ریتم آهنگ

همه چیز درباره رشته بازیگری

همه چیز درباره رشته بازیگری

academic-field-of-actingرشته های هنرهمه چیز درباره رشته بازیگری: بازارکار، آینده شغلی، درآمد، دانشگاه های برتر0 نظر1
امروزه علایق بسیاری از دانش آموزان برای انتخاب رشته دانشگاه، تفاوت پیدا کرده است. در گذشته بیشتر داوطلبان به سراغ رشته های پزشکی، پیراپزشکی، یا رشته های مهندسی می رفتند. این رشته ها هنوز هم جایگاه و طرفداردهای زیادی دارد، اما داوطلبانی هم هستند که در حوزه هایی مانند عکاسی، نقاشی، موسیقی، بازیگری استعداد دارند، و دوست دارند تحصیلات آکادمیک خود را نیز در همین رشته های ادامه دهند. این افراد با شرکت در کنکور هنر، می توانند در رشته موردعلاقه خود تحصیل کنند. رشته بازیگری یکی از رشته های فوق العاده جذاب و پرتقاضا، گروه آزمایشی هنر است که امروز قصد داریم به معرفی آن بپردازیم.

Acting-profession
بازیگری هرگز مقصدی نیست که شما به سوی آن گام برمی‌دارید.

برخی از والدین با ورود فرزندان خود به رشته های هنر به دلیل تضمین نبودن آینده شغلی و بازار کار در ایران مخالف هستند. شاید بازارکار این رشته ها مانند دیگر رشته های شناخته شده مانند مهندسی برق، مهندسی مکانیک، رشته هوشبری، رشته داروسازی، رشته رادیولوژی آنچنان خوب نباشد، اما اینطور هم نیست که اصلا موقیعت شغلی برایشان وجود نداشته باشد.

ما در این مطلب سعی کردیم درباره این رشته، شرایط تحصیل در آن، موقعیت های شغلی، دانشگاه های برتر و …، صحبت کنیم تا شما با خواندن آن شرایط را بسنجید و تصمیم نهایی را بگیرید.

ماهیت رشته بازیگری
شاید در بین اطرافیان خود، کودکانی را دیده اند که بسیار علاقه مند به بازیگری هستند، و مداوم بازی هایی در حیطه بازیگری می کنند. این علاقه مندی به این حرفه در برخی از کودکان با بزرگسالی، از بین می رود، اما در برخی دیگر به همان قوه خود باقی می ماند. افرادی که در این حرفه استعداد دارند، از همان سنین کودکی، می توانند دوره های آزاد بازیگری را بگذارنند.

Acting-talent-in-children
استعداد بازیگری در کودکان

یک بازیگر از طریق گفتار، زبان بدن باید حرکت یک شخصیت یا موقعیت ها را به مخاطب انتقال می دهد. معمولا بازیگران متن های نویسنده یا کارگردان را به اجرا در می آورند. اگرچه در برخی از صحنه ها شاید نوع متن یا شخصیخ جوری باشد که فرد بازی کننده، ملزم به بداهه گویی شود.

برای ورود به حرفه بازیگری، داشتن تحصیلات دانشگاهی لازم است؟
اگر شما در اینترنت جستو کنید، می توانید ببینید که خیلی از بازیگران تحصیلات دانشگاهی بازیگری ندارند، اما به دلیل دانستن اصول فنی این حرفه، توانسته اند در این حرفه بدرخشند. این افراد واقعا نادر هستند و نمی توان به اطمینان کامل گفت که شما در هر رشته ای تحصیل کنید، میتوانید وارد به این حرفه شوید.

افرادی که دارای مدرک دانشگاهی این رشته هستند، دید علمی به این حرفه دارند و خیلی از مفاهیم عملی را بهتر درک می کنند، حتی به دلیل تمرین ها یکلاسی مداوم و حضور در کنار اساتید برجسته حرفه بازیگری، می توانند شانس خود را برای ورود به بازارکار این حرفه چند برابر کنند. به طور کلی باید بگیم که داشتن مدرک دانشگاهی، استعداد و علاقه، تمرین مداوم؛ 3 ضلع مثلت موفقیت یک فرد در این حرفه است.

رشته بازیگری آزمون عملی دارد؟
پذیرش در این رشته مانند رشته آهنگسازی، رشته ارتباط تصویری، رشته طراحی پارچه، طراحی صحنه، رشته عکاسی، رشته طراحی لباس، رشته کتابت و نگارگری، رشته مجسمه سازی، رشته نقاشی، رشته نمایش عروسکی، رشته نوازندگی موسیقی ایرانی و رشته نوازندگی موسیقی جهانی به صورت نیمه متمرکز است و علاقه مندان به این رشته باید علاوه بر قبولی در کنکور سراسری، خود را برای آزمون عملی آماده کنند. افرادی که از سنین کودکی یا نوجوانی، در دروره های آزاد بازیگری شرکت کرده اند، به دلیل داشتن آگاهی بیشتر از مباحث، راحت تر می توانند، از مرحله مصاحبه علمی عبور کنند.

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته بازیگری
در دوران کودکی بسیاری از بچه ها، به نقش بازی کردن علاقه دارند و رویای ستاره شدن را در ذهن خود می پروارند. والدین هم وفتی متوجه این همه علاقه فرزند خود می شوند، فکر می کنند کودکان حتما استعداد بازیگری دارد و مدام او را به مکان های مختلف برای دادن تست می برند. برخی از این کودکان استعداد خوبی دارند، و برخی دیگر واقعا خیر؛ تنها در عالم کودکی برای خود بازی می کنند.

حرفه بازیگری در کنار جذابیت هایی مانند معروف شدن، یک حرفه بسیار حساس است، و تنها نمی توان گفت چون در کودکی یا نوجوانی همه اطرافیان از نقش بازی کردن های من خوششان می آمد، من بازیگر خوبی می شوم.

Children's-dream-of-becoming-an-actor
رویای بازیگری در ذهن کودکان

از جمه مهارت ها و شایستگی های لازم برای یک بازیگر می توان به مهارت ارتباطی و شنیداری خوب، وقت شناس بودن، اعتماد به نفس، توانایی صحبت در جمع و جلوی دوربین، توانایی تحلیل و تفسیر نقش ها، علاقه مند به کار گروهی برای همکاری با تیم، روحیه پذیرفتن انتقادات مثبت و منفی از سمت مخاطبان، انظباط شخصی، تحمل سختی به دلیل کار در ساعات طولانی، داشتن حداقل چند مورد مهارت های اضافی مانند نواختن موسیقی، آواز خواندن، رانندگی و …، اشاره کرد.

برای موفقیت در بازیگری باید سرسخت و مصمم باشید ، مایل به کسب هر نوع تجربه و استفاده از هر فرصتی باشید.

معرفی گرایش های رشته بازیگری
بر اساس انتشار دفترچه کنکور سراسری کارشناسی و ارشد 99-1400 در سایت سازمان سنجش، این رشته در در مقطع کارشناسی و مقطع کارشناسی ارشد، دارای گرایش نمی باشد و به صورت عمومی ارائه می شود.

بازار کار و آینده شغلی رشته بازیگری در ایران
یکی از مهم ترین مسائلی که فرد قبل از انتخاب رشته به آن فکر می کند، وضعیت بازار کار آن رشته است. اگر به طور صادقانه بخواهم بگویک این حرفه دارای بازار کار تضمین شده و عالی نیست. بیشتر دانشجویان که وارد این رشته می شوند، این امید را دارند که در فیلم ها بازی کنند و در تلویزیون نشانده داده شوند، اما به دلیل محدودیت هایی در نوع متن فیلمنامه ها، انتخاب بازیگران، هزینه ها و دیکر موارد این دانشجویان نمیتوانند به خوبی وارد بازار کار شوند و با چالش های بیساری روبرو هستند.

همچنین این افراد به اصطلاح باید بسیار خاک صحنه را بخورند تا به مهارت کافی برای پذیرش و ایفای نقش داشته باشند. همچنین حتی افراد خیلی با سابقه ممکن است به صورت فصلی کار داشته باشند و در زمان هایی از سال شغل نداشته باشند، به همین خاطر این افراد باید به فکر یک شغل دومی هم برای خود باشند.

فرصت های شغلی رشته بازیگری
فارغ اتحصیلان این رشته می توانند علاوه بر بازی کردن در فیلم ها می توانند به عنوان مربی بازیگری در آموزشگاه های آزاد و فرهنگسراها به تدریس این حرفه بپردازند. با توجه به اینکه این رشته بسیار پر طرفدار است، متقاضی برای شرکت در این کلاس ها بسیار زیاد است، به خصوص در فصل تابستان که دانش آموزان تعطیل می شوند، بیشتر تمایل به شرکت در این کلاس ها را دارند. این افراد اگر خلاق باشند و قلم خوبی داشته باشند، میتوانند نمایش نامه هایی به شکل تئاتر بنویسند و با همکاری فرهنگسرا ها آنها را به اجرا بگذارند و از طریق فروش بلیط درآمد کسب کنند.

درآمد و حقوق رشته بازیگری در ایران
این افراد درآمد مشخص و ثابتی ندارند، برای برخی کارها ممکن است دستمزد خوبی دریافت کنند و برای برخی دیگر از کارها، درآمد کمتری دریافت کنند. عواملی مانند مقدار ساعت، تجربه، شهرت، مقدار ساعت اجرا و …. در میزان درآمد این افراد تاثیر گذار است. میانگین درآمد این افراد می تواند مبلغی بین 3 میلیون تومان شروع می شود و با قوبل کردن کارهای بزرگ میتواند تا 50 میلیون هم درآمد داشته باشد.

دانشگاه های برتر رشته بازیگری در ایران
بر اساس انتشار دفترچه آزمون کنکور سراسری گروه هنر 99، در سایت سازمان سنجش؛ رشته بازیگری در4 دانشگاه؛ دانشگاه تهران، دانشگاه زابل، دانشگاه هنر، دانشگاه شهید باهنر-کرمان ارائه می شود. دانشگاه تهران و دانشگاه هنر از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران هستند.

کارنامه قبولی رشته بازیگری 99-1400 – دانشگاه هنر تهران
کارنامه قبولی رشته بازیگری 99-1400 - دانشگاه هنر تهران
کارنامه قبولی رشته بازیگری 1400 – دانشگاه هنر تهران
بازار کار و آینده شغلی رشته بازیگری در دنیا
نقش شما به عنوان بازیگر معمولاً شامل تفسیر آثار نویسنده تحت دستور و حمایت کارگردان است ، اگرچه برخی از کارها ممکن است بازیگر را مجبور به طراحی شخصیتی یا بداهه سازی واکنش های یک شخصیت در موقعیتی کند.

بازیگری حرفه ای قدرتمند است ؛ با تظاهر به شخص دیگری ، بازیگران می توانند مردم را فریب دهند تا باور کنند شخصیتی که بازی می کنند در واقع واقعی است. بازیگران بر احساسات ، روندها و بحث های انتقادی تأثیر می گذارند. بدون آنها ، جهان مکانی خسته کننده خواهد بود.

بسیاری از این فارغ التحصیلان به سراغ مجری گری، برخی هب سراغ بازیگری در تلویزیون و برخی تنها بر روی تئاتر تمرکز مکی کنند.

برای تبدیل شدن به بازیگری موفق ، به مقدار مشخصی استعداد نیاز دارید. اما برای پیشرفت در این صنعت سخت، باید تمرین کنید ، تکنیک ها را بیاموزید و مدام تمرین کنید.

در واقع ، فعالیتهای معمولی یک بازیگر فراتر از کار روی صحنه و اجرای روی صحنه است. هنگامی که دوربین ها نمی چرخند و چراغ ها روشن نمی شوند ، همه چیز خارج از صحنه است.

بازیگران نقش های خود را تمرین می کنند ، در کلاس های گفتار و بازیگری شرکت می کنند ، تحقیقات مستقلی انجام می دهند و تمام تلاش خود را می کنند تا شخصیتی را که بازی می کنند ، اصلاح کنند. همچنین ممکن است از بازیگران مشهور خواسته شود تا با مصاحبه با مطبوعات و حضور در تلویزیون ، محصولاتی را که روی آن کار می کنند تبلیغ کنند.

 بدیهی است که بازیگران برای داشتن حداقل درآمد در خارج از کشور نیز باید به دنبال شغل دیگری نیز باشند تا برای گذراندن امور اولیه زندگی خود به مشکل نخورند. درحالت کلی ورود به بازار کار این رشته در خارج از کشور هم مانند ایران سخت است و نیاز به تلاش و پشتکار زیادی دارد.

پیش بینی می شود اشتغال بازیگران از سال 2020 تا 2030 به میزان 32 درصد رشد کند که بسیار سریعتر از میانگین برای همه مشاغل است. به طور متوسط ​​سالانه حدود 8200 فرص شغلی برای بازیگران پیش بینی می شود.

 
درآمد و حقوق رشته بازیگری در دنیا
قابل درک است که هیچ دستمزد استانداردی برای بازیگران به طور قطعی در هیج جای دنیا وجود ندارد. زیرا این افراد به صورت دستمزدی حقوق دریافت می کنند و مبلغ دریافتی هر بازیگر با بازیگر دیگر کاملا متفاوت است. معمولا بازیگران سینما و تلویزیون بیشتر از بازیگران تئاتر درآمد دارند. با این حال ، همه چیز به شهرت ، تجربه و شخصیت مشهور هر بازیگر بستگی دارد. اگر بازیگری هستید که تعداد زیادی مخاطب را به نمایش می گذارد ، به احتمال زیاد پول بیشتری به شما پرداخت می شود. به دلیل متفاوت بودن پرداختی ها برای هر فرد با توجه به مهارت و کشور در این بخش مبلغی را ذکر نمی کنیم و به شما پیشنهاد می کنم برای مشاهده حقوق این حرفه در کشور دلخواه به سایت payscale مراجعه کنید.

دانشگاه های برتر رشته بازیگری در دنیا
دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین 
دانشگاه هاروارد 
دانشگاه کمبریج 
دانشگاه ملبورن استرالیا 
دانشگاه استنفورد 
مدرسه جولیارد

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”