ریتم آهنگ

آغاز بازیگری

آغاز بازیگری

شروع بازیگری کاری دشوار است برای یک علاقه مند ،چرا که بازیگری امروزه حرفه شلوغ و شاید زیاده از حد پر ازدحامی است و رقابت در آن در بدست آوردن یک نقش،هر چند کوتاه، بسیار شدید است.وجود خیل عظیمی از بازیگران با تجربه باعث شده است که این موضوع تشدید گردد.
سالانه تعداد زیادی بازیگر از دانشگاه و آموزشگاه ها فارغ التحصیل می­شوند.طبق شرایط موجود، امروزه  بازیگر مبتدی باید کسی بیش از یک مبتدی باشد و حتی برای شروع بازیگری هم مقداری تجربه داشته باشد. این مطلب اهمیت آموزش بازیگری را بیش از پیش روشن می سازد.
این تجربه در حقیقت از خواندن متون و مطالعه و کسب تجربه از معلمان بدست می آید. در این مقاله ده نکته برای شروع بازیگری برایتان تدارک دیده ایم و دقت داشته باشید که ترتیب این نکات می­تواند یک مسیر کلی در اختیار شما قرار دهد.
 

1- آموزش ببینید.
بازیگر
شما هر چقدر هم استعداد داشته باشید اگر در جهت درستی هدایت نشود،نتیجه ای نخواهد داد.بازیگری یک تخصص است و باید فراگرفته شود. برای شروع بازیگری در صورت امکان در کلاس های آموزشی شرکت کنید و در آموزشگاههای معتبر ثبت نام کنید و یا از دوره های آنلاین و پکیج های آموزشی استفاده کنید.
این نکته نباید فراموش شود که :بازیگری یک تخصص است و باید فرا گرفته شود.بازیگر

 

2- باسواد شوید.
بازیگر
مسلما اگر دانش و بینش خودتان را در مورد بازیگری بهبود ببخشید دید گسترده تر و بازتری نسبت به کاری که می کنید خواهید داشت. از طرفی دانش و سواد این اعتماد به نفس را به شما میدهد که یک بازیگر مستقل و مولف باشید.
افراد زیادی عاشق بازیگری اند اما تا به حال یکبار هم کلمه بازیگری را در گوگل سرچ نکرده اند. یک کتاب هم در مورد آن نخوانده اند. یک ورکشاپ هم شرکت نکرده اند و همین سبب شده است بازیگری صرفا به عنوان رویا و یا یک هدف دست نیافتی برایشان درآید.
شک نداشته باشید برای هر کارگردانی کار کردن با یک بازیگر که کارش را بلد است بسیار خوشایند است. اگر به هر دلیلی امکان تجربه ی بازیگری در حال حاضر برایتان میسر نیست از لحاظ تئوری خودتان را قوی کنید. و شک نداشته باشید هزینه و زمانی که صرف آموختن بازیگری خواهید کرد بسیار ناچیزتر از هزینه و زمانی است که آنها را تجربه کنید.
بازیگر
 

3- تمرین،تمرین،تمرین
بازیگربه عنوان بازیگر ممکن است زمان زیادی بر سر پروژه های خودتان نباشید و بیکار باشید. باید در این زمان ها آمادگی خودتان رو حفظ کنید. مسلما بعد از گذراندن دوره ها و کلاس های آموزش بازیگری قراردادها به سمت شما سرازیر نخواهند شد. باید روی خودتان کار کنید و همواره توانایی های خودتان را افزایش دهید.
مونولوگ ها و قطعات جدید و متنوع را تمرین کنید( اتود بازیگری بزنید) و از این روند بازیگری و کشف کردن درون خودتان لذت ببرید. شک نکنید استعداد بازیگری به تنهایی کافی نیست. پارتی داشتن شما را اگر هم به جایی برساند موقتی است. سخت کوشی و بهترین بودن ساده ترین راه برای رسیدن به خواسته هایتان است. تمرین کنید.تمرین کنید.تمرین کنید.
 

4- تست بدهید
بازیگرهمواره برای تست بازیگری آماده باشید.حالا که تمرین کردید و به آمادگی کامل رسیدید حالا وقت آن شده است که تست بدهید و توانایی خودتان را بسنجید.یکی از مزیت های کلاس ها و دوره های آموزشی برای  شروع بازیگری می تواند این باشد که عموما هنرجویان در کارهای کارگاهی آموزشگاه بکار گرفته میشوند و فرصت تجربه کردن خواهید داشت.
پس از بالا بردن سواد خودتان و تمرینات مداوم حالا وقت آن است که قطعه هایی را برای تست بازیگری آماده داشته باشید. 

 

5- تجربه کنید
بازیگربازیگری یه کار کاملا عملی است.شک نداشته باشید با مطالعه انواع روش های بریدن چوب،نجار نخواهید شد. و بدون تمرین عملی هم بازیگر نخواهید شد. سعی کنید تجربه کنید.می توانید در کارهای دانشجویی و گروههای کوچتر فعالیت خودتان را آغاز و کسب تجربه کنید.قرار نیست در شروع بازیگری و اولین تجربه بازیگری تان، بازی در مقابل نوید محمد زاده در سالن تئاتر شهر باشد!
بازیگری آبان
 

 

6- یادگیری را یاد بگیرید
بازیگریادگیری با تماشا ابزاری بسیار قدرتمند است.اگر در گروه خودتان بازیگر با تجربه ای دارید او را زیر نظر داشته باشید و تمریناتش و روند کاری اش را بیاموزید. یک فرد باتجربه می تواند تجربه سال های فعالیتش را در اختیار شما قرار دهد و باعث پیشرفت شما گردد.
متواضع باشید.تا ندانید که هیچ نمی دانید،پیشرفت نخواهید کرد.بپرسید.زشت نیست.قشنگ است.
تشنه بازیگری باشید به چشمه های زلالی خواهید رسید.
بازیگری-یادگیری 

7- هدایت شوید
بازیگرشما بازیگر هستید. شما قرار است دنیای کارگردان را برایش بسازید و در جهت دنیای کارگردان حرکت کنید.مسلما هیچ کارگردانی دوست ندارد با بازیگری که هدایت نمی شود کار کند. گوش دهید و از کارگردان بپرسید و دنیایش را درک کنید و در همان جهت باشید.در برداشت خودتان تعصب نداشته باشید و ذهن تان را آزاد کنید.

8- ازصحنه و دوربین نترسید
بازیگرناگهان خود را روی صحنه می بینید و چشم های زیادی که به شما خیره شده اند و دو وزنه سنگین به نام دست که نمی دانید آنها را چکار کنید!. ترس اولیه از صحنه و دوربین در شروع بازیگری می تواند عذاب آور باشد ولی با تجربه بیشتر این ترس کمتر خواهد شد.
برای خلاصی از آن باید مثل یک بازیگر حرفه ای تمام تمرکز خودتان بر روی نقش خودتان باشد. به هیچ چیز دیگری فکر نکنید و از نوری که روی شما متمرکز شده است لذت ببرید و کارتان را انجام دهید و بدانید این ترس برای همه وجود دارد حتی کسانی که باتجربه اند. فقط باید یاد بگیرید که آن را مدیریت کنید.

9- بر متن مسلط باشید
بازیگرنمایشنامه و فیلم نامه را چندین بار بخوانید و هدف و منظور نویسنده را کشف کنید. آن قدر نمایشنامه را بخوانید که با روح و جانتان آمیخته شود و سپس از زاویه نقش خودتان بخوانید. اگر ابهامی در درک نمایشنامه و نقشتان دارید با کارگردان در میان بگذارید.شما به عنوان بازیگر باید نمایشنامه را کاملا درک کنید و نقشتان را با جزییات بشناسید. ( به نظرتان رنگ مورد علاقه اش چیست؟)

10-حرفه ای رفتار کنید
بازیگرزمان شناس باشید. بازیگری کاری کاملا گروهی است پس حتما در راس زمان مقرر حاضر شوید.زمان شناسی یکی از اصول بازیگر حرفه ای است.
تعهد داشته باشید. در یک گروه ممکن است اختلاف سلیقه های زیادی وجود داشته باشد و گاهی این اختلاف سلیقه منجر به مشاجره هم شود ولی به عنوان یک بازیگر حرفه ای باید به یاد داشته باشید که شما به کار متعهد باشید و تا پایان کار علی رغم وجود مشکلات همراه گروه بمانید.
مغرور نشوید و همواره شاگرد بمانید. غرور کاذب در شروع بازیگری فقط باعث توقف پیشرفت شما می شود. اعتماد به نفس لازمه بازیگری و بازیگر است ولی غرور کاذب با اعتماد به نفس تفاوت بسیار زیادی دارد.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”