ریتم آهنگ

موانع بازیگری در ایران چیست؟

موانع بازیگری در ایران چیست؟

به نظر شما رایج‌ترین سوال علاقه‌مندان و هنرجویان عرصه بازیگری چیست؟ شاید فکر کنید سوالاتی در مورد نحوه تمرین بازیگری یا شیوه درست بازی در برابر دوربین یا چیزهایی از این قبیل باشد؛ اما اینگونه نیست. سوال «من می‌تونم بازیگر بشم یا نه؟» مهمترین و اصلی‌ترین عبارتی است که ذهن تمام عاشقان بازیگری را به خودش معطوف کرده است. غافل از اینکه پاسخ این سوال نزد خود شماست. این یعنی شما هستید که باید سرانجام به این سوال پاسخ دهید و برای رسیدن به مرحله پاسخ دادن، باید با خودتان مواجه شوید. راهش چیست؟ به شما می‌گوییم. اما پیش از آن همگی باید بپذیریم که اصلی‌ترین مانع اهداف بزرگ خود ما هستیم و اگر در مسیر رویاهایمان قرار نمی‌گیریم حتما دلیلی دارد که به شخص خودمان باز می‌گردد. هیچ عامل بیرونی و ابدی نمی‌تواند در مسیر اهداف و رویاهای ما قرار گیرد؛ تا زمانی که خودمان به مسیر و آینده‌مان ایمان داشته باشیم و لحظه‌ای ناامید نشویم. بنابراین محدودیت‌ها و موانع را در خودمان جست‌و‌جو کنیم و ذهنمان را به هر آنچه ما را به هدف نزدیک می‌کند متمرکز کنیم. برای این کار باید با این محدودیت‌های ذهنی و تصورات اشتباهی که از دنیای بازیگری سینما و تئاتر وجود دارد آشنا شویم. 

 

مراحل آشنایی با رویای بازیگری

محدودیت ذهنی شما نخستین و مهمترین عاملی است که شما را از رسیدن به موفقیت باز می‌دارد. ابتدا در مسیر صحیح آشنایی با رویاهایتان قرار بگیرید بسنجید که رویای بازیگری صرفاً یک هوس کوتاه مدت بود یا واقعا به آن به چشم هدفی مهم نگاه می‌کنید. ببینید چه کاری یا رویایی زندگی شما را وقف خود کرده است؟ اگر این رویا بازیگری است مرحله اول را به خوبی سپری کردید اما هنوز مطمئن نیستید. میزان آگاهی و درک جامعه از واقعیت بازیگری و زندگی بازیگرها بسیار پایین است. پس باید میزان آگاهی خود را از حرفه بازیگری بالا ببرید و برای اینکار توصیه می‌کنیم با دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشگاهی یا دوره‌های آنلاین آغاز کنید. بسیاری از آموزشگاه‌ها پیش از آغاز دوره اصلی آموزش، دوره‌های مقدماتی سه‌ماهه یا حتی کمتر برگزار می‌کنند تا هنرجویان برگزیده را برای شرکت در دوره اصلی بشناسند. این دوره زمان بسیار خوبی است تا شما هم با این حرفه آشنا شوید. البته این دوره‌های کوتاه‌مدت بعضا با قیمت‌های بالایی برگزار می‌شود و البته در بعضی شهر‌ها دسترسی وجود دارد. اگر هزینه حضور و شرکت در این دوره‌ها برایتان کمی سخت است یا می‌خواهید در زمان سریعتری به نتیجه برسید به شما دوره‌های آنلاین را توصیه می‌کنیم. با تهیه دوره استعدادیابی و آموزش مبانی بازیگری با امین تارخ در سایت بانی‌کستر می‌تونین با پرداخت هزینه بسیار پایین در زمانی بسیار کوتاه‌تر از دوره‌های حضوری با واقعیت بازیگری و شرایط کار و تمرین آن آشنا شوید.

 

رمز پیروزی

اگر پس از تمرین بازیگری و آشنایی با مبانی بازیگری هنوز هم رویای بازیگر شدن در ذهن دارید باید به شما بگوییم که شما بازیگر هستید. فقط باید این را به بقیه هم ثابت کنید و اجازه دهید تا با نظرات و انتقاداتشان به شما کمک کنند. خودتان را در معرض دید افراد متخصص قرار دهید و برای این کار از آموزشگاه‌های بازیگری و متعاقباً تئاتر و فیلم کوتاه آغاز کنید و به سمت حرفه‌ای شدن پیش بروید. هیچ چیزی در مسیر اراده شما نخواهد بود و فراموش نکنید مسیر موفقیت شما شبیه به هیچکس نیست و مسیر موفقیت و کامیابی دیگران هم ارتباطی با شما ندارد. پس خودتان را با دیگران مقایسه نکنید! شاید داستان موفقیت شما نمونه متفاوتی باشد از آنچه تا امروز شنیده‌اید. هر اندازه تمرکز شما بر موفقیت‌ باشد، سرعت رشد بیشتری تجربه خواهید کرد. پس واهمه‌ای از تلاش نداشته باشید و شک نکنید زمان به سود شماست. این تنها شما هستید که می‌توانید میان خودتان و رویای بازیگری که در سر دارید بایستد. به‌طور منظم در مورد بازیگری مطالعه کنید و فیلم و تئاتر ببینید. به مراقب سلامت بدنتان باشید و هر روز تمرین حس و بدن و بیان کنید. رمز پیروزی شما در ممارست است.

مسیر نگرش تا موفقیت

توجه کنید آنچه بازیگران مطرح و شناخته‌شده را از دیگران متمایز می‌کند اعتماد و باوری است که به توانایی‌های خودشان دارند. این باور نخست نزد خودشان است و با سبک زندگی درست، زیست متناسب با حرفه بازیگری و شجاعت و جسارت شایسته این حرفه بهبود پیدا می‌کند. نتیجه این اراده فردی با تلاش و ممارست و البته نتیجه آثار به بقیه نیز منتقل می‌شود. همین موضوع به ایجاد ارتباط‌های هنری و ورود به گروه های مطرح سینمایی و تئاتری ختم خواهد شد. مشاهده کنید! چگونه با داشتن نگرش و اراده درست در مسیر موفقیت گام خواهید گذاشت.   

موانعی غیر‌واقعی در بازیگری

حتما شما هم شنیده‌اید برخی که خودشان هم بازیگر نیستند و هیچ شناختی از این حرفه ندارند می‌گویند که برای بازیگری باید پارتی داشته باشید! یا باید پول خرج کنید و بی‌ برو‌ برگرد زیبا و خوش قیافه باشید! یا بعضی موارد بی‌اساس دیگر مثل شانس و محل زندگی و تحصیلات و… که هیچ ارتباطی با واقعیت حرفه بازیگری ندارد و فقط و فقط باعث پاره‌ای محدودیت ذهنی بازدارنده در ذهن شما می‌شود. محدودیتی که فقط در ذهن شما وجود دارد و هرگز در جهان بیرون از این خبرها نیست. تمام بازیگران مطرح حال حاضر سینما و تئاتر ما با شایستگی و شعور و درک خودشان به این مرحله رسیده‌اند و اگر مورد توجه بودند به دلیل سال‌ها تلاش و پشتکارشان بوده‌ است. در این سلسله مطالب که عناوین آن را پایین‌تر می‌بینید که به شما از موانعی غیرواقعی در بازیگری می‌گوییم که تنها محدودیت‌هایی ذهنی است. سپس به شما توضیح می‌دهیم که چگونه در برابر این موانع ذهنی ایستادگی کنید و آن را به سود خودتان رقم بزنید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”