهام گرفته شده است. جنبش هنر با کوبیسم در بازنمایی پراکنده واقعیت و مطالعه حرکت فضایی مشترک بود. در حالی که با فوتوریسم در علاقه به عنصر گذر زمان در اثر تصویری و شیفتگی به تصاویر مربوط به ماشین، مکانیزاسیون و سناریوهای شهری اشتراک داشت. با این حال، حتی اگر آنها رویکرد مشابهی به عمل هنری داشتند، ورتیسیست ها هرگز موازی بودن با جنبش آینده نگر را تایید نکردند. برعکس، لوئیس آشکارا با آینده‌گرایی دشمنی داشت.

 

Vorticism با شروع جنگ جهانی اول پایان یافت، حتی اگر در اوایل دهه 1920 لوئیس، وادزورث و اتکینسون به نمایش آثار خود در نمایش های انفرادی ادامه دادند. با توجه به این که، لوئیس تلاش کرد تا انرژی جنبش هنری را احیا کند و برچسب گروه X را ایجاد کند. با این حال، تمایل به بازگشت به نظم و بازسازی که مشخصه دوره پس از جنگ بود به موفقیت آنها منجر نشد. میراث این جنبش انتزاعی در بریتانیا مورد تحسین منتقدان خاصی قرار نگرفت. اکثر آثار هنری Vorticist در حال حاضر در مجموعه تیت نگهداری می شوند.

 

هنرمندان برجسته ورتیسیسم

پرسی ویندهام لوئیس (18 نوامبر 1882 - 7 مارس 1957)، انگلیسی

دیوید بومبرگ (5 دسامبر 1890 - 19 اوت 1957)، بریتانیایی

کریستوفر ریچارد وین نوینسون (13 اوت 1889 - 7 اکتبر 1946)، انگلیسی

هانری گودیه-برزکا (4 اکتبر 1891 - 5 ژوئن 1915)، فرانسوی

جیکوب اپستاین (10 نوامبر 1880 - 21 اوت 1959)، آمریکایی-بریتانیایی

ادوارد وادسورث (29 اکتبر 1889 - 21 ژوئن 1949)، انگلیسی

لارنس اتکینسون (1873-1931)، انگلیسی

Jessica Stewart Dismorr (3 مارس 1885 - 29 اوت 1939)، انگلیسی

هلن ساندرز (4 آوریل 1885 - 1 ژانویه 1963)، انگلیسی

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”