ریتم آهنگ

رنگ و نور در معماری و تاثیرات آن بر روحیات ساکنین فضاها از نگاه روانشناسی

رنگ و نور در معماری و تاثیرات آن بر روحیات ساکنین فضاها از نگاه روانشناسی

رنگ و نور در معماری و تاثیرات آن بر روحیات ساکنین فضاها از نگاه روانشناسی

چکیده:
مبحث نور و رنگ و تاثیرات آن بسیار پیچیده است زیرا که تاثیرات آن در گذر زمان می باشد، یعنی کاربران فضاها بخاطر اینکه مدت زمان طولانی را در این فضاها ساکن هستند، در معرض تابشهای انرژی های مختلف ساطع شده از رنگها می باشند و تابش های مستمر این رنگها باعث می شود تاثیرات آن بر روی روح و روان کاربران فضاها عمیق باشد و دارای ماندگاری بلندمدتی بر آنها باشد. در وضعیت فعلی جهان که مشکلات روحی و روانی زیادی را در لایه های مختلف جامعه مشاهده می نمائیم، بیشتر این مشکلات حاصل تاثیرات محیط می باشد و این محیط است که با عوامل مختلف باعث انحراف فکری افراد می شود،یکی از این محیط ها خانه و شهر می باشد، که شهر هم متشکل از انبوه خانه هاست، حال اگر در خانه ها محیطی آرام ولذت بخش فراهم شود و افراد خانه باهم مهربان و در کمال آرامش زندگی کنند جامعه و شهر هم به آرامش نزدیک می شود. یکی از عواملی که باعث تنش و یا آرامش می شود نور و رنگ است که بخاطر مداومت و تکرار هر روزه تاثیر قوی و عمیقی را دارد. پس باید با اصلاح طراحی داخلی منازل و جدی گرفتن استفاده از نورها و رنگهای طبیعی و تاثیرات آن، محیطی آرام و شاد را فراهم آوریم. باید به سمتی برویم که ترکیب رنگ فضاها و نور پردازی آنها به نحوی باشد که در درجه اول از ترکیبات اورگانیت یا طبیعی نوری استفاده شود و رنگها و نورها به سمت نورهای طبیعی سوق داده شود؛ دوم اینکه رنگ و نور پردازی اماکن عمومی باعث افزایش ارتباطات اجتماعی شود و استفاده از رنگهایی که باعث آرامش روحی و روانی میشود در اولویت قرار گیرد.درضمن باید فرهنگ استفاده صحیح از نور مصنوعی را بیشتر گوش زد کنیم، زیرا مردم از عوارض نورهای مصنوعی آگاهی چندانی ندارند و جنبه های مضر آن را درست درک نکرده اند، محققان همه می دانند هرآنچه که در طبیعت هست، مفید وهرآنچه که ساخت دست بشر می باشد همچنان که دارای جنبه های مفید هست ولی در انتها باز جنبه مصنوعی دارد واستفاده از آن دارای عوارضی می باشد، زیرا که تصنعی و غیر طبیعی است و هرچیز غیر طبیعی عوارض زیست محیطی اعم از روحی- روانی، بهداشتی وغیره ... دارد، پس باید عوارض استفاده از طیف رنگها و نورهای مصنوعی را در زندگی امروز بشر مدنظرقرار دهیم و در استفاده از آن محتاط عمل نمائیم.
کلمات کلیدی: رنگ، نور، معماری، روحیات، روانشناسی

مقدمه
زندگی انسان تحت تاثیر عوامل مختلف محیطی و فرا محیطی است. احساس فوق العاده مثبت انسان از محیط زیست یعنی محیط زیست معماری شده، به عنوان یکی از عوامل موثر و مداوم در نظر گرفته شده است؛ بیشترین اثرات فضای معماری از طریق رنگ و نور در انسان آشکار می شود. استفاده از نور در معماری و طراحی شهری گسترده است، در نتیجه مطالعه اثرات آنها بر سلامت انسان ها و حیوانات یک مسئله اجتناب ناپذیر است، که در صورت حفاظت از محیط زیست و معماری پایدار رخ می دهد. در نتیجه اثرات رنگ و نور در انسان مطالعه شده است.

تاثیرات رنگ و نور بر روحیات ساکنین
اثرات نور و رنگ بر زندگی انسان به یک واقعیت اجتناب ناپذیر موثر بر تمامی جنبه های زندگی بشر تبدیل شده است. می توان گفت که اثرات رنگ عمیق و فوق العاده است، فضایی که مردم در آن زندگی می کنند دارای نور و رنگ های مختلفی است، چرا که قابلیت تحمل اثرات نور و رنگ، عمیق است.
این یک مسئله بسیار مهم و قابل توجه است که رنگ و نور در رفتار اجتماعی ما مؤثر است، در ابتدا ما باید در مسیری قرار بگیریم که ترکیبات نور و فضا و روشنایی آنها از ترکیبات ارگانیک و / یا نور طبیعی استفاده کنند، و نور و رنگ به سمت رویکرد روشنایی طبیعی حرکت کنند. دوم، این امر باعث ایجاد ارتباطات اجتماعی می شود و ما استفاده از رنگ هایی که باعث آرامش روحی می شوند را در اولویت قرار می دهیم. ما باید به یاد داشته باشیم که از نور مصنوعی استفاده مناسب کنیم، چرا که بسیاری از مردم از عوارض جانبی نورهای مصنوعی آگاه نیستند و جنبه های مضر آنها را نمی شناسد. ما می دانیم که هر چه در طبیعت وجود دارد مفید است و هر چه که توسط انسان به صورت مصنوعی ایجاد شده دارای عوارض جانبی است، در نتیجه باید طیف و نور مصنوعی در نظر گرفته شده در زندگی مدرن با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد. در وضعیت کنونی جهان، که در آن بسیاری از مشکلات روحی و روانی در لایه های مختلف اجتماعی وجود دارد، بسیاری از آنها نشات گرفته از اثرات زیست محیطی است و این محیط است که باعث انحرافات فکری مختلف می شود که یکی از آنها خانه و شهر است. با این حال، شهر ترکیبی از خانه های مختلف است، حال آن که خانه به عنوان محیطی دلپذیر و آرامش بخش در نظر گرفته شده و اعضای خانه با یکدیگر مهربان بوده و در صلح و آرامش با هم زندگی می کنند. رویکرد شهر و جامعه، آرامش است. یکی از عواملی که باعث استرس و/ یا آرامش می شود، رنگ و نور است که تاثیر بسیار عمیقی بر مخاطب دارد. بنابراین، باید با طراحی داخلی صحیح و استفاده از رنگ و نور مناسب، محیطی شاد و سرشار از آرامش فراهم کرد. نور و رنگ یک زمینه گسترده است که کارهای زیادی می توان در آن انجام داد.
 

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”