ریتم آهنگ

اثر موسیقی بر حافظه بلند مدت و کوتاه مدت

اثر موسیقی بر حافظه بلند مدت و کوتاه مدت

پژوهش های اخیر نشان داده است که استفاده از موسیقی در یادگیری اطلاعات شفاهی نسبت به کلمات گفتاری نتیجه بخش تر می باشد. همچنین تمرین های بازیابی و فراخوانی اطلاعات جزء استراتژی های مفید یادگیری در نظر گرفته می شود. اگرچه تعامل بین این دو هنوز بررسی نشده است.

اثر موسیقی بر حافظه بلند مدت و کوتاه مدت

معلمان و دانش آموزان مدام به دنبال روش های ساده و موثری برای یاداوری اطلاعات متنی هستند. یکی از تکنیک های محبوب موجود استفاده از ابزار یادیار (mnemonics) است. این تکنیک برای یادسپاری تنها به تکرار مطالب اکتفا نمی کند بلکه با ایجاد رابطه بین مفاهیم تازه و اطلاعات قبلی موجود در مغز که به راحتی یادآوری می شوند (تصاویر، ریتم، آهنگ و..) در به خاطر سپاری و یاداوری مطالب کمک می کند. 
صرف نظر از استراتژی مورد استفاده، یادگیری عمدی با افزودن نوعی ساختار به اطلاعات باید ظرفیت حافظه را افزایش دهد.
علاوه بر این، طبق اظهارات کیلگور و همکارانش، افزودن هر ساختاری به زمان مطالعه دانش آموز جهت افزایش حفظ و یاداوری ارجحیت دارد. اگر افزودن یک ساختار به اطلاعات متنی حافظه را تحت تاثیر قرار دهد، امکان دارد بتوانیم از موسیقی نیز به عنوان یک ساختار در این راه استفاده کنیم. موسیقی می تواند به مطالب ضرب (تمپو) و سرعت بدهد، ریتم و ملودی اضافه کند و تکرار بیافریند. همراه موسیقی اطلاعات به نحوی ارائه می شود که آسانتر یاد گرفته و از حافظه بازخوانی شود، چرا که شنونده می تواند علاوه بر اطلاعات کلامی بسیاری از نشانه های دیگر را نیز دریافت کند.

موسیقی فراتر از اطلاعات ریتمیک و موزون

موسیقی در واقع چیزی بیش از اطلاعاتی صرفا ریتمیک و موزون ارائه می دهد تا به یاداوری اطلاعات کمک کند. یکی از پژوهشگران کارولینای شمالی به نام والاس، با انتخاب دو تصنیف عاشقانه، آنها را به صورت نسخه گفتاری و صوتی (به همراه آهنگ و موسیقی) ضبط کرد. پژوهشگرانی که این تصنیف را ضبط کرده بودند با استفاده از یک مترونوم بر روی استرس سیلاب (هجا) به صورت آهنگین و ریتمیک متمرکز شدند.
(مترونوم یک ابزار تمرینیِ موسیقیست که ضربات یک‌نواخت و پی‌درپی ایجاد می‌کند تا نوازندگان را در نگه‌ داشتن ریتم یک قطعه موسیقی یاری دهد. اغلب مترونوم‌ها قادرند ضرباتی در گستره 35 تا 250 ض.د. دق (ضرب در دقیقه) تولید کنند. رایج‌ترین مورد استفاده مترونوم، کمک به حفظ سرعت (تمپو) و ضرباهنگ ضمن یادگیری و تمرین قطعات دشوار موسیقی است.)
شرکت کنندگان پنج بار این تصنیف ها را شنیدند و باید متن هر یک از تصنیف ها را بعد از بار اول، سوم و پنجم به یاد آورده و می نوشتند. بیست دقیقه بعد از آخرین تکرار، شرکت کنندگان یک بار دیگر نیز تصنیف را گوش دادند. نسخه آهنگین (به همراه موسیقی) بهتر یاداوری شد و مدت بیشتری نسبت به نسخه گفتاری ریتمیک در ذهن باقی ماند. علاوه بر این، به یاد آوردن اطلاعات ریتمیک و دارای سیلاب در شرایط پخش موسیقی برای شرکت کنندگان آسانتر از شرایط گفتاری بود.
 

موسیقی

 


در کشورهای مختلف از جمله امریکا، برنامه هایی وجود دارد که هدف آن تثبیت تاثیرموسیقی بر یادگیری و افزایش نمرات دانش آموزان است. به عنوان نمونه نقش موسیقی بر چهار عمل اصلی ریاضی را نباید از یاد برد. افزایش حس اعتماد و اطمینان و داشتن انضباط خارجی دانش آموزان از تاثیرات مثبت دیگر موسیقی است. دانش آموزانی که مردود شده اند یا اعتماد به نفس کافی ندارند، دچار افسردگی یا اضطراب هستند، دچار اختلال یادگیری هستند و.. نیاز دارند تا موسیقی در برنامه روزانه شان گنجانده شود. باید در نظر داشت که حس اعتماد به نفس و قدرت عمل از نکات مهمی است که در دانش آموزان با گوش کردن به موسیقی تقویت می شود.
موسیقی رابطه تنگاتنگی با درک ریاضی دارد. نه تنها نت ها و اصوات موسیقایی از نظر بسامد و شدت با ریاضی و فیزیک گره خورده اند بلکه، حتی می توان کل یک آهنگ را از نظر روابط ریاضی مورد بررسی قرار داد. علاوه بر این، موسیقی در دقیق تر و باهوش ساختن کودکان نقش بسیار مهمی دارد. بر اساس پژوهش ها، خود یادگیری موسیقی تغییرات جسمی در مغز کودکان به وجود می آورد و باعث می شود آنها استعداد و توانایی های مغزی بیشتری نسبت به دانش آموزان دیگر داشته باشند.
موسیقی می‌تواند میزان ضریب هوشی در کودکان و بزرگسالان را تا 7 درجه افزایش دهد.

 تاثیر موسیقی برای کودکان

یکی از فواید موسیقی برای کودکان، سرگرم نگه داشتن آنها در عین حالی که برایشان جذاب نیز میباشد. همچنین با یادگیری هنر موسیقی، میتوان ذهن آنان را هوشمند تر نمود.

موسیقی برای کودک جز اولین مباحثی است که از همان بدو تولد بنحوی به آن اهمیت داده میشود. همانطور که مادر با لالایی گفتن سعی در آرام کردن وی دارد، موسیقی در گوش آن خوانده میشود. پس میتوان اولین درسی که کودک آن را فرا میگیرد، هنر موسیقی را نام برد. اگر در سنین کم به کودک خود این هنر را آموزش دهید، قطعا تاثیر بسزایی در رشد مغز و قوه فکری وی خواهد داشت.

تاثیر موزیک های موتزارت 

ریتم موسیقی های موتزارت ، شصت بار در یک دقیقه است که ضربان قلب کودک نیز برابر با این ریتم میباشد. به همین دلیل است که تاکید زیادی به شنیدن موسیقی های موتزارت می شود.

دانلود موسیقی موتزارت

موسیقی موتزارت بر رشد فکری و خلاقیت کودکان اثر زیادی دارد و همچنین باعث آرامش و تمرکز وی خواهد شد و خلاقیت او را نیز افزایش می دهد.

 

 

 

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”