ریتم آهنگ

گرانترین لنز سونی و مشخصات فنی آن Sony FE 12-24mm f/2.8 GM Lens

گرانترین لنز سونی و مشخصات فنی آن Sony FE 12-24mm f/2.8 GM Lens

لنز سونی Sony FE 12-24mm f/2.8 GM Lens

در این متن قصد داریم با SONY FE 12-24MM F/2.8 GM یکی از لنزهای اولتراواید سونی و قابلیت‌های متنوع آن آشنا شویم. لنزی که در قابلیت‌های خود هواخواه متعددی دارد. یک جی‌مستر اولتراوایدِ حرفه‌ای برای افراد نازک‌بین دنیای تصویر که قدرت شگفت‌انگیزی در خلق تصاویر مطلوب با صحت رنگِ بالا دارد. این لنز از سری زوم شرکت سونی Sony است. کمتر کسی را می‌شود یافت که حداقل یکی از محصولات سونی را به دست نگرفته باشد. سری زوم معمولاً نیاز شما به چندین لنز در محدودۀ واید را رفع می‌کنند. بی‌شک با خواندن این متن و مشخصات این لنز دکمه ثبت سفارش را خواهید زد. با ما همراه باشید.

 

ویژگی‌های ظاهری لنز سونی Sony FE 12-24mm f/2.8 GM Lens

اندازه این لنز که به رنگ مشکی با رویۀ پلاستیکی با کیفیت و ظاهر چشمگیر عرضه می‌شود، در حدود 137 طول در 6/97 قطر به میلی‌متر است. وزن لنز 847 گرم است. همین خصوصیات نشان می‌دهد که سونی برای طراحی این لنز حساسیت بالایی به خرج داده است. با اینکه لنز از سری زوم این شرکت به شمار می‌آید و از عناصر اپتیکی متعددی تشکیل شده، وزن و اندازه‌ای با قابلیت حمل آسان دارد. بر روی بدنه یک حلقه تنظیم زوم Zoom Ring با مقاومت چرخش ایده‌آل، یک حلقه تنظیم فوکوس Focus Ring ، دکمه تغییر حالت فوکوس خودکار به دستی AF to MF و دکمه قفل کردن فوکوس Focus Hold Button قرار گرفته است.

جایگاه اتصال و سازگاری با دوربین‌های سونی فول‌فریم

این لنز دوربین از جایگاه اتصال FE بهره‌مند است. لنزهای Full E-mount، برای اتصال به انواع دوربین‌های فول‌فریم سونی نظیر a7 و a9 سازگاری دارد. همچنین این لنز را می‌توان به دوربین‌های APS-C نظیر a6000 متصل کرد، که در چنین حالتی کراپ فاکتور تغییر می‌کند.

بسته‌بندی SONY FE 12-24MM F/2.8 GM

بسته‌بندی این لنز با ابعاد 226 طول در 145 عرض در 130 ارتفاع شامل: بدنۀ اصلی لنز، درپوش جلویی لنز، درپوش عقبی لنز سونی مدل ALC-R1EM برای مراقبت از عناصر پشتی و قطعات الکترونیکی در مقابل گرد و غبار و هر نوع آت و آشغال، جعبۀ نگه‌داری لنز و یک Filter Cutting Template است. این بسته‌بندی 1333 گرم وزن دارد.

کاربری لنز سونی Sony FE 12-24mm f/2.8 GM Lens

این لنز سونی از دستۀ زوم این شرکت به حساب می‌آید. 6 فاصلۀ کانونی از اولتراواید 12 میلی‌متری تا واید 24 میلی‌متری در دسترس کاربر است. یک لنز زوم اما تخصصی شده برای ثبت تصاویر عریض با کیفیت بسیار قابل قبول است. تصویربردار محدودۀ خوبی برای تغییر عمق میدان در اختیار دارد. زاویه دید در این لنز واید 122 تا 84 درجه است.

محدودۀ بازشدگی دیافراگم Aperture Range از f/2.8‌ تا f/22‌ را در برمی‌گیرد. شما می‌توانید در شرایط نوری مختلفی تصاویری با وضوح بالا ثبت کنید و نگران مقدار نور ورودی به فضای سنسور نباشید. کنترل شما بر روی عمق میدان depth of field افزایش می‌یابد.

لنزهای G Master از باکیفیت‌ترین محصولات در شرکت سونی به شمار می‌آیند. طراحی و ساخت این لنزها چه از نظر عناصر اپتیکی و چه طراحی بدنه انتظار افراد نازک‌بین عرصۀ تصویر را چه در محیط‌های بیرونی و چه در فضای استودیویی برآورده می‌کند. با وجود عناصر اپتیکی متعدد وزن بسیار سبکی دارند. همچنین طراحی به گونه‌ای است که می‌توان هم در عکسبرداری و هم فیلم‌بردرای از چنین لنزهایی استفاده کرد.

عناصر اپتیکی متعدد برای تصحیح نور و رنگ

معمولاً لنزهای اولتراواید دچار ناهنجاری‌های تصویری هستند. زوایای سوژه‌ها در گوشۀ تصویر دچار اعوجاج شده و از حالت طبیعی خارج می‌شوند. لنزهای G Master با رعایت اصول تکنیکال و مهندسی تا حدود زیادی این نقص را جبران کرده‌اند. برای فراهم کردن قابلیت زوم و تغییر عمق میدان به دلخواه، سونی در SONY FE 12-24MM F/2.8 GM از 17 عنصر اپتیکی در 14 گروه مختلف برای طراحی و ساخت این لنز بهره برده است. برخی عناصر ویژه آن شامل: عنصرهای غیرکرویِ شدید XA، غیرکروی معمول، پراکنش به شدت پایین ویژه Super ED، و ED معمول است.

با این فناوری در طراحی و ساخت، نور وارده به لنز را تصحیح شده تا تصویر از نظر شکل و نور مخدوش نشود. بسیاری از ناهنجاری‌های رنگ و نور و اعوجاج نسبت زوایا با کیفیتی مطلوب ثبت می‌شوند. طراحی تعداد عناصر در گروه‌های مختلف تاثیر به سزایی در تصحیح خطای اپتیکی لنز دارد. همچنین سونی در طراحی به وزن توجه داشته که بیش از حد بالا نرود. ضد رطوبت و گرد و غبار است و از یک پوشش فلورین در عناصر جلویی استفاده شده است تا در شرایط مختلف آب و هوایی بتواند عملکرد مطلوب خود را حفظ کند. از یک هودلنز بهره‌مند است تا از ورود اشعه‌های مستقیم آفتاب ممانعت کند.

از پوشش Nano AR Coating II در لنز SONY FE 12-24MM F/2.8 GM استفاده شده است. این پوشش از رخداد پدیده‌های flare و ghosting جلوگیری می‌کند، که باعث ایجاد تصویر تار می‌شوند. چنین پدیده‌هایی زمانی شدت می‌گیرند که شرایط نوری شدید باشید، یا یک نورافشانی از پشت backlit داشته باشیم.

فوکوس خودکار با فناوری SONY FE 12-24MM F/2.8 GM

این لنز سونی از فناوری Linear Motor بهره‌مند است. چهار موتور جداگانه برای عملکرد فوکوس سریع، دقیق و بدون صدا را برای کاربر فراهم می‌کند. یک طراحی برای فوکوسی شناور که می‌توان از فاصلۀ 28 سانتی‌متری تا بی‌نهایت به آن تکیه کرد. حداکثر شاخص بزرگنمایی 0.14x است. در کنار این فوکوس اتوماتیک حرفه‌ای، شما می‌توانید به دلخواه خود و به صورت دستی در هر زمان بر روی سوژه مورد نظر خودتان فوکوس کنید.

لنز با 9 تیغه چرخشی دیافراگم

این ویژگی ساختاری به SONY FE 12-24MM F/2.8 GM قابلیت تار کردن ناحیۀ خارج از فوکوس out of focus را می‌دهد. این تاری دلخواه در تصویر در صورتی که ناحیه فوکوس وضوح کافی را داشته باشد،‌ جلوۀ زیبایی به چشم خواهد رساند.

ثبت تصاویر ماکرو

با اینکه این لنز جز دستۀ ماکرو به حساب نمی‌آید، می‌توان تصاویر ماکرو با وضوح نسبتا بالایی ثبت کرد. حداقل فاصله از سوژه در این حالت تصویربرداری، 28 سانتی‌متر خواهد بود. این لنز اساسا یک لنز الترواید به حساب می‌آید. یک دکمه قفل فوکوس بر روی بدنه لنز تعبیه شده تا به راحتی بتوانید از این قابلیت آن بهره‌مند شوید و کنترل بیش‌تری روی آن داشته باشید.

مزایا و معایب لنز SONY FE 12-24MM F/2.8 GM در مقایسه با مدل‌های مشابه چیست؟

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم قابلیت لنز SONY FE 12-24MM F/2.8 GM در تغییر فاصله کانونی است. همین ویژگی می‌تواند یک نقص به حساب آید. با اینکه تا حدود زیادی سونی در طراحی و ساخت دقت لازم را به خرج داده است، اما معمولاً بالاترین کیفیت توسط لنزهای پرایم بهتر حاصل می‌آید. آن‌ها برای یک منظور طراحی شده‌اند و همین موجب می‌شود برای همان منظور قدرتمند عمل کنند.

با این حال لنزهای سری GM با حساسیت و دقت بالایی ساخته و پرداخته شده‌اند. با وجود عناصر اپتیکی متعدد نقص‌های احتمالی جبران شده است. نزدیک‌ترین لنز به این مدل SONY FE 12-24MM F/4 GM است که تصاویر f/2.8 وضوح بیش‌تری دارند. تیرگی لبه‌های تصویر در f/2.8 کمتر است. همچنین اعوجاج و پدیدۀ flare در دو انتهای فاصلۀ کانونی برای f/2.8 کمتر است.

 

آیا لنز سونی Sony FE 12-24mm f/2.8 GM Lens برای شما مناسب است؟

این سوالی است که قطعاً پاسخ مشخصی ندارد. شما با توجه به نیاز خود می‌توانید محدودۀ فاصله کانونی مورد نیاز خود را در نظر داشته باشید. این لنز تا حدود زیادی می‌تواند نیاز شما به یک لنز اولتراواید تا واید برطرف کند و قابلیت چندین لنز را به طور همزمان دارد. با این لنز می‌توان در سبک‌های مختلفی تصویربرداری کرد: از مناظر طبیعی و حیات وحش گرفته تا معماری و ساختمان، پرتره‌های واید شارپ با پس‌زمینه تار (blurry) را نام برد. شما می‌توانید به این لنز برای عکاسی ورزشی هم اعتماد کنید. فناوری فوکوس اتوماتیک کاربر را قادر می‌سازد که فوراً میدان فوکوس خود را تغییر داده و تصاویر شارپ با وضوح بالایی را ثبت کنید.

  • مشخصات شاخص لنز سونی Sony FE 12-24mm f/2.8 GM Lens

  • فوکوس داخلی کم سر و صدا با تکنولوژی Linear Motor
  • دیستورشن و اعوجاج کم
  • ضد گرد و غبار و رطوبت (تا حدودی در مقابل باران و پاشیده شدن آب مقاومت دارد؛ برای تصویربرداری زیر آب طراحی نشده است)
  • دیافراگم با 9تیغه چرخشی (مناسب برای ثبت بوکه‌های شگفت‌انگیز)
  • پوشش‌ coating از جنس فلورین برای حفظ کیفیت نور دریافتی
  • فیلتر سایز: Gel Filter پشتی
  • مناسب برای عکاسی Still و فیلم‌برداری video

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”