ریتم آهنگ

تحقیق درباره عکاسی

تحقیق درباره عکاسی

مقدمه :

عكس به عنوان يك سند پر ارزش در درون خود راز ها و اسرارى دارد كه هر بيننده و اهل تحقيق با اندك دقت و تأمل در كادر، رنگ، فرم و قالب عكس، پى به پيام و تأثير آن مى برد. عكس به عنوان يك سند قابل استناد و گاه در مواقعى خود به تنهايى پاسخگوى بخش عمده اى از سئوال ها بوده و روشنگر نكات تاريك تاريخ است و پيام هاى اجتماعى، سياسى، اوضاع اقتصادى، فرهنگ عامه، آداب، رسوم، عقايد، موقعيت هاى جغرافيايى و بسيارى ديگر را دربر دارد.

ميراث خبر- تحقيقات و پژوهش هاى تاريخى به هر شكل و روشى كه انجام گيرد با بهره گيرى از منابع تصويرى و به ويژه عكس مى تواند از مقبوليت بيشترى برخوردار باشد. تمامى اين اطلاعات در قالب و مفهومى به نام عكس پديدار و هويدا مى شود و در واقع نگاه محقق و منتقد، پيام هايى را ادراك و برداشت مى كند كه ثبت و ضبط شده و كمتر مى توان برداشتى ديگر و يا به قولى ديد سياه و سفيد تاريخى در عكس متصور شد.

تعریف عملياتي شغل

عکاسی به واژه ای گفته می شود که خدمات تصویری را عرضه می کند و تصویر را در ذهن انسان تداعی می کند . هنری بسیار ظریف و حساس و دقیق است که در آن می توان چیزهایی از قبیل اتفاقات لحظه ای ، مناظر زیبای طبیعی و سایر صحنه ها ئی را که چشم می بیند ،عینا" بدون کم و کاست ثبت کرد . عکاس می تواند اتفاقات لحظه  حساس زندگی را همیشگی و جاودانه سازد . در واقع می توان  گفت که این میراث گرانبهائی است که از  یک انسان برای انسانهای دیگر به صورت زنده و واقعی باقی می ماند .

تاريخچه شغل

عكاسى در ايران مانند سايرپديده هاى نوگرايى در دوره قاجار آغاز شد. بر اساس آخرين پژوهش هاى انجام شده توسط «دكتر شهريار عدل»، اولين دوربين عكاسى در سال 1920 ميلادى يعنى سه سال پس از اختراع آن در فرانسه توسط امپراتور روسيه به محمد شاه قاجار اهدا و توسط يك ديپلمات روس به دربار ايران منتقل شد و نخستين عكس ها در ايران نيز در همان ايام برداشته شد. ايران نخستين كشور مسلمان در دنيا است كه بيش از 112 سال از ورود و كاربرد عكاسى در آن مى گذرد چنانچه هيچ يك از كشور هاى مسلمان همچون مصر، تركيه، عربستان در دنيا تاريخ عكاسى ندارند، چرا كه بر اساس احكام شرع، حكم به رد عكاسى داده اند. بر خلاف گفته ها و نوشته ها، نخستين عكاسان ايرانى به هيچ وجه از شيوه عكاسى اروپايى تقليد نكرده و عكاسى ايرانى همچون كريستالى پيشينه و روش خاص خود را دارد. عكاسى ايران مديون ناصرالدين شاه است. چه در زمان قبل و چه در زمان حال، دوره ناصرى را بايد دوره شكوفايى عكاسى در دوران قاجار يا ايران قرن ?? دانست. ناصر الدين شاه كه خود اهل ذوق و هنر بود به عكاسى علاقه مند شد و به توسعه اين هنر مدرن در دربار پرداخت و با تاسيس عكاس خانه كاخ گلستان و نيز تشويق و حمايت عكاسان، توانست تصاوير و يا به عبارتى اسناد هنرى و تاريخى ارزشمندى از ايران آن روز را ثبت كند. هر چند كه فعاليت وى به درون دربار و تربيت عكاسان دربارى محدود شد اما تاسيس رشته عكاسى در مدرسه دارالفنون، نشان از اهتمام وى به اين امر دارد. اكنون يادداشت ها و مدارك بر جاى مانده حاكى از آن است كه ناصر الدين شاه با ظهور فيلم و چاپ عكس آشنا بود و از طرفى دستخط و توضيح هاى وى در حاشيه بسيارى از عكس ها با عبارت معروف «خودمان انداخته ايم»، نشان از فعاليت عكاسى وى دارد. سبك و نگاره عكاسى ايرانى، همان نگاه و جهت فرهنگى خود را دارا بوده و سبك نور پردازى، استفاده از فضاى عكاسى و حالت و فرم پرتره هم، در نگاه دربارى ناصرى و نيز در نگاه عكاس غيردربارى حاكم بوده است.

عكاس ايرانى همان تزئينى را كه در خانه اش داشته، به استوديو آورده و عكاسى كرده، همان گلدان شمعدانى كه در كنار حوض خاندانش بوده است. دوربين ابزارى براى ثبت لحظه هاى زمان است. عكس به دليل واقعى بودنش، بيننده را به گذشته ها مى برد. تا سال 1908 ميلادى مدارك تصويرى تنها به نقاشى و طرح محدود مى شد. چنانچه از شخصيت هاى سياسى دوره قاجار همچون ناصرالدين شاه قاجار عكس هايى وجود دارد كه نشان دهنده چهره و لباس واقعى آنها است. اين در حالى است كه از كريم خان زند، چندين طرح و نقاشى هاى مختلفى وجود دارد كه تمامى آنها با هم متفاوتند. هم اكنون عكس هايى كه از گذشته به جاى مانده اند در موزه ها و آرشيوها نگهدارى مى شوند.

 

اين تصاوير كه زمان خود، توجه چندانى را جلب نكرده بودند، اينك از ارزشمندترين اسناد تاريخى اند و نحوه پوشش، وسايل تقليد، خيابان ها، بناها و فعاليت مردم آن زمان را به نمايش مى گذارند. سبك اصيل عكاسى ايرانى كه با پرهيز از وام گيرى عاريتى شيوه نقاشى هاى غربى، لطافتى سيال و روان داشت، سخت به دور از استفاده پرتكلف از پرده هاى نقاشى شده در پس زمينه بوده است و عكاس ايرانى بيشتر از نمادهاى شناخته شده دوره قاجار همچون گل و گلدان هاى شمعدانى استفاده كرده است و همچنين در فرم عكس هاى آن دوره بهره گيرى از عناصرى چون حوض، فواره، سفره و نيز نشاندن اشخاص بر فرش يا لميدن به پشتى به روشنى به چشم مى خورد. عكاس قاجارى در پس زمينه عكس هايش از طرح و بافت قالى ايرانى و با نقوش پر گل و تركيب بندى هاى ابتكارى كاملاً بديع، به دور از توازن كلاسيك بهره گرفته و اين امر يكى از شاخصه هاى اصلى كار وى بوده است. اين همه در دوره بيست ساله پس از ورود عكاسى به ايران مطرح شده و قابل تشخيص است.

شرايط احراز شغل :

اصولا" عكاسي احتياج به مدرك خاصي ندارد ولي حداقل سواد خواندن و نوشتن براي عكاس لازم است و اكنون با پيشرفت تكنولو‍‍‍‍‍‍ژي و علم و دانش ، دانشگاه ها ، دانشكده ها و مؤسسه هاي خصوصي جهت تعليم اين فن شروع به كار كرده اند كه براي تحصيل در رشته هاي عكاسي نياز به تحصيلات اوليه حداقل ديپلم مي باشد. براي اين فن كنكورنيز در نظر گرفته شده است. عكاسي اصولا" يك فن تجربي است و به سواد خيلي زياد احتياج ندارد. دوره آموزش بستگي به يادگيري و استعداد و ذوق و علاقه يادگيرنده دارد.

خصوصيات جسماني شغل ، مدت و راه هاي آموزش و هزينه هاي احتمالي

خصوصيات جسماني و توانائي هاي ذهني در اين فن نقش اساسي را ايفا مي كند. اما مهمترين عامل جهت پيشبرد اهداف اين شغل خصوصيات ذهني مي باشد. چون يك عكاس در يك لحظه بايستي با ديد خوب و فكر باز و خلاقيت و تحرك جسماني و زاويه سنجي مناسب و تغيير مكانهاي سريع با در نظر گرفتن امكانات موجود عكس بگيرد. لذا بايستي به طور معمولي از خصوصيات جسماني و رواني مطلوبي برخوردار باشد.

شرايط محيط كار

شرايط محيط كار بايد آرام باشد ، مكاني كه فن عكاسي در آنجا به كار گرفته مي شود. مي تواند آرامش اعصاب و روان به كاركنان بدهد كه در پيشرفت كار بسيار مؤثر مي باشد. محیط کار عکاس هر قدر وسیع تر باشد بهتر است.

ميزان متوسط حقوق و مزایا و شرایط ارتقای شغل

حقوق و مزایای این شغل بستگی به تجربه فردی هر شخص دارد. کسی که تجربه بیشتری داشته باشد حقوق و درآمد بیشتری خواهد داشت. چون در انجام کارها سریعتر پیش می رود ارتقای شغل هم فقط با تائید اتحادیه عکاسان تهران و شهرستانها صورت می گیرد.

نمونه وظایف و مسئولیتهای شغل

عکاس تا جایی که امکان دارد باید کار را به نحو احسن انجام دهد و با مشتریهمفکری و تبادل نظر داشته باشد . مثل پزشک راز دار و محرم اسرار باشد ،وظیفه ای را که به عهده گرفته خوب انجام دهد . چون ممکن است که آن واقعه یکبار بیشتر اتفاق نیفتد و دیگر تکراری برای تعویض عکسهای خراب و یا وسیله خراب نباشد . همچنین عکاس باید عکس را مطابق با شرایط طبیعی چاپ کند و آن را غیر طبیعی جلوه ندهد . عکاس باید تعهد اخلاقی داشته داشته تا از شغلش سوء استفاده نکند .

روابط انسانی حاکم بر محیط کار

چون عکاسی شغل بسیار ظریف و حساسی است روابط انسانی دوستانه و صمیمی بین اعضاء در محیط کار و همچنین با مشتری برقرار است. کسی که در راه هنر قدم بر می دارد بایستی در همه کارش هنرمند باشد در برخورد ، در صحبت ، آداب و معاشرت. هنرمند واقعی کسی است که تجربیات خود را با خلوص نیت به دیگران انتقال دهد و این انسانیت یک هنرمند است که بایستی بر محیط کار حکمفرما باشد.

آینده نگری درباره شغل با توجه به شرایط اجتماعی

امروزه عکاسی در همه زمینه ها دخالت دارد و چون نتیجه خوبی دارد مردم به چشم خوبی به عکاسان نگاه می کنند و عکاسی شغل قابل احترامی است. گذاشتن مسابقات مختلف در موارد متعدد محرکی است که می تواند عده ای از جوانان را به این هنر جذب نماید.

ارتباط شغل با مشاغل ديگر

اين شغل با رسانه هاي گروهي وصداو سيما و به خصوص مردم ارتباط تنگاتنگي دارد.

اهميت شغل در ارتباط خدمت به جامعه و نقش آن در خودكفايي كشور

از آنجائيكه اين شغل براي بسياري از مردم داراي جاذبه بوده و به صورت آماتوري و تجربي  نيز قابل انجام است رقابت كاري در اين رشته بسيار زياد بوده و بيشتر هم خواهد شد. تعداد علاقه مندان به عكاسي تجاري و خبري بيش از فرصتهاي شغلي موجود ميباشد. كساني كه خلاقيت بيشتري داشته و توانائي تجاري و قدرت پيشرفت با فناوري روز را دارند دريافتن كار و سفارش موفقترند. توانائيهاي جنبي مانند كار با رايانه نيز در موفقيت عكاسان درآينده بسيار مؤ ثر خواهد بود.

محل کسب اطلاعات بیشتر درباره شغل

مرکز اتحادیه عکاسان تهران و شهرستانها ، کتابخانه های ملی ، دولتی ، حتی شخصی ، بخش های خصوصی و عکاسی ها ، روزنامه های کشور و خبرگزاریها و صدا و سیما ، آموزشگاههای وابسته به بخش خصوصی ، ادارات دولتی که دارای قسمت های سمعی و بصری و بخشهای آموزشی بطریق عکسی و غیره دارند.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”