ریتم آهنگ

‌درباره‌ی کتاب معماری اسلامی اثر روبن هیلن برند

‌درباره‌ی کتاب معماری اسلامی اثر روبن هیلن برند

کتاب معماری اسلامی نوشته‌ی روبن هیلن برند برای نخستین بار در سال 1994 منتشر شد. نویسنده‌ی کتاب درباره‌ی این کتاب می‌نویسد: «کتاب حاضر فقط دیگاه یک فرد درباره‌ی معماری اسلامی را در برمی‌گیرد و ادعایی درباره خلاصه کردن دیدگاه‌هایی که درباره همین موضوع مورد قبول واقع شده‌اند، ندارد. بدیهی است که گام نهادن در راه تلاش و تمرین، قطعا بدون فایده نخواهد بود. شاید مهم‌ترین فایده‌ی آن بروز تدریجی و متناوب مطالب و انگاره‌ها و فرامحلی شدن کیفیت آن‌هاست. بر همین اساس است پراکندگی برخی از مطالب در متن کتاب نظیر یادآوری مداوم این موضوع که دین اسلام، و جامعه ویژه‌ای که پدید آورد، توانست فواصل زمانی و مکانی را به سادگی درنوردد. فایده‌ی دیگر این روش بررسی، که علیرغم شخصی بودن آن، ارزش گفتن را دارد، این است که هنگام مواجهه با چنین کمیت و تنوعی از آثار، حفظ درجه ثابتی از بی‌طرفی کامل غیر ممکن است. انسان نمی‌تواند در برابر همه‌ی آن‌ها به طور یکسان احساس شیفتگی کند. به همین دلیل، در انتخاب بناهای دلخواهم برای بحث مورد نظر؛ در حد معقولی احساس آزادی کردم.»

 

مروری بر فصل‌های کتاب معماری اسلامی

کتاب معماری اسلامی در هفت بخش اصلی نوشته شده است؛ هر کدام از این فصول به توضیح و توصیف بکی از مکان‌های اسلامی می‌پردازد.

فصل اول: قلمرو پژوهش: مسادل و رهیافت‌ها

فصل دوم: مسجد

فصل سوم: مناره

فصل چهارم: مدرسه

فصل پنجم: آرامگاه

فصل ششم:  کاروانسرا

فصل هفتم: کاخ

‌درباره‌ی روبن هیلن برند نویسنده‌ی کتاب معماری اسلامی

رابرت هیلن برند، استاد گروه هنر اسلامی در دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند، پس از اتمام تحصیلات خود در دانشگاه های کمبریج و آکسفورد، از سال 1971 به تدریس در گروه هنرهای زیبای دانشگاه ادینبورگ پرداخت و در سال 1989 ریاست گروه هنر اسلامی در این دانشگاه را برعهده گرفت. او در ابتدای کتاب معماری اسلامی می‌نویسد: «نگارش این کتاب برایم کاری از روی عشق بود و خوشحالم اعتراف کنم که در تمام زمانی که آن را فراهم می‌کردم معماری ایرانی، که سی و پنج سال مورد تحسین و مطالعه‌ام بود، در کانون توجه من قرار داشت و بسیار مناسب است که این کتاب به نخستین زبانی که ترجمه می‌شود زبان فارسی است.»

ترجمه‌ی کتاب معماری اسلامی به فارسی

انتشارات روزنه  کتاب معماری اسلامی را با ترجمه‌ی باقر آیت الله زاده شیرازی عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرارداده است. باقر آیت الله زاده شیرازی معمار، مرمت‌گر، استاد دانشگاه و چهره‌ی ماندگار عرصه معماری متولد اول شهریور 1315 بود. او از بنیان گذاران مرمت علمی بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی در ایران است. او از نوادگان میرزای شیرازی است، در نجف به‌دنیا آمد و تا چهار سالگی در نجف بود. باقر آیت الله زاده شیرازی در دوران جنگ جهانی دوم به ایران و تهران آمد و تحصیلاتش را در تهران آغاز کرد. او در سال 1335 دیپلم ریاضی خود را از دبیرستان دارالفنون گرفت و در سال 1342 مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. او در سال 1343 برای تکمیل تحصیلات خود به ایتالیا رفت و مدرک دکتری خود را در رشته مطالعه و مرمت بناها و بافت‌های تاریخی از دانشکده معماری دانشگاه رم گرفت. او از کلیدی‌ترین بنیان گذاران سازمان میراث فرهنگی ایران است. خدمات شایان باقر آیت الله زاده شیرازی در مرمت معماری ایران انکار ناپذیر است.   

کتاب معماری اسلامی مناسب چه کسانی است؟

این کتاب را به دانشجویان و علاقمندان به رشته‌ی معماری و مرمت توصیه می‌کنیم. شرح دقیق و به تفصیل مطالب این کتاب را تبدیل به یکی از مهم‌ترین کتب نوشته شده در باب معماری اسلامی کرده است.

  • کتاب معماری اسلامی در دسته‌ی کتاب‌های علمی قرار دارد.
  • کتاب معماری اسلامی مناسب برای گروه سنی بزرگسال است.
  • تعداد صفحات نسخه‌ی چاپی کتاب 636 صفحه است که با مطالعه‌ی روزانه 20 دقیقه می‌توانید این کتاب را در 32 روز بخوانید.
  • کتاب معماری اسلامی جزو کتاب‌های حجیم و بلند با موضوع علمی است. این کتاب برای افرادی که وقت بیشتری برای مطالعه دارند و می‌خواهند درزمینه‌ی علمی زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهند انتخاب مناسبی است.

در بخشی از کتاب معماری اسلامی می‌خوانیم

مدارس نخستین در خاور نزدیک

از این رو با کمی آسودگی، به بررسی مدارس خواهیم پرداخت که تحت این عنوان جای هیچگونه مناقشه‌ای ندارد. قدیمی‌ترین نمونه‌ مستقل و آزاد این‌گونه مدارس، مدرسه گوموشتگین در بوصره است مه تاریخ یاس آور متاخری 1136/530 را برخود دارد و در سوریه واقع شده است، منطقه‌ای که هنوز به بحث درباره‌ی آن نپرداخته‌ایم. به دنبال این مدرسه تعداد دیگری از مدارس باقیمانده در سوریه می‌آید که تاریخ همه‌ی آن‌ها به پیش از 700/1300 می‌رسد. شواهد مکتوب بر این امر تاکید دارند که این مدارس تنها بخشی از آن چیزی هستند که در این دوره ساخته شده و از آن زمان به بعد از بین رفته‌اند. برای مثال در شرح وقایع تفضیلی دمشق سده‌های میانه از هشتاد و دو مدرسه، و در گزارش خلاصه‌تر قرون وسطایی حلب از چهل و شش مدرسه یاد شده است.

 

آن‌چه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب معماری اسلامی اثر روبن هیلن برند بود.خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی علمی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”