ریتم آهنگ

راهنمای خرید آداپتور لنز درباره تبدیل لنز چه می‌دانید؟

راهنمای خرید آداپتور لنز درباره تبدیل لنز چه می‌دانید؟

 

آداپتور لنزعکاس‌های حرفه‌‌ای و پیشرفته یا عکاس‌هایی که بخشی از مسیر دنیای عکاسی را طی کردند، همیشه یک مشکل دارند. این که لنز جدید می‌خرند اما نمی‌توانند به بدنه دوربین قبلی خودشان وصل کنند. چرا؟! چون هر کدام از لنزهایی که در بازار وجود دارد توسط برندهای مختلف تولید می‌شود و برندها هم برای این که فروش بیشتری داشته باشند، فقط برای بدنه دوربین تولیدی خودشان، لنز طراحی می‌کنند. اما آیا اینجا نقطه آخر است؟! یعنی باید به سراغ یک بدنه دوربین دیگر برویم و میلیون‌ها تومان هزینه کنیم؟؟؟! با وجود وسیله‌‌ای به نام آداپتور لنز، قطعا نه!

اگر اسم آداپتور یا تبدیل لنز را شنیدید که خوش شانس بودید؛ اما اگر نشنیدید، به جای خرید بدنه دوربین جدید، در این بخش همراه ما باشید تا لنزهایی که خریده‌‌‌اید یا می‌خرید، بی‌استفاده نمانند!

آداپتور لنز یا تبدیل لنز چیست؟

آداپتور لنز یک قطعه نستباً کوچک و به اندازه دهانه لنز است که به شما اجازه می‌دهد یک لنز و دوربین را که با یکدیگر سازگار نیستند، به هم متصل کنید. در واقع این وسیله جانبی دوربین، می‌تواند پلی برای استفاده از لنزهای مختلف روی یک بدنه باشد. پس قطعاً باید آن را در دسته لوازم جانبی ضروری در دنیای عکاسی معرفی کرد. این رابط به شکل کاملاً استاندارد تهیه می‌شود تا اتصال لنز به دوربین کاملاً دقیق و ایمن باشد.

آداپتور لنزجالب است بدانید که برخی از آداپتورهای لنز فقط برای اتصال مکانیکی لنز و بدنه دوربین ناسازگار به کار نمی‌روند. این تجهیزات با توجه به طراحی خود می‌توانند عملکردهای مختلفی مثل کاهش فاصله کانونی، افزایش سرعت عکاسی و در اختیار گذاشتن فیلترها را هم فراهم کنند.

برندهای مختلفی در بازار ایران و جهان وجود دارند که آداپتور لنز طراحی می‌کنند. اساسی‌‌‌‌ترین تفاوت تنوع موجود در این بازار، به اندازه آداپتور مربوط می‌شود. در وهله بعدی باید به عملکردهای مختلف آداپتور هم توجه داشت. در ادامه بیشتر با این تجهیزات جانبی دوست داشتنی برای عکاسان حرفه‌‌ای آشنا می‌شویم.

یک آداپتور لنز چه کاربردی دارد؟

بیشترین کارایی و کاربرد آداپتورهای لنز به امکانی که برای اتصال لنزها به بدنه‌های مختلف فراهم می‌کنند، مربوط است. البته باید گفت که این اتصال آنقدر که در بیان آسان به نظر می‌رسد، در طراحی ساده نیست. تولیدکنندگان مختلفی که این آداپتورها را طراحی می‌کنند باید دقت زیادی به نحوه سوار شدن لنز و اتصال داشته باشند. چرا که در غیر این صورت باید با لنزهای گران قیمت خود خداحافظی تلخی داشته باشید!

آداپتور لنزاین روزها بیشتر آداپتورهای لنزها این گونه کار می‌کنند که باید لنز را در جهت خاصی قرار داده و مقداری، مثلاً حدود 45 تا 90 درجه بچرخانید تا کاملاً ثابت شود؛ سپس سر دیگر آداپتور به بدنه دوربین متصل می‌شود. حلقه چرخشی خودکاری که در این تجهیزات استفاده می‌شود، اتصال را ساده‌‌‌‌تر می‌کند. یعنی قرار نیست ساعت‌ها با آن دست و پنجه نرم کنید تا لنز و دوربین به یکدیگر وصل شوند. برعکس، خیلی سریع و راحت اول لنز را به آداپتور وصل کرده و بعد آن را روی دوربین سوار می‌کنید.

برای این که بیشتر با این لوازم جانبی ضروری آشنا شوید، نگاهی به ساختار داخلی و عملکرد آن می‌اندازیم تا در زمان خرید آداپتور لنز هم حواستان باشد که به کیفیت آن توجه کنید.

آداپتور لنز

آشنایی با ساختار تبدیل لنز

تبدیل لنزهای قدیمی، ساختاری حلقه مانند داشتند که فقط یک لنز از کمپانی x را به یک دوربین از کمپانی y متصل می‌کردند. در واقع با این کار لنز روی بدنه دوربین سوار می‌شد، اما هیچ گونه دسترسی به فوکوس و دیافراگم وجود نداشت. این آداپتورها در دهه 70 میلادی استفاده می‌شدند و یکی از معروف‌‌‌‌ترین نمونه‌ها هم حلقه آداپتور T-Mount بود. برای استفاده از این حلقه‌های تبدیل لنز لازم بود که عکاس به صورت دستی برای هر شات خودش، دیافراگم را باز و بسته کند. اما آداپتورهای لنز امروزی چه می‌کنند!؟

آداپتور لنزساختار تبدیل لنز همچنان شبیه به حلقه است که اتصالاتی در دو طرف آن طراحی کرده‌اند. این اتصالات که معمولاً نر و ماده هستند برای اتصال به بخش خاصی طراحی شدند. معمولاً اتصال نر فقط روی دوربین سوار شده و اتصال ماده برای قرارگیری لنز است. در مرکز این وسیله هم یک دهانه تعبیه شده تا نور از آن عبور کرده و به سنسور تصویر برسد.

یک تبدیل لنز با توجه به فاصله کانونی فالنج یا همان focal length مربوط به لنز و دوربین می‌تواند کوتاه یا بلند باشد. این طور بگوییم که: فاصله کانونی فالنج مهم‌‌‌‌ترین پارامتری است که تعیین می‌کند می‌توان لنزی را با یک بدنه سازگار کرد یا نه. معمولاً دوربین‌هایی که فاصله کانونی فالنج کمتری داشته باشند می‌توانند با تعداد بیشتری از لنزها سازگار شوند. در واقع این پارامتر نشان دهنده فضای کافی برای اتصال آداپتور لنز است.

آداپتور لنزهر چند انواع تبدیل لنز امروزی، مشکلات مختلف را شناسایی و راه حلی برای آن تعبیه کرده‌اند. مثلاً زمانی که یک لنز با فاصله کانونی کوتاه را به یک بدنه با فاصله کانونی بلند متصل می‌کنید، نمی‌توانید فوکوس بی نهایت داشته باشید. اما برخی از آداپتورها طراحی شدند که یک عنصر اپتیکال درون خود دارند و می‌توانند به عنوان تله کانورتر عمل کنند. یعنی میزان نوری که به سنسور می‌رسد را کم می‌کنند تا امکان عکاسی تله فراهم شود.

حالا که با ساختار و عملکرد این ابزار کمکی آشنا شدیم، برویم سراغ استفاده از آداپتور لنز! آماده‌اید؟

چطور از آداپتور لنز استفاده کنیم؟!

آداپتور لنزشاید تبدیل لنز امکان استفاده از لنزهای مختلف را با دوربین‌های متفاوت برای شما فراهم کند. اما بی عیب هم نیست. در واقع مشکل اصلی آداپتورها این است که در عملکرد دوربین اختلال ایجاد می‌کنند. به همین دلیل باید پیش از عکاسی برخی از تنظیمات را خودتان به شکل دستی انجام دهید. چرا که در حال حاضر اکثر تبدیل لنزهایی که در بازار وجود دارند، امکان ارتباط الکترونیک از لنز به دوربین را فراهم نمی‌کنند. بنابراین باید توقع داشته باشید که امکاناتی مثل فوکوس اتوماتیک را از دست خواهید داد.

البته برخی از آداپتور لنزها این امکان را فراهم می‌کنند؛ اما برای خرید این مدل تبدیل لنزها باید هزینه زیادی بپردازید. البته تنوع آنها هم کمتر است و شاید مجبور باشید بیشتر دنبال مدل مورد نظر خودتان بگردید.

بگذارید یک حقیقت را به شما بگوییم. بسیاری از عکاسان تصور می‌کنند خرید آداپتور لنزی که امکان فوکوس و ارتباطات الکترونیکی را فراهم کند بهتر است. اما استفاده از این مدل‌ها همیشه هم ساده نیست. یعنی حتی شاید بعد از خرید این تجهیزات مجبور باشید به تنظیمات دستی برگردید.

چطور تنظیمات دستی دوربین را برای استفاده از تبدیل لنز تنظیم کنیم؟

آداپتور لنزبرای اینکه آداپتور لنز برای عکاسی کارآمد باشد، اول از همه باید دیافراگم لنز را در بازترین حالت ممکن آن قرار دهید، در حالی که رو سوژه خود فوکوس کرده‌‌‌اید. سپس بررسی کنید که به چه میزان نور نیاز دارید.‌‌‌‌ ترجیحاً با استفاده از ISO تنظیمات را انجام دهید. بعد از آن باید سرعت شاتر را تنظیم کنید و لنز را در میزان دیافراگمی که نیاز دارید، متوقف کنید.

حالا آماده استفاده از تبدیل لنز هستید. اما اگر از نتیجه عکاسی خود راضی نبودید می‌توانید باز هم دیافراگم و سرعت شاتر را تنظیم کنید تا به نتیجه دلخواه‌تان برسید. سعی کنید میزان نوردهی را اندازه گیری کنید تا برای تجربه‌های بعدی کار کمتری داشته باشید.

 

آداپتور لنز

تبدیل لنز در چه موقعیت‌هایی به کارمان می‌آید؟

آداپتور لنزخرید آداپتور لنز بیشتر یک تصمیم شخصی است. خیلی زود با چند بار تجربه استفاده از آن متوجه می‌شوید که کدام لنزها را بهتر می‌توان با یک تبدیل لنز استفاده کرد. با این حال حواستان باشد که تنظیمات دوربین برای استفاده از آداپتورها در ابتدا ممکن است کمی مشکل به نظر برسد.

اگر چند لنز دارید و می‌خواهید تمام آنها را با یک دوربین استفاده کنید، ابتدا باید استفاده درست از آداپتور لنز را یاد بگیرید. از آنجایی که دوربین‌ها با یکدیگر تفاوت دارند، نمی‌توان یک دستورالعمل مشابه برای استفاده از تبدیل لنزها داد. پس در این مسیر باید صبور باشید و تجربه کنید تا یاد بگیرید. به طور کلی تبدیل لنزها در محیط‌هایی که نور زیاد است و برای عکاسی در روزهای آفتابی گزینه بهتری هستند و دردسر کمتری را برای شما دارند.

راهنمای خرید آداپتور لنز مناسب + بهترین آداپتورها در بازار

آداپتور لنزبرای خرید تبدیل یا آداپتور لنز باید پایه لنز خودتان را شناسایی کنید. اینکه مدل لنز و برند تولیدکننده آن را بدانید، در انتخاب بهترین آداپتور به شما کمک می‌کند. مثلاً: اگر یک لنز قدیمی نیکون FM2 داشته باشید، خیلی راحت می‌توان فهمید که لنز از نوع Nikon F-mount است. این موضوع به خصوص برای لنزهای متغیری مثل سیگما و تامسون که با پایه‌های EF، E و F عرضه می‌شوند، اهمیت زیادی دارد. پس اطلاع از مشخصات لنز یکی از میانبرهای شماست.

بعد از آن باید به سراغ مشخصات دوربین خودتان بروید. باید مطمئن شوید که دوربین از نصب لنز پشتیبانی می‌کند. مثلاً اگر دوربین Sony A7r داشته باشید می‌دانید که یک Sony E-mount برای اتصال آداپتور لنز دارد.

آداپتور لنززمانی که از مشخصات پایه لنز و دوربین خود مطلع شدید، می‌توانید بین گزینه‌های موجود در تبدیل لنزها بگردید. به عنوان مثال: اگر دوربین Sony E و لنز Canon FD دارید، آداپتور لنز Canon FD lens to Sony E camera mount یک انتخاب عالی است. برای خرید آداپتور لنز در فروشگاه دیدنگار می‌توانید به سایت سری بزنید. قبل از هر چیز پیشنهاد می‌کنیم نوع دوربین و لنزتان را با مشاوران ما در میان بگذارید و هدف خود را مشخص کنید تا با سرعت به بهترین نتیجه برسید.

هر آنچه لازم بود در مورد آداپتور و مبدل لنز بدانید به شما گفتیم. پیشنهاد می‌کنیم، خودتان هم بررسی کنید و ببینید چقدر یک مبدل می‌تواند کارساز باشد و دردسر شما را کم کند و بعد اقدام به خرید کنید.ر

لنز با آداپتور یا بدون آداپتور؟!

آداپتور لنزتبدیل یا آداپتور لنز یک وسیله نسبتاً ساده است که به شما اجازه می‌دهد لنزهای مختلف را روی یک بدنه دوربین متصل کنید و لازم نباشد برای هر لنز، یک دوربین چند میلیونی همراه‌تان داشته باشید. البته ماجرا به همین سادگی هم نیست. یعنی باید مطمئن شوید که دوربین از یک لنز پشتیبانی می‌کند و تبدیل پایه‌های این دو وجود دارد. شاید تبدیل لنز برخی از امکانات مثل فوکوس اتوماتیک و ارتباط الکترونیک بدنه و لنز را قطع کند. با این حال با کمی تجربه، تنظیمات دستی آن را یاد می‌گیرید و می‌توانید به راحتی از هر لنزی روی یک دوربین استفاده کنید.

آیا شما تجربه عکاسی با آداپتور لنز را داشته‌‌‌اید؟! عکاسی با تبدیل لنز را‌‌‌‌ ترجیح می‌دهید یا نه؟! نظر خودتان را در بخش دیدگاه‌ها برای ما بنویسید و اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”