ریتم آهنگ

گام‌های موثر برای پرورش استعداد بازیگری

گام‌های موثر برای پرورش استعداد بازیگری

در مطلب پیش رو به شما از گام‌های موثرتری برای پرورش استعدادهایتان صحبت می‌کنیم. اصولاً یادگیری بازیگری به‌صورت آکادمیک کمک زیادی در این مسیر به شما می‌کند. چه در دانشگاه و چه در کلاس‌های آزاد. البته ناگفته پیداست که تعداد کمی از این کلاس‌ها هستند که درس بازیگری را به صورت اصولی به شما می‌دهند.

نوید محمدزاده در فیلم بدون تاریخ بدون امضا

تکنیک بازیگری

اولین چیزی که تکنیک به ما می‌گوید این است که زندگی عادی خود را حفظ کنیم. یعنی چگونه راه برویم، چگونه غذا بخوریم و چگونه نگاه بکنیم. بعدازاین وارد اصول بازیگری یعنی مطالعات پی‌درپی که شناخت مراحلش می‌شویم. پیشنهاد ما به شما کتاب‌های زیر است که کمک بزرگی به شما در پیشرف‌تتان خواهد کرد:

  • تکنیک بازیگری، نویسنده استلا آدلر، ترجمه احمد دامود
  • شعبده بازیگری، بازیگری زندگی نیست، نویسنده رضا کیانیان
  • بازیگری: کلیات، نویسنده: میخائیل چخوف، ترجمه کیاسا ناظران
  • بازیگری در سینما، نویسنده جیمز نیرمور، ترجمه حمیدرضا منتظری
  • فنون بازیگری در تئاتر و سینما، نویسنده نورالدین استوار
  • بازیگری حرفه‌ای، روش آموزش بازیگری در دانشگاه نیویورک، نویسنده مدالین اولنک، ملیسا برودر، لی مایکل کان، ناتانیل پولاک، رابرت پرویتو، اسکات زیگلر با ترجمه احمد دامود

این‌ کتاب‌ها حداقل اطلاعات رشته بازیگری را در اختیار شما قرار خواهد داد. پس از کسب این دانش می‌توانید وارد کارهای عملی شوید. وارد هرجایی که شوید چه دانشگاه چه کلاس‌های آزاد این کتاب‌ها جزو درس‌های اولیه است که باید بلد باشید. نکاتی در مورد تعدادی از این کتاب‌ها در ادامه خواهد آمد.

بازیگری زندگی نیست، نمایش است

این کتاب مجموعه‌ایست از آموخته‌ها، یافته‌ها، تجربه‌ها و دل‌مشغولی‌های یک بازیگر، منتقد که محور عمومی گفته‌هایش بازیگری است. به همین بهانه گفتگویی هم با رضا کیانیان شده است برای رسیدن به شناخت هر چه‌بهتر این مقوله. بخشی از گفتگو وی از این ‌قرار است:

 

کیانیان بازیگری را به رانندگی تشبیه کرده که اوایلش بسیار سخت می‌توانید حرکت کنید و نیاز به تعلیم دارید. ولی اگر درست ادامه دهید چنان عادت می‌کنید که می‌توانید با بغل‌دستی‌تان درباره چکی که واخورده و به بانک رفته‌ای صحبت کنید. در ادامه می‌گوید بازیگری فن است و باید بروی یاد بگیری، درس بخوانی و آموزش بگیری چه خصوصی چه عمومی. وقتی‌که این‌ها را یاد بگیری باید آن سه ستون را همیشه یادت باشد. باید شعبده‌باز باشی، همیشه باید در آستین خودت چیزی برای غافل‌گیرکردن تماشاگر داشته باشی. و الا به چشم نمی‌آیی. در سینمای جهان بازیگرانی داریم که n تا نقش اول بازی کرده و سرشناس هستند ولی یک‌سری بازیگر هستند تا اسمشان می‌آید می‌گویی عجب بابا! این‌طوری می‌شود که آن غافلگیری را من انجام می‌دهم یعنی همین‌طور بی‌خودی نمی‌شود غافلگیری انجام داد.

تکنیک بازیگری استلا آدلر

استلا آدلر نویسنده و آموزگار مشهور آمریکایی در زمینه بازیگری و هنرهای نمایشی است. این کتاب به ۲۲ کلاس آموزشی تقسیم می‌شود. که موضوع‌های گوناگون مؤثر در فن بازیگری را بیان می‌کند. اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیارتان می‌گذارد. برای کسانی که تازه‌وارد این رشته می‌خواهند بشوند این کتاب یک دانشگاه است. او بازیگر را در هدایت نقشش کمک می‌کند. آموزش‌های او طوری‌ست که می‌توانید در پیدا کردن نقش توانمند شوید. این کتاب شامل بیست‌ودو کلاس آموزش بازیگری است. وی درباره بازیگری می‌گوید بازیگری کاری است لجوج و خودسر که توجه دائمی و برنامه کار سختی را طلب می‌کند. این کار برای افرادی است که قدم‌به‌قدم کار و پیشرفت می‌کنند. بازیگر باید شخصیتی را بیافریند که شب‌های پیاپی تماشاگر را با خود درگیر کند.

از نگاه آدلر اولین مفهومی که بازیگر باید به آن تسلط یابد این است: برداشتن مرزهای انسان. شما باید دیوارهای خود و بازیگران دیگر را فرو بریزید. این عمل در روی صحنه یک نوع احساس آزادی به شما می‌بخشد. او می‌گوید یکی از اولین کارهای بازیگر این است که خود را از تنگنای اظهارنظرهای دیگران رها سازد. هیچ‌کس نمی‌تواند به شما بگوید که جوان هستید یا پیر، زیبا هستید یا نه، موفق هستید یا نیستید. این‌ها معیارهایی هستند که شما باید خود برای خود خلق کنید. بازیگر باید قادر باشد که توانایی‌های خود را به‌سرعت فهرست کند: (به چند گزینه اشاره می‌شود)

  • بر روی بدن خود، بیان خود، ذهن خود و احساسات خود کار کنید.
  • حرفه بازیگر به بازیگر این فرصت را می‌دهد که به حداکثر آنچه در توان خود دارد دست یابد.
  • بازیگر خود مسئول رشد و موفقیت هنری خویش باشد.
  • صادق بودن مهم‌ترین چیز برای بازیگر است. صداقت خود را در اجرا حفظ کند (بازی خوب زمانی ارائه می‌شود که شما خودتان قانع شویدکه آنچه انجام می‌دهید حقیقت دارد)
 

در نگاه آدلر بر روی صحنه همچون زندگی رمز موفقیت و معیار ارزش‌ها این نیست که هستیم. بلکه این است که چه کنیم. همه‌ چیزهای دیگر تظاهر خودبینی و تکبر است. او در این کتاب درباره موقعیت اجتماعی و کار در صحنه و خیلی چیزهای دیگر حرف می‌زند. او می‌گوید: برای بازیگر مهم است که تفاوت بین طبقه اجتماعی خود و طبقه اجتماعی شخص بازی را بداند. بازیگر باید تخیلی آزاد و وسیعی داشته باشد که خودآگاهی بر آن سدی نزده باشد از تخیل خود تغذیه کنید.

بازیگریِ میخائیل چخوف

کتاب بازیگری میخائیل چخوف شامل ۱۱ فصل است. بدن و روانشناسی بازیگر، تخیل و شبیه‌سازی تصویرها، بداهه‌سازی و کارگروهی، ژست روانی، ساختمان نقش، شخصیت هنری، قوانین ترکیب‌بندی، گونه‌های تئاتری، پرداختن به نقش و نتیجه‌گیری. در این کتاب در هر فصل در صورت لزوم تمرین‌های عملی و تکمیلی خلاصه فصل‌ها برای درک و دریافت و عملی کردن تئوری‌ها آمده است. او تمریناتی را پیشنهاد داده است که می‌تواند خیلی کمکتان کند. از نظر چخوف بزرگ‌ترین مسئله برای بازیگر خودشناسی است.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”