ریتم آهنگ

آموزش بافتن قالی

آموزش بافتن قالی

قالی بافی یکی از زیباترین هنرها است. شما با گذراندن آموزش قالی بافی می­ توانید با صرف کمترین هزینه حتی در منزل بیشترین سود را کسب کنید. حتی با حرفه ای شدن و کسب آموزش قالی بافی بیشتر حرفه ای تر شده و سود بیشتری از فروش قالی های خود داشته باشید. هر چند هیچ منبع کامل و دقیق و معتبری در اینترنت موجود نیست. اما در این مقاله شما را با مفاهیم ابتدایی قالی بافی و ابزار لازم برای شروع قالی بافی آشنا می ­کنیم. متاسفانه هزینه های کلاس های قالی بافی یا نبود زمان کافی برای رفتن به آموزشگاه ها بیشتر هنرجویان و علاقمندان به این هنر زیبا را دلسرد می ­کند. در این مقاله با صرف زمانی کوتاه مفاهیم ابتدایی را عرضه کرده و توضیحاتی در مورد ابزار مورد نیاز می ­دهیم.

مقدمه ای بر آموزش قالی بافی
هنر قالی بافی از هنر های اصیل و قدیمی ایرانی می ­باشد که فرهنگ و اصالت ایرانی در تار و پود آن نمایان است. در واقع قالی بافی از زمان های بسیار دور در میان مردم ایران رواج داشته است. قالی از تعداد بی شماری گره تشکیل شده که هر ردیف از گره ها را رج می­ نامند. و بعد از ایجاد رج عمل پود کشی انجام می­ شود. پود به نخ هایی گفته می شود که بعد از بافته شدن یک رج کامل از بین چله ها عبور کرده و با کوبیدن دفه محکم می­ شود. این عمل برای محکم تر شدن گره­ ها بارها و بارها تکرار می ­شود. عمل پود کشی علاوه بر افزایش استحکام گره ها به طول عمر قالی نیز می­ افزاید. در ادامه آموزش قالی بافی شما با ابزار لازم برای شروع قالی بافی آشنا می­ شوید.

در این مقاله قصد داریم برای کسانی که زمان یا هزینه لازم برای رفتن به کلاس بافت فرش را ندارند. و یا آموزشگاهی در شهر آنها نیست با مفاهیم اولیه قالی بافی آشنا کنیم. همچنین نحوه تهیه ابزار قالی بافی را معرفی کنیم.

آموزش قالی بافی
مراحل کامل بافت فرش
1- چله کشی
2- نیرکی هاف
3- کرباسی یا پود
4- زنجیره بافی
5- ساده بافی – کناره بافی – حاشیه بافی
6- بافت نقش نگار
7- بوم بافی مقدمات قالی بافی

چله کشی
چله به مجموعه ای از نخ ها گفته می ­شود که به موازات هم با یک میزان قدرت کشش چله کشی شده اند. چله کشی یکی از مهمترین مراحل بافت قالی است. هر چه این عمل دقیق تر و با حساسیت بیشتر انجام شود نتیجه کار بهتر و تمیزتر خواهد بود. جنس آن از سه نوع ابریشم، پشم، پنبه می ­باشد. چله کشی انواع مختلفی دارد چله کشی ترکی و چله کشی فارسی، در مقالات بعدی بیشتر به آنها می پردازیم.

زنجیره بافی
بعد از مرحله هاف گذاری و کوجی بندی برای صاف و منظم کردن چله ها، عمل زنجیره بافی انجام می­ شود. این عمل باعث می­ شود که ابتدا و انتهای فرش از هم گسیخته و پاره نشود.

ساده بافی - کناره بافی - حاشیه بافی
حاشیه به نوارهای پهن و باریک اطراف فرش گفته می­ شود. که در انواع فرش سایز و نوع آن متفاوت است. حاشیه باعث زیباتر شدن نتیجه کار می ­شود.

آموزش بافت فرش
بافت نقش نگار
یکی از مهمترین بخش های بافت قالی ایجاد نقش و نگار می­ باشد. که تمام ذوق و سلیقه بافنده قالی را به نمایش می­ گذارد. بافت نقش، پودکشی، شانه زدن و قیچی کردن پرزهای اضافه از کارهایی است که در هر رج باید انجام شود. البته بافت نقش و نگار به دو شکل توسط قالیباف ها انجام می شود. افرادی که از روی نقشه های آماده که در اینترنت و یا خودشان طراحی کردند استفاده می­ کنند. و افرادی نیز مانند مردمان ترکمن که نقش و نگار را از ذهن خود الهام می­ گیرند و از نقشه استفاده نمی­ کنند.

شروع قالی بافی
برای شروع قالی بافی به یک سری ابزار و لوازم نیاز داریم. در این بخش از آموزش قالی بافی با ابزار و لوازم آن آشنا می شویم. سپس نحوه تهیه این ابزار را به شما معرفی می­ کنیم. همچنین می توانید از بخش ابزار بافت در سایت ما ابزارهای موجود را بررسی و در صورت نیاز آن را تهیه فرمایید.

ابزار بافت فرش
ابزار بافت فرش
چاقوی بافت: چاقوی بافت همان کارد معمولی است که در هنگام گره زدن برای بریدن نخ پرز به کار می­ رود. بعضی افراد برای این مورد از چاقوی خانگی نیز استفاده می کنند.
کاردک: نوک کاردک تیز می­ باشد. کاردک به نحوی طراحی شده برای بیرون آوردن گره های معیوب یا اشتباه به کار می­ رود.
پاکی: پاکی نیز مشابه کاردک می­ باشد. با این تفاوت که زائده نوک تیز را ندارد.
قلاب: یکی از انواع چاقو­های بافندگی است. نوک آن دارای زائده ای قلاب شکل در نوک تیغه آن است که در گره های ترکی کاربرد دارد.

آموزش قالی بافی
دفّه (دفتین، کرکیت، کلوزار، دستوک)
دفه وسیله ای است که برای کوبیدن گره ها­ که در بافت فرش به کار می­ رود. در اندازه های مختلف ساخته می­ شود اما همه آنها کارایی یکسانی دارند. تفاوت دفه­ ها با توجه به قوم های مختلف متفاوت می­ باشد. نوک دفه برای راحتی فرو رفتن در تار و پود فرش به صورت تیز و باریک می­ باشد.

قیچی قالی بافی
برای کوتاه کردن سر پرز­های اضافه که بر اثر گره زدن به وجود می آید، می ­باشد. تفاوت قیچی خانگی با قیچی قالی ­بافی در ظاهر آنهاست. قیچی در بافت فرش کار را برای بریدن پرزها راحت تر می­ کند.

سیخ پود کشی
سیخ پودکشی برای کشیدن پودهای فرش از زیر و روی فرش کاربرد دارد. جنس نرم و انعطاف پذیری دارد تا به راحتی از میان تار و پود عبور کند. طول آن 50 تا 70 سانت می­ باشد. نوک آن به صورت قلاب است تا نخ پود را به دور آن چرخانده و از داخل تار و پود فرش عبور دهد.

شانه قالی بافی
وسیله ای است دارای دندانه های تیز که برای پیشکشی گره ها به کار می­ رود. بدین صورت که پس از بافتن هر رج، قبل از اینکه دفتین کوبیده شود با شانه گره ها را به سمت جلو می کشند. که در نهایت این عمل باعث می شود تا پشت فرش صاف و یکدست باشد.

سوزنی (پهنازن، چوب پهنا)
از این وسیله برای اینکه فرش و صاف بافته شود و مانع کج شدن فرش شود، استفاده می ­شود.

سُک (سِنگ سِنج)
از این وسیله برای کوبیدن پود استفاده می­ کنند.

هاف در قالی بافی
برای جدا کردن چله ها از چوب هاف استفاده می کنند.

نخ و نقشه قالی بافی
همچنین برای تهیه نخ، نقشه کامپیوتری، پود نازک، پود ضخیم و سایر ابزار بافت فرش می­ توانید با ما تماس بگیرید. تا علاوه بر راهنمایی و مشاوره ابزار را برای شما معرفی کنیم و خرید راحت تری داشته باشید.

دار قالی بافی
دستگاهی متشکل از دو چوب افقی و دو چوب عمودی که به وسیله اتصالاتی به هم دیگر وصل شده اند. اندازه فرش به اندازه دار قالی بستگی دارد. دار قالی مهمترین ابزار قالی بافی است که فرش بر روی آن بافته و سوار می ­شود.

دار قالی بافی انواع مختلفی دارد
دار قالی زمینی یا افقی: این نوع از اولین انواع دار قالی می­ باشد که بر­­­­ روی زمین قرار می ­گرفت. و بافت فرش در آن آسان تر است.
دار قالی ایستاده: این نوع دارها از نوع تکامل یافته دارهای زمینی هستند. که به صورت عمودی با پایه یا بدون پایه بودند. یکی از ویژگی های خوب دار قالی ایستاده اشغال فضای کمتر می باشد. که برای زندگی های آپارتمانی امروزی بسیار مناسب است.
دار قالی ایستاده متحرک: این دارها برای فرش های بسیار بزرگ کاربرد دارد که نیاز به جا به جایی چله می ­باشد.
دار قالی ایستاده ثابت: این نوع دار از متداول ترین دارهای بازار است که برای بافت تابلو فرش استفاده می­ شود.

دار قالی بافی
قسمت های مختلف دار قالی
سردار: وظیفه این قسمت مهار کردن چله ها می­ باشد که بالای دار قرار می­ گیرد.
زیردار: همانند سردار برای مهار کردن چله ها است با این تفاوت که در پایین دار قرار می­ گیرد.
راست رو­ها: در دو سمت دار قالی بافی قرار می­ گیرند و وظیفه اش مهار زیردار و سردار می ­باشد.
فندک: در پایین سردار و به موازات آن قرار دارد.
چوب کوجی: در میان دار قالی و جلو چله قرار می­ گیرد. وظیفه آن جلوگیری از کجی فرش است.
چوب هاف: چوب هاف در لابه لای چله ­ها قرار می ­گیرد. وظیفه آن راحت کردن عمل پودکشی است.
گوه: وسیله ای مثلثی شکل است وظیفه آن شل و سفت کردن چله ­ها می­ باشد.

اجزای دار قالی بافی
مدت زمان برای بافت فرش چه مقدار است؟
در واقع زمان پایان بافت فرش به بافنده بستگی دارد. یعنی سرعت باف بافند ارتباط مستقیم با زمان پایان بافت فرش دارد. و البته عوامل دیگری در زیر لیست شده:

سرعت بافت گره
چله کشی صحیح و یکدست
تعداد رنگ نخ و نقشه طرح قالی
اندازه ی قالی و …
تعیین قیمت و ارزش قالی بافته شده به عوامل مختلفی بستگی دارد
عواملی مثل:

اندازه ی تابلو فرش یا قالی
طرح و نقشه تابلو فرش
کیفیت و جنس نخ بافت
جنس نخ چله
کیفیت بافت قالی و …
در زمینه بافت فرش و قیمت گذاری، نحوه شروع قالی بافی، آموزش قالی بافی و تهیه لوازم قالی بافی با مشاورین و کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. یا از طریق واتساپ خیلی سریع سوال خود را مطرح کنید.

آموزش قالی بافی
نتیجه گیری
در قالی بافی محدودیتی از نظر مکان وجود ندارد یعنی می توانید در منزل نیز قالی بافی را آغاز کنید. و بافت فرش را به منبعی برای کسب درآمد خود تبدیل کنید. حتی بسیار افراد شغل قالیبافی را به عنوان شغل اول خود انتخاب می کنند. و آن را می­ توان در شاخه­ شغل های پردرآمد قرار داد. کافی است آموزش قالی بافی را فرا بگیرید تا بتوانید برای خود منبع درآمدی خوب ایجاد کنید. و آن وقت است که بتوانید آن را به شغل اول خود تبدیل کنید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”