ریتم آهنگ

تفاوت معماری داخلی با طراحی داخلی

تفاوت معماری داخلی با طراحی داخلی

معماری داخلی
معماری داخلی به علم طراحی فضای داخلی یک ساختمان گفته می شود که بر اساس استانداردهای موجود انجام می شود. امروزه معماری داخلی تلفیقی از هنر، روانشناسی، توسعه اقتصادی، جامعه شناسی و محیط زیست می باشد. در بازسازی ساختمان باید به معماری و طراحی داخلی توجه ویژه ای داشت.

يکی از نیازهای اساسی بشر در طول زندگی، مکانی برای اسکان می باشد و این را می توان از بناهایی که به جا مانده است دید که چقدر به این موضوع و استحکام و طراحی آن اهمیت می داده اند. یکی از ویژگی های جالب این بناها معماری داخلی منحصر به فرد آن می باشد که با هوشمندی بسیاری تمامی نیازها و جنبه های زندگی یک انسان را همراه با در نظر گرفتن ویژگی های محیطی و فیزیکی را اعمال کرده اند و بنایی مستحکم و زیبا را ساخته اند. اما معماری داخلی دقیقا به چه چیزی اشاره دارد و آیا معماری داخلی همان طراحی و دکوراسیون داخلی است؟ در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

مفهوم معماری داخلی چیست؟
در ساخت یک سازه و بنا عوامل متعددی دخیل هستند تا خروجی مطلوبی را ارائه دهد. بنای کلی یک ساختمان در ابتدا به صورت طرحی معرفی می شود و قسمت های مختلف آن مشخص می شود سپس بر اساس طرحی که داده شده، ساختمان ساخته می شود و مورد استفاده قرار می گیرد. این مراحل کلی و به زبان بسیار ساده از فرآیند طراحی و ساخت یک بنا بود که عنوان شد و هر قسمت از آن خود توسط افرادی حرفه ای و با تخصص بررسی و اعمال می شود. یکی از مراحل مهم در ساختن یک بنا، طراحی ساختمان داخلی آن می باشد. یک فرد که در مقام معمار داخلی فعالیت می کند به طراحی فضایی می پردازد که توسط مرزبندی های ساختمان مشخص شده است. برای مثال در نقشه ساختمانی یک خانه قسمت های مربوط به اتاق ها، آشپزخانه، سالن پذیرایی و … جایگاه آنها مشخص شده است، اما نوع طراحی این قسمت ها و به کارگیری عناصر فیزیکی، منابع موجود و … با در نظر گرفتن جنبه های زندگی افراد، توسط هنر معماری داخلی تعیین می شود.

در واقع می توان گفت معماری و ساختمان داخلی تلفیقی از علوم و هنرهای مختلفی می باشد. غیر از دانش در زمینه معماری علومی مانند روانشناسی، جامعه شناسی، محیط زیست، فلسفه در کنار هنر زیبایی شناختی و … در معماری داخلی دخیل می باشد.

 

 

معماری داخلی

در معماری داخلی چه عناصری دخیل است؟
به طور کلی می توان گفت بین معماری داخلی بنا و مواد و عناصری که در ساخت بنا استفاده می شود ارتباط نزدیکی وجود دارد، از طرفی نوع این مصالح و معماری داخلی خود نیز بر رفتار و سبک زندگی افراد تاثیرگذار خواهد بود.

به طور کلی می توان گفت هدف معماری داخلی ایجاد فضایی است که علاوه بر زیبایی و آرامش، کارایی لازم را نیز داشته باشد. می توان گفت یک معمار داخلی نه تنها می تواند شکل بنا را بسازد بلکه می تواند شکل و سبک زندگی افرادی که قرار است از بنا استفاده کنند را نیز می تواند بسازد و تغییر دهد. از این رو باید به این نکته توجه داشته باشد که محیطی که در آن این سازه ساخته می شود پتانسیل این را دارد که زندگی فرد را مطلوب سازد. برای مثال یکی از ساده ترین و در عین حال مهمترین عاملی که می توان در طراحی ساختمان در نظر گرفت و بسیار بر سلامت جسمی و روانی افراد اثر دارد، بحث نور و نورپردازی است، فرد معمار با در نظر گرفتن شرایط محیط و جنبه علمی ساخت و ساز می تواند جایگاه مناسبی را برای ایجاد پنجره و اندازه و شکل آن تعیین نماید. از طرفی ساختمان داخلی باید به گونه ای باشد که اگر نیاز به بازسازی ساختمان یا تغییر در آینده باشد بتوان به راحتی بدون تغییر در ساختار ساختمان اعمال کرد.

یکی از ویژگی هایی که در ساخت یا بازسازی ساختمان همانطور که گفته شد مهم است، در نظر گرفتن زمان و فضایی است که ساختمان در آنجا ساخته شده است. این به این معنا می باشد که شکل کنونی ساختمان که توسط اولین معمار بنا شده است متناسب با زمان و شرایط آن دوران بوده است و هنر یک معمار داخلی از اینجا نمایان می شود که قابلیت تغییر در ساختار داخلی خانه را برای زمان های دیگر نیز فراهم سازد. حتما شما نیز خانه هایی را دیده اید که نمای بیرونی ساختمان قدیمی می باشد، اما داخل آن به صورت امروزی تغییر یافته است. این یعنی فضای داخلی ساختمان قابلیت تغییر را داشته است و متناسب با محیط و زمان بهینه شده است.

 

طراحی داخلی

در زمینه تغییرات ظاهری و یا بهینه سازی ساختار منزل و یا هر ساختمان دیگری، مفاهیمی مانند طراحی داخلی، دکوراسیون داخلی و معماری داخلی استفاده می شود. همه این مفاهیم در راستای بهینه سازی فضای زندگی برای بالابردن کیفیت و سبک زندگی می باشد. اما این مفاهیم چه فرقی با هم دارند؟ تا به اینجا در مورد معماری داخلی صحبت شد، اما با تعریف طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی به تفاوت آنها پی خواهیم برد که در ادامه بیان می شود.

طراحی داخلی به هنر طراحی زیبا و کاربردی فضا گفته می شود. فضای داخلی تاثیری مستقیم بر کیفیت زندگی افراد دارد. طراح با استفاده از علم طراحی داخلی سعی دارد تا عملکرد کاربردی فضا را بهبود بخشد. برای داشتن طرحی مطلوب طراح داخلی با بررسی ویژگی های رفتاری کاربران به انجام امور می پردازد. در طراحی داخلی جنبه زیبا شناسی بصری و کارکردی بودن فضا مدنظر قرار می گیرد.

دکوراسیون داخلی به معنای آراستن فضا با عناصر مختلف می باشد. دکوراسیون داخلی بیشتر مربوط به علم آراستن ظاهری فضا مرتبط می باشد. طراح داخلی با توجه به پوشش های اصلی فضا مانند کف، سقف، دیوار و دربها و لوازم دکوراسیون اعم از مبلمان، پرده، فرش، تابلو، کاغذ دیواری، پارکت، لمینت، کابینت و … سعی در ایجاد شرایط مناسب در فضا دارد.

 

دکوراسیون داخلی
منظور از طراحی داخلی چیست؟
یکی دیگر از جنبه های مهم در بازسازی ساختمان یا ساختن یک بنا طراحی داخلی آن می باشد. منظور از طراحی داخلی، ساختن و طراحی بخش داخلی خانه از نظر جنبه هنری، بصری و کارکردی آن بر اساس ساختار علمی ساخت و ساز معمار داخلی می باشد. فرد طراح سعی دارد با استفاده از علم طراحی و خلاقیت خود به بهبود عملکرد کاربردی فضا بر اساس ویژگی های رفتاری و سلیقه ای کاربران بپردازد. به عبارتی طراحی داخلی مقوله ای میان معماری و دکوراسیون داخلی است.

منظور از طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟
دکوراسیون داخلی منزل و ساختمان امروزه یکی از پرطرفدارترین جنبه های بهینه سازی فضای خانه می باشد. زیرا به زبان ساده می توان گفت به ساختمان و طراحی داخلی خانه دست زده نمی شود و با استفاده از عناصر و المان هایی که در محیط خانه یا اداره و … وجود دارد مانند لوازم منزل، تابلو، تغییر رنگ و … محیط و فضای خانه تغییر داده می شود. یک فرد دکوراتیو باید میزان روشنایی محیط، ابعاد و اندازه های لازم و متناسب با محیط برای مبلمان، تعیین استاندارد مصالح برای جلوگیری از بروز آتش و … را در نظر داشته باشد و بر اساس این قوانین همراه با خلاقیت خود محیطی زیبا را خلق نماید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”