ریتم آهنگ

آموزش نقاشی با پاستل

آموزش نقاشی با پاستل

آموزش نقاشی با پاستل یکی از شیرین ترین حوزه های آموزشی و یادگیری در هنرهای تجسمی است. همه روزه افراد زیادی به هنر روی آورده و جذب شاخه های مختلف هنر و به خصوص نقاشی می شوند. با این همه آموزش نقاشی با پاستل در مقایسه با سایر شاخه های نقاشی مانند رنگ روغن، سیاه قلم، طراحی چهره و … نو و جوان مانده و نیاز به شناخته شدن دارد. یکی از مزایای آموزش نقاشی با پاستل، باز بودن دست هنرمند در کار کردن با پاستل و برانگیخته شدن طبع افراد برای فعالیت در این رشته هنری است. آموزش نقاشی با پاستل مثل در آغوش گرفتن رنگها و طرح ها است. اگر در اطراف خود افرادی را دارید که استعداد نقاشی دارند اما از ظرافت و حساسیت به خرج دادن خسته شده اند، به آنها یک بسته پاستل هدیه بدهید! چگونه استفاده کردن از پاستل ها را خودشان یاد می گیرند. با این همه این حوزه هنری نیز نیاز به یکسری آموزش ها و یادگیری های اولیه دارد. در این مطلب ما شش تکنیک طلایی در رابطه با آموزش نقاشی با پاستل را توضیح خواهیم داد و ساختن معجزه های بصری با خودتان!

در ابتدا لازم است بدانید که پنج نوع پاستل داریم: نرم، نیمه نرم ، سخت، مدادی و روغنی. پاستل های نرم و نیمه نرم چسبندگی کمتری دارند که به راحت تر ترکیب شدن رنگدانه ها کمک شایانی می کند ولی پاستل های سخت چسبندگی بیشتری داشته و جهت ترسیم جزییات مناسب می باشند. پاستل مدادی نیز جهت ترسیم جزییات ابزار مناسبی است. پاستل روغنی به دلیل ترکیب روغنی موجود در خود رنگ های روشن تر و براق تری ایجاد می کند و جهت افکت دادن به طرح گزینه بسیار مناسبی می باشند. اگر می خواهید در این سبک ماهر شوید بهتر است هر یک از تکنیک های زیر را با انواع آن امتحان کنید.

مقاله مرتبط


1.استفاده مداد مانند از پاستل در آموزش نقاشی با پاستل
شما می توانید به راحتی پاستل را مانند یک مداد یا خودکار در دست گرفته و با قسمت های تیز آن نقاط ریز و درشت و خطهای باریک و صاف بکشید. اما ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید: چرا باید از پاستل مثل مداد استفاده کنم؟ تصور کنید که نقاشیتان را به پایان رساندید ولی هنوز وقتی به آن نگاه می کنید احساس مبهم بودن برایتان بوجود می آید. خب در این موارد بهتر است پاستل را مثل مداد در دست بگیرید و با سر تیز آن شروع به مشخص کردن یکسری از اجزای نقاشی کنید. مثلا شاخه های درخت یا خطهای روی آب و یا حتی مشخص کردن مرز آسمان و زمین. ما نمی توانیم حدس بزنیم شما چه چیزی نقاشی می کنید و کجا به خطوط مستقیم نیاز دارید اما شما به خوبی میتوانید در مورد نقاشی خودتان نظر بدهید.

 

نقاشی با پاستل
نمونه نقاشی با پاستل مداد مانند

2. ایجاد هاشور و سایه زدن در آموزش نقاشی با پاستل
یکی از پرکابردترین و مهمترین تکنیک ها در آموزش نقاشی با پاستل، هاشور و سایه زدن است. در بسیاری از موارد شما در گوشه های یک طرح یا یک نقش خاص، با طرحی دیگر برخورد می کنید و امکان اینکه رنگها را با هم ترکیب کنید وجود ندارد. یکی از کاربردهای جذاب و منحصر به فرد پاستل، هاشور زدن است که در این موارد مشخص می شود. در آموزش نقاشی با پاستل هنرجو متوجه می شود که تمامی قسمت ها دارای رنگهای ترکیب شده نیستند. بسیاری از افرادی که تازه به این سبک از نقاشی روی آورده اند ترکیب رنگهای بسیاری را بوجود می آورند که اصلا نیازی به آن نیست زیرا شما خطوط هاشور را در اختیار دارید. بنابراین لازم نیست برای هماهنگ سازی دو نقش متفاوت، مثلا دو درخت در کنار هم، رنگ آنها را با هم ترکیب کنید! خطوط هاشور، بسیار ریز و نزدیک به هم هستند به گونه ای که نقش زیرین را از بین نبرده و در عین حال آن را به شیوه ای ظریف با کل نقاشی هماهنگ می سازند. این خطوط ریز دارای زاویه مشخص هستند که توسط خود هنرمند تعیین می شود.

فدرینگ یکی از اشکال هاشور زدن با پاستل است که به صورتی معجزه آسا بدون ترکیب رنگها، آنها ترکیب شده نمایش می دهد! شیوه ای باور نکردنی اما واقعی. تماشاگر به هیچ وجه متوجه نخواهد شد که رنگها ترکیب نشده اند و شما هم از زحمت بسیار برای ترکیب رنگها و رسیدن به ترکیب دلخواه خودتان در امان خواهید بود. در این روش، هاشور شدن به صورت ضربه زدن های کوتاه اتفاق می افتد و نتایج باور نکردنی ای حاصل می کند.

 

نقاشی با پاستل
 

3.ایجاد لایه های رنگی روی یکدیگر در آموزش نقاشی با پاستل
در بسیاری از موارد برای شروع به کار نیاز هست تا لایه هایی از رنگ های مختلف را در پس زمینه نقاشی داشته باشیم. برای مثال اگر نقاشی شما آسمان آبی یا بخشی از دریای آرام است، نیازمند رنگهای آبی و سفید و سبز روشن و زرد در زمینه هستید. اما از آنجایی که تمامی این رنگها باید بصورت ملیحی دیده شوند نمی توان آنها را با هم ترکیب کرد! تکنیک اساسی و کاربردی در آموزش نقاشی با پاستل، ایجاد لایه های رنگ روی یکدیگر است. یکی از ویژگی های پاستل این است که بدون نگرانی در مورد از بین رفتن یا ترکیب شدن رنگ زیرین، می توان لایه ای از رنگ جدید را اضافه کرده و دو رنگ زیبا را در کنار هم حفظ کرد.

 

4. ترکیب رنگ ها با یکدیگر در آموزش نقاشی با پاستل
ترکیب کردن رنگها در آموزش نقاشی با پاستل متفاوت از چیزی است که شما در سبک های دیگر نقاشی تجربه کرده یا دیده اید. پاستل ها به دلیل جنس خاصشان، قبل از استفاده بر روی صفحه نقاشی، قابل ترکیب نیستند. پس تنها مکانی که شما برای ترکیب آنها می توانید در آن مانور دهید، صفحه نقاشی شماست بنابراین بهتر است کمی محتاط عمل کنید. اما یک خبر خوب! ابزار و روشهایی که برای ترکیب رنگ در اختیار دارید طیف گسترده ای دارند و در آموزش نقاشی با پاستل حتما به هنرجویان گرامی معرفی می شوند. ما تعدادی از متداول ترین آنها را برای شما شرح خواهیم داد:

روش سنتی استفاده از انگشت: واضح است که با کشیدن انگشت روی دو یا چند رنگ می توان آنها را به هم ترکیب کرد.
تورتیلان: کاغذی لوله ای شکل است که دارای نوک ظریف بوده و برای ترکیب کردن رنگ در قسمتهای ظریف و جزئی تر طرح، کاربرد دارد.
استامپ کاغذی: استامپ کاغذی نیز مانند تورتیلان، کاغذی لوله ای شکل است با این تفاوت که دارای سر ضخیم تری نسبت به تورتیلان بوده و برای ترکیب کردن رنگ در قسمت های بزرگتر کار مناسب است.
بتونه یا خمیر لاستیکی: بتونه زدن یا بتونه کاری عملی است برای گرفتن لکه ها و ایرادها در انواع نقاشی به ویژه در نقاشی ساختمان. این شیوه در آموزش نقاشی با پاستل نیز با اهمیت بوده و برای رفع ایرادهای جزئی، در نقاطی که رنگها باید با یکدیگر ترکیب شوند، کاربرد بسیاری دارد.
پارچه هایی از جنس نخ یا پشم: این نوع از پارچه ها به دلیل اینکه از مواد پلاستیکی ساخته نشده اند، برای ترکیب رنگ پاستل مناسب هستند.
 

5. اسکامبلینگ و داستینگ در آموزش نقاشی با پاستل
اسکامبلینگ یکی دیگر از تکنیک های نقاشی با پاستل است که شامل ایجاد یک لایه نازک رنگ روی یک لایه دیگر با استفاده از یک برس خشک است . این تکنیک بیشتر در نقاشی با رنگ روغن کاربرد دارد اما در نقاشی با اکرلیک و آبرنگ نیز کاربرد دارد. نرم ترین پاستل بهترین نتیجه را در این تکنیک به ما می دهد. تکنیک داستینگ در واقع استفاده غیر مستقیم از پاستل می باشد به این صورت که سطح نقاشی را می خراشیم و گرد رنگدانه حاصل را بوسیله چاقوی پالت روی قسمت های مورد نظر فشار می دهیم تا چسبیده شود. در این روش بهتر است از پاستل هایی با جنس سخت تر استفاده شود.

 

6.براق کردن در آموزش نقاشی با پاستل
از این تکنیک در نقاشی با پاستل جهت پوشش بخشی از یک رنگ با دیگری با استفاده از خطوط دایره ای و یا مورب استفاده می شود. این تکنیک با اهداف مختلفی انجام می شود که از جمله می توان به مواردی از قبیل اضافه کردن رنگ روشن به رنگ تیره تر جهت تشدید روشنایی و یا کم رنگ کردن قسمت های تیره تر جهت عمق دادن به کار زیر اشاره داشت.

اینها نکات اساسی در آموزش نقاشی با پاستل بودند اما همه چیز در این چند نکته خلاصه نمی شود. برای مثال شما باید بدانید که پاستل در واقع تعداد زیادی از ذرات ریز و گچ مانند هست که با فشردن به هم چسبیده اند، بنابراین بعد از اتمام نقاشی باید کاری کنید که رنگهای نقاشی ثابت بمانند و دیگر ترکیب نشده یا به هم نخورند. این موضوع شاید یکی از نکات منفی در مورد استفاده از پاستل باشد با اینحال شما میتوانید برای جلوگیری از بهم خورردن ترکیب رنگها یا کشیده شدن آنها روی صفحه از فیکساتیو (fixative) استفاده کنید. این  ماده که درانتها روی کار اسپری می شود به دلیل مقاومت بالا و خشک شدن سریع، ابزار مناسبی جهت تثبیت رنگ ها می باشد. در پایان به این نکته نیز اشاره می شود که به دلیل پخش شدن گرد حاصل از نقاشی با پاستل در هوا، استفاده از سیستم تهویه مناسب در فضای کار و یا استفاده از ماسک برای دوستانی که مشکل تنفسی دارند توصیه می شود. اگر شما جزو افراد با مهارت در زمینه آموزش نقاشی با پاستل هستید و یا تلاش می کنید که به این مرحله برسید، حتما این نکته را مدنظر قرار دهید: اول سلامتی و بعد کار!

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”