ریتم آهنگ

نکاتی درباره طراحی با زغال

نکاتی درباره طراحی با زغال

آیا می دانید زغال را چگونه تهیه می کنند؟ در بحث آموزش نقاشی باید بدانیم که طراحی با زغال یکی از روش های قدیمی طراحی است. انسان های اولیه برای طراحی روی دیوار غارها و صخره ها از چوب سوخته استفاده می کردند بعد از گذشت هزاران سال هنوز هم زغال وسیله و ابزار مهم مناسبی برای استفاده طراحان و نقاشان است.در این مقاله در مورد روش های تهیه زغال و انواع کاغذ برای طراحی با زغال صحبت می کنیم.

امروزه برای طراحی با زغال، آن را به دو روش تهیه می کنند :

روش اول تهیه زغال
در بحث طراحی زغال اولین روش این است که شاخه های نازک درختان (مو، بید، شمشاد و توس (غان)) را در فضای بسته آن قدر حرارت می دهند تا به زغال تبدیل شود. زغال طراحی، بسیار شکننده است و سختی و نرمی آن به نوع درخت و جنس چوب آن و طرز درست کردن آن بستگی دارد. اگر زغال به سادگی روی کاغذ کشیده نشود یا تاثیر آن رنگ کم رنگ روی کاغذ باشد خوب به عمل نیامده است و کیفیت مناسبی ندارد. در این روش افراد اگر خود خواسته باشند با روش ساده می توانند زغال طراحی تهیه کنند که برای ساختن آن چند شاخه باریک از درخت مو (انگور) یا بید را داخل ورقه آلومینیومی می گذارند تا هوا به داخل آن نفوذ نکند بعد آن را روی شعله آتش قرار داده تا تبدیل به زغال شود.

در طراحی با زغال،این نوع از آن برای طراحی  مبتدیان مناسب است، زیرا اشتباهات به آسانی پاک می شود. البته روش پاک کردن آن این است که با یه تکه ابر بخشی از اشتباهات طراحی تان را  پاک کنید. اگر اثر زغال را با مداد پاک کن بردارید جای مداد پاک کن به شکل لکه های تیره باقی خواهد ماند. البته بهترین پاک کن برای کار با زغال می تواند پاک کن خمیری باشد.

روش دوم تهیه زغال
در بحث طراحی زغال روش دومی برای تهیه آن وجود دارد.در این روش با پرس کردن و متراکم کردن گرد زغال و چسب گیاهی زغال فشرده ساخته می شود. این زغال بر اساس نوع قالب استوانه ای یا مستطیل شکل است. زغال فشرده نسبت به زغال طبیعی تن تیره تر و قدرت پوشانندگی بیشتری دارد.

میزان ترکیب زغال با چسب گیاهی درجه فشردگی آن را مشخص می کند. زغال فشرده در سه درجه نرم، متوسط و سخت تهیه می شود.

زغال در بحث طراحی با زغال

زغال تن سیاه مخملی خوش رنگی دارد که از تاثیر تیره ترین مدادهای گرافیتی پر رنگ تر است. سیاهی زغال تا سفیدی کاغذ فاصله زیادی دارد و با آن می توان خاکستری های متنوع و متعدد را خلق کرد. سبکی، انعطاف پذیری و تعدد درجات خاکستری مهم ترین ویژگی های زغال است. به همین دلیل برای نمایش نور و سایه در طبیعت و طراحی از اشیا و مجسمه کاربرد دارد.

در بحث طراحی با زغال گفته می شود که زغال طراحی به خصوص نوع طبیعی آن بسیار نرم و شکننده است و باید دقت شود هنگام استفاده از زغال طراحی فشار دست خود را بر اساس نرمی و سختی زغال تنظیم کنید. برای اینکه بخشی از طرح خود را تیره کنید می توانید کمی به زغال فشار وارد کنید، چون زغال چربی ندارد به راحتی با پارچه نرم، دستمال یا پاک کن اسفنجی و حتی دست پاک می شود و به همین دلیل می توان اثر زغال را به سادگی تغییر داد. البته باید دقت کنید هنرجویانی که با زغال فشرده کار می کنند چون ماندگاری و رنگ این زغال تیره هست اگر دقت لازم را نداشته باشند و با روش کار آشنا نبوده لکه های سیاه رنگ با سرعت زیاد روی کارشان ایجاد می شود و در بعضی مواقع برای تصحیح اشتباهات با مشکل مواجه می شوند.

زغال ابزاریست که هم با پهنای آن هم با نوک آن می توان طراحی کرد اگر هنگام طراحی با زغال به خطوط نازک و باریک نیاز باشد می توان نوک آن را با زاویه ۴۵ درجه روی کاغذ سمباده بکشیم تا مقطع زغال به شکل بیضی در بیاید و بعد بتوانیم با آن خطوط نازک ایجاد کنیم.

دربحث طراحی با زغال باید گفت که زغال هم مثل مداد می تواند آثار بسیار متعددی را بر روی کاغذ به جود بیاورد. تنها بستگی نوع زغال استفاده شده و حرکت دست طراح دارد. مهم ترین ویژگی زغال ایجاد سطوح به کمک پهنای آن است.

پوشاندن سطوح بزرگ با زغال با سرعت و به سادگی انجام می شود. هنگام کار با پهنای زغال بافت زمینه مورد استفاده مهم است که می توان درجات متنوع خاکستری را روی آن به نمایش گذاشت. دقت کنید در هنگام طراحی با زغال،قسمت هایی که هنوز کار نشده را با کاغذ باطله بپوشانید چون چربی دست شما باعث لک شدن زمینه کار می شود و سعی کنید در هنگام کار انگشتان شما چرب یا خیس نباشد.

در طراحی با زغال، برای هماهنگی فضاهای تیره می توان از ابزار محو کن، قلم مو یا حتی پنبه و دستمال کاغذی نیز استفاده کرد تا جایی که امکان دارد از مداد پاک کن برای پاک کردن اثر خود استفاده نکنید. از مداد پاک کن برای درخشندگی نور بر روی کار استفاده نمایید.

در طراحی با زغال،پس از پایان کار می توانید طرح زغالی خود را با مایع ثابت کننده (فیکساتیو یا تافت مو) ثابت نمایید که فیکساتیو در قوطی های استوانه ای با برندهای ایرانی و خارجی در بازار موجود می باشد. سعی کنید در یک فضای باز بدون گردو غبار قوطی فیکساتیو در فاصله سی سانتی متری طرح نگهدارید و دکمه آن را فشار دهید مایع به شکل گرد در اطراف پخش می شود.

دقت کنید اگر قوطی را کج روی طرح نگهدارید و دکمه را فشار دهید مقداری از این مایع روی کار شما می نشیند پس مراقب باشید قوطی فیکساتیو را طوری با حرکت دست هدایت کنید که لایه نازکی از آن تمام کار را به شکل یکنواخت پوشش دهد. ضخامت این لایه باید نازک باشد، بعد از اینکه خشک شد مجدد روی آن فیکساتیو بپاشید

پس از چند بار تکرار این کار طرح شما هم شفاف و هم فیکس می شود. حال اگر دستتان را روی طرح بکشید اثر زغالی از خود به جا نمی‌گذارد. پیشنهاد دوم ما این است اگر یک اثر هنری عالی خلق کرده اید می توانید آن را قاب کنید تا برای همیشه ماندگار باشد.

انواع کاغذ برای طراحی با زغال
طراحی با زغال باید روی کاغذهای زبر و پرزدار صورت بگیرد و سعی شود از کاغذهایی که سطوح لغزنده و براقی دارند کار نشود چون پودر به راحتی روی آنها باقی نمی ماند. نوک زغال خود را برای طراحی خطی با زغال با سمباده تیز کنید (سمباده یک ورق مقوایی زبر است که معمولا از فروشگاه های رنگ های ساختمانی دارند می توان تهیه کرد).

کاغذهای زبر و بافت دار باعث می شوند که آثار زیبایی برای زغال خلق نمایید البته اگر شیوه کار شما  محویست بهتر است که از کاغذهای نرم استفاده کنید که گرد زغال به راحتی روی آن قرار گیرد.

اندازه کاغذها در قطع A3 و A4 و برای کارهای بزرگتر از مقوای A2 می توانید استفاده نمایید. کاغذ یا مقواهای مناسب و موجود اشتنباخ، مقوای پاستل، مقوای کاغذی برش، کاغذ مانیلا حتی مقواهای قهوه ای زبر و ضخیم (مقوای پاکت) و مقواهای کارتن و… برای کار با زغال مناسب هستند. البته به دلیل خاصیت مشابه کنته با زغال می توانید برای کار کنته با زغال را نیز ترکیب نمایید. در حال حاضر به علت تنوع وجود ابزار گرد زغال نیز به شکل گرد یا دوده طراحی برای پوشش زمینه با قلم مو یا پنبه در بازار موجود می باشد.

 

در این مقاله در مورد انواع روش های تهیه زغال و همچنین انواع کاغذ مناسب برای طراحی با زغال صحبت کردیم. امیدواریم اکنون با مطالعه این مطالب توانسته باشید اطلاعات جامع تری بدست بیاورید. لطفا در صورت علاقه مندی برای اینکه دیگران هم ازین اطلاعات بهره مند شوند، آنها را با دیگران به اشتراک بگذارید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”