ریتم آهنگ

شهرام ناظري

شهرام ناظري

سبک ها: موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی کردی، موسیقی مقامی ایرانی

شهرام ناظری (زاده 29 بهمن 1328 در کرمانشاه) خواننده، آهنگ‌ساز و موسیقی‌دان موسیقی اصیل ایرانی است. شهرام ناظری در بیشتر آثار خود از شعرهای مولانا بهره برده‌ و در طول 30 سال فعالیتِ هنری، سبک جدیدی از موسیقی آمیخته با ادبیات حماسی و عرفانی ایران خلق کرده است. ناظری، علاوه بر بهره‌گیری از شعرهای مولوی در زمینه استفاده و استوارسازی شعر معاصر پارسی بر روی موسیقی سنتی ایرانی نیز پیشرو بوده‌ است. وی از اولین کسانی‌ست که با به کارگیری موسیقی مقامی، اشعار شاهنامه فردوسی را اجرا کرده‌ و تاکنون بیش از 40 آلبوم موسیقی منتشر کرده‌ است. برای شاهنامه خوانی پژوهشی چندین‌سال به پژوهش پرداخت و در آمریکا، فرانسه و تونس اجراهای صحنه‌ایِ شاهنامه‌خوانی داشت.

نخستین آلبوم‌هایش به صورت مشترک با محمدرضا شجریان با محتوای میهنی نظیر آزادی‌خواهی در اواخر دهه پنجاه توسط کانون چاووش منتشر شد و از آثار کانون چاووش، تصنیف‌های «ایران ای سرای امید» ساخته محمدرضا لطفی بر روی شعری از ه.ا.سایه که توسط هم شجریان و هم ناظری خوانده شد، و «آزادی» باصدای ناظری و «همراه شو عزیز» باصدای شجریان، به شهرت بالا در سطح کشوری و سراسری رسیدند.

از معروف‌ترین تصنیف‌های شهرام ناظری می‌توان به تصنیف‌های «اندک اندک» با شعر مولانا در آلبوم «گل صدبرگ» تصنیف «آتشی در نیستان» با شعر مجذوب تبریزی در آلبومی به همین نام، «کاروان شهید» با آهنگ محمدرضا لطفی و «شیدا شدم» با شعر خودش، تصنیف «مهتاب‌رو» در آلبومی به همین نام، و تصنیف‌های میهنی و ایران‌دوستانه‌اش (مانند سرود«ایران جوان» یا آثار کانون چاووش) و به جهان خرم از آنم اشاره کرد. هم‌چنین، آثاری که ناظری به زبان مادری‌اش، زبان کُردی کرمانشاهانی(گویشی خاص از زبان کُردیِ جنوبی)، اجرا کرده، مشهورند.

 در سال 2007، موفق به دریافت نشان لژیون دونور از سوی دولت فرانسه شد و در سال 2014 «نشان شوالیه ملی لیاقت» فرانسه را دریافت نمود. نیویورک تایمز به او لقب «بلبل ایرانی» داده ‌است و کریستین ساینس مانیتور او را «لوچانو پاواروتیِ ایران» نامید.

شهرام ناظری در کوچه یخچالی در محله برزه‌دماغ در کرمانشاه، در خانواده‌ای کرُد زبان و آشنا با موسیقی و شعر متولد شد وی صدای دل‌نشینش را از پدر و مادر خویش به یادگار دارد و از دوران خردسالی توسط مادرش با شعر و آواز آشنا شد؛ پدرش نیز صدای لطیفی داشت و ضمن آشنایی با گوشه‌ها و ردیف‌های آواز ایرانی، سه‌تار هم می‌نواخت. در سن 7 سالگی اولین برنامه هنری خود را در رادیوی کرمانشاه همراه با تار درویشی، از نوازندگان معروف آن زمان کرمانشاه، اجرا کرد. در سن 11 سالگی هم توانست در رادیو تلویزیون ایران چند برنامه آواز ایرانی دیگر اجرا کند.

 

آلبوم ها

چاووش 2 تا 8

مثنوی موسی و شبان

صدای سخن عشق

بشنو از نی

شورانگیز

ساقی نامه

آتشی در نیستان

دل شیدا

کنسرت استادان موسیقی ایران

و ...

 

شهرام ناظری تمامی درآمدش در سال 1392 را به آسیب‌دیدگان پیرانشهر، شین آباد، جذامی‌ها و بیماران بی‌ بضاعت سرطانی اهدا کرد و برای آن مبلغی بالغ بر چندصد میلیون تومان را برای امور خیریه قرار داد.  

ناظری در سراسر جهان در سالن‌ها و فستیوال‌های بزرگ برنامه و کنسرت‌هایی از جمله جشنواره موسیقی اکس-آن-پروانس، جشنواره موسیقی آوینیون، تئاتر دلاویل پاریس، جشنواره سامر توکیو، سالن تئاتر دالبی لس آنجلس، رویال آلبرت هال، جشنواره دل پوپولو در ایتالیا، جشنواره بیت الدین لبنان، ارکستر فیلارمونیک کلن آلمان، مجمع انجمن آسیا و ... اجرا نموده ‌است.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”