ریتم آهنگ

ضرب در موسیقی

ضرب در موسیقی

یکی دیگر از اجزاء تشکیل دهنده موسیقی ضرب است. موسیقی ضربی دارای وزن می باشد مانند آهنگ هایی که برای رقص، مارش و .. ساخته شده باشد. بعضی ضربه ها در ملودی قوی تر یا با تاکید بیشتری ادا می شوند. در موسیقی یک الگوی تکرارشونده را مشاهده می کنیم که از یک ضرب قوی و سپس از یک یا چند ضرب ضعیف تر تشکیل شده است. خود ضرب ها به صورت منظم، وزن را می سازند.
ضربان موسیقی با شیوه هایی متفاوت به شنونده منتقل می شود. ضرب ها گاه آشکار و ملموس به گوش می رسند (مانند نواختن ضرب به وسیله طبل بزرگ در یک دسته همنواز مارش) و گاه ضرب بیش از آن که شنیده شود، احساس می شود.
اگر نغمه ای آشنا را بخوانید و همزمان با دست یا پا ضرب های آن را نیز بنوازید، درمی‌یابید که واژه هایی معین از آن را بر ضرب هایی معین می خوانید. شما از این راه ضرب را احساس کرده اید زیرا با نواختن ضربه ها نسبت به آن هشیار بوده و آن را تداوم بخشیده اید.
ضرب ها پس زمینه ای را می سازند که آهنگساز نت هایی با کشش های زمانی گوناگون را بر آن قرار می دهد. ضرب ها واحدهای زمانی بنیادی هستند که کشش تمام نت ها بر مبنای آن ها سنجیده می شود. نت ها از نظر زمانی می توانند به اندازه بخشی از یک ضرب، یک ضرب کامل یا بیش ازیک ضرب تداوم یابند.
بسته به تعداد ضرب های هر میزان، چندین نوع وزن وجود دارد که به شرح زیر است :

  • 1- وقتی یک میزان دارای دو ضرب باشد، وزن آن دو ضربی است. این وزن به صورت 2-1، 2-1، 2-1 و... شمرده شده و در آن ضرب‌های اول موکدتر هستند.
  • 2- الگویی که دارای سه ضرب در هر میزان به عوان وزن سه ضربی شناخته شده و به این ترتیب شمرده می‌شود: 3-2-1، 3-2-1 و ...
  • 3- یک الگوی مهم دیگر وزن چهارتایی است که هر میزان آن چهار ضرب را در خود جای می‌دهد. در این وزن نیز ضرب پایین قویترین ضرب است اما ضرب موکد دیگری هم وجود دارد که ضرب سوم است، ضرب سوم از ضرب‌های دوم و چهارم قویتر و از ضرب اول ضعیف‌تر است: 4-3-2-1، -4-3-2-1 و…
  • 4- وزن شش تائی شامل شش ضربه به نسبت کوتاه و سریع در هر میزان است. ضرب اول (ضرب پایین) قویترین ضرب و ضرب چهارم در میان دیگر ضربها موکدتر است: 6-5-4-3-2-1

با توجه به وزن هایی که در بالا توضیح دادیم می‌توانیم وزنهایی دیگری هم از ترکیب این وزن‌ها بسازیم. مانند وزن پنج ضربی که از یک وزن دو ضربی و یک وزن سه ضربی به وجود می‌آید. 2-1-3-2-1.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”