ریتم آهنگ

صداها- صداهای غیر موسیقیایی

صداها- صداهای غیر موسیقیایی

همه صداهایی که اصوات موسیقیایی نیستند صداهای غیر موسیقیایی (نوفه) می نامیم. برای نمونه سر و صدای خیابان، صدای لوازم خانگی در حال کار مانند جاروبرقی، ماشین لباسشویی، کولر و .. نمونه هایی از صداهای غیرموسیقیایی نوفه هستند و اغلب ناخواسته تولید می شوند و خصلت تصادفی دارند. صداهای نوفه فرکانس مشخصی ندارند و نمی شود فرکانس آنها را محاسبه کرد.

صداها- صداهای موسیقیایی

صداهای موسیقیایی بر خلاف نوفه ها معمولا به صورت آگاهانه تولید می شوند. فرکانس مشخص و معینی دارند و همین ویژگی فیزیکی دلیل مطبوع بودن صداهای موسیقیایی در مقایسه با نوفه هاست.
البته توجه داشته باشید که به هیچ وجه نوفه ها به صورت مطلق نامطبوع نیستند مثلا همه ما در یک قطعه موسیقی صدای باران و یا امواج دریا (صداهای نوفه) را شنیده ایم یا در یک سمفونی معروف کلاسیک که در آن از صدای توپ جنگی استفاده شده است.

صداهای موسیقیایی – مقدمه صداهای موسیقیایی (چهار مشخصه اصلی آن ها)

صداهای موسیقیایی دارای این مشخصه ها می باشد که ما با انها آشنا می شویم.

  • 1- ارتفاع - نام های دیگر : نواک، زیرایی، زیر و بمی، بالا و پایین، زیاد و کم
  • 2- دیرند - نام های دیگر :کشش، زمان، مدت
  • 3- شدت - نام های دیگر: قدرت، قوی و ضعیف، بلند و کوتاه
  • 4- رنگ - نام های دیگر: جنس، طنین، شخصیت

صداهای موسیقیایی – ارتفاع (زیر و بمی pitch)

همه ما با واژه های صدای کلفت و صدای نازک بسیار زیاد برخورد کرده ایم. ارتفاع در واقع همین خاصیت صداها می باشد که برای آن در موسیقی از اصطلاحات دیگری استفاده می کنیم. صداها از نظر زیر و بمی (ارتفاع) به انواع مختلف تقسیم می شوند. برای مثال صدای مردها از صدای زن ها بم تر است و یا صدای کودکان از مردها زیرتر است.
در سازهای مختلف نیز همین طور است: صدای سیم های بالایی گیتار (کلفت ها) از سیم های پایینی (نازک ها) بم تر است و …
نام های دیگر صدای زیر: بالا، زیاد
نام های دیگر صدای بم: پایین، کم
به ارتفاع نواک و زیرایی هم گفته می شود.
در خط نوشتاری موسیقی نشانه ای که با آن زیر و بمی را نشان می دهند ((نت)) می باشد.

دیرند (کشش Duration)

به مدت زمانی که یک صدا توسط یک منبع صوتی (ساز) تولید می شود دیرند گویند. در واقع به زمانی که یک صدا حضور دارد و شنیده می شود دیرند می گویند.
برای نمونه با دهان خود حرف «آ» را به مدت پنج ثانیه بکشید. حال این پنج ثانیه که حرف «آ» ادامه داشته است را می توان دیرند حرف «آ» نامید. با دهان حرف «او» را به مدت سه ثانیه بکشید. می توان گفت که دیرند حرف «او» سه ثانیه است. و در واقع دیرند حرف «آ» بیشتر از دیرند حرف «او» است. و یا حرف «آ» از حرف حرف «او» کشیده تر است.
در موسیقی هم همه نت ها نسبت به یکدیگر دیرند (کشش) مساوی ندارند یعنی به یک اندازه کشیده نمی شوند. بعضی نت ها کوتاه و بعضی از آنها بلند هستند. در واقع هر نت دیرند خاص خود را دارد.
در خط نوشتار موسیقی (نت نویسی) مقدار کشش و یا دیرند نت ها را با شکل های مختلف نشان می دهند.

شدت (قدرت Intensity)

صداها ممکن است نسب به هم قوی تر و ضعیف تر باشند. مثلا صدای انسانی که فریاد می زند قوی تر از صدای انسانی است که آرام حرف می زند. در موسیقی هم این طور می باشد. مثلا اگر محکم به سیم های یک ساز (گیتار) یا کلیدهای یک ساز (پیانو) ضربه بزنید صدای قوی تری نسبت به وقتی که آرام ضربه می زنید ایجاد می شود. در نت نویسی برای نشان دادن شدت (قدرت) نت ها هم علایمی وجود دارد.

رنگ (طنین Tone color)

به مشخصه ای که باعث می شود ما صداهای مختلف را نسبت به هم تشخیص دهیم رنگ یا طنین می گویند. برای نمونه شما به راحتی صاحب صدا را از پشت تلفن بدون آن که طرف مقابل را ببینید و یا او خودش معرفی کند تشخیص می دهید و می فهمید کسی که پشت تلفن است برادرتان است و یا دوستان یا …
در واقع رنگ صدا مشخصات خاص صدای یک نفر و یا یک ساز است. در سازها نیز اگر با دو ساز مثل (پیانو و فلوت) یک آهنگ را بنوازند با این که دقیقا یک آهنگ اجرا می شود اما باز هم به راحتی می فهیمم که کدام یک پیانو و کدام یک فلوت است. این ویژگی باعث می شود منابع صدا (حنجره انسان، سازها و ..) نسبت به دیگر منابع، حس و شخصیت متفاوتی داشته باشد. رنگ صدا را با نام های دیگری مانند طنین، شخصیت، جنس نیز بیان می کند.

ارتفاع – فاصله

اختلاف زیر و بمی بین دو نت را فاصله آن دو نت می گویند و این فاصله به روش های مختلف سنجیده می شود.

مطالب :

  • فاصله
  • نت ها و ترتیب آنها
  • اکتاو
  • خطوط حامل
  • کلید سل و جای نت ها
  • تعریف پهنه صوتی
  • خطوط تکمیلی
  • شیوه نام گذاری اکتاو
  • واحد سنجش فاصله (پرده و نیم پرده)
  • نشانه های تغییر دهنده
  • نت های آنارمونیک
  • انواع نیم پرده (کروماتیک و دیاتونیک)

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”