ریتم آهنگ

تولید محتوا چگونه افزایش فروش می آورد؟

تولید محتوا چگونه افزایش فروش می آورد؟

تولید محتوا یکی از راه‌های موثری است که در دنیای امروز برای معرفی حرفه ای محصولات، برند و یا کسب و کار به مخاطب انجام می‌گیرد. این روش که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه همگان قرار گرفته است، بازخورد بسیار مناسبی داشته است.

 

البته محتواهای معمولی به تنهایی ثمر بخش نیست. برای این شیوه تبلیغات و بازاریابی اصول و نکات مهمی باید رعایت شود تا محتواها تاثیرگذار و همراه با بازخورد بالا باشد.

 

یکی از کلیدی ترین نکات برای نتیجه بخش بودن محتواها، بالا بودن کیفیت محتوای تولید شده‌ی شماست. محتواسازی باید براساس اصول حرفه‌ای بوده و با سلیقه‌ی مخاطبتان هماهنگی لازم را داشته باشد. در این صورت می‌توانید امیدوار باشید که تهیه محتوا برای شما کارآمد خواهد بود و می‌تواند برای کسب و کارتان افزایش فروش بیاورد.

 

در ادامه توضیح مختصری از ماهیت محتوا و فواید آن ذکر کرده‌ام. پس از آن به انواع تولید محتوا برای کسب و کارهای مختلف می‌پردازم تا شما بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. در پایان از ویژگی‌های محتوای حرفه‌ای نکاتی را بیان می‌کنم. در صورتی که به فکر گسترش و رشد برند و کسب و کار خود هستید، محتواسازی می‌تواند شما را در رسیدن به این موضوع کمک کند.

 

تولید محتوا چیست و چه فایده‌ای برای کسب و کارها دارد؟

محتواسازی  فرآیندی است که طی آن اطلاعاتی در زمینه محصول یا کسب و کار در قالب متن، عکس ویدئو یا پادکست تهیه می شود. سپس این محتواها از طریق رسانه هایی مثل سایت یا شبکه های اجتماعی در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. این محتواهای مختلف، با توجه به نوع کسب و کار و نیاز مخاطب متفاوت است.

 

برای هر کسب و کاری محتوای خاصی نیاز است و بعضی کسب و کارها از پتانسیل همه ی این نوع محتواها استفاده می کنند. این موضوع از شناخت حاصل از مخاطب به دست می‌آید. البته ابتدا باید بدانید تولید محتوا با چه هدفی انجام می‌شود. در این صورت است که محتوای شما می‌تواند تاثیرگذار و پربازده باشد.

 

تولید محتوا

 

نکته مهم استراتژی تولید محتوا برای هر محصول یا برند است و اینکه از محتوا چه نتایجی باید دریافت کنید؟

 

در دنیای دیجیتال امروز، محتواهای حرفه ای باعث معرفی محصول یا کسب و کار شما به مخاطبان هدف می شود. قطعا هنگامی که افراد بیشتری شما را بشناسند، تقاضا و فروش بیشتری خواهید داشت. این اتفاق به صورت سیکلی دائم در حال چرخش است. مخاطب بیشتر، فروش بیشتر می آورد و این چرخه با ارائه اطلاعات با کیفیت از طریق انتشار محتوا ادامه دار خواهد بود. این بهترین اتفاقاتی است که محتواهای مناسب می توانند برای کسب و کار شما داشته باشد.

 

محتواسازی شامل چه بخش هایی است؟

همان‌طور که در بالا خواندید، محتوا می‌تواند با فرمت های مختلفی تولید و منتشر شود. البته شکل تولید محتوا نیز وابسته به موضوع، مخاطب و نیاز بازار هدف شما می‌تواند متفاوت باشد. برخی از اشکال ارائه‌ی محتوا شامل موارد زیر است که در ادامه هر یک را شرح می دهم.

  • محتوای متنی
  • محتوای عکس
  • محتوای ویدیویی
  • محتوای صوتی یا پادکست

 

محتوای متنی

 

در این شکل از تولید محتوا، اطلاعات کسب وکار، برند یا محصول بصورت متون تدوین شده به مخاطب ارائه می شود. این سبک محتوا، مورد استقبال مخاطبانی هست که علاقمند به مطالعه متن های آگاهی دهنده قرار می‌گیرد. البته باید بدانید محتوای متن را در کدام رسانه و فضای تبلیغ منتشر کنید که بیشتری بازخورد را داشته باشد.

 

محتوا بصورت عکس

سبکی دیگر از محتوا که می‌تواند برای شما کارآمد باشد. استفاده از عکاسی صنعتی و تبلیغاتی است. عکسهای با کیفیت موثرترین ابزار برای معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات هستند و برای اکثر کسب و کارها ضروری و مفید است. برای تهیه محتوا، بسیار مهم است که نیاز مخاطب خود را بشناسید تا بتوانید با عکسهای حرفه ای تاثیر لازم را بروی آنها بگذارید.

 

محتواسازی

 

محتواهای ویدئویی یا تیزر

امروزه مخاطبان تمایل بیشتری به تماشای ویدئوهای تبلیغاتی کوتاه نسبت به متن های طولانی تبلیغاتی دارند. تولید محتواهای ویدئویی برای معرفی و تبلیغ کسب و کارها هزینه‎‌ی بیشتری نسبت به سایر محتواها دارد. اما در صورتی که ویدئو یا تیزرهای تبلیغاتی اصولی و با کیفیت تهیه شوند تاثیر و بازخورد بیشتری خواهد داشت. شما هم در هر کسب و کاری که هستید می توانید از این پتانسیل استفاده کرده و محصولات یا خدمات خود را به شکلی حرفه ای معرفی کنید.

 

محتوای صوتی یا پادکست

آخرین شکل از تولید محتوا پادکست ها هستند که معمولا برای تمامی کسب و کارها مناسب نیستند. پادکست در حقیقت متونی تدوین شده در زمینه محصول، خدمات یا برند هستند که توسط افراد خوش صدا خوانده و ضبط می شود. برای استفاده از این محتوا و تولید آن، نیاز است قبل از هزینه کردن مطمئن شوید که مخاطب شما استقبال لازم را از این نوع محتوا می‌کند. در غیر این صورت ممکن است هزینه‌ های تولید پادکست بی نتیجه بماند.

 

تولید محتوا

 

 

اهمیت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در محتواسازی کسب و کارها

همان‌طور که گفتیم، عکس‌ها بخش مهمی از پروسه محتواسازی هستند. این نوع محتوا که می‌تواند به خوبی مورد استقبال مخاطب قرار گیرد، لازم است کیفیت بالایی را دارا باشد. عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، زیر مجموعه‌ای از محتوای تصویری موثر در تبلیغات هستند. عکسهای تبلیغاتی یا صنعتی اگر بصورت اصولی و حرفه ای تهیه شوند تاثیرات عمیقی بروی برندسازی و فروش دارند.

 

در صورتی که می‌خواهید برندسازی خوبی از محصول خود داشته باشید، لازم است بتوانید عکسهای تبلیغاتی باکیفیتی را از محصولتان ارائه دهید. برای رسیدن به بهترین نتایج باید از تجربه عکاسان حرفه‌ای در این زمینه‌ی استفاده کنید.

 

البته تهیه و انتشار عکسهای با کیفیت از محصولات یا خدمات شما کافی نیست. عکاس حرفه ای باید از هدف و استراتژی برند شما آگاه باشد تا بتواند با ایده هایی جذاب از محصول شما عکسهایی خلاقانه تهیه کند. در صورتی که این هماهنگی بین کسب و کار و تولید کننده‌ی محتوا صورت گیرد، محتوای تولید شده می‌تواند کسب و کار شما را به سمت برندینگ قدرتمند ببرد. در این صورت است که کسب و کار شما به بهترین شکل به مخاطبانتان معرفی می‌شود. این موضوع می‌تواند به عنوان یک هدف کوتاه مدت، شما را در رسیدن به اهداف بلند مدت یاری کند.

 

اهمیت ویدئوها در تولید محتوا

محتواهای ویدئویی رسانه ای است که به تازگی توانسته جایگاه خوبی بین مخاطبان پیدا کند. این سبک از محتوا که قابلیت‌های بیشتری نسبت به انواع دیگر محتوا دارد، هزینه‎‌ی بیشتری را نیز در بر دارد. اما در صورتی که پروسه تولید محتوا به شکلی حرفه ای انجام شود هزینه‌ صرف شده به سرعت باز می گردد. محتواهای ویدیویی به دلیل جذابیت بیشتر، سریع‌تر شما را به اهدافتان نزدیک می کند. برای ساخت محتوای ویدئویی باید استراتژی تولید و برنامه ریزی شناسایی و انتشار در رسانه های پربازخورد را داشته باشید.

 

تولید محتوا

 

این روزها یکی از پربیننده‌ترین شبکه‌های اجتماعی ویدئویی یوتیوب و اینستاگرام است. این شبکه‌ های اجتماعی پرطرفدارترین پلتفرم انتشار تبلیغات و فروش محصولات شناخته شده اند. در طی سال‌های اخیر با بهبود سرعت اینترنت توانسته است جایگاه خود نسبت به قبل را بهبود بخشد. اینستاگرام علاوه بر اینکه توانسته است نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند، یکی از مفیدترین شبکه‌های اجتماعی نیز شناخته می‌شود. در صورتی که می‌خواهید محتوای ویدئویی را تجربه کنید باید پیج و کانال شخصی خود را در اینستاگرام و یوتیوب ایجاد کنید و بطور مستمر ویدئوهای با کیفیت و پربازدید تولید کنید.

 

اهمیت تولید محتوای اختصاصی بر سئو سایت

از سالها قبل وب سایت یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی محصولات شناخته شده است. اما در سالهای اخیر و با رشد بازاریابی دیجیتال و فروش آنلاین استفاده از این رسانه برای اکثر کسب و کارها از واجبات توسعه برند و افزایش فروش شده است.

 

یکی از مهمترین عوامل در تاثیرگذار بودن وب سایت و فروشگاه های آنلاین بحث سئوی محتواها است. سئو فاکتوری مهم برای رتبه بندی سایت های اینترنتی است که باعث بازدید بیشتر محصولات و برند شما می شود.

 

باید بدانید که محتوای شما یکی از ۳ عامل تاثیرگذار بر سئوی سایت است. طبق آنچه کمپانی گوگل (مرجع رتبه بندی سایت ها ) اعلام شده است، بهینه سازی سئوی سایت با محتوای مناسب است که ممکن می‌شود. برای رسیدن به این موضوع لازم است نکاتی را درباره‌ی محتوای خود بدانید و ویژگی‌هایی را در آن پیاده کنید. برخی از ویژگی‌های لازم برای محتوای مناسب که باعث بهینه سازی سئوی سایت می‌شوند، عبارتند از:

  1. برنامه ریزی و استراتژی محتواسازی
  2. تولید محتوای باکیفیت با رعایت اصول و تکنیک های سئو
  3. ارائه‌ی محتوای ارزشمند حاوی اطلاعات جامع برای مخاطب
  4. استفاده از کلمات کلیدی هدف در محتوا

 

کیفیت محتواها چه تاثیری در روند فروش کسب و کارها دارد؟

ارائه‌ی محتوا به تنهایی نمی‌تواند شما را به هدف دلخواهتان برساند. برای این که محتوا تاثیر مطلوبی بر روند فروش کسب و کار شما داشته باشد، باید ضمن استمرار کیفیت بالایی نیز داشته باشد. داشتن کیفیت مناسب در محتوا، مهم‌ترین عاملی است که باعث می‌شود مخاطب محتوای شما را دنبال کند، آن را با دیگران به اشتراک بگذارد و نظرات خودش را با شما در میان بگذارد. در صورتی که مخاطب احساس کند، محتوای تولید شده‌ کیفیت لازم را ندارد به سرعت از سایت شما خارج می شود. این مورد تاثیر منفی در سئو و رتبه بندی سایت شما خواهد داشت.

 

پس اگر می‌خواهید به فروش بالا برسید لازم است ابتدا دنبال کننده‌ی خود را داشته باشید. پس از آن با شناسایی سلیقه و نیاز مخاطب محتوای با کیفیت تولید و ارائه کنید. این دنبال کننده‌ها پس از آن‌ که شما را به صورت مداوم دنبال کردند، ممکن است بتوانند به فروش شما نیز کمک کنند. البته برای رسیدن به این هدف نیز، لازم است که به شرایط و سلیقه‌ی مخاطبتان توجه کنید. با داشتن استراتژی مناسب از طریق شناخت سلیقه مخاطب می‌توانید اهداف خود را در این راستا عملی کنید.

 

محتواها در چه رسانه‌هایی منتشر کنیم؟

رسانه‌های انتشار محتوا در طی دوران مختلف، با توجه به شرایط بسیار تغییر کرده‌اند. در سال‌های گذشته که شبکه‌های مجازی به قدرت امروز نبودند، محتوا معمولا به صورت کتاب چاپ می‌شدند و به دست مخاطبان خود می‌رسیدند. با رونق گرفتن اینترنت و فضای مجازی وبلاگ‌ها منابع اصلی ارائه کننده‌ی محتواهای تولیدی شدند.

 

این موضوع تا زمانی ادامه داشت که با پیشرفت تکنولوژی و رونق گرفتن بسیاری از شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا به این عرصه رسید.

 

سایت های شرکت ها و کسب و کارها یکی از بهترین رسانه ها برای انتشار محتوا هستند. محتواهای با کیفیت تاثیرات بسیار مثبتی در رتبه بندی سایت ها دارند که نتیجه ی آن بازدید بیشتر خواهد شد. رشد بازدید سایت ها باعث جذب بیشتر مخاطب و افزایش فروش می شود.

 

امروزه یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه هایی که تولید محتوای ویدئویی در آن رونق دارد، یوتیوب و سایت هایی مثل آپارات است. این سایت ها که براساس ویدئو شکل گرفته مخاطبان بسیاری دارد و تاثیرات مثبتی در جذب مخاطب هدف خواهد داشت.

 

اینستاگرام شبکه‌ی احتماعی دیگری که این روزها بسیاری از مردم را به خود مشغول کرده است. در این شبکه‌ی اجتماعی پرمخاطب، امکان ارائه‌ی عکس، ویدئو، متن و صوت فراهم است. البته این شبکه را بیشتر براساس ارائه‌ی عکس و ویدئو می‌شناسند. در هرحال اینستاگرام یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین شبکه‌های اجتماعی است که می‌تواند برای رسیدن به برندینگ و فروش تاثیرگذار باشد. کسب و کارهای کوچک و بزرگی در دنیا توانسته‌اند با استفاده اصول حرفه‌ای از این شبکه، به اهداف بلندمدت خود برسند.

محتواسازی

 

ویژگی‌های محتوای حرفه‌ای و تاثیر آن در فروش

همان‌طور که در بالا خواندید، یک محتوای حرفه‌ای ویژگی‌هایی را نیاز دارد تا بتواند تاثیر  مناسب بروی مخاطب بگذارد. در صورتی که می‌خواهید از محتوای خود بهره‌ی کافی ببرید نیاز است این ویژگی‌ها را بشناسید و از آن‌ها در جهت رسیدن به اهداف خود استفاده کنید. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

  1. شناسایی مخاطب و همسو بودن محتوا با نیاز مخاطب
  2. داشتن هدف و استراتژی برای محتوا و حرکت کردن در راستای آن
  3. تولید محتوا براساس اولویت بندی
  4. گیرایی و جذابیت محتوا
  5. نگارش صحیح و اصولی
  6. تکراری نبودن محتوا و یونیک بودن آن
  7. درگیر کردن مخاطب با محتوا
  8. سازمان‌دهی کردن محتوا
  9. حفظ یکپارچگی و انسجام در محتوا
  10. برقراری ارتباط با مخاطب
  11. تاثیرگذار بودن در سئو و رتبه بندی سایت

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”