ریتم آهنگ

رنسانس هارلم چیست؟

رنسانس هارلم چیست؟

رنسانس هارلم چیست؟

رنسانس هارلم دوره‌ای در تاریخ آمریکاست که در دهه‌های 1920 و 1930 در بر می‌گیرد که با تولد دوباره فرهنگ آمریکایی آفریقایی‌تبار و توانمندسازی هویت سیاه‌پوستان مشخص می‌شود. این احیاء به ویژه در ادبیات، هنر، موسیقی، تئاتر و مد مشهود بود.

 

نویسندگان، نقاشان و مجسمه سازان رنسانس هارلم سنت های فرهنگی آمریکایی های آفریقایی تبار را جشن گرفتند. آنها از طریق فعالیت‌های فرهنگی میان رشته‌ای و فعالیت‌های سیاسی، میراث هویت سیاه‌پوستان را ترویج کردند و به دنبال تضعیف کلیشه‌های نژادی و کاریکاتور بودند. آنها از طریق تعیین سرنوشت و غرور با نابرابری، تبعیض و برتری سفیدپوستان مقابله کردند.

 

مرکز عصبی و نماد این گسترش، محله هارلم شهر نیویورک بود، از این رو رنسانس هارلم نام گرفت، اگرچه جنبش هنری و فرهنگی فراتر از مرزهای نیویورک گسترش یافت. در واقع، در نیمه اول دهه 1920، هارلم با تمرکز بالای سیاه پوستان مشخص شد و به دلیل فرصت های شغلی و فضای پر جنب و جوش، مهاجران را از سراسر کشور جذب کرد.

 

رنسانس هارلم همچنین به عنوان جنبش سیاهپوستان جدید شناخته می شود، بیانی که از مجموعه شعر و مقالاتی در مورد هنر سیاهپوست آمریکایی آفریقایی تبار گرفته شده است که در سال 1925 توسط آلن لاک ویرایش شده است. این مجموعه اکنون به عنوان ستون نظری جنبش در نظر گرفته می شود.

 

آثار هنری رنسانس برجسته هارلم

https://artsandculture.google.com/asset/man-in-a-vest/NAFEpTWPytfIHA?hl=en، مردی در جلیقه، ویلیام جانسون، 1939-1940، موزه هنر آمریکایی اسمیتسونیان، https://americanart.si .edu/artwork/man-vest-11859

https://whitney.org/media/1248، پرتره مادربزرگ من، آرچیبالد جان موتلی جونیور، 1922، گالری ملی هنر، https://www.nga.gov/collection/art-object-page.206066. html

https://lawrencemigration.phillipscollection.org/the-migration-series، The Migration of the Negro – The Migration Series, Jacob Lawrence, 1940-1941, https://www.moma.org/learn/moma_learning/jacob-lawrence -migration-series-1940-41/

https://www.nga.gov/collection/art-object-page.166444.html، Into Bondage، آرون داگلاس، 1936، گالری ملی هنر

https://www.nga.gov/collection/art-object-page.146346.html، راپسودی در سیاه، ایساک فریدلندر، 1931، گالری ملی هنر

https://www.moma.org/collection/works/180240?artist_id=6074&page=1&sov_referrer=artist , Couple, Harlem, James Van Der Zee, 1932, Museum of Modern Art

https://americanart.si.edu/artwork/gamin-21658, Gamin, Augusta Savage, ca. 1929، موزه هنر آمریکایی اسمیتسونیان

https://www.artic.edu/artworks/118282/study-for-aspects-of-negro-life-the-negro-in-an-african-setting, Study for Aspects of Negro Life: The Negro in a African تنظیم، آرون داگلاس، 1934، موسسه هنر شیکاگو

تاریخ رنسانس هارلم

رنسانس هارلم مرحله ای از احیای هنر و فرهنگ آمریکایی آفریقایی تبار بود که در اوایل قرن بیستم ظهور کرد، اما بر جنبش های بعدی حقوق مدنی در دهه های 1940، 1950 و 1960 نیز تأثیر گذاشت. مرکز این رنسانس فرهنگی منطقه هارلم در شهر نیویورک بود. شالوده‌های جنبش را در واقع می‌توان در مهاجرت بزرگ یافت که در اوایل دهه 1900 آمریکایی‌های آفریقایی تبار از روستاها به فضاهای شهری و از جنوب به شمال در جست‌وجوی فرصت‌های اجتماعی-اقتصادی جدید درگیر شدند. و رشد طبقه متوسط ​​و جامعه ای باز برای آزمایش. در هارلم، جنبش های حقوق بشر آفریقایی آمریکایی، محافل روشنفکری، صحنه هنری جدید و حساسیت های جدید ایجاد شد. ظهور رکود بزرگ (1929) و جنگ جهانی دوم (دهه 1930) این مرحله از فرهنگ آمریکایی را متوقف کرد.

 

تاریخ شروع نمادین رنسانس هارلم در سال 1924 مشخص شد، زمانی که مجله دانشگاهی فرصت: یک مجله زندگی سیاهپوستان یک مهمانی منحصراً برای نویسندگان سیاه پوست ترتیب داد. با این حال، از نقطه نظر فرهنگی، مبارزه فرهنگ آمریکایی آفریقایی تبار برای خروج از یک موقعیت کلیشه ای و فرعی از قبل آغاز شده بود. به عنوان مثال، در سال 1917 این نمایشنامه Granny Maumee، The Rider of Dreams، Simon the Cyrenian: Plays for a Negro Theatre توسط ریگلی تورنس اجرا شد، نمایشی که آشکارا استفاده نژادپرستانه از نمایش‌های سیاه‌پوست و خنیا را رد می‌کرد. در سال 1919، کلود مک کی، شاعر، همچنین غزلی مبارز با عنوان اگر ما باید بمیریم منتشر کرد که در آن ادعای ارزش میراث فرهنگی آفریقا را داشت. در این زمینه پر جنب و جوش، نقاشان، مجسمه سازان، موسیقی دانان و اجراکنندگان خود را وقف خلق هنری کردند که با ریشه های فرهنگی آمریکایی آفریقایی تبار، که تا آن زمان به اشتباه معرفی شده یا نادیده گرفته شده بود، تحت عنوان بدوی گرایی، پیوند خورد.

 

رنسانس هارلم بر دیگر شهرها، کشورها و اقلیت ها نیز تأثیر گذاشت. روشنفکران سیاه پوست از فیلادلفیا، لس آنجلس، واشنگتن و بالتیمور به این امر پیوستند، اما روشنفکران آفریقایی-کارائیبی و بریتانیایی هند غربی و مهاجران نیز بخشی جدایی ناپذیر از جنبش بودند. نویسندگان سیاه پوست فرانسوی از مستعمرات آفریقا و کارائیب فعال در پاریس نیز تحت تأثیر خواسته های رنسانس هارلم قرار گرفتند. بنابراین، این لحظه تولد دوباره نه تنها بر آمریکایی های آفریقایی تبار بلکه بر تمام فرهنگ های متولد شده از دیاسپورای آفریقایی تأثیر گذاشت.

 

از منظر جامعه‌شناختی، این لحظه تخصیص مجدد و افزایش آگاهی بود که تجربه سیاه را در مرکز تاریخ آمریکا قرار داد. از انتقاد مصون نمانده بود: هنر رنسانس هارلم اغلب متهم به کپی برداری از ارزش های هنری فرهنگ اروپایی و سفیدپوستان بود تا یک تولید هنری جدید و مستقل، و روشنفکران سیاه پوست را به صورت تحقیر آمیزی "سیاه های سیاه" نامیدند. .

 

اگرچه سبک هنری مشترکی وجود نداشت، رنسانس هارلم شاهد گسترش موسیقی آفریقایی آمریکایی، به ویژه جاز و بلوز، استفاده از هنرهای نمایشی و تولد آوانگارد سیاه پوست در هنرهای تجسمی بود. هنرمندان تجسمی - مجسمه سازان، چاپگرها، نقاشان - رپرتوار جدیدی از بازنمایی ها ایجاد کردند که زندگی آمریکایی های آفریقایی تبار را بدون کلیشه ها و کاریکاتورهای سفید به تصویر می کشید. رسانه عکاسی همچنین زندگی در محله هارلم را در آن زمان مستند کرد، همانطور که در نمایشگاه معروف «Harlem on My Mind» در سال 1969 در موزه هنر متروپولیتن (نیویورک) به اثبات رسید.

 

جنبش هنری رنسانس هارلم با تنوع زیادی در بیان، کثرت گرایی و بحث مشخص شد. میراث آن بر تاریخ فرهنگی سیاه پوستان تأثیر گذاشت و بر هنر و ادبیات سیاه بعدی تأثیر گذاشت، اما همچنین، از منظر جهانی، آگاهی جهانی را نسبت به تجربه سیاه پوستان افزایش داد.

 

هنرمندان برجسته رنسانس هارلم

آرون داگلاس (26 مه 1899 - 2 فوریه 1979)، آمریکایی

جیمز لسن ولز (1902-1993)، آمریکایی

Hale Aspacio Woodruff (26 اوت 1900 - 6 سپتامبر 1980)، آمریکایی

جیمز آگوستوس ون درزی (29 ژوئن 1886 - 15 مه 1983) آمریکایی

جیمز ریچموند بارت (28 ژانویه 1901 - 5 مارس 1989)، آمریکایی

جورجت سیبروک (۲ اوت ۱۹۱۶ – ۲۷ دسامبر ۲۰۱۱)، آمریکایی

جیمز لاتیمر آلن (1907–1977)، آمریکایی

جیکوب آرمستد لارنس (7 سپتامبر 1917 - 9 ژوئن 2000)، آمریکایی

آگوستا ساویج (۲۹ فوریه ۱۸۹۲ – ۲۷ مارس ۱۹۶۲)، آمریکایی

آرچیبالد جان موتلی، (7 اکتبر 1891 - 16 ژانویه 1981)، آمریکایی

نورمن ویلفرد لوئیس (23 ژوئیه 1909 - 27 اوت 1979)، آمریکایی

رومار بیردن (2 سپتامبر 1911 - 12 مارس 1988)، آمریکایی

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”