ریتم آهنگ

معرفی تجهیزات عکاسی و نورپردازی

معرفی تجهیزات عکاسی و نورپردازی

لازمه فعالیت در هر شاخه عکاسی، شناخت تجهیزات مرتبط به آن ژانر است. در طول سالها تجهیزات متنوع و بسیاری برای فعالیت در شاخه های مختلف عکاسی تولید شده است. اما بیشترین و گران ترین تجهیزات مربوط به بخش عکسهای آتلیه ای و علی الخصوص و عکاسی صنعتی می شود. برای تهیه ادوات و تجهیزات عکاسی و نورپردازی مورد نیاز باید قبل از خرید این وسایل را به خوبی بشناسیم. در این مطلب سعی شده کلیه تجهیزات عمومی عکاسی و نورپردازی را بصورت متن و تصویر معرفی شود تا قبل از خرید با ماهیت و کاربرد هر کدام  آشنا باشید.

دوربین عکاسی دیجیتال

دوربین یکی از پایه ای ترین ابزارهای عکاسی هر ژانری است.
با ورود دوربین های دیجیتال به دنیای عکاسی تحولی بزرگ در کیفیت و کمیت تولید عکسها اتفاق افتاد.
با ثبت تصاویر بصورت اطلاعات دیجیتال بروی سنسور، فیلم های نگاتیو عکاسی از رده خارج شد.
البته این دوربین ها در سال های اول تولید از کیفیت های پایینی برخوردار بودند. اما با پیشرفت تکنولوژی شاهد تولید انواع این دوربین های دیجیتال با کیفیت های فوق العاده هستیم. دوربین های دیجیتال توسط چند شرکت معروف با برندهای شناخته شده تولید شده اند. شرکت های معروفی همچون کانن، نیکون، سونی، لایکا، فوجی و غیره مشغول رقابت در تولید این دوربین ها هستند. این دوربین ها با امکانات، کیفیت و قیمت های مختلف در اختیار کاربران قرار می گیرند. دوربین های قطع کوچک، دوربین های قطع متوسط و دوربین های قطع بزرگ انواع مختلفی از این دوربین ها هستند که هر کدام کاربرد و کیفیت منحصر به خود را دارند.

معرفی لنزهای عکاسی دیجیتال

از لنزها می توان بعنوان چشم دوربین ها یاد کرد و بدون آنها عکاسی مقدور نیست.
لنزها تاثیرگذار ترین فاکتور کیفیت در عکاسی دیجیتال هستند و هر کدام کاربرد مختص خود را دارند.
پس از تولید دوربین های دیجیتال شرکت ها بفکر تولید لنزهای متنوع و کاربردی افتادند. در طول سالها هزاران لنز با برندهای مختلف، کیفیت های متنوع و کاربردهای اختصاصی تولید شده است. لنزها در انواع مختلف همچون لنزهای تله، لنزهای فیکس، لنزهای نرمال، لنزهای واید، لنزهای فیش آی، و ماکرو تولید شده اند.

سه پایه عکاسی

سه پایه یکی از تجهیزات عکاسی حرفه ای است.
به کمک سه پایه امکان ثبت عکسهای شارپ در هر شرایطی مقدور می شود.
عکاسی در شرایط کم نور باعث می شود تصاویر همراه با لرزش دست ثبت شوند. در این شرایط سه پایه عکاسی کمک می کند دوربین را ثابت نگه داشته و عکسهایی شارپ ثبت کنید. سه پایه در ژانرهای مختلف مانند عکاسی تبلیغاتی و صنعتی، عکاسی منظره، عکاسی حیات وحش و غیره کاربرد بسیاری دارد. سه پایه ها توسط شرکت های مختلف با کیفیت و امکانات متنوع تولید شده اند. سه پایه عکاسی معمولا از ۲ بخش اصلی پایه و هدبال ساخته شده اند. پایه ها وظیفه ثابت نگه داشتن دوربین را به عهده دارند و هدبال امکان تغییر زاویه و چرخش دوربین را به عکاس می دهد.

مونوپاد عکاسی

مونوپادهای عکاسی در ۲ مدل و با کاربرد مختلف تولید شده اند.
دسته اول کاربردی مشابه ۳ پایه های عکاسی داشته، اما از یک پایه بهره می برند.
وظیفه این مونوپادها کنترل لرزش دوربین برای ثبت عکسهای شارپ است. این نوع مونوپادها همانند سه پایه ها از هدبال بهره می برند و برای ژانرهایی مانند عکاسی ورزشی و عکاسی حیات وحش کاربرد دارند. اما نوع دوم مونوپادها برای گرفتن عکسهای سلفی کاربرد دارند. با استفاده از این مونوپادها می توان گوشی موبایل را در فاصله ای دورتر نگه داشته و اقدام به عکاسی سلفی کرد.

فیلترهای عکاسی

فیلترها ابزارهای جانبی برای اصلاح و بهبود فضای رنگ، کنتراست و نور عکس هستند.
شرکت های تولید کننده این ادوات مدلهای متنوع با کاربردهای مختلفی از این محصولات تولید کرده اند.
فیلترهای متنوع برای شرایط مختلف نوری تولید شده که به کمک به آنها می توان عکسهایی مطلوب تر ثبت کرد. بعضی از این فیلترها برای اجرای تکنیکهای عکاسی تولید شده اند. مثلا فیلتر ND کمک می کند تکنیک لانگ اکسپوژ یا نوردهی طولانی را در شرایط پرنور روز اجرا کنید. فیلتر یو وی، فیلتر دیفیوز، فیلتر گرادینت، فیلتر پولارایز، فیلتر ان دی و چندین مدل دیگر انواع این ابزار برای عکاسی حرفه ای هستند. فیلترهای عکاسی در شکل های دایره و مربع ارائه شده اند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

فلاش دوربین عکاسی

فلاش های ابزار هایی کاربردی و همراه برای عکاسی در شرایط کم نور هستند.
فلاش های دوربین با داشتن سایز و حجم کم امکان انتقال آسان به هر مکانی را دارند.
این فلاش ها از طریق کفشک اتصال بروی دوربین نصب می شوند و سوژه را از مقابل روشن می کنند. با استفاده از ابزار رادیو تریگر بدون اتصال مستقیم به دوربین هم می توان از این فلاش ها استفاده کرد. بیشترین کاربرد این فلاش ها برای عکاسی عروسی، عکاسی خبری و عکاسی پرتره فضای باز است. این فلاش ها در انواع متنوع و با برندهای مختلف تولید شده اند. وجه تمایز این فلاش ها کیفیت نور، شدت نور و کیفیت ساخت آنها است. دوربین های عکاسی صرفا با فلاش های برند خود سازگار هستند.

رادیو فلاش (رادیو تریگر)

رادیو تریگرها ابزارهای کنترل بی سیم فلاش های استودیویی و فلاش های اکسترنال هستند.
با استفاده از این ابزار می توان زمان ثبت عکس و پرتاب نور از فلاش را هماهنگ (سینک) کرد.
رادیو فلاش ها از ۲ بخش فرستنده و گیرنده تشکیل شده اند که به مستر و اسلیو معروف هستند. بخش فرستنده بر روی دوربین و بخش گیرنده به یک فلاش استودیویی متصل می شود. پس از فشردن دکمه شاتر در کسری از ثانیه اطلاعات از طریق دوربین به فرستنده و از این بخش به گیرنده منتقل می شود. با اینکار همزمان با حرکت شاتر برای ثبت عکس، نور از فلاش بسمت سوژه پرتاب می شود. رادیو فلاش ها در انواع مختلف از معمولی تا پیشرفته تولید شده اند. مدلهای پیشرفته این ابزار امکانات مختلفی نظیر عکاسی با سرعت بالا (High Speed) را ارائه می دهند.

فلاش متر یا نورسنج

نورسنج ابزاری برای سنجش دقیقتر نور محیط آتلیه است.
با استفاده از نورسنج می توان تنظیمات مثلث نوری را به درستی انجام داد.
برای کار با این ابزار باید یک فاکتور مثلث نوری را برای دستگاه تعریف کنید.
در مرحله بعد فاکتور دوم را بروی دوربین تنظیم کنید تا فاکتور سوم را دستگاه نورسنج تنظیم کند.
نورسنج ها به ۲ سبک نورسنجی مستقیم incident Metering و نورسنجی انعکاسی Reflective Metering کار می کنند. نوع دیگری از نورسنج ها که نور فلاش را اعلام می کنند به فلاش متر معروف هستند. کارکرد فلاش متر ها با نورسنج ها متفاوت است و دلیل آن مدت بسیار کوتاه تابش نور فلاش است.

فلاش های استودیویی

فلاش های استودیویی از تجهیزات عکاسی و نورپردازی حرفه ای سوژه ها در محیط های آتلیه هستند.
البته در سالهای اخیر مدل های پرتابل این فلاش ها تولید شده که با استفاده از باطری همراه آنها می توان در فضای باز هم استفاده کرد. فلاش های استودیویی بیشترین کاربرد را در عکاسی تبلیغاتی صنعتی، عکاسی پرتره، عکاسی مدلینگ دارد. این فلاش ها در مدلهای آنالوگ و دیجیتال تولید شده اند. مدل دیجیتال این فلاشها امکانات مختلفی برای کنترل شدت و سرعت پرتاب نور را در اختیار عکاس قرار می دهند. این مدل فلاش ها از صفحه دیجیتالی بروی بدنه بهره می برند که اطلاعات کاملی از تابش نور ارائه می دهند.

کاسه استاندارد فلاش استودیویی

با استفاده از این ابزار نورپردازی می توان محدوده و جهت نور فلاش را کنترل کرد.
کاسه استاندارد با پوشش دهانه فلاش از پراکندگی نور جلوگیری می کند.
این کاسه با بدنه داخلی براق نوری با شدت زیاد همراه با سایه های تند ساطع می کند. کاسه های استاندارد فلاش در سایزهای مختلفی تولید شده که هر کدام نوری محدودتر و یا بازتر تولید می کنند. کاسه هایی که دهانه کوچکتری دارند نور متمرکز و با شدت بیشتر تولید می کنند و کاسه های با دهانه بازتر نوری پراکنده و کم شدت تر ایجاد می کنند.

کاسه بک گراند فلاش چیست؟

نوع دیگری از این کاسه ها به کاسه بک گراند معروف است.
کاربرد این کاسه روشن کردن پس زمینه سوژه ها در عکاسی استودیویی است.
دهانه این کاسه با برشی مورب همانند قلم خوشنویسی طراحی شده تا نور را با فرمی خاص به پس زمینه هدایت کند.

بیوتی دیش چیست؟

بیوتی دیش از تجهیزات عکاسی و نورپردازی پرتره است.
بیوتی دیش ها از جنس فلز هستند اما نوع پارچه ای و قابل حمل آن هم تولید شده است.
در این ابزار صفحه ای فلزی در مرکز کاسه قرار گرفته تا نور را به جدار داخلی انعکاس داده و غیر مستقیم به سوژه بتاباند. بیوتی دیش ها در انوع مختلف تولید شده اند و بسته به فرم طراحی هر کدام دارای خروجی نور متفاوت و منحصر به فرد هستند. بیوتی دیش ها در عکاسی پرتره و مدلینگ کاربرد دارند. نور تولید شده بیوتی دیش ها نرم تر و کم کنتراست تر از کاسه های استاندارد است. جدار داخلی بیوتی دیش ها با دو رنگ سفید و نقره ای تولید می شود که نوع نقره ای نوری پرکنتراست تر و نوع سفید نور سافت تری را تولید می کند.

چتر نور عکاسی

چتر نور ابزار جانبی نورپردازی است که شکلی شبیه چترهای معمولی داشته اما با ساختارهای مختلف تولید شده است.
چترها ابزارهای کنترل و هدایت نور در عکاسی هستند و معمولا نورهایی نرم و کم کنتراست ایجاد می کنند.
استفاده از این ابزار کار ساده ای است و برای عکاسی از سوژه های مختلف می توان از آنها استفاده کرد. این چتر ها در انواع شفاف، داخل سفید، داخل نقره ای و طلایی تولید شده که هر کدام کاربرد منحصر به خود را دارد. چترهای شفاف نوری سافت و ملایم تولید می کنند. چترهای داخل سفید هم نوری کم کنتراست از خود ساطع می کنند. چترهای داخل نقره ای نور سفید و چترهای طلایی نوری گرم تولید می کنند.

رینگ لایت عکاسی چیست؟

رینگ لایت از تجهیزات عکاسی و نورپردازی چهره است.
این ابزار برخلاف فلاش های عکاسی نور متوالی از خود ساطع می کند.
این ابزار با فرم نوری حلقوی نوری ملایم به مرکز و اطراف صورت می تاباند. رینگ لایت های نورپردازی در سایزهای مختلف تولید شده اند و دارای پنل کنترل شدت نور و تغییر دمای کلوین نور هستند. رینگ لایت ابزاری عالی برای نورپردازی چهره در آرایشگاه ها و آتلیه ها است.

اسنوت یا خرطومی چیست؟

اسنوت ابزار جانبی نورپردازی است که فرمی شبیه قیف دارد.
از این ادوات برای کنترل و هدایت نور به شکلی متمرکز بروی سوژه استفاده می شود.
نور پس از عبور از مجرای باریک اسنوت به شکل نواری باریک در می آید. با استفاده از این نور کنترل شده می توان سطحی محدود از سوژه را بصورت موضعی نورپردازی کرد. در بخش خروجی اسنوت ها دریچه ای لانه زنبوری وجود دارد که نور را ملایم و کنترل می کند. با حذف این دریچه نور با شدت و قطر بیشتری از دهانه خارج می شود. اسنوت و یا خرطومی در عکاسی پرتره برای نورپردازی موی مدل از اطراف و یا بالای سر کاربرد دارد. اسنوت ها ابزاری مفید و کاربردی برای نورپردازی موضعی سوژه ها در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی است.

سافت باکس نورپردازی چیست؟

سافت باکس ابزاری کاربردی و مهم برای نورپردازی انواع سوژه ها است.
این ابزار نوری ملایم، نرم و کم کنتراست تولید می کند.
سافت باکس ها فرمی مستطیل دارند و از جنس پارچه های ضخیم ضدآب ساخته می شوند. سافت باکس ها از بیرون بدنه تیره و از داخل سطحی نقره ای و یا طلایی با انعکاس بالای نور دارند. تفاوت این دو سافت باکس در دمای کلوین نور تولید شده توسط آنها است. بخشی اتصال این ابزار به فلاش ها از جنس چدن بوده و توسط شیارهایی به فلاش های استودیویی متصل می شود. بخش خروجی نور از پارچه ای سفید و نیمه شفاف تهیه شده تا نور بصورت کنترل شده خارج شود.

اکتاباکس چیست؟

اکتاباکس ها یکی از کاربردی ترین تجهیزات عکاسی و نورپردازی هستند.
تفاوت اکتاباکس با سافت باکس در ساختار ظاهری آنها است که شکلی هشت ضلعی دارند.
این ابزار به دلیل سایز مناسب تر تابش نور طبیعی تری نسبت به سافت باکس دارد و در عکاسی پرتره کارآیی بالایی دارد. این ابزار به دلیل تولید حجم قابل قبول از نور با کیفیت در عکاسی صنعتی واحدهای صنعتی هم کاربرد دارد. اکتاباکس های متنوع با برندهای مختلفی در بازار وجود دارد که البته کیفیت ساخت هر کدام متفاوت است.

مگالایت نورپردازی

مگالایت ها هم ابزارهایی شبیه سافت باکس اما با سایز بسیار بزرگتر هستند.
مگالایت ها کاربردی اختصاصی دارند و جایگزین هیچ کدام از ادوات مشابه نیست.
این ابزار برای نورپردازی خودرو و سوژه های بزرگ که بدنه ای رفلکس پذیر دارند استفاده می شود.مگالایت ها در سقف استودیوهای بزرگ نصب می شوند. این ابزار با بازتاب گسترده نور نرم بروی بدنه خودروها جلوه ای خاص و یکدست به سوژه می دهند.

رفلکتور نورپردازی

بازتاب و هدایت نورهای مصنوعی استودیویی و یا طبیعی توسط رفلکتور انجام می شود.
رفلکتورها ابزارهایی سبک، ارزان و کاربردی برای نورپردازی هستند.
با استفاده از رفلکتورها می توان سایه ها را تعدیل و یا دمای کلوین منبع نور را تغییر داد. رفلکتورها از جنس پارچه های سفید نیمه شفاف، مشکی، نقره ای و طلایی هستند و هر کدام کاربرد مختص خود را دارند. رفلکتور سفید نیمه شفاف نور مستقیم را تعدیل و نرم می کند. رفلکتور مشکی بخش زیادی از نور را جذب و مقدار کمی از آن را منعکس می کند. رفلکتور نقره ای نور را با شدت بازتاب می دهد و رفلکتور طلایی نور را با دمایی گرم منعکس می کند.

بارن دور یا شیدر نورپردازی

شیدر وسیله ای برای کنترل و جهت دهی نور است که در دهانه فلاش نصب می شود.
بارندور دارای ۴ درب و یا سایه بان برای هدایت نور به سمت سوژه است.
همچنین بوسیله باز و یا جم کردن این درب ها امکان پراکندگی و یا تمرکز نور بسمت سوژه را پیدا می کنیم. شیدرها معمولا با ادوات دیگری همراه هستند که هر کدام تغییراتی در نور ایجاد می کنند. سرپوش زنبوری که نور را تعدیل می کند. فیلترهای ژلاتینی رنگی که در رنگهای مختلف فضای رنگی به عکس می دهند.

فرم دهنده های نور (گوبو)

گوبو در عکاسی ابزارهایی جالب و کاربردی برای فرم دادن به نورهای استودیویی است.
گوبو ها فیلترهایی هستند با طرح ها و اشکال مختلف که در بخش خروجی نور فلاش ها قرار می گیرند.
نور فلاش های استودیویی با عبور از این فیلترها اشکال و طرح های گوبو را بروی پس زمینه و سوژه ایجاد می کند. گوبوها بیشترین کاربرد را در عکاسی مدلینگ و تبلیغاتی دارند و جذابیت عکسها را بیشتر می کنند.

پایه نور فلاش

پایه های نور ابزارهای پرکاربرد در نورپردازی عکسها هستند.
پایه ها کمک می کنند فلاش های نور را در نقاط مختلف سوژه قرار دهیم.
با استفاده از پایه های نور و نگهدارنده ها می توان رفلکتور و بازتاب دهنده ها را در اطراف سوژه قرار داد. کاربرد دیگر این پایه نگهداشتن بکگراندهای عکاسی است. با استفاده از ۲ سه پایه نور و یک میله اتصال وسط می توان یک فون عکاسی پرتابل در اختیار داشت.

بک گراند یا فون عکاسی

بکگراند ها پس زمینه عکسهای آتلیه ای را پوشش می دهند.
فون های عکاسی با رنگها و جنس های مختلف تاثیر زیادی بروی زیبایی عکسها دارند.
این ادوات در عکسهای پرتره، مدلینگ، تبلیغاتی و صنعتی کاربرد دارند. بکگراند و یا فون های عکاسی نسبت به سبک و نوع سوژه به گونه ای انتخاب می شوند که موضوع اصلی عکس را تحت تاثیر قرار ندهند.

میز نور عکاسی چیست؟

میز نور یکی از نیازمندی های عکاسی صنعتی و تبلیغاتی است.
میز های نور با داشتن صفحات زمینه نیمه شفاف امکان نورپردازی از موقعیت های مختلف سوژه را می دهند.
این میز ها بهترین ابزار برای عکاسی زمینه سفید محصولات در سایزهای کوچک تا متوسط هستند. با استفاده از میزهای عکاسی و صفحات رنگی امکان عکاسی محصولات با پس زمینه های رنگی مختلف وجود دارد. سایزهای مختلفی از این میزها تولید شده، اما بعضی از برندها اقدام به تولید میزهایی با سایزهای متغیر کرده اند.

خیمه یا چادر عکاسی

خیمه نور مکعبی شش وجهی است که از پارچه سفید و نیمه شفاف ساخته شده است.
خیمه عکاسی از تجهیزات عکاسی و نورپردازی محصولات صنعتی است و عملکردی مشابه سافت باکس دارد.
چادر و یا خیمه کاربرد بیشتری نسبت به سافت باکس و چترها دارد. جنس بدنه چادر عکاسی که از پارچه نیمه شفاف سفید است اجازه می دهد از هر زاویه ای که نیاز باشد نور را به سوژه بتابانید. خیمه برای عکاسی از محصولات براق و رفلکس پذیر بسیار مناسب است زیرا با پوشش محیط اطراف سوژه از بازتاب اجسام و محیط اطراف بروی محصول جلوگیری می کند. برای عکاسی از سوژه هایی مثل جواهرات، محصولاتی از جنس استیل، ظروف براق، شیرآلات ساختمانی و غیره نیاز به چادر عکاسی خواهد بود. این چادر ها در انواع و سایزهای مختلف وجود دارد.

پانتوگراف عکاسی چیست؟

پانتوگراف ها ابزاری مناسب برای استفاده در آتلیه های ثابت عکاسی هستند.
با استفاده از پانتوگراف می توان فلاش های نور را از سقف بصورت آویزان نگه داشت.
این ابزار کمک می کند سه پایه های نور را حذف کنید و فضای تحرک بیشتری در آتلیه داشته باشید. با این ابزار از دست و پا گیر بودن کابل های برق فلاش ها هم خلاص می شوید. پانتوگراف ها که معمولا از طریق ریل هایی به سقف متصل شده اند قابلیت جابجایی آسان را دارند. همچنین ساختار آکاردئونی پانتوگراف اجازه می دهد ارتفاع نور از سوژه را به راحتی کم و زیاد کنید.

کالر چکر عکاسی چیست؟

دوربین ها و لنزها با برندهای مختلف فضاهای رنگی متفاوتی از هم دارند.
هر کدام از برندهای دوربین رنگهایی تقریبا متفاوت از یک سوژه را ثبت می کنند.
از طرفی تشخیص کاملا صحیح طراز سفیدی در شرایط مختلف استودیو ها کاری بسیار تخصصی و تجربی است. تهیه عکسهای صنعتی و تبلیغاتی از بسیاری محصولات نیاز به دقت و حساسیت برای ثبت واقعی رنگها دارد. کالر چکر عکاسی کمک می کند خطای رنگها در پروسه عکاسی و ویرایش عکسها به کمترین مقدار برسد. کالرچک ها راهنما و رفرنسی دقیق برای اصلاح رنگ و طراز سفیدی عکسها هستند. این ابزار همچنین کمک به کالیبره کردن رنگهای دوربین دیجیتال می کند.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”