ریتم آهنگ

هنری پرسل

هنری پرسل

هنری پرسل (Henry Purcell) (10سپتامبر 1659 - 21 نوامبر 1695) نوازنده اُرگ و آهنگساز دوره باروک و اهل انگلستان بود. پرسل در وست‌مینستر لندن به دنیا آمد و در همان شهر درگذشت.

پدرش عضو نمازخانه سلطنتی (chapel Royal) بود و در تاجگذاری چارلز دوم شاه انگلستان، خوانده بود. عموی او توماس پرسل  نیز یک موسیقیدان بود.

پس از مرگ پدرش در سال 1664، پرسل تحت سرپرستی عمویش که به او بسیار مهر می‌ورزید، قرار داده شد. توماس عضو نمازخانه اعلیحضرت بود و ترتیبی داد تا هنری به عنوان خواننده جزو گروه کُر شود. هنری نخست هنری تا زمانی‌که صدای خود را از دست داد خواننده گروه کُر نمازخانه سلطنتی بود، در این هنگام او به دستیاری به جان هینگستون که سازنده ارگ و مسؤول نگهداری از سازهای بادی پادشاه بود، منصوب شد.

گفته می‌شود که پرسل در نه سالگی آهنگسازی کرده، اما نخستین کار قابل شناسایی او شعری غنایی (Ode) برای زادروز شاه می باشد. گمان می‌رود که سه بخش آهنگ ستمگر دوست داشتنی و من اکنون استعفا می‌دهم، توسط او در کودکی نوشته باشد. هنری پرسل نخستین سرودش خداوندا، چه کسی می‌تواند بگوید را در 1678 ساخت.

او در سال 1679 چند آهنگ برای ایرهای (Ayre) منتخب جان پلیفورد نوشت، آهنگ‌ها و گفتگوها و نیز یک سرود (Anthem) که نام آن ناشناخته است. از نامه‌های نوشته شده توسط توماس پرسل، که هنوز موجودند، این‌گونه برداشت می‌شود که این سرود برای صدای بسیار خوب جان گاستلینگ از کلیسای کانتربری ساخته شده بود، و سپس خواننده‌ای از نمازخانه اعلیحضرت. پرسل چندین سرود در زمان‌های مختلف برای صدای بم فوق‌العاده خوب گاستلینگ نوشته‌است. صدای او بازه وسیعی از دست کم دو اکتاو کامل از «ر» زیر باس تا «ر» بالاتر آن را در برمی‌ گرفته است.

هنری پرسل به رغم عمر کوتاهش یکی از مهم‌ترین آهنگ‌سازان انگلیسی است. به سهولت در تمام ژانرها و برای تمام مخاطبان آهنگ می‌ساخت. در دوره حکومت سه پادشاه در دربار محبوبیت داشت، و با استعداد خارق‌العاده‌اش انواع سرودهای درباری، موسیقی تئاتری، سرودهای مذهبی، آوازها و کانن‌های غیرمذهبی، موسیقی مجلسی و تک‌نوازی‌هایی برای ارگ ساخت.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”