ریتم آهنگ

آنتونین دورژاک

آنتونین دورژاک

آنتونین لئوپلد دورژاک (1841 - درگذشته 1904) نخستین آهنگساز بوهمی بود که به شهرت جهانی دست یافت. او موسیقی بومی (فولکلور) سرزمین مادری خویش را در قالب موسیقی رمانتیک قرن نوزدهم ارائه داد. راز محبوبیت دورژاک در استعداد شایان توجه او در خلق ملودی‌ های پرنشاط چک بود. از کارهای شاخص او می‌توان به سمفونی شماره 9 به نام از دنیای جدید و همچنین «رقص‌های اسلاوُنیک» اشاره کرد.

پدر دورژاک در شهری کوچک نزدیک پراگ مسافرخانه چی و قصابی فقیر بود. آنتونین پس از مدتی کار در قصابی پدر، در شانزده سالگی برای تحصیل موسیقی خانه را ترک کرد و رهسپار پراگ شد.

نواختن ویولون و سپس پیانو و ارگ را آموخت و برای ادامه تحصیل، به پراگ رفت. در آنجا وارد مدرسه اُرگ شد.

 

وی پیرو بدریخ اسمتانا-در مقام پیشتاز موسیقی ملی چک- بود. سال ها با نوازندگی در ارکستری به سرپرستی اسمتانا به سختی زندگی می گذراند. او تا پیش از آن که آثارش توجه برامس، آهنگساز آلمانی را جلب کند چندان شهرتی به عنوان آهنگساز نداشت. برامس آثار دورژاک را برای انتشار به ناشرانش توصیه کرد.

از ان پس آوازه دوژارک به سرعت فزونی گرفت- او در آن هنگام سی و شش ساله بود. گرچه او به ندرت نغمه های عامیانه را چنان که هستند به کار برده است، اما آثارش رنگ و بویی محلی دارند و بیانگر سرشتی شاد و صریحند.

در تئاتر ملی به عنوان نوازنده ویولون به کار مشغول شد و با اینحال به‌طور مداوم به آهنگسازی می‌پرداخت. نخستین اثر مهم او که مورد توجه قرار گرفت یک سرود مذهبی برای کُر و ارکستر بود. بدریش اسمتانا که در آن زمان، رهبر تئاتر ملی بود، از صمیم قلب او را مورد تشویق قرار داد و هم او بود که علاقه به زیبایی اصیل موسیقی مردمی سرزمین بوهم را در دورژاک بیدار کرد. روح این موسیقی رفته‌رفته در آثار دورژاک بیشتر نمایان شد. اثرش به نام «رقص‌های اسلاونیک» او را مشهور ساخت.

 

برخی از آثار او:

رکوئیم

سمفونی شماره 9 -از دنیای جدید

رقصهای اسلاوُنیک

سرناد برای سازهای زهی

14 چهارنوازی (کوارتت) برای سازهای زهی

کنسرتوهایی برای ویلنسل، ویلن و پیانو

اپوس 101 (هومورسک‌ها)

روسالکا، اپوس 114

 

سال های واپسین عمر

او برای مدیریت کنسرواتوار ملی موسیقی در نیویورک به ایالات متحده دعوت شد. در طی اقامت سه ساله‌اش در آن کشور، با بسیاری از آوازهای روحانی سیاهان آشنا شد. تأثیر عمیقی که این آوازها بر او گذاشتند در موومان آهسته سمفونی نهم او، «از دنیایی جدید»، محسوس است. ملودی این اثر در همراهی با کلام «ویلیام آرمر فیشر» به نام «به سوی خانه» از محبوبیت عمومی برخوردار گردید. دورژاک در 1 مه 1904 در پراگ درگذشت.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”