ریتم آهنگ

زیلوفون

زیلوفون

زیلوفون یا زایلوفون (Xylophone) سازی از خانواده سازهای کوبه ای است. معنای «زیلوفون» در زبان یونانی «آوای چوبی» است. این ساز دارای قطعه‌هایی چوبی با طول‌های مختلف است که نت‌های گوناگون را اجرا می‌کنند.

هر نوار (قطعه) یک ایدیوفون است که به مقیاس زیروبمی موسیقیایی تنظیم و کوک می شود، چه در پنتاتونیک یا هپاتونیک در بسیاری از ابزارهای موسیقیایی آفریقایی و آسیایی، دیاتونیک در بسیاری از ابزارهای موسیقی کودکان غربی، و یا در نوع کروماتیک و رنگی برای استفاده در ارکستر.

اصطلاح زایلوفون به طور کلی می تواند در مورد تمام ابزارهایی نظیر ماریمبا، بلافون و حتی سمانترون به کار برود. با این حال، در ارکستر، اصطلاح زایلوفون به طور خاص به یک وسیله کروماتیک از محدوده زیروبمی بالاتر و طنین (صدای) خشک تر از ماریمبا اشاره دارد و این دو ابزار نباید با هم اشتباه گرفته شوند.

این اصطلاح نیز به طور رایج برای اشاره به ابزارهای مشابه از نوع لیتوفون و متالوفون استفاده می شود. به عنوان مثال، Pixiphone و بسیاری از اسباب بازی های مشابه که توسط سازندگان به عنوان زیلوفون شرح داده شده، به جای چوب دارای میله های فلزی هستند، و به همین ترتیب در ارگانولوژی به عنوان سنتور فرنگی شناخته شده است. زیلوفون های دارای میله های فلزی طنین صدای بیشتری نسبت به انواع چوبی تولید می کنند.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”