ریتم آهنگ

آشنایی با ساختار ورس کورس در آهنگ سازی

آشنایی با ساختار ورس کورس در آهنگ سازی

شاید براتون پیش اومده باشه که بخواید یک موضوع مهم رو با کسی در میون بگذارید یا اصلا می خواید تو ی جمع برای عده ای صحبت کنید . برای اینکه حرفتون تاثیر بهتری داشته باشه یا افراد بتونن حرفتون رو بفهمن قبل از گفتن نکته اصلی مقدمه چینی می کنید و بعد سراغ نکته اصلی میرید.

آهنگ سازی هم تقریبا به همین صورته. شما یک ایده یا ملودی تو ذهنتون دارید و می خواید از اون یک قطعه خلق کنید. درست مثل مثال قبل شما به مقدمه و فضاسازی برای بیان ایده اصلیتون احتیاج دارید و باید این ایده رو در قالب یک ساختار به شنونده ارائه بدید.

در این مطلب می خوایم در مورد فرم و ساختار آهنگ صحبت کنیم.

این فرم و ساختار در سبک های مختلف موسیقی متفاوته . به عنوان مثال در بعضی از قطعات گروه dream theater شما هیچ دو بخشی رو نمی تونید پیدا کنید که شبیه هم باشن.

اما در بعضی قطعات هم اوضاع به این پیچیدگی نیست. یعنی ما یک ساختار مشخص داریم و این ساختار در طول قطعه تکرار میشه.

در ادامه این مطلب شما با ساختار ( ورس – کورس ) یا ABAB که یکی از ساختار های پایه برای ساخت یک قطعه هست آشنا میشید.

اما قبل از اینکه این فرم رو توضیح بدیم اول با تعریف ورس و کورس آشنا بشیم.

 ورس : بخشیه که در طول قطعه ممکنه یک یا چند بار تکرار بشه . معمولا توالی آکورد یا ملودی به کار رفته در هر تکرار مشابه هست اما شعر به کار رفته در اون متفاوته. شما با ورس مقدمه چینی می کنید و فضا رو برای وارد شدن به کورس و بیان ایده اصلیتون آماده می کنید
 کورس: بخشی از قطعه هست که در اون ایده اصلی قطعه بیان میشه و معمولا چیزی هم که از قطعه در ذهن شنونده باقی می مونه همین کورس هست. کورس ممکنه در طول قطعه چندین بار تکرار بشه.
فرم ( ورس – کورس ) ABAB
معروفترین و رایج ترین فرم به کار رفته در قطعات فرم ( ورس – کورس ) هست که در موسیقی راک ، بلوز ، پاپ و کانتری کاربرد داره. به این فرم ABAB هم میگن یعنی ابتدا یک ورس داریم سپس یک کورس. یک ورس یک کورس و همینطور تا آخر. حالا ممکنه این تکرار دو بار ، سه بار یا حتی تعداد بیشتری باشه.

verse1-chorus-verse2-chorus-verse3-chorus……

بزارید با یک مثال از قطعه high hopes پینک فلوید این موضوع رو بیشتر روشن کنیم

ورس 1
Beyond the horizon of the place we lived when we were young
In a world of magnets and miracles…..

کورس
The grass was greener . The light was brighter …..

ورس 2
Looking beyond the embers of bridges glowing behind us
To a glimpse of how green it was on the other side……

کورس
The grass was greener . The light was brighter …..

همونطور که می بینید شعر ورس ها مختلف اما ملودی به کار رفته تو اونها مشابه هست.

برای کورس هم ملودی و هم شعر یکسانه ( بعضی موارد تو شعر تغییرات کوچیکی داده میشه یا به همون شعر قبلی بخش جدیدی اضافه میشه )

تغییرات در ساختار ABAB
ما می تونیم ساختار ABAB رو به شیوه های متفاوتی بیان کنیم که چند مثال در موردش می زنیم.

بعضی از آهنگ ها می تونن Intro داشته باشن

intro- verse1-chorus-verse2-chorus-verse3-chorus……

بعضی از آهنگ ها می تونن outro هم داشته باشن

intro- verse1-chorus-verse2-chorus-verse3-chorus-outro

بعضی از آهنگ ها Bridge دارند

بعضی وقتا این تکرار ساختار ABAB برای شنونده قابل پیش بینی میشه . به همین خاطر در بعضی قطعات برای جلوگیری از یکنواختی bridge جایگزین یک ورس میشه . مثلا به صورت زیر

verse1-chorus-verse2-chorus…….-bridge-chorus

البته گاهی اوقات هم bridge به قطعه اضافه میشه و قبل از آخرین verse و chorus قرار می گیره.

verse1-chorus-verse2-chorus……-bridge-verse-chorus

در bridge ممکنه توالی آکورد ، سرعت یا کلید متفاوتی به کار بره. قطعه با bridge تموم نمیشه و تنها فرصتی رو برای سازنده قطعه فراهم می کنه که مخاطب رو با خودش همراه نگه داره . وقتی bridge تموم شد قطعه دوباره به روند قبلی خودش برمی گرده و به پایان میرسه

در این مطلب ساختار ABAB معرفی شد . سعی می کنیم در مطالب بعدی ساختارهای پیچیده تر رو معرفی کنیم تا به درک عمیق تری در مورد آهنگ سازی و ساختار قطعات برسید.

در ادامه دانستن این مفاهیم کمک کننده است:
 

ساختار یک آهنگ
طبق استانداردهایی که برای مراحل ساخت آهنگ وجود دارد، یک موسیقی به صورت کلی در نحوه ساخت به چند بخش مجزا تقسیم می شود که به آن ساختار یک آهنگ گفته می شود.

 

در بسیاری از مواقع افراد ساختار یک آهنگ را نمی دانند و دوست دارند که این ساختار را به صورت کامل یاد بگیرند تا بتوانند موزیک های بسیار جذابی را خلق کنند. به همین منظور ما در این محتوا قصد داریم ساختار یک آهنگ را به طور کامل برای شما توضیح دهیم. توجه داشته باشید که یکی از مهمترین قسمت های ساخت یک آهنگ مشخص کردن ساختار آهنگ می باشد، در واقع اگر قصد دارید یک آهنگ خوب، استاندارد و کاربر پسند بسازید باید بدانید که یک آهنگ را چطور شروع کنید و چطور آن را به پایان برسانید.

یکی از هنر های ساخت آهنگ شروع و تمام کردن آن می باشد که باعث استاندارد شدن کار می شود. لازم به ذکر است بدانید اگر قصد دارید در آهنگسازی و تنظیم پیشرفت کنید پیشنهاد می کنیم تا به آهنگ های مختلف گوش کرده و ساختار آنها را آنالیز کنید. حال اگر نمیدانید ساختار یک آهنگ چیست تا پایان این محتوا با ما در وب سایت بیتستان همراه باشید تا بتوانید به این موضوع به صورت کامل مشرف شوید.

 

آشنایی با ساختار یک آهنگ 
در این قسمت از محتوا قصد داریم شما را با پنج قسمت اصلی ساخت آهنگ آشنا کنی. توجه داشته باشید که در قسمت زیر ۵ نمونه نام برده شده است و هر کدام به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته تا شما بتوانید به طور کامل با ساختار یک آهنگ آشنا شوید.

Inro
Verse
Chorus
Bridge
Ending
 

  

آشنایی آغاز آهنگ ( Inro ) :
توجه داشته باشید که هر آهنگی در ابتدای خود یک قسمتی دارد که شنونده با گوش کردن آن متوجه سبک و سیاق موزیک می شود حال می تواند آن بخش از موزیک به صورت تک نوازی باشد یا از ابتدا با خواندن خواننده شروع شود، لازم به ذکر است که این مسئله کاملا به سلیقه آهنگساز یا خالق اثر بستگی دارد. در بسیاری از مواقع شما شاهد ردیف اصلی آهنگ در قسمت ابتدایی هستید. به این قسمت از کار اینترو گفته می شود.

 

Verse چیست ؟
در بسیاری از مواقع شاهد این هستیم که در دو بخش یک آهنگ، اکورد یک شکل است ولی متن آهنگ تغییر می کند، برای مثال می‌توان گفت که آهنگ های پاپ دارای دو ورس می باشند. برای این که این مسئله را به طور دقیق متوجه شوید تنها کافیست یک  موزیک در سبک پاپ یکی از آهنگسازان حرفه ای ساخته شده است را گوش کنید.

 


 

آشنایی با مهیج ترین قسمت یک آهنگ ( کورس Chorus )
این قسمت از آهنگ را تمام افراد به یاد خواهند داشت، اگر شما به یک آهنگ علاقه ‌مند باشید مطمئنا قسمت کارس آن را به یاد خواهید داشت. شاید براتون سوال پیش بیاید که کارس چه تاثیری در آهنگ دارد که باید تمام افراد آن را به یاد داشته باشند؟ در پاسخ به این سوال بهتر است بگویم که این قسمت از آهنگ از لحاظ موزیک و هم از لحاظ ترانه مهیج ترین قسمت آهنگ می باشد که بیشتر افراد آن قسمت را با  آهنگ زمزمه یا همخوانی می کنند. توجه داشته باشید که تمام زیبایی یک آهنگ به همین قسمت است و اگر یک آهنگساز بتواند این قسمت از آهنگ را به صورت خیلی خاص بسازد مطمئن باشید که آهنگ طرفداران بسیار زیادی پیدا خواهد کرد.

 

استفاده از پل Bridge در یک آهنگ
بعد از بخش دوم کارس باید پل انجام شود توجه داشته باشید که در این بخش از موزیک شما می توانید جذابیت و زیبایی موزیک خود را چندین برابر کنید. این مسئله باعث می‌شود تا آهنگ شما بیشتر دیده شود پس در نتیجه این قسمت  یکی از مهمترین بخش‌های آهنگ محسوب می‌شود. کوچولو خرما توجه داشته باشید که این بخش از موزیک می تواند به گوش شنونده استراحت بدهد، البته این مسئله در آهنگ ها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و استفاده شدن از پل Bridge در آهنگ ها بسته به علم آهنگساز دارد.

 


 

انتهای آهنگ ( Ending )
در آخرین بخش از ساختار یک آهنگ بهتر است بدانید که باید از Ending استفاده کنید البته این قسمت را به نام آنترو هم میشناسند ولی آنترو یک اصطلاح آمریکایی است که در سبک هیپ هاپ مورد استفاده قرار می گیرد لازم به ذکر است بدانید که آنترو دقیقا مانند اینترو می باشد با این تفاوت که اینترو در ابتدا آهنگ استفاده می شود و باعث میشود تا شنونده با فضای موزیک آشنا شود  اما در انتها آهنگ، شنونده با شنیدن بخش آنترو  متوجه می‌شود که آهنگ رو به پایان است.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”