ریتم آهنگ

همه چیز درباره هنر نقاشی و تکنیک های مختلف آن

همه چیز درباره هنر نقاشی و تکنیک های مختلف آن

آشنایی با دنیای رنگارنگ  هنر نقاشی
وقتی می‌گوییم نقاشی، اولین چیزی که به ذهن افراد خطور می‌کند، ترکیبی از رنگ‌هایی است که به زیبایی در یک بوم قرار می‌گیرند. در طول تاریخ، هنر نقاشی مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و به همین دلیل هنرمندان در سراسر جهان آزادانه افکار، ایده‌ها و احساسات خود را با کیفیتی بسیار بالا در بحث زیبا شناختی بیان کرده‌اند.

نقاشی چیست و هنر نقاشی چگونه است؟
حال اگر بتوانیم ایده‌ها و عواطف خود را با یک زبان بصری و روی سطح دو بعدی بیان کنیم، یعنی نقاشی کرده‌ایم. یک نقاش از طریق عناصر نقاشی چون خط، فرم، رنگ، و بافت احساسی از حجم، فضا، نور و حرکت را بر روی سطحی تخت مانند بوم، تخته، دیوار و … ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر هنر نقاشی فرایندی است که طی آن رنگ بر روی یک سطح مانند کاغذ یا بوم ایجاد نقش می‌کند و اثری خلق می‌شود.

هنر نقاشی در ایران
تغییر مسیر هنر نقاشی در تاریخ
هنر نقاشی از دیرزمان، وظایفی چون روایت، توصیف، داستان‌پردازی و تبلیغ را بر عهده داشت. ولی از اواخر سده نوزدهم میلادی با وانهادن این وظایف، به خلوص و استقلال بیانی دست یافت.
«مُریس دُنی» نقاش فرانسوی، سده نوزده میلادی گفته بود: “پرده نقاشی پیش از آن که موضوع یا حکایت خاصی باشد، اساسا سطحی پوشانیده شده از رنگ‌هایی است که با نظمی معین سامان یافته‌اند”. یعنی قبلا از این که نقاشی بخواهد پیام خاصی را برساند ترکیبی از همنشینی رنگ‌ها و فرم‌های مختلف است.

آشنایی با انواع تکنیک های هنر نقاشی
برخی از تکنیک ‌های هنر نقاشی عبارتند از آبرنگ، اکریلیک، پاستل، رنگ روغن، کلاژ، گواش، مداد رنگی، نقاشی دیواری، نقاشی دیجیتال و … می‌شود که ما در این مقاله از وبلاگ پروانه به شرح آن می‌پردازیم.

آبرنگ، اکریلیک، گواش: در تولید آبرنگ، اکریلیک و گواش، از رنگدانه و یک ماده چسبنده قابل حل در آب استفاده می‌شود. آبرنگ را به وسیله قلم‌مو بر روی کاغذ و مقواهای مخصوص آبرنگ به کار می‌برند. در این روش سایه‌های روشن از طریق رقیق کردن رنگ حاصل می‌شود و نه با افزودن سفید.
اما گواش متفاوت از آبرنگ است و رنگ‌آمیزی با آن تصاویری مات ایجاد می‌کند. گواش به گونه‌ای ساخته شده که بتوان کیفیت آبرنگ و گواش را همزمان پدید آورد. در گواش نسبت ماده چسبنده به رنگدانه بیشتر است. از این رو خاصیت پوشانندگی بیشتری مانند اکریلیک و رنگ روغن دارد با این تفاوت که گواش اثری مات و غیر شفاف ایجاد می‌کند.
اکریلیک نیز به خاطر ماهیتی که دارد سطحی سخت و آسیب ناپذیر بوجود می‌آورد. اکریلیک بسیار سریع خشک می‌شود و نیازمند سرعت عمل بالا برای کار است.
این تکنینک پس از انجام کار و خشک شدن رنگ ممکن است در نگاه اول شبیه به رنگ روغن به نظر برسد، اما رنگ روغنی مدت زمان طولانی، بصورت خیس باقی می‌ماند.

هنر نقاشی
رنگ روغن: روغن مورد استفاده در رنگ روغن با روش‌های مختلف از جمله جوشاندن بذر گیاه کتان به دست می‌آید و آن را با مواد رنگی مخلوط می‌کنند. برای رنگ‌آمیزی با رنگ روغن در نقاشی نیز از حلال‌های گوناگون چون تینر و روغن گیاهی استفاده می‌شود.

پاستل: این وسیله هنری از پودر خالص رنگ‌دانه و ماده چسباننده ساخته می‌شود. این رنگدانه‌ها همان‌هایی است که در ساخت وسایل دیگر رنگ‌آمیزی از جمله رنگ روغن، اکریلیک، مداد رنگی و غیره نیز به کار می‌رود.

کلاژ، فوتومونتاژ، اسمبلاژ یا تکه چسبانی: نام تکنیکی در هنرهای تجسمی است. در این روش مواد و وسایل گوناگون مانند تکه‌های روزنامه، کاغذهای رنگی، مقوا، پارچه، عکس، اشیای دورریختنی و جز اینها را بر روی یک سطح صاف مانند بوم، تخته یا مقوا می‌چسبانند تا یک ترکیب جدید به وجود آورند. گاهی نیز با طراحی یا نقاشی آن را تکمیل می‌کنند. تکنیک چسباندن عکس یا تکه‌های عکس برای ایجاد یک ترکیب جدید، “فوتوکلاژ” یا “فوتومونتاژ” نامیده می‌شود.
انواعی از تکه‌چسبانی هم وجود دارد که شامل چسباندن مواد دارای حجم مانند تکه‌های چوب، ظروف شکسته، دکمه، پیچ و مهره و … به یکدیگر می‌باشد که “اّسمبلاژ” نام دراد.

نقاشی دیواری:  هنر نقاشی دیواری برای آرایش دیوار به کار می‌رود و ممکن است به دو طریق اجرا شود: مستقیما بر روی سطح دیوار و یا بر روی تخته یا بوم به منظور نصب دائمی بر دیوار.
برای خلق نقاشی بر روی دیوار شرایط مختلفی از جمله هماهنگی نقاشی با شرایط فضای پیرامون دیوار و منطقه‌ای که در آن واقع شده، آب و هوای منطقه و غیره وجود دارد تا متناسب با آن‌ها مواد، متریال و بخصوص طرح مناسب انتخاب و برنامه ریزی شود.

هنر نقاشی چیست
نقاشی دیجیتال: در این تکنیک در واقع ایجاد تصویر با همان ضرب قلم‌های قلم‌مو، مداد و غیره است، البته با این تفاوت که بستر اثر (بوم، کاغذ و غیره) و ابزارهای  هنر نقاشی همه دیجیتالی محسوب می‌شوند.
این روش ایجاد نقاشی با محیط نقاشی سنتی که شامل رنگ‌های آکریلیک، روغن ،جوهر، آبرنگ و غیره می‌باشد، نیز سازگار است و رنگدانه‌ها را کاملا شبیه به روش سنتی اعمال می‌کند.
در یک جمله می‌توان گفت هنر نقاشی نوعی فرایند آفرینشگری است که طی آن هنرمند تخیلات و ایده‌های خود را به وسیله عناصر بصری به سطح دو بعدی زمینه انتقال می‌دهد و در این راه از تکنیک‌ها و روش‌های مختلف در جهت نیل به اهداف خود بهره می‌برد.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”