ریتم آهنگ

آلبان برگ

آلبان برگ

 

آلبان برگ

آلبان ماریا یوهانس برگ آهنگساز اتریشی (1935-1885) بود. او به همراه آنتون وبرن از شاگردان آرنولد شونبرگ و از آهنگسازان متعلق به مکتب دوم موسیقی وین بود.

پس از خدمت در ارتش اتریش طی جنگ جهانی اول همراه با شونبرگ (در مقام مدیر) به سرپرستی انجمن کنسرت های خصوصی در وین پرداخت. هدف این انجمن، که از 1918 تا 1921 دوام آورد، «برخوردار ساختن هنرمندان و دوستداران موسیقی از دانشی صحیح و دقیق نسبت به موسیقی مدرن» و آن را با اجرای کنسرت هایی مکرر که خوب بر آن ها تمرین شده بود دنبال می کرد.

آثار آلبان برگ (Alban Berg) ، آمیزه‌ای بی‌همتا از عناصر سنتی و سده بیستمی است. برگ جلوه‌های رمانتیک و فرم‌های تثبیت‌شده قدیمی را با تکنیک‌های آتونالیته آزاد و نظام دوازده صوتی درآمیخته است. بسیاری از شنوندگان، مجذوب گرمای تغزلی، رنگ‌آمیزی‌های شاداب و کیفیت‌های تئاترگونه آثار او شده‌اند.

اپرای وتسک از آثار معروف او و داستان غم آلود یک سرباز است که جامعه ای متخاصم او را به دامن قتل و جنون می کشاند. وتسک که ضدقهرمانی دچار تصورات عجیب و غریب است توسط فرمانده ای سادیسمی آزار و شکنجه می بیند، پزشکی نیه دیوانه از او همچون خوکچه ای آزمایشگاهی سوء استفاده می کند، و سرانجام از معشوقش ماری نیز خیانت می بیند. وتسک معشوقش را به ضرب چاقو می کشد و هنگام شستن دست هایش از خون او، در آب غرق می شود.

تخیل موسیقایی برگ در 1912 پس از تماشای نمایش وتسک نوشته گئورگ بوشنر (1813-1837) دراماتیست و انقلابیِ آلمانی برانگیخته شد. این نمایشنامه اگرچه در اوایل دهه 1830 نوشته شده اما از نظر دیالوگ های سرراست و واقع گرا و نیز صحنه های منفصل به گونه ای حیرت انگیز مدرن است. برگ هنگام خدمت در ارتش اتریش طی جنگ جهانی اول، این نمایش را به قالب یک اپرا درآورد.
تجربه های دردبار برگ در ارتش می توانسته است سبب همدردی ژرف او با وتسک شود.

آثار

اپرای وتسک

سونات برای ویولن و پیانو

کنسرتو برای ویولن و ارکستر -در یادبود یک فرشته

کنسرتو مجلسی برای ویولن، پیانو، و سیزده ساز بادی

قطعه‌هایی در فرم لید

سه قطعه برای ارکستر

کوارتت زهی، اپوس ۳

 

واپسین سال های عمر

برگ در 1925 و با اولین اجرای اپرایش وُتسک، در برلین برای نخستین بار توجه جهانیان را برانگیخت. گرچه زبان آتونالِ این اپرا سبب برآشفتن بسیاری از منتقدان شد، اما وتسک چنان تاثیری بر شنوندگان داشت که اندکی بعد در سراسر اروپا و ایالات متحده اجرا شد.

برگ به اجرا و رهبری ارکستر نپرداخت و آثاری انگشت شمار آفرید که این شاید به سبب رنجوری مزمن او بود. آثاری که او پس از به پایان رساندن وتسک (1922) تا هنگام مرگ در پنجاه سالگی ساخت عبارتند از: کنسرتوی مجلسی برای پیانو، ویولون و سیزده ساز بادی چوبی (1925)، سوییت غنایی برای کوارتت زهی (1926)، اپرای لولو (1929-1935که ارکستراسیون آن کامل نشده است)، و کنسرتو ویولن (1935).

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”