ریتم آهنگ

طراحی با زغال فشرده

طراحی با زغال فشرده

آموزش قدم به قدم طراحی رئال با تکنیک زغال فشرده
آموزش طراحی شخصیت - سایت فیکانو

 

آموزش طراحی شخصیت - سایت فیکانو

ابزار مورد نیاز: (برند های مناسب موجود در بازار ایران نیز معرفی شده اند.)
مداد معمولی (گرافیتی) ۲اچ (برند های استدلر و فابر کاستل توصیه می شود.استفاده از سایر برند ها نیز مشکلی ندارد. )

زغال فشرده  (برند کرتاکالر توصیه می شود. برند های دیگر را تنها در صورت آگاهی کافی از کیفیت خریداری کنید.)

کنته (برند کرتاکالر توصیه می شود. برند های دیگر را تنها در صورت آگاهی کافی از کیفیت خریداری کنید.)

کاغذ با سطح صاف و بافت بسیار ریز حداقل ۱۵۰ گرمی(برند های رایج قابل قبول اشتاین باخ و فابریانو می باشند.)

محو کن کاغذی (برند رپین پیشنهاد می شود)

پاک کن خمیری  (برند فابر کاستل توصیه می شود. برند های دیگر تنها در صورت آگاهی از کیفیت خریداری شود.)

پاک کن پلاستیکی

پاک کن معمولی (فابرکاستل مشکی رنگ توصیه می شود.)

منحنی فرانسوی

شابلون دایره و بیضی

کاغذ نازک روزنامه ای

فرچه

چسب کاغذی برای چسباندن کاغذ به شاسی (تجربه نشان می دهد نمونه های ایرانی مناسب نیستند.)

شاسی مناسب در ابعاد مورد نیاز(می توانید از میز مناسب نیز استفاده کنید)

 


طراحی با زغال
 

قبل از شروع کار به نکات زیر توجه کنید:
دست ها باید با آب و صابون  به خوبی شسته شود. در غیر این صورت لکه هایی روی کاغذ می افتد که غیر قابل رفع می باشند

نور زیاد سفید رنگ در محیط وجود داشته باشد. استفاده از یک چراغ مطالعه مناسب توصیه می شود

از فوت کردن برای رفع پرز های پاککن خودداری شود. این کار باعث پریدن آب دهان روی کاغذ می شود

کاغذ را با چسب کاغذی با دقت به شاسی یا میز بچسبانید (اگر چسب کاغذی

به قدری چسبناک است که باعث کنده شدن بافت سطح کاغذ می شود، با چند بار چسباندن و کندن آن از دست های خود از چسبندگی آن بکاهید)

 


طراحی با زغال

طراحی با زغال
 

شروع به کار
قدم اول: طرح اولیه مدادی
در این مرحله باید هر خط و نقطه ی واضحی که روی عکس می بینید،با مداد سخت اچ۳ با فشار کم و به دقت روی کاغذ منتقل کنید.این خط و نقطه ها می توانند شامل جزئیات اجزای سوژه مانند چروک صورت، یا اثرات ناشی از نور و سایه باشند.شابلون دایره و بیضی و مهم تر از آنها منحنی فرانسوی شما را در کشیدن قسمت های منحنی عکس کمک خواهند کرد. قاب عینک، گردی صورت (به ویژه صورت کودک) و… از موارد استفاده این ابزار است.

توصیه می شود در کار های آغازین از مقیاس یک به یک برای آسان تر شدن انتقال استفاده شود

این مرحله که مهم ترین مرحله از طراحی نیز هست و همه ی مراحل بعدی بر این پایه استوارند، نیازمند تمرین و آزمون و خطای بسیار است. برای اینکه مطمئن شوید کارتان حداقل کیفیت مورد نیاز را برای ورود به مراحل بعدی دارد، آن را به کسانی که سوژه تان را می شناسند (در صورتی که سوژه چهره است) نشان دهید. اگر شناختند، باید به شما تبریک گفت که مرحله بزرگی را طی کرده اید. ولی نباید به همین بسنده کنید و سعی کنید همواره جزئیات بیشتر و دقیق تری را مد نظر قرار دهید.

قبل از شروع مرحله بعدی متذکر می شوم که مراحل بعدی برای قسمت های کوچکی از کار به صورت جدا اجرا می شوند و باید در کل کار تکرار شوند.

قدم دوم: گذاشتن تیرگی ها با سطح بالا
بر خلاف مرحله قبلی، هر آنچه در این مرحله انجام می دهید تاثیر مستقیم و مشهود در در نتیجه نهایی خواهد داشت. برای آسان تر شدن کار از روی یک نسخه سیاه و سفید از عکس کار کنید. تیره ترین قسمت های عکس را انتخاب کنید. اگر قسمت های انتخاب شده کاملا سیاه هستند می توانید کنته را مستقیما به کار برید و با حرکات منحنی وار کنته سیاهی اولیه را به دست آورید.

دقت شود که بسته به اندازه کار، محدوده های سیاهی نیم تا دو میلی متر کمتر رنگ شوند (نوک قلم به مرز محدوده سیاهی نرسد)

حال یک دستمال کاغذی را که قبلا آن را به خوبی فشرده اید، به صورت عمودی روی قسمت سیاه رنگ فرود آورده و بدون هیچ حرکتی روی کاغذ، به صورت عمودی آن را بردارید. اگر لازم است باردیگر این کار را با قسمت تمیز دسمال کاغذی انجام دهید.

این کار براده های اضافه ی زغال را از روی کار برمی دارد. اگر براده ها از محدوده سیاه رنگ بیرون ریخته اند، می توانید با برگرداندن شاسی و چند ضربه به پشت آن آنها را بریزید. حال کنته خود را حسابی تیز کنید و آن قسمت میلیمتری باقی مانده را نیز رنگ کنید. سپس می توانید مرحله قبل را در برداشتن براده ها تکرار کنید

حال محو کن را بردارید و به جان قسمت سیاه شده بیفتید. (البته با دقت که بیرون نزند!).محو کن را به صورت دایره ای حرکت دهید تا سطح یکنواخت تری بدست آورید. اگر براده های جدیدی از قسمت سیاه شده جدا شدند آنها را نیز با روش های گفته شده بردایید. در صورتی که کار به قدری ریز است که محو کن جوابگو نیست، می توانید از کاغذ های نازک روز نامه ای (یا حتی روزنامه) به جای آن استفاده کنید. کافی است یک تکه از این کاغذ را بردارید و چند بار آن را تا کنید، تا به یک گوشه ی تیز محکم برسید.

اگر محدوده سیاه رنگ بزرگ است برای رسیدن به سرعت و همچنین کیفیت بالا تر، همه کارها را انجام دهید با این تفاوت که به جای قلم کنته از زغال استفاده کنید.

خب این مرحله هم تمام شد اگر سیاهی ایجاد شده کافی نیست می توانید کل مرحله را تکرار کنید.

قدم سوم: ترسیم خطوط و نقطه ها
اگر در عکس شما خطوط و نقاط سیاه رنگ نیز وجود دارند می توانید کنته خود را کاملا تیز کرده و آنها را با دقت ترسیم کنید. می توانید از منحنی فرانسوی و شابلون های مختلف نیز استفاده کنید. اگر خطوط دارای گرادینت هستند، یعنی رفته رفته روشن تر و یا تیره تر می شوند باید سعی کنید با تنظیم فشار کنته آن را ایجاد کنید. شاسی را برگردانید و چند ضربه به پشت آن بزنید تا براده های احتمالی بریزند. پس از این کار دستمال کاغذی فشرده تمیز را بردارید و در امتداد خط کشیده شده بکشید.(گویی خط را دوباره و اینبار با دستمال می کشید.

اگر در مراحل کار جاهایی از کار سهوا تیره شد. می توانید با پاک کن خمیری آن ها را پاک کنید.

قدم چهارم: گذاشتن تیرگی ها با سطح متوسط و پایین تر
می خواهیم تیرگی های متوسط و پایین تر را ایجاد کنیم. اینجا شمایل نهایی کار کم کم شکل میگیرد. زغال را بردارید و روی یک کاغذ زبر بسابید و قسمتی از کاغذ را کاملا سیاه کنید. دستمال کاغذی را که به خوبی فشرده اید به این قسمت سیاه بمالید و سپس تیرگی که توسط آن ایجاد می شود را روی یک کاغذ سفید امتحان کنید. بدیهی است که با مالیدن آن روی کاغذ رفته رفته از این تیرگی کم می شود. موقعی که به تیرگی مطلوب رسیدید، آن را با دقت و بصورت دایره ای (مگر در قسمت های خاص که بافت خطی دارند) روی قسمت های مورد نظر کار بمالید. گرادینت ها را نیز باید با همین روش ایجاد کنید.می توانید دستمال را اطراف قسمت هایی که در مرحله دوم ایجاد کردید بکشید تا مرز های نا لازم را از بین ببرید.

قدم پنجم: کنترل کنتراست کلی
این مرحله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از فاصله دور به عکس و به طراحی خود نگاه کنید و ببینید که تیرگی و روشنی ها به درستی رعایت شده اند؟ به احتمال زیاد خواهید دید که نقاطی هستند که بیش از حد روشن گذاشته اید. عکس این موضوع به ندرت اتفاق می افتد زیرا احتیاط حین کار کردن باعث می شود از تیره کردن بهراسیم و آنقدر که باید تیره نکنیم. بعد از کنترل از دور و رفع ایرادات کلی کم کم نزدیک تر بیایید و جزئی تر شوید.

قدم ششم: استفاده از پاک کن خمیری
پاک کن خمیری مهم ترین پاک کن در این کار است و دو ویژگی مهم دارد. یک اینکه می تواند بسیار ریز و دقیق شود. کافی است تکه ای از آن را با انگشت به شکل یک قطره در بیاورید و از نوک آن استفاده کنید. و دو اینکه موقع پاک کردن و یا بهتر بگوییم، روشن کردن مرز غیر طبیعی از خود به جا نمی گذارد. روش درست استفاده به این منظور گذاشتن و برداشتن پاک کن به رو کاغذ و در صورت لزوم به روشنی بیشتر، حرکت دورانی آن است. اگر در مرحله پنجم متوجه شدید که قسمت هایی را بیش از حد نیاز تیره کرده اید،        با این روش آنها را روشن تر کنید. همچنین برای ایجاد روشنی های کوچک مانند لکه های روشن روی پوست، روشنی خط زیر چشم و… می توانید از نوک تیز پاک کن خمیری استفاده کنید.

ویژگی بسیار خوب دیگر این پاک کن عدم ایجاد پرز است.

قدم هفتم: استفاده از پاک کن پلاستیکی و سایر انواع پاک کن
پاک کن پلاستیکی نیز اهمیت خاصی در کار ما دارد. می توان گفت به لحاظ شیوه عمل نقطه مقابل پاک کن خمیری است. از آن بیشتر برای کشیدن مو و سایر خطوط شارپ استفاده می شود. می توانید آن را بریده، تکه ای با گوشه تیز ایجاد کنید و مدت ها از آن استفاده کنید. نوک تیز کنته در همکاری با این پاک کن مو های بسیار زیبایی ایجاد می کنند.  اگر سوژه شما مو دارد، می توانید هم اکنون به کشیدن آنها اقدام کنید. فقط یادتان باشد پس از استفاده مستقیم از کنته، حتما براده های ایجاد شده را به روش های گفته شده بزدایید.

پرز های ریز پاکن پلاستیکی را به آرامی با فرچه از روی کار کنار بزنید.

پاک کن کاربردی دیگری نیز به نام پاک کن برقی وجود دارد که کار پاک کن پلاستیکی را با قدرت روشن کنندگی بیشتری انجام می دهد. اگر امکان تهیه آن برایتان وجود دارد، توصیه می شود این کار را بکنید.

در نهایت پاک کن معمولی بیشتر برای پاک کردن به کار می رود تا روشن کردن. وقتی دارید سطحی را با دستمال تیره می کنید و سهوا یا ناچارا بعضی جاها به سطوح دیگر تجاوز می کنید، پاک کن معمولی بهترین گزینه برای پاک کردن سطح مذکور خواهد بود. این پاک کن را نیز برای دقت بیشتر بهتر است به صورت بریده و تیز استفاده کنید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”