ریتم آهنگ

موسیقی درمانی و درمان افسردگی

موسیقی درمانی و درمان افسردگی

از ابتدای عمر بشریت، موسیقی برای کمک به انسان ها در مقابله با شرایط دشوار و ارتباط بهتر با یکدیگر مورد استفاده قرار گرفته است. چراکه موسیقی تاثیری قوی و فوری بر احساسات ما گذاشته و توانایی افزایش احساس خوب (افزایش ترشح هورمون اندورفین به عنوان مسکن طبیعی بدن) را به صورت طبیعی دارد. در حال حاضر از موسیقی درمانی در بسیاری از برنامه های توان بخشی در سرتاسر جهان استفاده می شود .

موسیقی درمانی (Music Therapy) به طیف وسیعی از بیماران روحی و افرادی که دچار معلولیت هستند وعده بهبود عملکرد سیستم عصبی و کنترل عملکردهای عاطفی را می دهد. از موسیقی درمانی برای درمان بیماری هایی نظیر : اسکیزوفرنی تا پارکینسون استفاده می شود .

نتایج مثبت موسیقی درمانی در کاهش علائمی مانند اضطراب ، دلشوره ، افسردگی و افزایش خلاقیت در افراد مشخص شده است. همچنین در بسیاری از مراکز مراقبتی بیماران روانی و حتی جراحی ها برای بهبود ارتباط بیماران و مراقبین آن ها از موسیقی درمانی استفاده می شود .

کارشناسان موسیقی درمانی ادعا می کنند که جلسات آنها می تواند به بهبود حالات کلی روحی، روانی و درمان برخی از بیماری ها بدون استفاده از داروهای شیمیایی کمک کند .

 موسیقی درمانی بر اساس بداهه نوازی موسیقی توسط یک درمانگر و بیمار است. گاهی اوقات در محیطی خلوت و یک به یک انجام می شود و گاهی اوقات کلاس های آن به صورت گروهی برگزار می شود. موسیقی درمانی دارای دو شاخه اصلی است : فعال و غیرفعال .

موسیقی درمانی فعال شامل تعامل بین درمانگر و بیمار می باشد اما در نوع غیر فعال معمولا بیمار در حالت استراحت به موسیقی گوش می دهد .

در نوع فعال موسیقی درمانی، درمانگر معمولا شروع به نواختن یک موسیقی آرام می کند و بیمار را ترغیب به تجسم تصاویر صلح آمیز و رویایی می نماید و از او می خواهد تا احساسات و عواطف خود را بازگو کند .

در اکثر جلسات موسیقی درمانی فعال بیمار و درمانگر هر دو با استفاده از ابزار آلات موسیقی و همچنین صدای خود و حتی در برخی مواقع با انجام حرکات موزون با هم کار می کنند .

در هر دو حالت درمان به کمک موسیقی، ملودی و ریتم موسیقی در بازه های مختلف دستکاری می شود تا به بیمار کمک کند احساسات درونی مانند غم ، شادی ، ناامیدی ، انگیزه و … را کشف کند .

چگونگی تاثیر موسیقی درمانی بر مغز و بدن

نتایج تحقیقات نشان می دهد که روش های کلیدی این نوع درمان می تواند موجب افزایش احساس خوب و ترشح بیشتر هورمون اندورفین در بدن شود.

همچنین به بیماران کمک می کند:

- خودآگاهی و فن بیان خود را تقویت نمایند

- برای خلاقیت های خود مرزی قائل نشوند

- بتوانند با دیگران ارتباط بهتری داشته باشند

در سال ۲۰۰۴ بنیاد رابرت وود جانسون نتیجه تحقیقات خود را که بر روی 600 دانش آموز به کار گرفته بود منتشر کرد که نشان می داد استفاده از صدا و نور و دستکاری آنها تاثیرات قابل توجهی بر سرعت بهبودی بیماران داشته است .

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”