ریتم آهنگ

میمیک بازیگری

میمیک بازیگری

میمیک در لغت به معنای حرکات و حالات چهرۀ بازیگر در هنگام بازی است.حالت چهره جنبه ای از کار بازیگر است. این چیزی است که برای داشتن یک اجرا به آن نیازمند هستید و مسلما نباید ماست باشید!!! شما باید هر چیزی که باعث می شود بازی شما بهتر شود را بررسی کنید. و این بررسی شامل بررسی جزئیات میمیک صورت و توضیح چگونگی عملکرد و تقویت کار آنها هم می شود.
یکی بود یکی نبود.. در سرزمین های دور پادشاهی زندگی می کرد که دختری بسیار زیبا داشت.دختر پادشاه از کمالات چیزی کم نداشت و تنها عیبی که باعث شده بود خودش را در اتاق زندانی کند این بود که صورتش ماست بود!! ( یعنی تو اگر خودت را می پاریدی که در چهره اش اثری از خنده پدیدار شود، فایده ای نداشت)

پادشاه برای درمان دخترش تمام طبیبان را حاضر کرد اما نتیجه ای حاصل نشد. سرانجام پادشاه گفت که  هر کس دخترش را درمان کند می تواند با او ازدواج کند. اینجا بود که یک دزد دریایی ماهر که آبان کفتاره نام داشت وارد شهر شد.
میمیک صورت، احساسی را منتقل می کند و در مورد شخصیت و نحوه واکنش آن شخصیت به موقعیت ، اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می دهد. همچنین ممکن است چیزی در مورد آن وضعیت به ما بگوید ، به عنوان مثال زمانی که شخصیت هنگام وقوع چیزی بسیار شوکه شود.
میمیک صورت یا حالات چهره همچنین می تواند احساسات واقعی شخصیت را منتقل کند.
برای مثال: یک شخصیت ممکن است از نظر کلامی چاپلوسی شخصیت دیگری را کند اما با استفاده از میمیک صورت خود احساس واقعی خود را به مخاطب نشان می دهد.
نکته جذاب اینکه : حالت چهره یک بازیگر ممکن است یک زیر متن یا معنای عمیق تری را نشان دهد که با آنچه آنها در صحنه می گویند یا انجام می دهند مغایرت دارد.
یه تمرین کوچولو: حالات صورت خود را جلوی آینه تمرین کنید تا ببینید چگونه احساسات مختلف را تفسیر می کنید .به واژه های مختلف موجود فکر کنید و سعی کنید از واژه ای جالب و دقیق برای آنچه می خواهید بیان کنید استفاده کنید. سعی کنید احساساتی مثل ( غم ، شادی، تعجب، حسادت ، ترس و…) را با میمیک صورت خود نشان دهید.
 

گرم کردن میمیک صورت
داشتن چهره ای انعطاف پذیر و رسا و بیانگر برای بازیگری مهم است ، به خصوص اگر در جلوی دوربین و از نمای نزدیک فیلمبرداری کنید. گرم کردن عضلات صورت می تواند کمک کند که صورت شما بیانگرتر باشد. در زیر چند تمرین ساده برای گرم کردن میمک شما آماده کرده ایم:
1– ماساژ . گرم کردن صورت را با ماساژ صورت آغاز کنید. با حرکات آهسته و دورانی برای شل شدن عضلات اطراف دهان ، چشم ها و پیشانی و..
2– از تکنیک “شیر / موش” استفاده کنید. جلوی آینه بایستید و تمام عضلات صورت را کشیده کنید. دهان خود را کاملاً باز کنید ، مانند شیر خروشان. سپس صورت خود را به صورت ملایم ، کوچک ، مانند موش کنید که به دنبال پنیر است( یا شبیه ماهی). این تمرین را تکرار کنید.
3– زبان. زبان خود را بیرون بیاورید وتا آنجا که می توانید آن را به سمت پایین بکشید ، سپس به سمت بالا ، سپس به اطراف. سپس دور دهان خود بچرخانید. انگار که یک شیرینی خوشمزه خورده اید.
4– زشت کردن. خودتان را تا جایی که می توانید زشت کنید( نگران نباش کسی نمی بینتت دختر خوب) می توانید این کار را صبح زود انجام دهید. حتی می توانید به جای آب زدن به صورتتان با زشت کردن خودتان را بیدار کنید و مایه سرگرمی خانواده باشید.

 

میمیک صورت در تئاتر و سینما
تفاوت روشنی در نحوه استفاده بازیگران از میمیک صورت در بازی بروی صحنه و بازی برای دوربین وجود دارد. ( می توانید 15 تفاوت بازیگری فیلم و تئاتر را از اینجا بخوانید) اجرای نمایش در سالن تماشاخانه ای بزرگ ممکن است به این معنی باشد که بسیاری از تماشاگران فاصله زیادی دارند و این وظیفه بازیگر است که نقش خود را متناسب با فضا و به طور موثری ایفا کند. حالات صورت ، مانند زبان بدن ، ممکن است افزایش یافته یا اغراق آمیز باشد تا اهداف شخصیت برای همه روشن باشد.
بازی برای دوربین بسیار متفاوت است. دوربین هر چشم به هم زدن و تغییر کمی بیان را ضبط می کند و بسیار نزدیک و صمیمی است. در بازی مقابل دوربین، حالت های صورت ممکن است ظریف تر باشند. حتی تغییر اندکی در جهت دید بازیگر می تواند نشانگر تغییر فکر باشد. برخی از بهترین بازیگران سینما و تلویزیون بسیار کم ” کار” می کنند. نباید در جلوی دوربین بیش از حد کار کنید . دوربین همه چیز را بزرگ می کند.
 


 نحوه توصیف میمیک صورت
دو دلیل وجود دارد که می خواهید میمیک های صورت را در یک اجرا توصیف کنید. اول: ممکن است شما برای نقش خودتان و بازی خودتان به دنبال توصیف حالات چهره خودتان هستید و اینکه در هنگام گفتن دیالوگ و عبارات خاص از چه حالتی استفاده کنید. دوم: ممکن است در بازی ای که تماشا کرده اید به دنبال توصیف کار یک بازیگر دیگر باشید.
-برای اینکه میمک صورت را توصیف کنید باید به اجزای سازنده صورت فکر کنید:
چشم ها
گوش ها
دماغ
دهان / لب
ابرو
چانه
گونه ها
پیشانی
چگونه می توانید از این موارد برای ساختن میمیک صورت خودتان استفاده کنید؟ برخی از این موارد تحرک بیشتری نسبت به بقیه موارد دارند ، اما همه آنها می توانند به بیان بدنی شما و حالت چهره شما کمک کنند.
برای مثال:
با شنیدن اینکه محسن گاو را فقط پونصد هزار تومان فروخته است ، لبهایم را جمع می کنم و چشمانم را تنگ می کنم و به او نگاه می کنم ، تا حرص و عصبانیتم را منتقل کنم .
 

 

چطور میمیک صورت را بنویسم:
توجه داشته باشید که در تفسیر و طراحی میمیک صورت خودتان نمی توانید در مورد هر حالت خیلی دقیق بنویسید. ولی می توانید نمایشنامه و فیلم نامه خود را به بخش های کوچکتری تقسیم کند و بر اساس حس آن بخش ها و کلمات کلیدی آن بخش ها میمیک صورت خودتان را طراحی کنید.
هنگام طراحی یک میمیک صورت خاص برای یک لحظه خاص به دو عنصر نیاز دارید:
1- جزییات میمیک صورت و حالت چهره تان
2- آنچه دیالوگ تان قصد دارد انتقال دهد
از یک نمایشنامه یا فیلم نامه به انتخاب خودتان یک دیالوگ را در نظر بگیرید. برای مثال:
در سراسر جهان ، مردم خواهند مرد ، این بیماری همه را دیوانه خواهد کرد. بجز بچه ها که با بادبادک هایشان بازی می کنند…
شما باید دستورالعمل های دقیقی را برای حالت چهره مورد نیاز برای به تصویر کشیدن موثر این دیالوگ بنویسید. و سپس طبق آن دستور العمل بازی کنید. اگر خوب و باور پذیر نبودند باید دوباره بنویسید تا به نتیجه مورد نظرتان برسید ( می توانید از شریک تمرینی و بازیگر مقابل تان بازخورد بگیرید )
برای مثال بالا : این دیالوگ با حالتی نوامیدانه آغاز می شود و بازیگر می تواند این را با نگاهی متفکرانه و عمیق از چهره و با چشمانی که ناامیدانه دوردست را نگاه می کنند، منتقل کند. هنگامی که به بادبادک ها می رسد باید حالت چهره اش نسبت به قبل تغییر کند. شاید یه لبخند تلخ…
می تونین با نمایشنامه ها و دیالوگ های مختلف، طراحی میمیک را تمرین کنین تا این کار به ناخودآگاه تون تبدیل بشه. 

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”