ریتم آهنگ

آشنایی با آندریاس شلوتر؛ یکی از بزرگترین مجسمه سازان باروک در آلمان

آشنایی با آندریاس شلوتر؛ یکی از بزرگترین مجسمه سازان باروک در آلمان

آشنایی با آندریاس شلوتر (1664-1714)

یکی از بزرگترین مجسمه سازان باروک در آلمان، آندریاس شلوتر نیز یک معمار برجسته بود. او که عمدتاً در برلین فعال بود، نقش مهمی در کمک به ایجاد شهر به عنوان مرکز مهم هنر باروک آلمان ایفا کرد. مشهورترین مجسمه شلوتر تحت تأثیر مجسمه ساز بزرگ ایتالیایی برنینی و همچنین میکل آنژ و فرانسوا ژیراردون، مجسمه سوارکاری برنزی او فردریک ویلیام کبیر (1689-1703، Schloss Charlottenburg، برلین) است.

 

زندگینامه

 

در سال 1664 در هامبورگ متولد شد و اطلاعات کمی از زندگی اولیه شلوتر و آموزش هنر مجسمه سازی در دست است. آنچه مشخص است این است که او در سنگ تراشی، ریخته گری برنز و نقش برجسته گچبری استعداد نشان داده است. اولین کار شناخته شده او، تزیین نمای کلیسای سنت یوهانیس، دانزیگ، در سال 1681 انجام شد. به نظر می رسد که او بین سال های 1689 تا 1693 در ورشو فعال بوده است. کیفیت کار شلوتر در دادگاه تشخیص داده شد و در سال 1694 از او فراخوانده شد. به برلین به عنوان مجسمه ساز دربار فردریک سوم. این در درجه اول برای مدت زمانی است که شلوتر در برلین با خانواده سلطنتی هوهنزولرن گذرانده است که او شناخته شده است.

 

مجسمه های فردریک کبیر

 

در سال 1697، شلوتر از مجسمه برنز فردریک سوم (کالینینگراد) رونمایی کرد و شش سال بعد مجسمه سوارکاری فردریک (Schloss Charlottenburg، برلین) افتتاح شد. هر دو اثر نمونه های دیدنی هنر باروک هستند و نمادی از مطلق گرایی سیاسی باشکوه بودند. سبک او در این مرحله تأثیرات ایتالیایی مشخصی را نشان می داد، مدل سازی خوب و کنده کاری های دراماتیک او یادآور برنینی است. شلوتر در واقع در سال 1696 به ایتالیا سفر کرد و استادان ایتالیایی و همچنین آثار قبلی دوران باستان را مورد مطالعه قرار داد.

 

سایر آثار مجسمه سازی

 

مجسمه های دیگر شلوتر عبارتند از:

 

مجسمه های تزئینی در نمای کاخ ویلانوف (بعد از 1681، ورشو)؛ مجسمه های روی پدینت کاخ کرازینسکی (1682، ورشو). محراب و صلیب، کلیسای Wegrow (1688، نزدیک ورشو)؛ مجسمه های تدفین مقبره خانواده سوبیسکی (1692، ژوکوا)، محراب در کلیسای زرنیاکوف (1690، ورشو). پرتره اسقف یان مالاچوفسکی (1693، کلیسای جامع واول، کراکوف)؛ منبر (1703، کلیسای مریم مقدس، برلین)؛ سارکوفاژهای فردریش اول و سوفیا شارلوت (دخمه هوهنزولرن کلیسای جامع برلین).

 

 

 

حرفه معماری

 

Schluter همچنین یک طراح با استعداد بود و در زمره بزرگترین معماران باروک پترین قرار می گیرد - نامی که به سبک معماری روسی که در زمان پیتر کبیر پایه گذاری شد در ساختمان های پایتخت جدید خود، سنت پترزبورگ به کار می رفت. طرفداران دیگر میخائیل زمتسوف و دومنیکو ترزینی بودند و همگی از معماری ساده هلندی، سوئدی و دانمارکی الهام گرفتند تا سبک سنتی و دراماتیک بیزانسی.

 

مشهورترین اثر معماری شلوتر، برلینر استادشلوس (1702) بود که اقامتگاه زمستانی اصلی پادشاه پروس بود. متأسفانه در طول جنگ جهانی دوم به شدت بمباران شد و بعداً در سال 1950 تخریب شد. خوشبختانه سنگ‌های مجسمه‌سازی شده شلوتر از زرادخانه، از جمله یک سری از جنگجویان در حال مرگ، به عنوان گواهی بر تسلط او باقی مانده‌اند. در سال های اخیر دولت آلمان به بازسازی Schloss رأی داد. کار از سال 2010 آغاز شده و سنگ تراشی خارج از محل هم اکنون آغاز شده است.

 

رسوایی به عنوان یک معمار

 

Schluter به عنوان Hofbaumeister در برلین (معمار دادگاه) کار کرد و به طراحی بسیاری از ساختمان های دولتی کمک کرد. بین سالهای 1702 و 1704 او همچنین به عنوان مدیر آکادمی هنرهای زیبا خدمت کرد و تأثیر زیادی بر زندگی هنری در برلین در آن زمان داشت. با این حال، کار او در سال 1703 ناگهان متوقف شد، زمانی که یکی از طرح های او، برج آب ضرابخانه برلین به نظر می رسید که در شرف فروریختن است. مشخص شد که چندین طرح دیگر Schluter نیز دارای مشکلات ساختاری جدی است. (اکنون اعتقاد بر این است که نتیجه زمین های باتلاقی بوده است). اگرچه شلوتر خود برج آب را منفجر کرد و به دنبال اصلاح اشتباهاتش بود، دشمنانش در دربار جمع شدند. او یکی پس از دیگری دفتر و کار خود را از دست داد و در نهایت فقط اجازه یافت به عنوان مجسمه ساز کار کند. رسوایی تعادل او را از بین برد. در سال 1713 توسط تزار پتر کبیر در سن پترزبورگ به او پیشنهاد کار داده شد. او توانست کار بر روی چندین ساختمان از جمله کاخ کیکین و گچ بری های برجسته روی کاخ تابستانی را آغاز کند. با این حال او مدت کوتاهی پس از ورودش درگذشت.

 

آثار شلوتر در برلین بر معماران فیشر فون ارلاخ (یکی از آخرین معماران بزرگ دوره رنسانس و باروک) تأثیر گذاشت. ماتائوس دانیل پوپلمن و گئورگ ونزسلاس فراهر فون کنوبلسدورف.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”