ریتم آهنگ

عکاسی پانوراما با درون

عکاسی پانوراما با درون

عکاسی پانوراما با درون

در این مقاله به آموزش عکاسی پانوراما با درون خواهیم پرداخت و نکته‌هایی در مورد آن خواهیم گفت که باعث می‌شود عکس‌های جذاب‌تری داشته باشید.

درون‌ها ( که با نام پهباد یا هواپیمای بدون سرنشین نیز نامیده می‌شوند ) تکنولوژی جدیدی در صنعت عکاسی هستند که امکان دست‌یابی به زوایای عجیب و شگفت‌انگیز را برای ثبت عکس‌ها و فیلم‌های متفاوت به عکاسان و تصویر برداران می‌دهند. اگر چه بعضی از درون‌ها قابلیت اتصال دوربین دیجیتال را دارند، اما بسیاری از آن‌ها هنوز از این قابلیت محروم بوده و محدودیت رزولوشن و سایز حسگر آن‌ها در خیلی مواقع مشکل ساز خواهد بود. به عنوان مثال، تصاویری که توسط درون‌ها ثبت می‌شوند اغلب فاقد جزئیاتی هستند که برای چاپ در سایزهای بزرگ و با کیفیت بالا مورد نیاز است. به لطف توانایی‌های درون‌های جدید برای ثابت شدن در آسمان بدون هیچ گونه حرکتی، می‌توان با آن‌ها به عکاسی پانورامای افقی یا عمودی پرداخت.

در این مقاله، من ابتدا فرآیند ثبت یک عکس پانوراما با درون را خواهم گفت و سپس در مورد مراحل پس پردازش عکس صحبت خواهیم کرد که چگونه می‌توانید عکسی با رزولوشن بالا و جزئیات خوب داشته باشید و عکس‌ها را بدون مشکل به هم بدوزید. پس با ما تا انتهای مقاله ” آموزش عکاسی پانوراما با درون ” همراه باشید.

در قدم اول در مورد فاصله کانونی و مبحث نوردهی برایتان خواهم گفت.

فاصله کانونی، فوکوس و تنظیمات اکسپوژر یا نوردهی

فرآیند عکاسی هوایی با یک درون می‌تواند تا حدودی پیچیده و پر دردسر باشد، زیرا تعداد زیادی متغیر در این مقوله وجود دارد. اول از همه، شما باید به فاصله کانونی درون خود نگاه کنید و ببینید چه نوع عکاسی پانورامایی را می‌توانید با آن انجام دهید ( معمولا، طول فاصله کانونی لنز درون‌ها، برای ژانر عکاسی هوایی مناسب است ). در حالی که اکثر درون‌های موجود در بازار به یک لنز با زاویه دید وسیع ( معمولا 24 و 28 میلیمتر FoV همانند سنسورهای فول فریم ) مجهز هستند، برخی از آنها دارای لنزهایی با فاصله کانونی طولانی بوده و یا حتی محدوده زوم مشخصی را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، Mavic 2 Zoom دارای محدوده فاصله کانونی معادل 24 – 48 میلی‌متر است که می‌تواند برای ثبت پانورامای هوایی بسیار مفید باشد.

احتمالا الآن این سوال در ذهن شما ایجاد شده که چرا لنزهای زوم برای عکاسی پانورامای هوایی مناسب‌تر است؟ دلیل اصلی این امر این است که عکاسی پانوراما بر روی یک سه پایه با یک لنز عریض، می‌تواند در مرحله پس پردازش شما را به مشکل انداخته و تحریف یا اعوجاج در عکستان به وجود بیاورد. به همین دلیل جزییات و دقت در پانوراماهایی که با فاصله کانونی زیاد گرفته شده‌اند بهتر است. بنابراین اگر درون شما قابلیت زوم را ارئه می‌دهد، قبل از شروع عکاسی پانوراما زوم کرده و سپس عکس‌هایتان را ثبت کنید.

دومین متغیری که باید در نظر بگیرید دیافراگم است. در حالی که بسیاری از درون‌ها دارای یک دیافراگم ثابت هستند، درون‌های پیشرفته ممکن است کنترل کامل دیافراگم را ارائه دهند. این موضوع به شما این امکان را می‌دهد که کنترل بهتری بر روی نورگیری و عمق میدان داشته باشید. اگر درون شما این امکان را داشته باشد، توصیه من این است که دیافراگم را کوچک کنید تا بهترین جزئیات را به شما بدهد. البته بدیهی است که به شرایط عکسبرداری بستگی دارد، اگر نور کافی نداشید، بهتر است از دیافراگم گسترده‌تر و سرعت شاتر کم‌تری استفاده کنید.

مورد بعدی سرعت شاتر است. اندازه کلی و وزن درون‌ها باعث می‌شود تا پایداری آن‌ها در هوا، به ویژه هنگامی که بادهای شدیدی می‌آید کمی سخت باشد ( به طور کلی، درون‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر پایداری بیشتری نسبت به همتایان قابل حمل و سبک وزن خود دارند ). در نتیجه، سرعت شاتر انتخابی شما به طور عمده به عوامل مختلفی بستگی دارد، از قبیل شرایط عکاسی، اندازه یا وزن درون شما و پایداری آن هنگام شناور شدن در هوا. حتی بعضی از درون‌ها حالت سه پایه را ارائه می‌دهند. این بدان معنی نیست که شما می‌توانید به مواجهه با بادهای سنگین و شدید بپردازید، بلکه چیزهایی مانند ارتعاشات موتور درون و بادهای معمولی که می‌تواند لرزش‌هایی را در عکس به وجود بیاورد که عملا عکستان غیر قابل استفاده بشود را کنترل کرده و از بین می‌برد.

عکاسی پانوراما

از آنجا که هدف این است که یک تصویر پانوراما با وضوح و گستره دینامیکی بالا داشته باشیم، همیشه مطمئن شوید که پایین‌ترین میزان ممکن ISO را انتخاب کنید، که معمولا چیزی در حدود ISO 100 است. همچنین اطمینان حاصل کنید که Auto ISO را خاموش کرده‌اید. این حالت ساحت و ترکیب عکس را در لایت روم بشدت سخت می‌کند.

در نهایت مطمئن شوید که قبل از اولین عکسی که می‌خواهید ثبت کنید ( به طور معمول با ضربه زدن بر روی بخشی از صحنه که دارای کنتراست کافی است این عمل بهتر انجام می‌شود )، به درستی فوکوس کرده و وضوح کامل را بدست آورده‌اید. مخصوصا اگر از زوم استفاده می‌کنید. در نهایت شما انتظار تعدادی عکس با وضوح بالا را خواهید داشت، نه یکسری عکس با فوکوس غلط و پیش زمینه تار !

یک نکته مهم دیگر در عکاسی پانوراما این است که توجه داشته باشید در تمام مسیر پانوراما پیش زمینه و پس زمینه ثابت باشد و تنظیمات نیاز به تغییر نداشته باشد. این بدان معنی است که اگر از یک سمت به سمت دیگر حرکت کردید، در تمام طول مسیر از یک نوردهی استفاده کنید و تنظیمات ایزو را روی یک عدد مشخص قرار دهید و در مسیر تغییری در آن ایجاد نکنید. اگر یک قسمت از آسمان بیش از حد روشن باشد، ممکن است بخواهید سرعت شاتر خود را برای کاهش نور، افزایش دهید تا از پدیده Over Exposure جلوگیری کنید، اما این‌کار غلط است. به خاطر داشته باشید که شما به جای استفاده از یک دوربین دیجیتال ، در حال استفاده از یک درون هستید که ممکن است محدوده داینامیکی بسیار کمتری داشته و سایه‌های شما را محدود کند. بنابراین، تنظیمات خود را عاقلانه انتخاب کنید.

برای عکاسی پانوراما با درون توجه داشته باشید که همیشه از فرمت خام RAW استفاده کنید. همچنین، به تنظیمات کراپ تصویر توجه کنید، مطمئن شوید که تصاویر خود را برش نمی‌دهید و نسبت ابعاد اصلی سنسور درون خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر از پهپاد DJI Mavic استفاده می‌کنید، باید نسبت ابعاد 4 : 3 را انتخاب کنید، زیرا این نسبت، نسبت بومی و اصلی سنسور این درون است. انتخاب نسبت ابعاد مختلف ممکن است در نهایت باعث برش خوردن تصویر RAW شما شود، که این قطعا چیزی نیست که شما می‌خواهید!

فرمت عکس / تنظیمات کراپ

شرایط عکاسی

بدون شک می‌توان گفت که شرایط عکاسی برای ثبت عکس‌های پانورامای هوایی بسیار مهم است. در حالی که وزش باد ثابت ممکن است برای درون‌ها چالش بزرگی نباشد و بتوانند با آن مقابله کنند، اما بادهای ناگهانی و شدید می‌توانند به شدت درون را تحت تاثیر قرار داده و تصویر پانوراما را بهم بریزند. بنابراین بهتر است از چنین شرایطی اجتناب کنید. یکی دیگر از چیزهایی که باید در نظر داشت دمای هواست. دمای کم و هوای سرد در ارتفاعات زیاد می‌توانند به درون آسیب زده و یا حتی آن را بسوزاند. دقت داشته باشید که باتری‌ها در محیط‌های سرد به خوبی کار نمی‌کنند و اگر شما به درستی برنامه ریزی نکنید، ممکن است به اندازه کافی وقت برای ثبت یک پانورامای عالی نداشته باشید.

در نهایت اگر در حال عکاسی پانوراما با درون از یک محیط عریض و گسترده هستید، باید توجه داشته باشید در طول مسیر نور تغییر زیادی نداشته باشد. بنابراین ممکن است عکاسی پانوراما با درون در هنگام غروب یا طلوع آفتاب ایده‌آل نباشد. توصیه من این است که همیشه هنگام ثبت عکس از طلوع یا غروب خورشید، ابتدا چند شات برای آزمایش ثبت کنید و سپس اگر شرایط برای عکاسی را مطلوب ارزیابی کردید، به عکاسی ادامه دهید. وگرنه بهتر است زمان دیگری را برای ثبت پانوراما با درون انتخاب کنید.

پانورامای افقی، عمودی و چند وجهی

با توجه به اینکه درون شما لنزی با فاصله کانونی ثابت یا متغیر داشته و اینکه می‌توان با آن زوم کرد یا خیر، باید بین حالت‌های مختلف پانوراما انتخاب کنید. پانورامای هوایی افقی معمولا شامل دو یا چند تصویر در یک ردیف است که منجر به یک تصویر پانورامای افقی نازک می‌شود. پانورامای افقی آسان‌ترین نوع پانوراماست، زیرا همه‌ی آن چیزی که لازم است انجام دهید این است که دوربین را از سمت چپ به راست یا برعکس چرخانده و سپس تصاویر را با 20 تا 30 درصد همپوشانی به هم متصل کنید.

عکاسی پانوراما با درون

پانورامای عمودی معمولا با دو یا چند تصویر در محور عمودی ساخته شده که در نهایت منجر به یک پانورامای عمودی می‌شود که گاهی اوقات به صورت ” vertorama ” نامیده می‌شود. اگر هدف شما گرفتن تصویری عمودی و نازک است، که پیش زمینه و آسمان را نشان دهد، ثبت یک تصویر وتروراما نسبتا آسان است و می‌توانید با هر درونی عکاسی کنید. هنگام استفاده از لنزهایی با زاویه دید عریض، توصیه من این است که میزان همپوشانی بین تصاویر را روی 50٪ یا کمی بیشتر قرار داده و عکاسی کنید.

 

عکاسی پانورامای هوایی

یک پانورامای هوایی چند سطحی یا چند وجهی پیچیده‌ترین نوع پانوراماست. این نوع پانوراما نیاز به برنامه ریزی مناسبی داشته و بسته به فاصله کانونی لنز دوربین ، ممکن است نیاز به همپوشانی زیادی داشته باشد، علاوه بر کمی اصلاح اعوجاج در نرم افزارهای ادیت عکس در مرحله پس پردازش مانند فتوشاپ. برای عکاسی پانوراما با درون در چند جهت، نیاز به تمرین زیادی دارید. اما هنگامی که یاد می‌گیرید چگونه به صورت صحیح همپوشانی کرده و عکاسی کنید، این کار لذت بخش شده و نتایج خوبی هم به همراه خواهد داشت. بهترین درون‌ها برای عکاسی پانوراما در چند جهت، درون‌هایی هستند که لنزهایی با فاصله کانونی 35 میلی‌متر یا بلندتر دارند.

برای عکاسی پانورامای چند وجهی، من شخصا از سمت چپ و بالای قاب ( معمولا آسمان، با قسمت کوچکی از زمین ) شروع می‌کنم، سپس یک دسته از تصاویر افقی که حداقل 50٪ با هم همپوشانی دارند، تا زمانی که به کمی بیشتر از کادر مورد نظر برسم، سپس جهت را کمی تغییر داده و به همان شیوه از راست به چپ حرکت می‌کنم. بسته به صحنه و نوع درونی که من استفاده می‌کنم، بین 2 تا 5 ردیف عکس ثبت می‌کنم که می‌تواند تصاویری با گستردگی بیش از 10،000 پیکسل داشته باشد.

همپوشانی و اتصال تصاویر پانورامای هوایی

در ادامه مقاله ” آموزش عکاسی پانوراما با درون ” به توضیحاتی در مورد شیوه همپوشانی عکس‌های ثبت شده با درون، در محیط فتوشاپ و لایت روم خواهیم پرداخت.
ساخت پانوراما در لایت روم

فرآیند اتصال تصاویر پانورامای هوایی با لنزهای طولانی، واقعا متفاوت از آنچیزی است که معمولا در نرم‌افزارهایی مانند ادوب لایت روم یا فتوشاپ انجام می‌شود. ابتدا شما فقط تصاویری را که می‌خواهید به هم متصل شوند، انتخاب کنید. سپس از ابزار ادغام پانوراما ( panorama merge tool ) برای ایجاد یک تصویر کروی، افقی یا عمودی به صورت پانوراما استفاده کنید.

وقتی عکس‌ها را به هم متصل می‌کنید در نهایت به عکسی زیبا مثل تصویر زیر خواهید رسید که انگار با یک لنز زاویه باز یا همان لنز واید ثبت شده است:

ساخت پانوراما در لایت روم

 

بسته به سوژه‌ای که از آن عکاسی می‌کنید ممکن است عملیات همپوشانی به درستی انجام نشود. به خصوص اگر شامل خطوط مستقیم یا زاویه دار زیادی باشد، مثل ژانر عکاسی معماری. با این حال، هنگام عکاسی از مناظر، یک تصویر شدیدا تحریف شده بدست خواهد آمد که ظاهری ثابت خواهد داشت و همپوشانی خوبی می‌گیرد. همچنین ابزار اصلاح اعوجاج نیز در روند کلی و نتیجه نهایی بسیار تاثیر گذار خواهد بود ( تحریف و اغراق در بعضی مواقع باعث خواهد شد تصویر به شکل واقعی نبوده و کمی با دنیای حقیقی تفاوت داشته باشد ).

برای از بین رفتن این مشکل باید از ابزار ” Adaptive Wide Angle ” در فتوشاپ استفاده کنید. به شخصه خود من با روش زیر این‌کار را انجام می‌دهم:

  • تمام تصاویر خام را در لایت روم ویرایش کرده و با هم ادغام می‌کنم؛
  • ویرایش‌های اصلی را نیز در لایت روم انجام می‌دهم، شامل اصلاح تراز سفیدی یا هایلایت و نوردهی؛
  • حالا تصویر را در فتوشاپ باز می‌کنم؛
  • از ابزار “Adaptive Wide Angle” برای رسیدگی به مسائل مربوط به تحریف استفاده می‌کنم؛
  • در آخر ویرایش‌های نهایی را در فتوشاپ انجام داده و خروجی می‌گیرم.

بیایید به صورت تصویری به نحوه کار کردن با ابزار ” Adaptive Wide Angle ” که با فتوشاپ نسخه CC سازگار است، نگاهی بیاندازیم. هنگامی که این ابزار را انتخاب کردید، روی ابزار “ Constraint Tool ” در سمت چپ پنجره کلیک کنید، سپس یک خط را بین نواحی منحنی ایجاد کنید، اما دقت داشته باشید که این خط باید مستقیم باشد. در تصویر بالا، می‌دانم که ارتفاع قله‌ی کوه‌ها بیشتر باید باشد و ارتفاع بخش‌های دره کمتر، بنابراین من با کشیدن یک خط از یکی از قله‌ها به سمت یک قله دیگر شروع کردم. همانطور که در عکس زیر می‌توانید مشاهده کنید:

ساخت پانوراما در فتوشاپ

 

نگه داشتن دکمه ” Shift ” قبل از قرار دادن انتهای دیگر، فتوشاپ را مجبور می‌کند که سطوح را نسبت به تمام منظره تنظیم کند. پس از گذشتن از اولین قله، من همین کار را با دامنه کوه دوم هم انجام دادم. من این کار را برای تمام محدوده کوه تکرار کردم، سپس خطوط منحنی در دو طرف کوه را اصلاح کردم، همانطور که در زیر نشان داده شده است:

ساخت پانوراما در نرم افزار فتوشاپ

در آخر دکمه OK را برای ذخیره و بستن ابزار کلیک کردم. فضای خالی زیادی در اطراف تصویر وجود داشت که من بعدا با استفاده از ابزار ” crop tool ” فتوشاپ آن‌ها را نیز از بین بردم. مناطقی از آسمان که خالی بود را با ابزار ” Content Aware Fill tool ” پر کردم که نتیجه بسیار خوبی داشت. پس از آن اندکی تنظیمات مختلف بر روی تصویر انجام دادم و تصویر نهایی به صورت زیر در آمد.

عکاسی پانوراما با هلی شات

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”